DECIZIE Nr.
426 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
precum si a ordonantei de urgenta a Guvernului, în ansamblul sau
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 341 din 21 mai 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marinela Mincă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, precum şi a ordonanţei de
urgenţă a Guvernului, în ansamblul său, excepţie
invocată de Ionel Musteaţă în Dosarul nr. 13/264/2009 al
Judecătoriei Murgeni.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
arătând că dispoziţiile criticate nu încalcă prevederile
constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 4 august 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 13/264/2009, Judecătoria Murgeni a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 87 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, precum şi a ordonanţei de urgenţă a
Guvernului, în ansamblul său, excepţie
invocată de Ionel Musteaţa.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că dispoziţiile art. 87 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 sunt
neconstituţionale, întrucât reglementarea infracţiunilor se face prin
lege organică, iar nu prin ordonanţă de urgenţă a
Guvernului. Se arată, în acest sens, că „modalitatea neconstituţională
în care a procedat Guvernul nu denotă altceva decât subrogarea puterii
executive în drepturile şi atribuţiile legislativului, fapt nepermis
într-un stat de drept." Cât priveşte Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002, în ansamblul său, se susţine că este
neconstituţională în raport cu dispoziţiile art. 108 alin. (3)
şi art. 115 alin. (1) din Constituţie, întrucât „legea specială
de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe nu a dispus şi de
altfel nici nu putea să dispună ca Guvernul să emită norme
juridice de incriminare şi de pedepsire cu închisoarea a
infracţiunilor, deoarece acest drept constituie atributul exclusiv al
Parlamentului şi apanajul legii organice." In plus, se mai arată
că nu a fost expusă „nici situaţia, starea extraordinară ce
a determinat Guvernul să recurgă la procedura de urgenţă a
adoptării ordonanţei."
Judecătoria Murgeni nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate invocată, reţinând doar admisibilitatea
acesteia.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi art. 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie art. 87 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3
august 2006, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit căruia „(l)Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul
sau tramvai de către o persoană care are o îmbibaţie
alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge se pedepseşte cu
închisoare de la unu la 5 ani", precum şi ordonanţa de
urgenţă Guvernului, în ansamblul său.
In susţinerea excepţiei se invocă
dispoziţiile art. 1 alin. (4), art. 73 alin. (3) lit. h), art. 108 alin.
(3) şi art. 115 alin. (1) şi (4), cu raportare la art. 7 din
Convenţia privind apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
astfel cum a fost formulată, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată.
Astfel, nu poate fi reţinută susţinerea
autorului conform căreia este neconstituţională reglementarea
unor infracţiuni printr-o ordonanţă de urgenţă,
nesocotindu-se astfel prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din
Constituţie. In legătură cu acest aspect, în jurisprudenţa
sa Curtea Constituţională a statuat în mod constant că
interdicţia de a emite ordonanţe în domeniul legilor organice
priveşte exclusiv ordonanţele adoptate în temeiul unei legi speciale
de abilitare, nu şi ordonanţele de urgenţă (de exemplu,
Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998).
Autorul excepţiei critică Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 în integralitatea sa, întrucât
consideră că nu sunt îndeplinite cerinţele constituţionale
pentru emiterea ordonanţei de urgenţă, în sensul că nu a
existat la data adoptării un caz excepţional care să o
justifice. Analiza acestei susţineri trebuie făcută în lumina
textului constituţional în vigoare la data emiterii ordonanţei de
urgenţă. Din conţinutul expunerii de motive la proiectul de lege
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
rezultă că dubla condiţie a existenţei cazului
excepţional şi a urgenţei a fost îndeplinită conform
cerinţelor constituţionale pentru adoptarea ordonanţei de
urgenţă criticate, prevăzute de art. 114 alin. (4) din
Constituţia nerevizuită. Această concluzie se desprinde din
precizările făcute de Guvern în documentul mai sus amintit, legate de
faptul că „amplificarea continuă a fenomenului infracţional,
care a căpătat un caracter tot mai dinamic şi mai complex, a
reclamat soluţii viabile de contracarare, concretizate în acest proiect de
act normativ, pe de o parte, prin înăsprirea sancţiunilor penale, iar
pe de altă parte, prin incriminarea ca infracţiuni a unor noi fapte".
Totodată, Guvernul a arătat că promovarea unui proiect de act
normativ asupra regimului circulaţiei pe drumurile publice sub forma unei
ordonanţe de urgenţă „a fost determinată de necesitatea
reglementării pe baze noi şi în acord cu noile reglementări
europene, în cel mai scurt timp, a relaţiilor sociale dintr-un domeniu
foarte important pentru societatea românească, prelungirea procedurii
legislative având consecinţe nedorite, uneori dramatice, vizibile pe toate
drumurile ţării. Promovarea în regim de urgenţă este
determinată, nu în ultimul rând, şi de necesitatea îndeplinirii, la
termenele convenite, a angajamentelor asumate de România în procesul de
armonizare a legislaţiei româneşti cu aquis-ul comunitar".
In acest sens Curtea s-a mai pronunţat în
jurisprudenţa sa, de exemplu prin Decizia nr. 245 din 10 mai 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 612 din 14 iulie
2005, a cărei soluţie de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, precum şi considerentele care au fundamentat-o,
sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi art. 29 alin. (1)şi
(6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 87 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum
şi a ordonanţei de urgenţă a Guvernului, în ansamblul
său, excepţie invocată de Ionel Musteaţă în Dosarul
nr. 13/264/2009 al Judecătoriei Murgeni.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta