DECIZIE Nr.
456 din 31 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I si art. II din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor
aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 21 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul de justiţiei, excepţie ridicată din oficiu de
instanţa de judecată în Dosarul nr. 6.757/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
322D/2009, nr. 323D/2009, nr. 324D/2009, nr. 325D/2009, nr. 326D/2009, nr.
327D/2009, nr. 328D/2009, nr. 329D/2009, nr. 330D/2009, nr. 331 D/2009, nr.
332D/2009, nr. 333D/2009, nr. 334D/2009, nr. 335D/2009, nr. 336D/2009 şi nr.
337D/2009, ce au ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind
stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul de
justiţiei, excepţie invocată din oficiu de instanţa de judecată în dosarele nr.
6.617/2/2008, nr. 1.170/87/2008, nr. 7.005/2/2008, nr. 4.146/2/2008 nr.
8.013/3/2008, nr. 6.136/2/2008, nr. 6.034/2/2008, nr. 4.617/3/2008, nr.
7.113/2/2008, nr. 6.533/2/2008, nr. 6.356/2/2008, nr. 6.231/2/2008, nr.
6.266/2/2008, nr. 7.298/2/2008, nr. 7.088/2/2008 şi nr. 42.733/3/2007.
La apelul nominal, în Dosarul nr. 336D/2009, răspunde
partea Aurelia Motoarcă. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate invocate în dosarele nr. 321 D/2009, nr. 322D/2009, nr.
323D/2009, nr. 324D/2009, nr. 325D/2009, nr. 326D/2009, nr. 327D/2009, nr.
328D/2009, nr. 329D/2009, nr. 330D/2009, nr. 331 D/2009, nr. 332D/2009, nr.
333D/2009, nr. 334D/2009, nr. 335D/2009, nr. 336D/2009 şi nr. 337D/2009, pune
în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Partea Aurelia Motoarcă nu se opune conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi
al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din
Codul de procedură civilă, Curtea dispune conexarea
dosarelor 322D/2009, nr. 323D/2009, nr. 324D/2009, nr. 325D/2009, nr.
326D/2009, nr. 327D/2009, nr. 328D/2009, nr. 329D/2009, nr. 330D/2009, nr. 331
D/2009, nr. 332D/2009, nr. 333D/2009, nr. 334D/2009, nr. 335D/2009, nr. 336D/2009
şi nr. 337D/2009 la Dosarul nr. 321 D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul pe fond.
Partea Aurelia Motoarcă solicită respingerea excepţiei,
având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, deoarece
prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţională a admis
excepţia de neconstituţionalitate având ca obiect prevederile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, constatând că acestea sunt
neconstituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 13 ianuarie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 6.757/2/2008, nr. 6.617/2/2008, nr. 'l. 170/87/2008, nr.
7.005/2/2008, nr. 4.146/2/2008 nr. 8.013/3/2008, nr. 6.136/2/2008, nr.
6.034/2/2008, nr. 4.617/3/2008, nr. 7.113/2/2008, nr. 6.533/2/2008, nr.
6.356/2/2008, nr. 6.231/2/2008, nr. 6.266/2/2008, nr. 7.298/2/2008, nr.
7.088/3/2008 şi nr. 42.733/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a
civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în
sistemul justiţiei, excepţii ridicate din oficiu în cauze având ca obiect
drepturi băneşti ale personalului din sistemul justiţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, în
privinţa celor două articole criticate, a fost adoptată cu încălcarea
exigenţelor constituţionale ale art. 115 alin. (4) din Constituţie. Guvernul,
pentru a demonstra urgenţa reglementării, a invocat dezideratul unificării
practicii judiciare, administrarea şi alocarea unitară a fondurilor în domeniul
justiţiei, obiectivul înlăturării diferenţierilor cu privire la acordarea
drepturilor salariale stabilite în favoarea personalului din justiţie, însă
toate acestea nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară ce urma să fie
reglementată. Utilitatea reglementării nu echivalează automat cu îndeplinirea
cerinţelor art. 115 alin. (4) din Constituţie şi, în niciun caz, nu are ca
finalitate înlăturarea unui pericol existent sau iminent.
Totodată, se susţine că niciunul dintre obiectivele
urmărite prin ordonanţa de urgenţă criticată nu poate fi atins prin schimbarea
de competenţă, şi anume prin judecarea în primă instanţă şi recurs a litigiilor
de muncă ce privesc drepturile salariale ale personalului din justiţie de
curtea de apel, respectiv Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Se arată că
recursul în interesul legii, şi nu ordonanţa de urgenţă, este singurul
instrument procedural prin care se asigură unificarea practicii judiciare.
Se mai apreciază că textele legale criticate încalcă şi
art. 16 alin. (1) deoarece stabilesc competenţe speciale, derogatorii de la
dreptul comun al muncii pentru judecarea acţiunilor introduse de o singură
categorie profesională, cea a personalului din domeniul justiţiei, fără o
justificare obiectivă şi serioasă. Totodată, se aduce atingere şi dispoziţiilor
art. 124 alin. (2) din Constituţie, care consacră posibilitatea oricărei
persoane de a beneficia de o justiţie unică.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilă, deoarece prin
Decizia nr. 104/2009 Curtea Constituţională a admis excepţia având ca obiect
prevederile de lege criticate şi a constatat că acestea sunt neconstituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, susţinerile părţii prezente, dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, având următorul cuprins:
„Art- I- (1)
Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de
personalul salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor
categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului
auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, sunt
soluţionate, în primă instanţă, de curţile de apel.
(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în
primă instanţă de curţile de apel se judecă de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Art. II. - (1)
Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de judecată, având ca obiect
soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de
personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.
(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de
judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere care
nu este supusă niciunei căi de atac.
(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu
privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată
la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă
niciunei căi de atac."
In susţinerea neconstituţionalităţii prevederilor de
lege criticate, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru
cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale invocă încălcarea
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea
în faţa legii şi a autorităţilor publice, ale art. 115 alin. (4) privind
condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă şi ale art. 124 alin. (2)
privind caracterul unic, imparţial şi egalitar al justiţiei.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că instanţa de contencios constituţional a mai fost sesizată cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul de justiţie. Prin Decizia nr.
104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea a constatat că excepţia este întemeiată,
reţinând faptul că elementele cuprinse în nota de fundamentare, referitoare la
existenţa situaţiei extraordinare, nu sunt de natură să justifice adoptarea
ordonanţei de urgenţă, în condiţiile stabilite de art. 115 alin. (4) teza întâi
din Constituţie. Astfel, Curtea Constituţională a constatat că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 nu a fost motivată de necesitatea unei
situaţii extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată, ci a fost
impusă de diverse situaţii cu implicaţii financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoreşti. Or, aceste aspecte ce ţin de
oportunitatea adoptării reglementării nu îşi pot găsi soluţionarea în
modificarea unor norme ce reglementează competenţa în primă instanţă şi în
recurs.
Faţă de cele precizate, Curtea reţine că, în cauză,
sunt aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, care prevăd că „Nu pot
face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale
printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale". Prin urmare,
reţinând că acest caz de inadmisibilitate a excepţiei de neconstituţionalitate
a intervenit după sesizarea Curţii, urmează ca excepţia să fie respinsă ca
devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul de justiţie, excepţie ridicată, din oficiu, de
instanţa de judecată în dosarele nr. 6.757/2/2008, nr. 6.617/2/2008, nr.
1.170/87/2008, nr. 7.005/2/2008, nr. 4.146/2/2008 nr. 8.013/3/2008, nr.
6.136/2/2008, nr. 6.034/2/2008, nr. 4.617/3/2008, nr. 7.113/2/2008, nr.
6.533/2/2008, nr. 6.356/2/2008, nr. 6.231/2/2008, nr. 6.266/2/2008, nr.
7.298/2/2008, nr. 7.088/2/2008 şi nr. 42.733/3/2007 ale Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie