DECIZIE Nr. 437 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor
in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 898 din 7 octombrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 14
alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor in Romania, exceptie ridicata de Mihai Dumitru in Dosarul nr.
438/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ
si fiscal.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat J.
Friedmann Nicolescu, cu delegatie depusa la dosar, constatandu-se lipsa partii
Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Generala de Pasapoarte, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, pentru
argumentele invocate si in motivarea formulata in scris la dosarul instantei de
judecata care a sesizat Curtea Constitutionala.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat considera ca prevederile de lege criticate ca fiind
neconstitutionale nu incalca dispozitiile art. 25, 45 si 53 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 438/2005,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 14
alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
216/1998.
Exceptia a fost ridicata de Mihai Dumitru intr-o cauza de contencios
administrativ avand ca obiect cererea de suspendare a executarii masurii
dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
65/1997.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile de lege criticate
contravin prevederilor constitutionale ale art. 25, 45 si 53, contrarietatea
constand in: conflictul evident intre a garanta libertatea de deplasare, ca
drept fundamental, si restrictia, de ordin penal, stabilita prin textul de lege
obiect al exceptiei, desi cauza in care masura a fost aplicata are caracter
civil; aplicarea masurii are caracter "macar discretionar daca nu
intempestiv sau violent" si "este lasata exclusiv la indemana
politiei/serviciului pasapoarte"; conflictul "istoric intre debitori
si creditori". Se mai arata ca, "prin natura sa, obligatia de a
despagubi/restitui civil este o obligatie legata direct de patrimoniul
persoanei si nu de persoana insasi, constrangerea corporala fiind abandonata in
modernitate si nu numai la noi, ci de toate sistemele de drept actualizate cat
de cat".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca art. 14 alin. (1) lit. d) din ordonanta criticata nu
contravine dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate, intrucat
art. 25 din Constitutie prevede ca legiuitorul are libertatea de a stabili
conditiile exercitarii dreptului la circulatie si poate institui restrangeri
ale exercitiului in limitele art. 53 din aceasta. Mai arata ca art. 14 alin.
(1) lit. d) din ordonanta "se inscrie in limitele art. 53 din Constitutie
si nu afecteaza libertatea economica garantata de art. 45 din
Constitutie".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca "masura dispusa prin dispozitiile a caror
constitutionalitate se contesta, chiar daca instituie o restrangere a dreptului
la libera circulatie, este necesara pentru apararea drepturilor cetatenilor,
respectiv a creditorilor persoanei careia i se poate refuza, temporar,
eliberarea pasaportului, iar daca acesta i-a fost eliberat ii poate fi retras
ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia". In consecinta,
considera ca art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 nu
este contrar prevederilor art. 25, 45 si 53 din Constitutie, iar exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sunt in deplina concordanta cu art. 25 alin.
(1) si art. 53 din Constitutie, iar prevederile art. 25 alin. (2) si art. 45
din aceasta nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
216/1998, al caror cuprins este urmatorul: "Cetateanului roman i se poate
refuza, temporar, eliberarea pasaportului, iar daca i-a fost eliberat ii poate
fi retras ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia, atunci cand:
[...]; d) este urmarit pentru creante exigibile mai mari de 25 milioane lei,
datorate unor persoane fizice, persoane juridice sau statului, iar executarea
acestora nu este garantata; in acest caz, masura se ia la cererea celor
interesati, daca plata creantelor a fost dispusa prin hotarare judecatoreasca
ramasa definitiva si irevocabila."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 25 privind "Libera circulatie",
art. 45 privind "Libertatea economica" si ale art. 53 privind
"Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Astfel, in legatura cu invocarea incalcarii art. 25 din Constitutie privind
"Libera circulatie", Curtea retine ca, potrivit alin. (1) al acestui
articol, conditiile exercitarii dreptului la libera circulatie se stabilesc
prin lege, legiuitorul avand competenta exclusiva de reglementare. Or, textul
de lege criticat a fost adoptat de legiuitor, iar prin dispozitiile sale
constand in refuzul temporar de eliberare a pasaportului, retragerea acestuia
in cazul in care a fost eliberat sau suspendarea dreptului de folosire a
pasaportului se are in vedere, chiar in sensul art. 53 din Constitutie, restrangerea
exercitiului dreptului la libera circulatie pentru "[...] apararea [...]
drepturilor si a libertatilor cetatenilor". O asemenea situatie este cea
prevazuta la alin. (1) lit. d) a art. 14 din ordonanta, in care cetateanul
roman "[...] este urmarit pentru creante exigibile mai mari de 25 milioane
lei, datorate unor persoane fizice, persoane juridice sau statului, iar
executarea acestora nu este garantata [...]". Asadar, dispozitiile art. 14
alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 nu numai ca nu incalca,
asa cum sustine autorul exceptiei, art. 25 si 53 din Constitutie, ci sunt chiar
in sensul acestora, asa incat critica urmeaza sa fie respinsa.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii art. 45 din Constitutie, referitor
la "Libertatea economica", Curtea constata ca acesta nu este relevant
in cauza, intrucat dispozitiile de lege ce fac obiectul controlului de
constitutionalitate privesc regimul pasapoartelor in Romania.
Celelalte aprecieri formulate de autorul exceptiei, referitoare la modul de
aplicare a prevederilor legii sau situatia de fapt din cauza in care a fost
ridicata exceptia, nu reprezinta critici de neconstitutionalitate, astfel ca
acestea nu intra in competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1)
lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor in
Romania, exceptie ridicata de Mihai Dumitru in Dosarul nr. 438/2005 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu