DECIZIE Nr. 461 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1
alin. 1 din Codul se procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 948 din 25 octombrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul se procedura penala, exceptie
ridicata de Viorel Dobra in Dosarul nr. 161/2005 al Judecatoriei Brad.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocand
jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in aceasta materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 161/2005,
Judecatoria Brad a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 278^1 alin. 1 din Codul se procedura
penala. Exceptia a fost ridicata de Viorel Dobra intr-o cauza penala avand ca
obiect solutionarea plangerii impotriva unei solutii dispuse de Parchetul de pe
langa Tribunalul Hunedoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate nu precizeaza nimic referitor la situatia in
care procurorul nu a dat nici o solutie la cererea care ii era adresata pentru
rezolvarea unui interes legitim. In acest mod procurorul poate da o solutie
definitiva, prin simplul fapt ca "nu da solutie unei plangeri
penale", situatie care s-a vrut a fi evitata chiar prin introducerea art.
278^1 din Codul se procedura penala. Tocmai din aceste considerente, arata autorul
exceptiei, este necesara "introducerea prevederii exprese ca lipsa unei
solutii la oricare din modurile de sesizare a procurorului sa poata fi atacata
la instanta".
In final, autorul exceptiei releva chestiunile de fapt care s-au petrecut
in cauza dedusa spre solutionare Judecatoriei Brad.
Judecatoria Brad si-a exprimat opinia in sensul ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 51 alin. (4) si art. 52 alin. (1) din
Constitutie "in masura in care nu consacra dreptul persoanei ale carei
interese au fost vatamate prin nesolutionarea de catre procuror a plangerii
formulate conform art. 221 - 222 din Codul de procedura penala, de a se adresa
cu plangere in fata instantei, in conditiile in care, potrivit art. 337 din
Codul de procedura penala, initiativa extinderii procesului penal apartine
procurorului".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat rolul art. 278^1 din Codul de procedura penala nu este acela de a
reglementa posibilitatea atacarii la instanta de judecata a tuturor actelor sau
masurilor procurorilor, ci numai a solutiilor care finalizeaza procesul penal
in faza de urmarire penala, asa cum a statuat si Curtea Constitutionala prin
Decizia nr. 182/2005. Pentru celelalte acte sau masuri ale procurorului, Codul
de procedura penala reglementeaza fie posibilitatea atacarii lor la procurorul
ierarhic superior, fie posibilitatea contestarii lor in fata instantei de
judecata, atunci cand dosarul se afla pe rolul acesteia. "Tacerea"
procurorului este si ea, in anumite situatii, sanctionata de cod, in special
atunci cand aceasta afecteaza drepturile si libertatile fundamentale ale
persoanei. A extinde, insa, sensul art. 278^1 si la atacarea in instanta a
lipsei raspunsului fata de o plangere ar insemna a-l deturna de la sensul
pentru care a fost instituit. Totodata, invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materia extinderii dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din
Codul de procedura penala si la alte situatii neprevazute de text, prin care
s-a statuat ca aceasta extindere nu poate fi acceptata intrucat ar echivala cu
transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator
pozitiv, in contradictie cu art. 61 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. Astfel, arata ca art. 278^1 din Codul de procedura penala
reglementeaza posibilitatea formularii plangerii la instanta de judecata
impotriva acelor acte prin care procurorul solutioneaza cauza penala, fara ca
aceasta sa mai ajunga in fata instantei, respectiv impotriva "rezolutiei
de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei, ori, dupa caz, a rezolutiei
de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi
penale date de procuror".
Cu privire la dreptul de petitionare, arata ca acest drept fundamental
prevazut de Constitutie se concretizeaza in cereri, reclamatii, sesizari,
propuneri in legatura cu rezolvarea unor probleme personale sau de grup, care nu
presupun calea justitiei, la care autoritatile publice au obligatia de a
raspunde in termenele si conditiile stabilite potrivit legii. Astfel, sesizarea
instantei judecatoresti pentru valorificarea unui drept subiectiv nesocotit ori
incalcat sau pentru realizarea unui interes care se poate obtine numai pe calea
justitiei nu este un aspect al dreptului de petitionare, ci se circumscrie unor
reguli specifice, proprii activitatii de judecata. In acest sens sunt si
deciziile Curtii Constitutionale nr. 17/2005, nr. 27/2005, nr. 175/2004 si nr.
511/2004.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la
prevederile art. 52 alin. (1) din Constitutie, considera ca dispozitiile legale
criticate nu aduc atingere, sub nici un aspect, dreptului persoanei vatamate de
o autoritate publica de a obtine, in conditiile legii, recunoasterea dreptului
pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, introduse prin Legea nr. 281/2003
privind modificarea si completarea Codului de procedura penala si a unor legi
speciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1
iulie 2003, avand urmatorul continut: "Dupa respingerea plangerii facute
conform art. 275 - 278 impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale
sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub
urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale, date de procuror, persoana
vatamata, precum si orice alte persoane ale caror interese legitime sunt
vatamate pot face plangere in termen de 20 de zile de la data comunicarii de
catre procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 si 278, la instanta
careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima
instanta."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 51 alin. (4) si art. 52 alin. (1) din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 51 alin. (4): "Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la
petitii in termenele si in conditiile stabilite potrivit legii.";
- Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori
intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ
sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa
obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului si repararea pagubei."
Totodata, apreciaza ca prevederile legale criticate contravin si art. 13
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, referitor la dreptul la o cale efectiva de atac.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca,
prin ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia solicita
"introducerea prevederii exprese ca lipsa unei solutii la oricare din
modurile de sesizare a procurorului sa poata fi atacata la instanta".
Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, Curtea se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, "fara a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Prin urmare, instanta de contencios constitutional nu se poate erija intr-un
legislator pozitiv, aceasta fiind in contradictie cu prevederile art. 61 alin.
(1) din Constitutie, potrivit carora Parlamentul este unica autoritate
legiuitoare a tarii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278^1 alin. 1 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Viorel Dobra in Dosarul nr. 161/2005 al Judecatoriei Brad.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean