DECIZIE Nr. 440 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1
alin. 7 si 12 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 4 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 278^1 alin. 7 si 12 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Anna-Maria Tinu si Tamara Tinu in Dosarul nr. 10.263/2004 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece dispozitiile legale
criticate sunt norme de procedura care, potrivit art. 126 alin. (2) din
Constitutie, pot fi reglementate exclusiv de legiuitor. Termenul de 20 de zile
prevazut de art. 278^1 alin. 12 din Codul de procedura penala nu este de natura
a afecta dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea exceptiei, ci,
dimpotriva, este expresia dreptului la un proces echitabil care implica toate
garantiile procesuale penale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.263/2004,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 278^1 alin. 7 si 12 din Codul de
procedura penala.
Exceptia a fost ridicata de Anna-Maria Tinu si Tamara Tinu in dosarul cu
numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei plangeri formulate
impotriva unei solutii de netrimitere dispusa de parchet.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala restrange dreptul partilor si
al instantei la lamurirea cauzei prin probe, deoarece singura dovada admisa
pentru a servi la constatarea existentei sau inexistentei unei infractiuni este
doar aceea cu inscrisuri. Prin urmare, nu se poate vorbi despre respectarea
dreptului la aparare, a dreptului oricarei persoane de a se adresa justitiei
pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime ori despre un proces
echitabil. In speta dedusa judecatii autorii exceptiei sustin ca nu au
posibilitatea sa solicite instantei administrarea de probe noi, care sa
dovedeasca existenta infractiunii, si atata timp cat acestea nu au fost
administrate in fata organului de urmarire penala, materialul probator nu poate
fi completat.
Dispozitiile alin. 12 al aceluiasi articol sunt de asemenea
neconstitutionale, deoarece termenul de 20 de zile este un termen imperativ, si
nu de recomandare, iar nerespectarea lui atrage nulitatea actului intocmit dupa
implinirea lui. Or, intr-o atare situatie nu se mai poate pune in discutie
respectarea dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) referitoare la
termenul rezonabil, intrucat durata unui proces nu poate fi previzibila.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, in ceea ce priveste art.
278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala, acesta trebuie interpretat si
aplicat impreuna cu dispozitiile alin. 8 al aceluiasi articol. Or, din economia
textelor aratate se desprinde concluzia ca instanta de judecata are in vedere,
in momentul solutionarii plangerii, intreg materialul probator existent la
dosarul cauzei, care, desi nu a fost administrat in mod nemijlocit de catre
aceasta, poate contine si alte mijloace de proba decat inscrisuri. Mai mult
decat atat, in conditiile alin. 8 lit. b), instanta poate dispune desfiintarea
solutiei si trimiterea cauzei procurorului in vederea inceperii sau
redeschiderii urmaririi penale, situatie in care dispozitiile art. 333 alin. 2
din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator, sau, potrivit
alin. 8 lit. c), poate retine cauza spre rejudecare, cu aplicarea dispozitiilor
privind judecata in prima instanta si a cailor de atac. Prin urmare partile
interesate beneficiaza de toate drepturile invocate de autor in sustinerea
exceptiei si nu se poate pune in discutie nerespectarea dreptului la aparare, a
liberului acces la justitie sau a dreptului la un proces echitabil.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 278^1 alin. 12 din Codul de procedura
penala, instanta de judecata opineaza ca termenul de 20 de zile este un termen
de recomandare si nicidecum unul imperativ, asa cum sustine autorul exceptiei.
In situatia in care legiuitorul ar fi dorit sa-i dea o asemenea calificare, ar
fi prevazut, desigur, si sanctiunea aplicata in cazul nerespectarii lui.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece, potrivit art. 126 alin. (2) din Legea fundamentala,
competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt stabilite de
lege. In virtutea acestei dispozitii plangerea prevazuta de art. 278^1 din
Codul de procedura penala a fost conceputa de legiuitor ca o cale de atac in
cadrul careia instanta analizeaza legalitatea si temeinicia rezolutiei sau
ordonantei de netrimitere in judecata fata de continutul dosarului de urmarire
penala. Aceasta rezulta din modul de reglementare a solutiilor care pot fi
pronuntate in urma verificarii dupa criteriile si in conditiile aratate in
alin. 8.
Instituirea unui termen de solutionare a plangerii transpune prevederile
constitutionale mai sus amintite potrivit carora legiuitorul este singurul
competent sa reglementeze procedura de judecata. Astfel, termenul de
solutionare, criticat de autorul exceptiei, da expresie principiului
celeritatii care sta la baza desfasurarii procesului penal, potrivit art. 1 din
Codul de procedura penala, precum si dispozitiilor art. 21 alin. (3) din
Constitutie, potrivit carora partile au dreptul la solutionarea cauzei intr-un
termen rezonabil. Guvernul mai arata, in punctul sau de vedere, ca termenul de
20 de zile este un termen de recomandare, concluzie care se desprinde din
absenta unei sanctiuni procesuale pentru cazul depasirii lui.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat textele legale criticate nu opresc partile interesate de
a se adresa instantelor judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de
toate garantiile procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica,
desfasurarea unui proces echitabil, ci, dimpotriva, dau expresie preocuparii
legiuitorului de a asigura solutionarea cauzelor penale intr-un termen
rezonabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278^1 alin. 7 si 12 din Codul de procedura penala, care au urmatorul continut:
"Instanta, judecand plangerea, verifica rezolutia sau ordonanta atacata,
pe baza lucrarilor si a materialului din dosarul cauzei si a oricaror
inscrisuri noi prezentate. [...]
Instanta este obligata sa rezolve plangerea in termen de cel mult 20 de
zile de la primire si sa comunice, de indata si motivat, persoanei care a facut
plangerea, modul in care aceasta a fost rezolvata."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin.
(2) si (3) referitoare la exercitarea neingradita a dreptului partilor la un
proces echitabil si ale art. 24 referitoare la "dreptul la aparare",
precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale care dispun in legatura cu "dreptul la un
proces echitabil".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin
dispozitiile legale criticate s-a prevazut posibilitatea atacarii rezolutiilor
sau ordonantelor de netrimitere in judecata dispuse de procuror, pe calea
sesizarii instantei de judecata careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta
sa judece cauza in prima instanta.
Fiind vorba de dispozitii de procedura judiciara, pe care legiuitorul are competenta
sa le adopte potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, exceptia
ridicata in cauza nu ar putea fi admisa decat in cazul in care aceste
dispozitii ar contraveni normelor si principiilor consacrate prin Legea
fundamentala.
Sustinerea autorilor exceptiei in sensul ca dispozitiile legale atacate ar
contraveni prevederilor art. 21 alin. (2) si (3) si ale art. 24 din
Constitutie, precum si ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, privind liberul acces la justitie,
dreptul la aparare si la un proces echitabil este nefondata, deoarece, pe de o
parte, aceste dispozitii legale sunt menite tocmai sa asigure accesul la
justitie in cauzele in care parchetul a emis acte de netrimitere in judecata,
iar pe de alta parte, in plangerea formulata impotriva rezolutiilor sau
ordonantelor procurorului nu se judeca insasi cauza, ci doar temeinicia si
legalitatea solutiilor pronuntate de procuror, pe baza probelor administrate in
cursul urmaririi penale si a eventualelor probe scrise infatisate instantei de
partile in proces.
In limitele obiectului aceste categorii de cauze, partile care se plang
impotriva ordonantei sau rezolutiei de netrimitere in judecata au posibilitatea
sa demonstreze atat caracterul incomplet al urmaririi penale, cat si aprecierea
eronata a probelor pe care s-a intemeiat solutia emisa de procuror. In prima
ipoteza, instanta admite plangerea, prin sentinta, desfiinteaza rezolutia sau
ordonanta atacata si trimite cauza procurorului in vederea inceperii sau
redeschiderii urmaririi penale, iar in cea de-a doua ipoteza, cand probele
existente la dosar sunt insuficiente pentru judecarea cauzei, instanta retine
cauza spre judecare.
Nici o dispozitie legala nu impiedica partea interesata ca, atunci cand
apreciaza ca este posibila administrarea altor probe pentru stabilirea
adevarului, sa solicite procurorului care a emis actul de netrimitere in
judecata sau procurorului superior ierarhic sa dispuna, in conditiile prevazute
de lege, inceperea sau redeschiderea urmaririi penale.
In ceea ce priveste critica art. 278^1 alin. 12 din Codul de procedura
penala, sustinerile autorilor exceptiei nu pot fi primite, termenul de 20 de
zile stabilit pentru solutionarea plangerii impotriva rezolutiei sau a
ordonantei de netrimitere in judecata urmarind, in mod explicit, asigurarea
celeritatii procedurii, stabilirea acestui termen nefiind de natura sa incalce
prevederile constitutionale invocate sau normele stabilite prin conventiile
internationale la care Romania este parte.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin.
7 si 12 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Anna-Maria Tinu si
Tamara Tinu in Dosarul nr. 10.263/2004 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru