DECIZIE Nr. 444 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 5 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 129 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, exceptie ridicata de Dumitru Brezoianu in Dosarul nr.
3.242/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, precum si partea Universitatea
"Titu Maiorescu" din Bucuresti, prin consilier juridic Rodica
Burdusel.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine admiterea acesteia
astfel cum a fost formulata prin notele scrise depuse la dosar, aratand ca
textul de lege criticat incalca egalitatea in drepturi a cetatenilor si dreptul
la munca. Se mai sustine ca prin conditionarea exercitarii profesiei de cadru
didactic universitar de implinirea unei anumite varste, fara a se tine seama de
criteriul competentei profesionale, este incalcat principiul autonomiei
universitare, fiind afectat in ultima instanta insusi procesul de invatamant.
Partea Universitatea "Titu Maiorescu" din Bucuresti, prin
consilier juridic, sustine admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. In
acest sens se arata ca textul de lege criticat impiedica derularea normala a
procesului de invatamant in cadrul institutiilor de invatamant superior, prin
obligarea cadrelor didactice sa-si inceteze activitatea profesionala la o
anumita varsta. Se mai arata ca Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, utilizand notiunea de "autonomie
universitara", are in vedere universitatea ca persoana juridica si nu
corpul profesoral care asigura in fapt realizarea puterii universitare si care
este singurul in masura sa ia decizii in ceea ce ii priveste pe membrii sai.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca prevederile legale criticate sunt
in conformitate cu dispozitiile constitutional invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.242/LM/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 129 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, exceptie ridicata de Dumitru Brezoianu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate incalca egalitatea in drepturi a cetatenilor,
deoarece creeaza discriminari intre acestia pe criterii profesionale. De
asemenea, se arata ca textul de lege criticat incalca si dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (1), prin aceea ca ingradeste dreptul
la munca al cadrelor universitare, interzicand exercitarea profesiei dupa
implinirea unei anumite varste.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind intemeiata. In acest
sens se arata ca textul de lege criticat incalca dispozitiile constitutionale
cuprinse in art. 16 alin. (1) si in art. 41 alin. (1), fara ca restrictia
instituita prin acest text de lege sa se incadreze in nici unul dintre cazurile
reglementate expres si limitativ de dispozitiile art. 53 din Constitutie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca egalitatea in drepturi a
cetatenilor, deoarece principiul egalitatii in drepturi nu presupune si
uniformitatea de tratament juridic. Se invoca in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale. De asemenea, se considera ca dispozitiile legale
criticate nu contravin nici dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 41
alin. (1), deoarece libertatea in alegerea profesiei si a meseriei poate fi
limitata si de alte criterii legale, justificate constitutional, cum ar fi
starea sanatatii, varsta, aptitudinile etc., determinate de specificul
profesiei, meseriei ori a locului de munca.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu contravine in
nici un mod egalitatii in drepturi a cetatenilor, dat fiind faptul ca, prin
natura profesiei, cadrele didactice se afla intr-o situatie diferita fata de
persoanele angajate in alte sectoare de activitate, ceea ce justifica aplicarea
unui tratament juridic diferit. De asemenea, se mai arata ca prin stabilirea
unor conditii de varsta pentru exercitarea profesiei de cadru didactic nu sunt
ingradite in nici un fel dreptul la munca si nici libertatea de alegere a
profesiei sau a locului de munca.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
129 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16
iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 129: "(1) Profesorii universitari si conferentiarii
universitari cu titlul stiintific de doctor pot ramane in activitate pana la
varsta de 65 de ani.
(2) La implinirea varstei de pensionare, profesorii universitari si
conferentiarii universitari cu titlul stiintific de doctor, cu exceptiile
prevazute in titlul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale, care dovedesc
competenta profesionala deosebita, pot fi mentinuti ca titulari in functia
didactica, la cerere, cu acordul consiliului facultatii si cu aprobarea anuala
a senatului universitar, prin vot nominal deschis, pana la implinirea varstei
de 70 de ani."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor cuprinse in art. 16 alin. (1) si in art. 41
alin. (1) din Constitutie, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
- Art. 41 alin. (1): "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit.
Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca
este libera."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca prin
dispozitiile legale criticate legiuitorul a limitat exercitarea profesiei de
cadru didactic universitar pana la implinirea unei anumite varste. Aceasta
limitare este justificata insa prin natura specifica a domeniului de activitate
in care se aplica, respectiv invatamantul, domeniu de interes public,
reglementat prin norme de natura a garanta o buna desfasurare a procesului de
invatamant.
In acest context nu se poate sustine ca dispozitiile legale criticate
constituie o imixtiune a legiuitorului in probleme ce tin de autonomia
universitara. In cadrul autonomiei universitare, garantata prin dispozitiile
art. 32 alin. (6) din Constitutie, revine fiecarei institutii de invatamant
superior sarcina de a aprecia cu privire la activitatea desfasurata de fiecare
cadru universitar. In acest sens institutiile de invatamant superior au
posibilitatea conferita de lege de a continua colaborarea cu profesorii
universitari pensionati, care pot ocupa functia de profesor universitar
consultant, in conformitate cu art. 64 din Legea nr. 128/1997, respectiv in conditiile
existentei avizului consiliului facultatii si cu aprobarea senatului
universitar.
Nu poate fi primita critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate
privind incalcarea art. 16 alin. (1) referitor la principiul egalitatii in
drepturi a cetatenilor, prin discriminarea creata intre cadrele didactice
universitare si alte categorii socioprofesionale. In sensul jurisprudentei
constante a Curtii Constitutionale principiul egalitatii nu este sinonim cu
uniformitatea, astfel incat situatia juridica a anumitor categorii de persoane
(in speta profesorii universitari) justifica aplicarea unui regim juridic
diferit. Mai mult, criteriul varstei nu se regaseste printre criteriile
discriminatorii, prin care se incalca egalitatea intre cetateni, enumerate in dispozitiile
art. 4 alin. (2) din Constitutie, acesta avand in speta doar natura unei
conditii legale pentru exercitarea unei profesii, aplicabila in mod egal
tuturor persoanelor aflate in situatii identice, respectiv acelora care se
incadreaza in ipoteza prevazuta de norma juridica.
Cadrele didactice universitare, a caror activitate profesionala se
desfasoara pe baza unui contract individual de munca, se afla intr-o situatie
diferita de cea a altor categorii socioprofesionale, invocate de autorul exceptiei,
de exemplu cele care exercita anumite atributii legate de o functie publica sau
titlu stiintific, cum este cazul parlamentarilor, respectiv academicienilor,
astfel incat nici sub acest aspect nu poate fi retinuta incalcarea principiului
constitutional al egalitatii in drepturi.
Autorul exceptiei invoca si incalcarea art. 41 alin. (1) din Constitutie,
sub aspectul ingradirii dreptului la munca, prin interzicerea exercitarii
profesiei dupa implinirea unei anumite varste.
Curtea observa ca principiul libertatii alegerii profesiei, statuat prin
dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, nu se refera la obligatia
statului de a garanta efectiv accesul tuturor cetatenilor la toate profesiile,
ci la posibilitatea concreta de alegere pe care o are fiecare cetatean, in
conditii identice cu cele ale oricarei alte persoane. Cu alte cuvinte alegerea
profesiei este libera din momentul in care conditiile solicitate pentru
respectiva profesie sunt indeplinite. In acest sens stabilirea unei conditii de
varsta pentru exercitarea profesiei de cadru didactic universitar reprezinta o
conditie legala aplicabila tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie, fara
discriminare, astfel incat nu se poate sustine ca norma legala criticata
incalca principiul constitutional al libertatii de alegere a profesiei sau a
locului de munca si nici dreptul la munca.
In acelasi timp exercitarea dreptului la munca trebuie sa se faca si in
conformitate cu toate cerintele instituite prin normele constitutionale. Sub
acest aspect, prin Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, Curtea a confirmat
existenta unui drept de diferenta in materie de varsta de pensionare si a
retinut ca drepturile fundamentale consacrate de Constitutie nu pot fi privite
in mod izolat, ci intr-o corelatie fireasca, logica. Asa fiind, prin
dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie este consacrat dreptul la pensie
ca o forma de realizare a dreptului la asigurari sociale si ca drept
fundamental ce decurge din exercitarea dreptului la munca. In aceste conditii,
asa cum s-a aratat in decizia mentionata, dispozitiile legale trebuie corelate
in asa fel incat sa asigure respectarea tuturor drepturilor fundamentale in
cauza. Asadar, sub aspectul mentionat, cele statuate prin Decizia nr. 107 din 1
noiembrie 1995 isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
exceptie ridicata de Dumitru Brezoianu in Dosarul nr. 3.242/LM/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat