Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 454 din 22 aprilie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal, art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal si art. 460 alin. 1 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 435 din 10 iunie 2008



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Marinela Mincă                      - procuror

Florentina Geangu                 - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie invocată de Miron Cozma, precum şi a prevederilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, excepţie invocată de Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România în Dosarul nr. 11.568/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală.

La apelul nominal răspunde Miron Cozma, personal şi prin reprezentant, avocat Adrian Roseti din cadrul Baroului Bucureşti, precum şi avocat Cătălin Georgescu din cadrul Baroului Bucureşti, pentru Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România.

Procedura este legal îndeplinită.

Având cuvântul, Miron Cozma, prin reprezentant, solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, sens în care reiterează motivele de neconstituţionalitate invocate în faţa instanţei de judecată. Autorul excepţiei depune concluzii scrise, prin care solicită admiterea acesteia.

Având cuvântul, reprezentantul Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România solicită, de asemenea, admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, în esenţă, arată că art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală încalcă dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentală, prin aceea că constituie o restrângere neproporţională a dreptului de a participa la proces, discriminatorie şi care aduce atingere însăşi existenţei unui drept, fiind totodată în neconcordanţă cu documentele internaţionale în materia drepturilor omului.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006, textele de lege criticate fiind în concordanţă cu prevederile constituţionale. De asemenea, pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, întrucât Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România nu are calitate procesuală.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 27 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 11.568/302/2007, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie invocată de Miron Cozma, precum şi a prevederilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, excepţie invocată de Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România.

Excepţiile au fost ridicate într-o cauză având ca obiect soluţionarea cererii de liberare condiţionată la propunerea Comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate din cadrul Penitenciarului Rahova.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Miron Cozma, prin apărător, susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 sunt neconstituţionale faţă de art. 16 şi 21 din Constituţie, deoarece permit instanţei de judecată să cenzureze hotărârea Comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate de la locul de deţinere, în condiţiile în care aceasta este prezidată de un judecător-delegat, iar propunerea de liberare condiţionată este, în opinia sa, conformă cu prevederile pct. 32 din Recomandarea (2003)22 adoptată de Consiliul de Miniştri al Uniunii Europene la 24 septembrie 2003. De asemenea, susţine că „reglementarea europeană menţionată (pct. 33) stipulează expres faptul că doar deţinutul are dreptul la un recurs efectiv împotriva soluţiei date de autoritatea de implementare a dreptului de liberare condiţionată. Cu toate acestea, ea este supusă cenzurii judiciare, în lipsa solicitării exprese sau tacite a deţinutului".

Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România, în motivarea excepţiei sale de neconstituţionalitate, susţine că prevederile art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, care condiţionează participarea la soluţionarea cererilor de liberare condiţionată numai a inculpatului condamnat, constituie o restrângere neproporţională a dreptului de a participa la proces, discriminatorie şi care aduce atingere însăşi existenţei unui drept,   fiind   totodată   în   neconcordanţă   cu   documentele internaţionale în materia drepturilor omului. Totodată, aceste prevederi legale contravin principiilor constituţionale de egalitate în faţa legii şi acces liber la justiţie.

Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală apreciază că excepţiile de neconstituţionalitate invocate sunt neîntemeiate.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 este neîntemeiată, „având în vedere însăşi natura instituţiei liberării condiţionate, aplicarea acesteia fiind facultativă, conţinând doar un beneficiu pentru condamnat, fiind necesară convingerea intimă a instanţei că reeducarea condamnatului se poate realiza şi fără executarea restului de pedeapsă în penitenciar". De asemenea, consideră că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală este inadmisibilă, întrucât autorul acesteia solicită, în realitate, modificarea soluţiei legislative consacrate de textul de lege criticat.

Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 59 alin. 1 din Codul penal şi ale art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, precum şi ale art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, care au următorul cuprins:

- Art. 59 alin. 1 din Codul penal (Liberarea condiţionată): „După ce a executat cel puţin două treimi din durata pedepsei în cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani sau cel puţin trei pătrimi în cazul închisorii mai mari de 10 ani, condamnatul care este stăruitor în muncă, disciplinat şi dă dovezi temeinice de îndreptare, ţinându-se seama şi de antecedentele sale penale, poate fi liberat condiţionat înainte de executarea în întregime a pedepsei.";

- Art. 75 din Legea nr. 275/2006 (Condiţiile de acordare a liberării condiţionate): „Persoana condamnată care este stăruitoare în muncă, disciplinată şi dă dovezi temeinice de îndreptare, ţinându-se seama şi de antecedentele sale penale, poate fi liberată condiţionat înainte de executarea în întregime a pedepsei, în condiţiile Codului penal.";

-Art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală (Procedura la instanţa de executare): „Când rezolvarea situaţiilor reglementate în prezentul titlu este dată în competenţa instanţei de executare, preşedintele dispune citarea părţilor interesate şi ia măsuri pentru desemnarea unui apărător din oficiu, în cazurile prevăzute în art. 171".

Examinând criticilede neconstituţionalitate formulate, Curtea constată următoarele:

I. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a art. 59 alin. 1 din Codul penal şi a art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, deoarece prin supunerea propunerii comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate din cadrul penitenciarului analizei unui complet de judecată nu se aduce atingere dreptului la un proces echitabil sau la soluţionarea cauzei într-un termen rezonabil.

Este de observat că, deşi preşedintele comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate din cadrul penitenciarului este un judecător independent şi imparţial, decizia de a propune sau nu liberarea condiţionată nu-i aparţine, decizia fiind luată de toţi membrii comisiei, în cadrul căreia judecătorul are dreptul la un vot egal cu votul celorlalţi membri. Prin urmare, propunerea de liberare condiţionată a comisiei trebuie supusă unei proceduri jurisdictionale, ca şi cererea condamnatului de liberare condiţionată, judecătorul având posibilitatea de a pronunţa o soluţie de admitere sau respingere a propunerii sau cererii de liberare condiţionată, după analiza motivată a tuturor condiţiilor de fond prevăzute de art. 59 alin. 1 din Codul penal, expresia „poate fi eliberat" neputând fi echivalentă cu „dreptul discreţionar al judecătorului de a dispune", astfel cum susţine autorul excepţiei.

In ce priveşte Recomandarea (2002)22 la liberarea condiţionată, adoptată de Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei, invocată de autorul excepţiei, Curtea observă că aceasta nu poate fi aplicată în cauză, prin raportare la dispoziţiile art. 20 din Constituţie referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor în concordanţă cu tratatele internaţionale privitoare la drepturile omului, la care România este parte, asigurându-se, în caz de neconcordanţe, prioritate reglementărilor internaţionale faţă de legile interne. Or, Recomandarea Comitetului Miniştrilor nu se încadrează în categoria actelor internaţionale vizate de textul constituţional respectiv.

II. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate invocată de Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România, Curtea reţine următoarele:

Din actele Dosarului nr. 11.568/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală, rezultă că la primul termen de judecată din 27 noiembrie 2007, Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România, prin apărător, a solicitat instanţei să primească concluziile formulate de asociaţie, în calitate de parte interesată în cauză, care justifică acest drept, deoarece victimele mineriadelor nu au primit nicio reparaţie, cererea fiind întemeiată pe dispoziţiile art. 460 din Codul de procedură penală şi art. 21 din Constituţie. De asemenea, a depus o cerere prin care invocă excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, precum şi o cerere de recuzare a preşedintelui completului de judecată.

Instanţa de judecată, după ce a pus în discuţia părţilor cererea de introducere în cauză, a constatat „că nu se poate pronunţa cu privire la această cerere înainte de soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală".

Faţă de cele arătate, Curtea constată că, în cauză, nu au fost respectate dispoziţiile art. 29 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora excepţia poate fi ridicată la cererea uneia dintre părţi. In consecinţă, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală este inadmisibilă, nefiind dovedită calitatea de parte a Asociaţiei Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România în Dosarul nr. 11.568/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală.

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)şi ai art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 59 alin. 1 din Codul penal şi art. 75 din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie invocată de Miron Cozma în Dosarul nr. 11.568/302/2007 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia I penală.

2.  Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 460 alin. 1 din Codul de procedură penală, excepţie invocată de Asociaţia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din România în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 aprilie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 454/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 454 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 454/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu