DECIZIE Nr. 46 din 4 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 21 martie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, si ale art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie
ridicata de Toma Ioan Seghedi in Dosarul nr. 3.218/2001 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale criticate au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 288/2002
Curtea Constitutionala a respins, ca nefondata, exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, si ale art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, prin raportare la dispozitiile
art. 15 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.218/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, si ale art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie
ridicata de Toma Ioan Seghedi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile criticate incalca principiul neretroactivitatii legii, prevazut de
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In esenta, se sustine, in argumentarea acestui punct de vedere, ca art. II
din ordonanta de urgenta criticata prevede expres ca dispozitiile art. 4^1 din
Legea nr. 47/1994 se aplica in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare
a ordonantei, astfel incat "problema retroactivitatii dispozitiilor legale
criticate iese din discutie".
Referitor la critica privind incalcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie, intrucat prevederile art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 se aplica unor
situatii reglementate prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila, deoarece se refera
la necorelarea unor dispozitii legale, ceea ce excede controlului de
constitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si a celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui
Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din
25 aprilie 2001, precum si dispozitiile art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1 din 4 ianuarie 2001 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie
2001, aprobata prin Legea nr. 124/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.
Art. 4^1 din Legea nr. 47/1994, criticat ca fiind neconstitutional, a fost
introdus prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 si a
devenit art. 5 din lege, Curtea urmand a se pronunta cu privire la acesta.
Dispozitiile legale care formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
Art. 5: "(1) Personalul Administratiei prezidentiale este alcatuit din
persoane detasate, la cererea Presedintelui Romaniei, din ministere si alte
autoritati publice, precum si din persoane incadrate direct pe functiile sau
posturile pe care urmeaza sa le indeplineasca.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) poate fi incadrat numai pe baza
increderii acordate de Presedintele Romaniei si cu conditia semnarii unui
angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevazut la art. 2.
Retragerea increderii are ca efect revocarea incadrarii, precum si incetarea
detasarii, eliberarea sau destituirea din functie ori desfacerea contractului
de munca, dupa caz.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si
personalului de ordine si paza afectat Administratiei prezidentiale."
In esenta, critica de neconstitutionalitate vizeaza incalcarea
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile."
Dispozitiile legale criticate au mai format obiectul controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte.
Astfel, prin Decizia nr. 288 din 5 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 20 noiembrie 2002, Curtea
Constitutionala a respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea
Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994
privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, prin raportare la
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
In considerentele deciziei s-a retinut ca art. 5 din Legea nr. 47/1994,
republicata, prevede, cu privire la personalul ce alcatuieste Administratia
prezidentiala, ca "acesta poate fi incadrat, numai pe baza increderii
acordate de Presedintele Romaniei" si "cu conditia semnarii unui
angajament de loialitate", precum si efectele retragerii increderii. Din
analiza continutului acestui articol nu rezulta existenta unor dispozitii care
retroactiveaza.
De asemenea, prin aceeasi decizie s-a stabilit ca nu retroactiveaza nici
prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, potrivit
carora dispozitiile art. 5 din lege "se aplica personalului existent la
Administratia prezidentiala in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta, pe baza unui examen de atestare pe
post". Dimpotriva, textul dispune ca prevederile de lege criticate se
aplica personalului existent, in termen de 15 zile de la data intrarii in
vigoare a ordonantei.
In considerentele deciziei, s-a retinut ca in jurisprudenta sa "Curtea
Constitutionala a statuat ca o lege nu este retroactiva atunci cand modifica
pentru viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima
producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub
imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva
decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune
in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de
aplicare". (De exemplu, Decizia Curtii Constitutionale nr. 330 din 27
noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59
din 28 ianuarie 2002.)
In legatura cu sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 5 din Legea nr.
47/1994, republicata, sunt neconstitutionale si prin raportare la Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, Curtea a stabilit ca
"examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere
compatibilitatea lui cu prevederile Constitutiei, iar nu compararea prevederilor
mai multor legi intre ele".
In prezenta cauza nu au fost invederate elemente noi de natura sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea
nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de Toma Ioan Seghedi in
Dosarul nr. 3.218/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta