DECIZIE Nr. 436 din 26 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art.
282 alin. 1 si art. 299 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1263 din 28 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I punctele 5, 7 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea de
Investitii Financiare Transilvania - S.A. in Dosarul nr. 251/Ap/C/2004 al
Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, domnul Dragos
Calin, consilier juridic, cu delegatie la dosar, constatandu-se lipsa
Societatii Comerciale "Viromet" - S.A. Victoria, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, intrucat
considera ca textele legale criticate, care in redactarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 58/2003 stabilesc competenta instantelor de apel si a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, aduc atingere dispozitiilor constitutionale
privind dreptul partilor la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Desi
prin Legea nr. 195/2004 de aprobare a ordonantei criticate, prevederile ce fac
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, au fost modificate, noile
dispozitii au pastrat in principiu solutia legislativa anterioara, asa incat,
criticile de neconstitutionalitate formulate subzista. De asemenea, mai
considera ca exceptia de neconstitutionalitate ar trebui admisa si pe
considerentul ca legiuitorul nu putea reglementa printr-o ordonanta de urgenta
dispozitii referitoare la competenta instantelor judecatoresti.
Partea Societatea Comerciala "Viromet" - S.A. Victoria a depus la
dosar concluzii scrise prin care solicita judecata in lipsa si respingerea
exceptiei invocate, ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca in domeniul legilor organice
este posibila reglementarea si prin ordonante de urgenta, conform dispozitiilor
constitutionale ale art. 115, astfel ca sub acest aspect exceptia este
neintemeiata. Mai arata ca dispozitiile legale criticate au fost modificate
prin Legea nr. 195/2004 si, potrivit acestor modificari curtile de apel nu mai
sunt instante care solutioneaza doar apelurile, iar Inalta Curte de Casatie si
Justitie nu mai solutioneaza numai recursuri. Asadar, sub acest aspect pune concluzii
de respingere ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 251/Ap/C/2004,
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. I punctele 5, 7 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila.
Exceptia a fost ridicata de Societatea de Investitii Financiare
Transilvania - S.A. in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept obiect
solutionarea unui apel declarat impotriva unei sentinte civile pronuntate de
Tribunalul Brasov in materie comerciala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate prin care se instituie obligativitatea
solutionarii apelului numai de catre Curtea de Apel, precum si obligativitatea
solutionarii recursului numai de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, se
aduce atingere dreptului partilor la solutionarea cauzelor intr-un termen
rezonabil prevazut de art. 21 alin. (3) din Constitutie, deoarece se creeaza o
supraaglomerare a acestor instante, cu consecinta prelungirii excesive a
termenelor de solutionare a cererilor formulate de partile interesate.
In sfarsit, mai considera autorul exceptiei ca, potrivit textului
constitutional invocat, legea este singurul act normativ care poate contine
dispozitii referitoare la competenta si procedura de judecata a instantelor
judecatoresti. Or, in cazul de fata prevederile legale criticate au fost
instituite pe calea unei ordonante de urgenta a Guvernului, ordonanta care, in
esenta, afecteaza drepturile constitutionale.
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ
opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea
motivare:
Reformarea sistemului judiciar in materie procedural civila, prin
stabilirea instantelor de control si a limitelor in care acestea sunt
competente de a solutiona caile de atac, nu reprezinta o stirbire a drepturilor
partilor de a obtine o judecata asupra problemelor litigioase intr-un termen
rezonabil. Acest termen nu poate fi apreciat in abstract prin generalizarea
eficientei sistemului judiciar in ansamblu. O eventuala constatare a depasirii
criteriului de rezonabilitate intr-un caz concret nu poate duce la concluzia ca
organizarea sistemului judiciar este neconstitutionala pe acest motiv.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie legiuitorul
are libertatea de a statua in domeniul competentei instantelor judecatoresti si
al procedurii de judecata, inclusiv pe calea ordonantelor de urgenta, ce pot fi
adoptate, conform art. 115 alin. (5) din Legea fundamentala, si in domeniul
legilor organice.
Asa fiind, dispozitiile legale criticate au avut in vedere "repartizarea
competentei materiale de prima instanta in materie civila si comerciala la
nivel de judecatorii si tribunale, reconsiderarea rolului curtilor de apel ca
instante care sa judece apelurile si judecarea recursurilor de catre Curtea
Suprema de Justitie, ca instanta care sa asigure aplicarea unitara a
legii".
Guvernul mai arata ca, potrivit Legii nr. 195/2004 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, textele in discutie au fost
amendate in parte, in sensul degrevarii instantei supreme de solutionarea unui
numar insemnat de recursuri prin mentinerea competentei exceptionale a
tribunalului de a solutiona apelul si recursul in cazurile anume prevazute de
lege, coborand in mod corespunzator competenta de solutionare a recursurilor la
nivelul curtilor de apel, "cu mentiunea ca aceste modificari urmaresc, in
acelasi timp sa conduca la reducerea duratei termenelor de solutionare a cailor
de atac".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
punctele 5, 7 si 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2003 rezulta
ca, ulterior ridicarii exceptiei in fata instantei de judecata (25 mai 2004),
textele legale criticate au fost modificate si completate prin Legea nr.
195/2004 pentru aprobarea ordonantei de urgenta, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, pastrand in principiu solutia
legislativa din redactarea initiala.
Astfel, stabilirea prin dispozitiile legale criticate a unor reguli privind
competenta materiala a instantelor judecatoresti nu contravine dreptului
partilor la un proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen
rezonabil, deoarece nu opresc partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile
procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica, un proces
echitabil.
De asemenea, textele legale criticate instituie reguli de competenta a
instantelor judecatoresti, situatie care este in deplin acord cu prevederile
constitutionale ale art. 126 alin. (2).
Dispozitiile art. 115 alin. (6) din Legea fundamentala nu au incidenta in
cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata,
il constituie dispozitiile art. I punctele 5, 7 si 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 28
iunie 2003, prin care se modifica si se completeaza art. 3, art. 282 alin. 1 si
art. 299 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, dispozitiile legale criticate au
fost modificate si completate prin art. I punctele 2, 3 si 5 din Legea nr. 195/2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, precum si
prin art. I punctul 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 840 din 14 septembrie
2004. Potrivit acestor modificari, art. 3, art. 282 alin. 1 si art. 299 alin. 2
si 3 din Codul de procedura civila, care formeaza obiectul prezentei exceptii
de neconstitutionalitate si cu privire la care Curtea urmeaza sa se pronunte
prin prezenta decizie, au urmatorul continut:
- Art. 3 din Codul de procedura civila: "Curtile de apel judeca:
1. in prima instanta, procesele si cererile in materie de contencios
administrativ privind actele autoritatilor si institutiilor centrale;
2. ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de judecatorii si tribunale in prima instanta, daca prin lege nu se
prevede altfel; (modificare introdusa prin art. I pct. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 65/2004);
2^1. ca instante de recurs, recursurile declarate impotriva hotararilor
pronuntate de tribunale in apel, precum si in orice alte cazuri expres
prevazute de lege; (introdus prin art. I pct. 2 din Legea nr. 195/2004 si
modificat prin art. I pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
65/2004);
3. in orice alte materii date prin lege in competenta lor."
- Art. 282 alin. 1 din Codul de procedura civila: "Hotararile date in
prima instanta de judecatorie si tribunal sunt supuse apelului la curtea de
apel, daca prin lege nu se prevede altfel." (modificare adusa prin art. I
pct. 3 din Legea nr. 195/2004).
- Art. 299 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila: "Recursul se
solutioneaza de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, daca prin lege nu se
prevede altfel. (modificat prin art. I pct. 5 din Legea nr. 195/2004).
In situatiile in care, potrivit dispozitiilor prezentului cod sau ale legii
speciale, incheierile sau alte hotarari pronuntate de instantele judecatoresti
sunt supune numai recursului, judecarea acestei cai de atac este de competenta
instantei imediat superioare celei care a pronuntat hotararea in cauza sau,
dupa caz, de competenta instantei expres prevazute de lege." (introdus prin
art. I pct. 5 din Legea nr. 195/2004).
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin.
(3) privind dreptul partilor la un proces echitabil, ale art. 126 alin. (2)
referitoare la competenta instantelor judecatoresti, precum si ale art. 115
alin. (6) privind limitarea domeniilor de reglementare prin ordonante de
urgenta.
Reglementarea care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate se
inscrie in randul masurilor de perfectionare a procedurii civile, in cadrul
reformei sistemului judiciar.
Dispozitiile legale atacate au fost substantial completate si modificate
prin Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
58/2003 si, ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004,
completarile si modificarile aduse raspunzand in buna masura criticilor
formulate prin exceptia de neconstitutionalitate.
Astfel, prin introducerea in ordonanta, la art. I, dupa pct. 7, a pct. 7^1,
cuprinzand modificarea art. 282^1 din Codul de procedura civila, in sensul
exceptarii de la posibilitatea atacarii cu apel a unui numar important de
categorii de hotarari judecatoresti, ramane fara suport critica privind
prelungirea excesiva a termenelor de solutionare a cauzelor de competenta
curtilor de apel.
De asemenea, prin reformularea art. I pct. 8 din ordonanta, in sensul
scoaterii din competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie a recursurilor
impotriva hotararilor pentru care legea prevede numai aceasta cale ordinara de
atac, nu-si mai gaseste temeiul in critica privind aglomerarea acestei
instante, cu consecinta posibilelor dificultati in aplicarea principiilor
privind echitatea procesului civil si solutionarea cauzelor intr-un termen
rezonabil.
Curtea constata, de asemenea, ca potrivit art. 126 alin. (2) din
Constitutie, legiuitorul are libertatea de a stabili competenta instantelor de
judecata si normele de procedura judiciara, cu conditia implicita de a nu
contraveni altor norme si principii constitutionale. Or, dispozitiile legale
atacate, prin care s-a stabilit competenta instantelor in judecarea cailor de
atac, nu contravin normelor si principiilor consacrate prin Constitutia
Romaniei.
Curtea nu poate primi nici sustinerea autorului exceptiei privind
incalcarea prevederilor art. 115 alin. (6) din Constitutie, conform carora
"Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica" dat fiind ca reglementarea criticata prin exceptia de
neconstitutionalitate nu priveste vreunul dintre domeniile nominalizate in
textul de referinta din Legea fundamentala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele Legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 282
alin. 1 si art. 299 alin. 2 si 3 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Transilvania - S.A. in Dosarul
nr. 251/Ap/C/2004 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru