DECIZIE Nr. 233 din 20 decembrie 1999
asupra obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la Legea privind Statutul
functionarilor publici
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 28 decembrie 1999
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul art. 144 lit. a) din
Constitutie si al art. 17 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu privire la neconstitutionalitatea
Legii privind Statutul functionarilor publici, de catre un grup de 51 de
deputati, si anume: Ioan Gavra, Valeriu Tabara, Gheorghe Secara, Petru Steolea,
Lazar Ladariu, Mihai Drecin, Petre Turlea, Nicolae Leonachescu, Anghel Stanciu,
Viorel Burlacu, Constantin Babalau, Stefan Baban, Ioan Sonea, Nicolae Bud,
Mircea Valcu, Leon Pop, Vasile Ghica, Florea Buga, Nicolae Ionescu, Chichisan
Miron, Mitzura-Domnica Arghezi, Corneliu Ciontu, Ioan Iuliu Furo, Leonida Lari
Iorga, Romulus Raicu, Ilie Neacsu, Daniela Buruiana-Aprodu, Luca Stefanoiu,
Didi Spiridon, Ioan Pintea, Mitica Balaet, Sever Mesca, Ion Dutu, Gheorghe
Ariton, Ioan-Cezar Coraci, Vasile Miclaus, Nicolae Popa, Daniela Popa, Nicolae
Groza, Romeo-Marius Trifu, Marcu Tudor, Nicolae Vasilescu, Liviu Spataru,
Adrian Tudor Moroianu-Geaman, Nicolae Gradinaru, Victor-Stefan Achimescu, Ioan
Popa, Aurel-Constantin Papuc, Viorel Pop, Florian Udrea si Slavomir
Gvozdenovici.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. 490 din 8
decembrie 1999 a secretarului general al Camerei Deputatilor, fiind
inregistrata sub nr. 3.848 din 8 decembrie 1999, si formeaza obiectul Dosarului
nr. 241A/1999.
La aceeasi data in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 600, a fost
publicata Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutul functionarilor
publici, promulgata prin Decretul nr. 418 din 8 decembrie 1999.
In temeiul prevederilor art. 18 alin. (2) si ale art. 19 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, sesizarea formulata de grupul de deputati a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului
spre a-si putea exprima punctele de vedere asupra obiectiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, referindu-se la
legalitatea sesizarii, considera ca "in cazul in care sesizarea Curtii
este in cadrul termenelor prevazute la art. 17 din Legea nr. 47/1992, ce se
calculeaza in conditiile alin. (3) din acest articol pe zile pline, Curtea este
obligata sa se pronunte, termenele mentionate fiind inerente dreptului de
sesizare prevazut la art. 144 lit. a) din Constitutie."
De asemenea, in punctul de vedere al presedintelui Senatului se apreciaza
ca, pe fond, sunt neintemeiate criticile de neconstitutionalitate formulate in
sesizarea grupului de 51 de deputati care se refera la unele articole din Legea
privind Statutul functionarilor publici.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera, cu referire la legalitatea
sesizarii de neconstitutionalitate, ca aceasta este inadmisibila. Astfel,
facandu-se referire la continutul art. 17 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992, se arata ca Legea privind Statutul functionarilor publici, asupra
careia Guvernul si-a angajat raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a
Senatului in sedinta comuna din 29 noiembrie 1999, a fost anuntata in plenul
Camerei Deputatilor in sedinta de luni, 6 decembrie 1999, urmand ca deputatii
sa isi exercite dreptul de a contesta legea la Curtea Constitutionala in termen
de doua zile, termen ce se calculeaza pe zile pline, iar nu pe zile libere.
Acest mod de calcul rezulta din dispozitiile art. 16 din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora procedura jurisdictionala prevazuta in aceasta lege se
completeaza cu regulile procedurii civile, dar numai "in masura in care
ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata Curtii Constitutionale.
Compatibilitatea se hotaraste exclusiv de Curte", precum si din
prevederile art. 117 alin. 3 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
care preiau integral textul art. 17 alin. (2) si (3) din Legea nr. 47/1992. In
temeiul alin. (4) al art. 107 din acelasi regulament, in cazul in care legea a
fost adoptata cu procedura de urgenta, aceasta se trimite "sub semnatura
presedintelui Camerei Deputatilor, Presedintelui Romaniei, in vederea
promulgarii", dupa implinirea termenului de doua zile. In consecinta,
termenul pentru depunerea sesizarii de neconstitutionalitate a inceput sa curga
in ziua de luni, 6 decembrie 1999, si s-a implinit marti, 7 decembrie 1999, la
sfarsitul programului de lucru. Deoarece obiectia de neconstitutionalitate a
fost inregistrata la Secretariatul general al Camerei Deputatilor in ziua de
miercuri, 8 decembrie 1999, se apreciaza ca aceasta este tardiva, urmand sa fie
respinsa.
De asemenea, in punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca pe fond
sunt neintemeiate criticile de neconstitutionalitate formulate in sesizarea de
neconstitutionalitate care se refera la unele articole din Legea privind
Statutul functionarilor publici.
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
In temeiul art. 5 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala a solicitat o informare din partea secretarului general al
Camerei Deputatilor asupra modului in care s-au desfasurat, la aceasta Camera,
procedurile prevazute la alin. (2) - (4) ale art. 17 din Legea nr. 47/1992.
Totodata, s-au solicitat copii, in extras, de pe stenogramele sedintelor
Camerei Deputatilor in cursul carora s-au desfasurat aceste proceduri legale.
Din datele comunicate de secretarul general al Camerei Deputatilor, prin Adresa
nr. 3.450 din 9 decembrie 1999, rezulta, in esenta, urmatoarele: 1. asupra
Legii privind Statutul functionarilor publici, Guvernul si-a angajat
raspunderea, conform prevederilor art. 113 alin. (1) din Constitutie, in
sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, tinuta in ziua de luni, 29
noiembrie 1999, incepand cu ora 16,00; 2. legea a fost depusa la secretarul
general al Camerei Deputatilor in ziua de joi, 2 decembrie 1999, zi in care Camera
Deputatilor a lucrat in plen; in zilele de vineri, 3 decembrie, sambata, 4
decembrie, si duminica, 5 decembrie 1999, Parlamentul nu a lucrat in plen; 3.
depunerea legii la secretarul general, in vederea exercitarii dreptului de
sesizare a Curtii Constitutionale, a fost comunicata in plenul Camerei
Deputatilor, in prima sedinta, in ziua de luni, 6 decembrie 1999, intre orele
16,00 - 17,00; 4. legea a fost trimisa Presedintelui Romaniei, spre promulgare,
in ziua de miercuri, 8 decembrie 1999, ora 8,30; s-a considerat ca termenul de
doua zile in care se putea face sesizarea Curtii Constitutionale in cazul legii
adoptate cu procedura de urgenta a expirat in ziua de marti, 7 decembrie 1999,
avandu-se in vedere "cele 24 de ore care au precedat anuntul de luni, 6
decembrie 1999, si urmatoarele 24 de ore ce au urmat acestui anunt"; 5.
sesizarea de neconstitutionalitate semnata de cei 51 de deputati a fost depusa
la secretarul general al Camerei Deputatilor in ziua de miercuri, 8 decembrie
1999, la ora 11,30, si a fost inregistrata la Curtea Constitutionala in aceeasi
zi, la ora 12,30.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand obiectia de neconstitutionalitate formulata de grupul de 51 de
deputati, punctele de vedere ale presedintelui Senatului si Guvernului, informarea
secretarului general al Camerei Deputatilor, raportul judecatorului-raportor,
documentele existente la dosar, referitoare la procedura de promulgare a Legii
privind Statutul functionarilor publici, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992 retine urmatoarele:
In cauza de fata nu sunt intrunite conditiile prevazute la art. 144 lit. a)
din Constitutie si la art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
pentru exercitarea controlului de constitutionalitate inainte de promulgarea
legii, motiv pentru care Curtea Constitutionala nu poate proceda la examinarea
pe fond a sesizarii.
Astfel, art. 144 din Constitutie, stabilind atributiile Curtii
Constitutionale, prevede la lit. a) ca aceasta "se pronunta asupra
constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora [...]". Asa
fiind, la examinarea unei sesizari, Curtea trebuie sa constate, printre altele,
daca legea, al carei control de constitutionalitate se solicita, a fost sau nu
promulgata, si aceasta chiar si atunci cand retine ca este sesizata in vederea
declansarii controlului de constitutionalitate de catre subiecte abilitate in
acest scop. Or, in prezenta cauza, Legea privind Statutul functionarilor
publici a fost promulgata de Presedintele Romaniei prin Decretul nr. 418 din 8
decembrie 1999 si, primind numarul 188, a fost publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, data la care s-a depus si
sesizarea pentru controlul constitutionalitatii ce face obiectul prezentei
decizii.
In ceea ce priveste procedura de promulgare a legilor, Constitutia prevede
la art. 77 alin. (1) ca "Legea se trimite, spre promulgare, Presedintelui
Romaniei. Promulgarea legii se face in termen de cel mult 20 de zile de la
primire". Curtea observa ca nici o norma constitutionala nu prevede
termenul in care o lege adoptata de Parlament se trimite spre promulgare
Presedintelui Romaniei si nici perioada sau conditiile in care legea adoptata
se pastreaza la dispozitia subiectelor de drept public abilitate sa exercite
dreptul de sesizare a Curtii Constitutionale. Procedura premergatoare
trimiterii legii spre promulgare este reglementata prin Legea nr. 47/1992,
republicata, si prin regulamentele de organizare si functionare a Camerelor Parlamentului.
In acest sens, dispozitiile alin. (2) si (3) ale art. 17 din legea mentionata
prevad:
"(2) In vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii
Constitutionale, cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre promulgare, legea se
comunica Guvernului si Curtii Supreme de Justitie si se depune la secretarul
general al Camerei Deputatilor si al Senatului. In cazul in care legea a fost
adoptata cu procedura de urgenta, termenul este de 2 zile.
(3) Data la care legea a fost depusa la secretarii generali ai Camerelor se
aduce la cunostinta in plenul fiecarei Camere in termen de 24 de ore de la
depunere. Depunerea si comunicarea se fac numai in zilele in care Camerele
Parlamentului lucreaza in plen".
Aceste reglementari legale au fost preluate de art. 117 alin. 3 si 4 din
Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat, precum si de art. 112 alin. 2 si
3 din Regulamentul Senatului.
Analizand informarea primita prin Adresa nr. 3.450 din 9 decembrie 1999 de
la secretarul general al Camerei Deputatilor, precum si stenogramele sedintelor
Parlamentului, Curtea constata ca Legea privind Statutul functionarilor publici
a fost adoptata, potrivit art. 113 alin. (1) - (3) din Constitutie, prin
procedura angajarii raspunderii Guvernului, in sedinta comuna a Camerei
Deputatilor si Senatului, tinuta in ziua de 29 noiembrie 1999, intre orele
16,00 - 18,45. Potrivit textelor constitutionale mentionate, legea se considera
adoptata dupa epuizarea termenului de 3 zile in care se poate depune o motiune
de cenzura in scopul demiterii Guvernului. In speta, acest termen s-a implinit
la data de 2 decembrie 1999, cand legea a fost depusa la secretarul general al
Camerei Deputatilor. In acea zi, Camera Deputatilor a lucrat in plen, insa in
zilele urmatoare, si anume 3, 4 si 5 decembrie 1999, Camera nu a lucrat in
plen. In ziua de 6 decembrie 1999, intre orele 16,00 - 17,00, s-a comunicat
plenului Camerei Deputatilor ca Legea privind Statutul functionarilor publici a
fost depusa la secretarul general al Camerei in vederea exercitarii dreptului
de sesizare a Curtii Constitutionale. In ziua de 8 decembrie 1999, la ora 8,30,
legea a fost trimisa spre promulgare Presedintelui Romaniei.
Curtea constata ca, intrucat legea examinata a fost adoptata prin procedura
de urgenta, aferenta actului de angajare a raspunderii Guvernului, termenul de
pastrare a legii, in vederea exercitarii dreptului de sesizare, este de doua
zile (iar nu de 48 de ore), conform art. 17 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata. Chiar si in ipoteza in care se considera ca acest termen a inceput
sa curga din ziua de 6 decembrie 1999, cand s-a comunicat in plenul Camerei
Deputatilor depunerea legii la secretarul general al acesteia in vederea
exercitarii dreptului de a sesiza Curtea Constitutionala, concluzia este ca
termenul s-a implinit la sfarsitul zilei de 7 decembrie 1999.
Intr-adevar, termenele prevazute la art. 17 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, sunt termene care privesc desfasurarea raporturilor
constitutionale dintre autoritatile publice si, prin urmare, in masura in care
nu se prevede altfel in mod expres, nu se calculeaza pe zile libere. Dupa cum
rezulta din examinarea informatiilor cuprinse in documentele aflate la dosar,
legea a fost trimisa Presedintelui Romaniei spre promulgare in ziua de 8
decembrie 1999, la ora 8,30, fiind promulgata in aceeasi zi. Se constata astfel
ca trimiterea legii spre promulgare s-a facut cu respectarea dispozitiilor
legale aplicabile, iar promulgarea s-a efectuat cu respectarea prevederilor
art. 77 alin. (1) din Constitutie. Decretul nr. 418 pentru promulgarea legii a
fost publicat, conform prevederilor art. 99 alin. (1) din Constitutie, in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, impreuna
cu textul legii. Prin urmare, sesizarea formulata de cei 51 de deputati pentru
controlul constitutionalitatii legii, depusa la secretarul general al Camerei
Deputatilor in ziua de 8 decembrie 1999 si inregistrata la Curtea
Constitutionala in aceeasi zi, este inadmisibila spre a fi examinata pe fond de
catre Curtea Constitutionala, conform prevederilor art. 144 lit. a) din
Constitutie.
Pe baza considerentelor expuse si in conformitate cu prevederile art. 77
alin. (1), ale art. 113 alin. (1) - (3), ale art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si potrivit dispozitiilor art. 17 si urmatoarele
din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca sesizarea de neconstitutionalitate, semnata de 51 de deputati,
referitoare la Legea privind Statutul functionarilor publici, este
inadmisibila, Curtea Constitutionala fiind sesizata dupa promulgarea acesteia.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Dezbaterile au avut loc la data de 20 decembrie 1999 si la ele au
participat: Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur
Vasilescu, Romul Petru Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu