DECIZIE Nr. 419 din 18 iulie 2005
asupra modului in care Parlamentul Romaniei a pus de acord prevederile Legii
privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 375 din 6 iulie 2005, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 653 din 22 iulie 2005
In temeiul art. 146 lit. a) din Constitutia Romaniei si al art. 15 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, Presedintele Romaniei a solicitat Curtii Constitutionale sa se
pronunte cu privire la felul in care Parlamentul Romaniei a pus de acord
prevederile Legii privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei,
precum si unele masuri adiacente cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 375 din
6 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din
8 iulie 2005.
Sesizarea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 4.688 din
15 iulie 2005 si formeaza obiectul Dosarului nr. 607 A/2005.
CURTEA,
examinand sesizarea formulata de Presedintele Romaniei, retine urmatoarele:
Prin Decizia nr. 375 din 6 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005, Curtea Constitutionala a
constatat ca sunt neconstitutionale urmatoarele dispozitii din Legea privind
reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente:
1. Titlul XV art. I pct. 26, prin care se modifica dispozitiile art. 24
alin. (2) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
si pct. 27, prin care se introduce la acelasi articol alineatul (4), cu
urmatorul cuprins:
- Art. 24 alin. (2): "In perioada mandatului, judecatorii si
procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii nu pot
desfasura activitatea de judecator sau procuror. La incetarea mandatului,
membrii Consiliului Superior al Magistraturii revin in functia de judecator sau
procuror detinuta anterior alegerii.";
- Art. 24 alin. (4): "Functiile de conducere detinute de judecatorii
sau procurorii membri ai Consiliului Superior al Magistraturii inceteaza de
drept la data publicarii hotararii Senatului in Monitorul Oficial, Partea
I.";
2. Titlul XV art. II alin. (1) si alin. (2), cu urmatorul cuprins:
- Alin. (1): "In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi, membrii Consiliului Superior al Magistraturii care exercita o
functie de conducere sunt obligati sa opteze intre functia de conducere la
instantele judecatoresti sau parchete si calitatea de membru al Consiliului
Superior al Magistraturii.";
- Alin. (2): "In cazul in care judecatorii si procurorii prevazuti in
alin. (1) nu isi exercita dreptul de optiune in termenul stabilit sau nu mai
functioneaza la o instanta sau parchet de acelasi grad cu instanta sau
parchetul unde erau numiti la momentul alegerii isi pierd calitatea de membru al
Consiliului Superior al Magistraturii.";
3. Titlul XVII art. I pct. 93, prin care la art. 81 din Legea nr. 303/2004
privind statutul magistratilor se introduce alineatul (8), sintagma "alta
decat cea de judecator sau procuror";
4. Titlul XVII art. I pct. 93, prin care art. 82 din Legea nr. 303/2004
privind statutul magistratilor se modifica, stabilindu-se urmatorul cuprins:
- "Judecatorii, procurorii, magistratii asistenti ai Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si personalul de specialitate juridica prevazut la art. 86
alin. (1) nu pot fi mentinuti in functie dupa implinirea varstei de pensionare
prevazuta de Legea nr. 19/2000 privind sistemul de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.";
5. Titlul XVII art. IV alin. (1), alin. (6) si alin. (7), cu urmatorul
cuprins:
- Alin. (1): "La data intrarii in vigoare a acestei legi, inceteaza
mandatele de conducere ale judecatorilor si procurorilor de la curtile de apel,
tribunale, tribunale specializate si judecatorii, precum si ale procurorilor de
la parchetele de pe langa acestea.";
- Alin. (6): "Durata mandatelor judecatorilor si procurorilor care
exercita, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, alte functii de
conducere decat cele prevazute la alin. (1) este de 3 ani, de la data
investirii.";
- Alin. (7): "Mandatele judecatorilor si procurorilor care ocupa alte
functii de conducere decat cele prevazute la alin. (1) inceteaza, daca la data
intrarii in vigoare a prezentei legi durata acestora a depasit 3 ani de la
investire."
In conformitate cu prevederile art. 147 alin. (2) din Constitutia Romaniei
si ale art. 18 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, "In cazurile de neconstitutionalitate
care privesc legile, inainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat
sa reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia
Curtii Constitutionale".
Avand in vedere aceste prevederi din Constitutie si din legea organica a
Curtii Constitutionale, Curtea va examina, in cadrul controlului declansat prin
sesizarea Presedintelui Romaniei, modul in care Parlamentul Romaniei a pus de
acord prevederile Legii privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei,
precum si unele masuri adiacente cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 375 din
6 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din
8 iulie 2005.
In acest sens, Curtea constata ca Parlamentul, in sedinta Camerelor reunite
din sesiunea extraordinara din 13 iulie 2005, a eliminat din cuprinsul legii
titlul XV art. II alin. (1) si alin. (2), titlul XVII art. IV alin. (1), alin.
(6) si alin. (7), punand astfel de acord dispozitiile legii cu decizia Curtii
Constitutionale.
In ceea ce priveste art. 24 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul
Superior al Magistraturii, Camerele reunite ale Parlamentului au reformulat
acest text dupa cum urmeaza:
La articolul 24, alineatul (2) s-a modificat, iar dupa alineatul (2) s-au
introdus doua alineate noi, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
- Art. 24 alin. (2), (3) si (4): "(2) Presedintele si vicepresedintele
Consiliului Superior al Magistraturii nu exercita activitatea de judecator sau
procuror. Judecatorii si procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii isi suspenda activitatea de judecator, respectiv de procuror
referitoare la prezenta judecatorilor in complete de judecata, respectiv
efectuarea actelor de urmarire penala de catre procurori. La incetarea
mandatului, cei care au optat pentru suspendarea activitatii isi reiau
activitatea de judecator sau procuror.
(3) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii aflati in
functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot opta pentru suspendarea
activitatii de judecator sau procuror pentru perioada ramasa pana la terminarea
mandatului. Optiunea se exprima in scris, la presedintele Consiliului Superior
al Magistraturii in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
(4) Functiile de conducere detinute de judecatorii sau procurorii alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii se suspenda de drept la data
publicarii hotararii Senatului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii ce detin o functie de
conducere la instante sau la parchete, la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, pot opta pentru suspendarea din functia de conducere respectiva in
conditiile alin. (2)."
Curtea Constitutionala constata ca reformularea textelor de lege mentionate
a fost facuta in sensul considerentelor Deciziei nr. 375 din 7 iulie 2005,
legea fiind astfel pusa de acord cu decizia Curtii.
De asemenea, Camerele reunite ale Parlamentului au eliminat din cuprinsul
alin. (8) al art. 81 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor
sintagma "alta decat cea de judecator sau procuror", punand astfel
textul de acord cu decizia Curtii.
Camerele reunite ale Parlamentului au reformulat art. 82 din Legea nr. 303/2004
privind statutul magistratilor, stabilindu-i urmatorul cuprins:
- Art. 82: "Judecatorii si procurorii de la toate instantele, precum
si magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si
personalul de specialitate juridica prevazut la art. 86 alin. (1) nu pot fi
mentinuti in functie dupa implinirea varstei de pensionare prevazuta de
lege."
Curtea Constitutionala retine ca, prin inlaturarea referirii la Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, Parlamentul si-a insusit decizia Curtii, in sensul ca textul de lege
mentionat, prin care se dispunea eliberarea magistratilor din functie la data
implinirii varstei de pensionare prevazute de Legea nr. 19/2000, este
neconstitutional.
Noul text al art. 82 din Legea nr. 303/2004, adoptat in sedinta comuna a
Camerelor Parlamentului, are in vedere competenta legiuitorului de a stabili o
limita maxima de varsta pana la care poate fi exercitata activitatea de
magistrat, asa cum in legislatiile din cele mai multe state democratice se
prevede aceasta si cum se prevedea si in legislatia romaneasca. Astfel, Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca prevedea o limita de varsta de 70
de ani, iar Legea nr. 303/2004, in vigoare la data deciziei Curtii, prevede o
limita de varsta de 68 de ani.
Referindu-se in mod generic la "lege", art. 82 din Legea nr.
303/2004, in noua redactare, are in vedere, fara indoiala, o reglementare
viitoare, dat fiind ca, in afara Legii nr. 19/2000 - pe care, asa cum s-a
aratat, Parlamentul nu a mai evocat-o ca reglementare de referinta -, nici un
alt act normativ nu mai prevede varsta de pensionare a magistratilor. De
asemenea, in absenta altei reglementari care sa stabileasca limita de varsta
pana la care pot fi mentinuti in functie magistratii, rezulta ca art. 82 din
Legea nr. 303/2004 face trimitere, in aceasta privinta, la reglementarea inca
in vigoare, si anume art. 64 din aceeasi lege.
Curtea Constitutionala constata asadar ca art. 82 din Legea nr. 303/2004,
in noua redactare, a fost pus de acord cu decizia Curtii, in sensul ca
magistratii in functie la data deciziei isi continua activitatea in conditiile
prevazute de art. 64 din Legea nr. 303/2004.
Avand in vedere considerentele expuse mai sus, dispozitiile art. 146 lit.
a) si ale art. 147 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile din Legea privind reforma in domeniile
proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, declarate
neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 375 din 6 iulie 2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005,
au fost puse de acord cu decizia Curtii prin textele adoptate in sedinta comuna
a Camerelor Parlamentului din 13 iulie 2005.
2. Constata ca dispozitiile art. 82 din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, in redactarea adoptata in sedinta comuna a Camerelor
Parlamentului din 13 iulie 2005, sunt constitutionale in sensul ca sintagma
"varsta de pensionare prevazuta de lege" se refera la o viitoare
reglementare si ca magistratii aflati in functie la data publicarii deciziei
Curtii Constitutionale pot fi mentinuti in activitate, in conditiile prevazute
de art. 64 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, in vigoare la
aceasta data.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei, presedintelui Camerei
Deputatilor, presedintelui Senatului, primului-ministru si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 18 iulie 2005 si la aceasta au participat:
Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Acsinte Gaspar,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu si Ion Predescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu