DECIZIE Nr. 454 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 17 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 946 din 25 octombrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Fene Grup" - S.A.
in Dosarul nr. 147/2005 si in Dosarul nr. 7.685/2004 ale Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 354D/2005 si nr. 434D/2005 au continut identic, pune in discutie,
din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 434D/2005 la Dosarul nr. 354D/2005, care este primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens
arata ca nu poate fi retinuta critica autorului exceptiei potrivit careia
dispozitia de lege criticata incalca prevederile art. 16 din Constitutie,
deoarece principiul egalitatii nu poate ca, prin extensie, sa primeasca
semnificatia unei egalitati intre cetateni si autoritatile publice. Astfel,
cetatenii se bucura de drepturile prevazute in Constitutie si legi, fiind egali
in fata acestora si a autoritatilor publice, in timp ce autoritatile publice
exercita atributii ce le sunt stabilite de lege, potrivit competentei lor, in
realizarea functiilor pentru care sunt create. De asemenea, arata ca nu poate
fi retinuta nici critica potrivit careia dispozitia de lege criticata incalca
prevederile art. 21 alin. (3), art. 44 alin. (2) si art. 124 alin. (2) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 147/2005, si
Incheierea din 25 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.685/2004,
Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Fene Grup"
- S.A. intr-o cauza civila ce are ca obiect pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale, incalcand
prevederile art. 16, art. 21 alin. (3), art. 44 alin. (2) si ale art. 124 alin.
(2) din Constitutie. Astfel, prin scutirea institutiilor prevazute de textul
criticat de la plata taxei de timbru se introduce o inegalitate de tratament
intre diferitii titulari ai dreptului de proprietate privata. Textul criticat
contravine si dispozitiilor art. 124 alin. (2) din Constitutie, deoarece
creeaza o situatie de inegalitate, in fata instantelor judecatoresti, intre o
autoritate publica si o persoana juridica privata. De asemenea, dispozitiile
art. 17 din Legea nr. 146/1997 incalca si prevederile art. 21 alin. (3) din
Constitutie, referitoare la dreptul partilor la un proces echitabil, aceasta
incluzand si un regim uniform de percepere a taxei judiciare de timbru. Dreptul
partilor la un proces echitabil este consacrat si de art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si
trebuie interpretat prin prisma art. 20 alin. (1) din Constitutie. Curtea
Europeana a Drepturilor Omului a decis in Cauza Creuz contra Poloniei ca
stabilirea unui regim injust in ceea ce priveste taxele judiciare de timbru
incalca prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventie, care garanteaza dreptul
la un proces echitabil. Din perspectiva acestui principiu prevederile art. 17
din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale, intrucat instituie un regim
inegal intre persoanele private si autoritatile publice, in fata instantelor
judecatoresti civile, in ceea ce priveste plata taxei de timbru pentru
introducerea unei actiuni in justitie.
Judecatoria Iasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca instanta de contencios constitutional a
statuat de nenumarate ori ca dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 sunt
constitutionale. Astfel, atat din prisma Constitutiei, cat si din cea a
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
accesul liber la justitie nu echivaleaza cu gratuitatea acestuia. De altfel,
Constitutia statueaza si obligatia cetatenilor de a contribui la cheltuielile
publice, taxele de timbru fiind circumscrise acestei categorii. Scutirile de
care beneficiaza autoritatile publice de la plata taxei de timbru sunt de
natura a contribui pozitiv la bugetul de stat, buget din care sunt finantate
aceste institutii, astfel ca nu se poate sustine nici ideea discriminarii sau
inegalitatii de tratament si nici ca proprietatea privata ar fi inegal
ocrotita. De asemenea, nu poate fi primita nici interpretarea data de autoarea
exceptiei dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, in sensul ca dreptul
la un proces presupune si un regim uniform de percepere a taxei de timbru.
Astfel, intelesul notiunii de proces echitabil, din prisma Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, presupune alte
conditii, si anume caracterul echitabil al procedurii, dezbaterea publica a
cauzei, desfasurarea procesului intr-un termen rezonabil etc. De asemenea,
arata ca prin acordarea de scutiri de la plata taxei de timbru autoritatilor si
institutiilor publice, care prin natura lor nu realizeaza profit, nu se incalca
prevederile din Constitutie invocate de autorul exceptiei. De altfel,
legiuitorul a acordat scutiri la plata taxelor de timbru atat persoanelor
juridice aflate in stare de faliment, cat si persoanelor care nu pot face fata
cheltuielilor unei judecati, potrivit art. 74 - 78 din Codul de procedura
civila.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca plata unor taxe sau impozite nu
reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta la
art. 56 alin. (1) din Constitutie, conform careia "cetatenii au obligatia
sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice".
Totodata, in conformitate cu dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie,
"impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".
Rezulta asadar ca legiuitorul este competent sa dispuna in acest domeniu, fiind
suveran in a acorda scutiri de la plata taxelor de timbru in considerarea
anumitor situatii determinate, de regula pentru anumite categorii de cereri sau
actiuni, indiferent de titular, sau pentru anumite categorii de persoane, in
considerarea calitatii persoanei respective si a obiectului cererii.
Ratiunea pentru care anumite autoritati publice sunt scutite de la plata
taxei de timbru este aceea ca actiunile si cererile introduse de ele prezinta o
stransa legatura cu veniturile bugetului de stat, fiind vorba de realizarea
unui interes public. De aceea nu se poate afirma ca persoanele fizice sau
juridice care urmaresc realizarea unor interese proprii in litigiile cu
autoritatile publice prevazute la art. 17 din Legea nr. 146/1997 se afla in
aceeasi situatie juridica cu acestea. Prin Decizia nr. 373/2003, Curtea Constitutionala
a statuat ca scutirea autoritatilor publice vizate de textele criticate de la
taxele judiciare de timbru este justificata in mod obiectiv si rational de
faptul ca autoritatile respective - creditori bugetari - sunt finantate de la
bugetul de stat pentru a putea functiona, iar taxele respective se fac venit
tot la bugetul de stat, astfel ca ar fi absurd ca autoritatile in cauza sa fie
obligate (formal) sa plateasca din buget o taxa care revine aceluiasi buget.
Nici critica referitoare la incalcarea principiului constitutional referitor la
accesul la justitie, continut in art. 21, nu este intemeiata, deoarece accesul
la justitie nu presupune gratuitatea actului de justitie si, implicit,
realizarea unor drepturi pe cale judecatoreasca in mod gratuit. In cadrul
mecanismului statului functia de restabilire a ordinii de drept, care se
realizeaza de catre autoritatea judecatoreasca, este de fapt un serviciu
public, ale carui costuri sunt suportate de la bugetul de stat.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. In acest sens, arata ca principiul egalitatii prevazut de
Legea fundamentala nu poate ca, prin extensie, sa primeasca semnificatia unei
egalitati intre cetateni si autoritatile publice. Astfel, cetatenii se bucura
de drepturile prevazute in Constitutie si legi, fiind egali in fata acestora si
a autoritatilor publice, in timp ce autoritatile publice exercita atributii ce
le sunt stabilite de lege, potrivit competentei lor, in realizarea functiilor pentru
care sunt create. De asemenea, prin Decizia nr. 373/2003 Curtea Constitutionala
a statuat ca scutirea autoritatilor publice vizate de textele criticate de la
taxe, tarife, comisioane sau cautiuni pentru cererile, actiunile si orice alte
masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii creantelor bugetare are o
justificare obiectiva si rationala, autoritatile respective - creditori
bugetari - fiind finantate de la bugetul de stat pentru a putea functiona, iar
taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel ca ar fi absurd
ca autoritatile in cauza sa fie obligate (formal) sa plateasca din buget o taxa
care revine aceluiasi buget.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 17 din Legea
nr. 146/1997, fata de dispozitiile art. 21 din Constitutie si cele ale art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, arata ca prevederile invocate in sustinerea exceptiei nu exclud
stabilirea unor conditii in legatura cu introducerea actiunilor in justitie,
intre care si aceea a platii unor taxe, asa cum nici una dintre aceste
prevederi nu stabileste gratuitatea serviciului public al justitiei. De
asemenea, nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia prevederile art. 17
din Legea nr. 146/1997 incalca dispozitiile art. 44 alin. (2) din Constitutie,
deoarece scutirea prin lege de la plata taxei judiciare de timbru nu are in
vedere calitatea de titular al dreptului de proprietate a autoritatilor si
institutiilor publice, ci, asa cum s-a aratat mai sus, sursa de finantare a
acestora, precum si natura litigiilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Art. 17 a
fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, ordonanta aprobata
prin Legea nr. 112/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 212 din 9 iunie 1998. De asemenea, textul de lege criticat a mai fost
modificat prin Legea nr. 26/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 31 din 27 ianuarie 1999, si prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 29
ianuarie 1999, ordonanta aprobata prin Legea nr. 169/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 184 din 11 aprilie 2001. Textul de
lege criticat are urmatorul continut: "Sunt scutite de taxa judiciara de
timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii,
de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea
Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului,
de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul
acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de
calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile de lege criticate incalca prevederile
constitutionale cuprinse in art. 16, art. 21 alin. (3), art. 44 alin. (2) si
cele ale art. 124 alin. (2) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire
legala.";
- Art. 124 alin. (2): "Justitia este unica, impartiala si egala pentru
toti."
De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea prevederilor art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, cu urmatorul continut: "1. Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care
va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate
impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in
sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a
procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii
publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand
interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun,
sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, se constata ca dispozitiile de
lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel,
prin Decizia nr. 373 din 2 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 801 din 13 noiembrie 2003, Decizia nr. 179 din 8 mai
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 26 mai
2003, Decizia nr. 4 din 14 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 110 din 20 februarie 2003, Decizia nr. 121 din 25
martie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din
11 aprilie 2003, Decizia nr. 177 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 27 mai 2003, Decizia nr. 29 din 30 ianuarie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 26
aprilie 2002, Decizia nr. 87 din 20 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 298 din 7 iunie 2001, Decizia nr. 185 din 10
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60
din 5 februarie 2001, si prin Decizia nr. 509 din 18 noiembrie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005, Curtea
Constitutionala a statuat ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Cu acele prilejuri Curtea a statuat ca sustinerea autorului exceptiei
privind instituirea unei inegalitati in drepturi intre cetateni si autoritatile
publice este neintemeiata. Principiul egalitatii prevazut de Constitutie pentru
cetateni nu poate ca, prin extensie, sa primeasca semnificatia unei egalitati
intre cetateni si autoritatile publice. Asa cum rezulta din dispozitiile
constitutionale ale art. 16 cetatenii se bucura de drepturile prevazute in
Constitutie si in legi, fiind egali in fata acestora si a autoritatilor
publice, in timp ce autoritatile publice exercita atributiile ce le sunt
stabilite de lege, potrivit competentei lor, in realizarea functiilor pentru
care sunt create.
In ceea ce priveste scutirea autoritatilor publice vizate de textele
criticate de la taxe, tarife, comisioane sau cautiuni pentru cererile,
actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in vederea realizarii
creantelor bugetare, aceasta are o justificare obiectiva si rationala,
autoritatile respective - creditori bugetari - fiind finantate de la bugetul de
stat pentru a putea functiona, iar taxele respective se fac venit tot la
bugetul de stat, astfel ca ar fi absurd ca autoritatile in cauza sa fie
obligate (formal) sa plateasca din buget o taxa care revine aceluiasi buget.
In legatura cu critica de neconstitutionalitate bazata pe sustinerea ca se
incalca dreptul de liber acces la justitie, respectiv dreptul la un proces
echitabil, Curtea retine ca aceasta este neintemeiata, intrucat nici
dispozitiile constitutionale ale art. 21 si nici cele ale art. 6 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu exclud
stabilirea unor conditii in legatura cu introducerea actiunilor in justitie,
intre care si aceea a platii unor taxe, asa cum nici una dintre aceste
prevederi nu stabileste gratuitatea serviciului public al justitiei.
In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor art. 44 alin. (2) din
Constitutie, Curtea a statuat ca aceste prevederi constitutionale reprezinta
garantii ce privesc orice fel de proprietate privata, care este ocrotita in mod
egal, indiferent de proprietar, si nicidecum proprietatea publica, al carei
regim este stabilit la art. 136 din Constitutie. Curtea a constatat ca ratiunea
pentru care anumite autoritati publice sunt scutite de plata taxei de timbru
este aceea ca actiunile si cererile introduse de ele prezinta o stransa
legatura cu veniturile bugetului de stat, fiind vorba de realizarea unui
interes public. In acest sens, Curtea a retinut ca sunt venituri publice atat
veniturile realizate de institutiile publice din raporturi juridice de drept
public, cat si cele rezultate din raporturi juridice de drept privat, astfel ca
sustinerea exceptiei, sub acest aspect, este nefondata. De asemenea, este
neintemeiata sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea garantarii
dreptului de proprietate privata, intrucat stabilirea unor exceptii de la plata
taxelor de timbru, plata ce constituie o obligatie, iar nu un drept, reprezinta
un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta il exercita in
considerarea anumitor situatii determinate, cum este si cazul scutirii
reglementate de dispozitiile legale criticate. De asemenea, Curtea a mai
constatat ca nu se poate tagadui constitutionalitatea scutirii, prin lege, de
la plata taxei de timbru a actiunilor judecatoresti introduse de institutiile
publice, sume care se fac venit la bugetul de stat, deoarece plata de catre
aceste institutii a taxelor judiciare de timbru ar determina scoaterea
temporara si nejustificata a unor sume de bani din bugetul statului pentru a fi
recuperate odata cu incasarea acestei taxe. Asa fiind, scutirea de plata taxei
de timbru a anumitor persoane are in vedere imprejurari care tin de statutul
lor ori de natura litigiilor deduse instantelor, iar nu ratiuni de simetrie
legate de calitatea partilor in procesul civil. De asemenea, se constata ca nu
se poate retine nici critica potrivit careia dispozitiile art. 17 din Legea nr.
146/1997 incalca prevederile art. 124 alin. (2) din Constitutie.
Solutia adoptata si considerentele deciziilor citate sunt valabile si in
prezenta cauza, intrucat nu au aparut elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Fene Grup" - S.A. in Dosarul nr. 147/2005 si
in Dosarul nr. 7.685/2004 ale Judecatoriei Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu