DECIZIE   Nr. 418 din 14 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin.
(4), art. 49 alin. (3) si art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1061 din 16 noiembrie 2004

    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) si art. 50 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata, prin avocat, de Alexandru Georgescu in Dosarul nr.
7.003/As/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca.
    La apelul nominal autorul exceptiei este prezent personal si asistat de
avocatul M.I. Ghica. Lipseste Casa de pensii a municipiului Bucuresti, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avocatul autorului exceptiei solicita sa se constate neconstitutionalitatea
art. 50 din Legea nr. 19/2000 in raport cu prevederile art. 47 alin. (2) din
Constitutia republicata. In acest sens, depune concluzii scrise la dosar.
    Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
7.003/As/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) si
art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata, prin avocat, de Alexandru Georgescu intr-un litigiu de
asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 50 din Legea nr. 19/2000, prin "exceptarea perioadelor
asimilate de la stabilirea pensiei anticipate partiale", incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, instituind un regim
discriminatoriu pentru o categorie de persoane. Considera, totodata, ca
dispozitiile legale criticate incalca si dreptul fundamental la pensie,
prevazut de art. 47 alin. (2) din Constitutie, republicata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece "nu se
poate in nici un caz aprecia ca instituirea unor dispozitii de favoare, in
anumite conditii, incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii,
instituit de art. 16 alin. (1) din Constitutie". Cetatenii care au
realizat un stagiu de cotizare cu cel putin 10 ani mai mare decat stagiul
standard se afla intr-o situatie diferita fata de cei care au realizat doar un
stagiu minim sau incomplet.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate prin exceptia
de neconstitutionalitate nu incalca nici o norma constitutionala. Arata, in
acest sens, ca, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constitutie,
republicata, dreptul la pensie este stabilit de lege. Legea nr. 19/2000
reglementeaza situatii diferite de acordare a pensiei, in functie de varsta
asiguratului si stagiul de cotizare realizat de acesta, "ceea ce impune si
justifica, in mod obiectiv si rezonabil, aplicarea unor tratamente juridice
diferite", iar "instituirea unei reguli speciale cu privire la pensia
anticipata si pensia anticipata partiala", conform careia la stabilirea
stagiului de cotizare nu se iau in calcul perioadele asimilare, este
constitutionala.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra exceptiei ridicate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
avocatului autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
    Autorul exceptiei a solicitat constatarea neconstitutionalitatii
dispozitiilor art. 50 din Legea nr. 19/2000, pentru faptul ca, la stabilirea
dreptului la pensia anticipata partiala, acestea nu permit includerea in
stagiul de cotizare realizat a perioadelor necontributive, asimilate stagiului
de cotizare, iar printr-o interpretare gresita a textului de lege, se exclud de
la calcul si cei 10 ani in care autorul exceptiei a fost militar activ.
Instanta de judecata, avand in vedere ca la ambele tipuri de pensie anticipata
se aplica aceleasi reguli, a sesizat Curtea Constitutionala pentru examinarea
constitutionalitatii art. 38 alin. (4), art. 49 alin. (3) si art. 50 din Legea
nr. 19/2000. Intrucat obiectul litigiului in cadrul caruia a fost ridicata
exceptia de neconstitutionalitate este legat de dreptul la pensia anticipata
partiala, dispozitiile art. 49 alin. (3) din lege, referitoare la pensia
anticipata, nu sunt incidente in cauza, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate a acestor dispozitii urmeaza sa fie respinsa ca fiind
inadmisibila.
    Desi autorul exceptiei nu invoca neconstitutionalitatea art. 38 alin. (4),
totusi, criticand excluderea din calcul a perioadelor asimilate in cazul
stabilirii drepturilor prevazute de art. 50, constatam ca obiectul exceptiei il
constituie dispozitiile acestor texte din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, texte care au urmatoarea redactare:
    - Art. 38: "(1) In sistemul public se asimileaza stagiului de cotizare
si perioadele necontributive, denumite in continuare perioade asimilate, in
care asiguratul:
    a) a beneficiat sau beneficiaza de drepturi de asigurari sociale, cu
exceptia celor prevazute la art. 40 lit. a), b), c) si e);
    b) a urmat cursurile de zi ale invatamantului superior, organizat potrivit
legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii
acestora;
    c) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu
termen redus, pe durata legal stabilita, a fost concentrat, mobilizat sau in
prizonierat.
    (2) Asiguratii care au absolvit mai multe institutii de invatamant
superior, conform prevederilor alin. (1) lit. b), beneficiaza de asimilarea, ca
stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere.
    (3) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. b) beneficiaza de perioade
asimilate, daca in aceste perioade nu se regasesc in situatiile prevazute la
art. 5.
    (4) Perioadele asimilate, prevazute la alin. (1), se valorifica numai
pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, de invaliditate si de
urmas.";
    - Art. 50: "(1) Asiguratii care au realizat stagiile complete de
cotizare, precum si cei care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la
10 ani pot solicita pensie anticipata partiala cu reducerea varstelor standard
de pensionare cu cel mult 5 ani.
    (2) Cuantumul pensiei anticipate partiale se stabileste din cuantumul
pensiei pentru limita de varsta, prin diminuarea acestuia in raport cu stagiul
de cotizare realizat si cu numarul de luni cu care s-a redus varsta standard de
pensionare, conform tabelului nr. 2."
    In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate contravin
urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private,
prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala,
potrivit legii."
    Constitutia stabileste dreptul tuturor cetatenilor la pensie, prevazand, in
art. 47 alin. (2), ca exercitarea acestui drept se face in conditiile prevazute
de lege. Astfel, intra in atributiile exclusive ale legiuitorului stabilirea
tipurilor de pensie, a conditiilor ce trebuie indeplinite de beneficiari pentru
a se putea inscrie la pensie, a modului de calcul al cuantumului pensiei si a
altor conditii de fond si de forma.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 19/2000: "In sistemul public se acorda
urmatoarele categorii de pensii:
    a) pensia pentru limita de varsta;
    b) pensia anticipata;
    c) pensia anticipata partiala;
    d) pensia de invaliditate;
    e) pensia de urmas."
    Pensia anticipata si pensia anticipata partiala se deosebesc de pensia
pentru limita de varsta prin faptul ca se permite reducerea varstei standard de
pensionare, in conditiile in care este realizat stagiul complet de cotizare cu
o depasire, in raport cu care se determina perioada cu care se poate reduce
varsta standard.
    Principiul general adoptat in reglementarea legala a sistemului public de
pensii asigura luarea in considerare la stabilirea cuantumului pensiei a
intregii activitati desfasurate de titularii dreptului la pensie, respectiv a
intregii perioade in care au contribuit la fondurile de asigurari sociale. Art.
38 din Legea nr. 19/2000 permite includerea, prin asimilare, in stagiul de
cotizare si a perioadelor necontributive, in trei situatii, respectiv perioada
in care titularul a beneficiat de drepturi de asigurari sociale, cu exceptia
pensiei, cand titularul a urmat cursurile de zi ale invatamantului superior, cu
conditia absolvirii, si cand titularul a satisfacut stagiul militar
obligatoriu, potrivit legii.
    Art. 50 din Legea nr. 19/2000 nu contine nici o dispozitie cu caracter
discriminatoriu, conditiile prevazute pentru exercitarea dreptului la pensie
anticipata partiala fiind egale pentru toti cetatenii. Acest text de lege nu
atinge nici dreptul la pensie garantat de Constitutie, stabilind doar
conditiile in care cetatenii pot beneficia de o pensie speciala inainte de
implinirea varstei standard de pensionare, aceeasi pentru toti cei care doresc
sa beneficieze de acest drept. Stabilirea conditiilor de acordare a pensiei si,
cu atat mai mult, a unei pensii speciale, in conditiile de facilitate, facandu-se
potrivit legii, prevederea din art. 38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000,
potrivit careia perioadele asimilate se pot valorifica la stabilirea stagiului
de cotizare realizat numai in cazul pensiilor pentru limita de varsta, de
invaliditate si de urmas, fiind excluse pensia anticipata si cea anticipata
partiala, tine de optiunea libera a legiuitorului. Aceasta reglementare se
aplica, fara nici o exceptie, tuturor cetatenilor care solicita sa fie inscrisi
in vreuna dintre aceste doua categorii de pensii.
    Interpretarea gresita, invocata de autorul exceptiei, potrivit careia, pe
langa cei 4 ani cat a urmat invatamantul militar superior, se exclud de la
calcul si cei 10 ani cand a fost militar activ, tine de aplicarea dispozitiilor
legale, iar nu de constitutionalitatea acestora. Exceptarea prevazuta de art.
38 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 este strict definita de legiuitor, iar ea nu
poate viza perioada in care cetateanul beneficiar al oricarui tip de pensie a
fost militar activ. Stagiul realizat ca militar activ nu constituie perioada
asimilata, ci perioada identica stagiului de cotizare.
    Asa fiind, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 38 alin. (4)
si art. 50 din Legea nr. 19/2000 sa fie respinsa ca neintemeiata.
    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (4) si art. 50 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie
ridicata de Alexandru Georgescu in Dosarul nr. 7.003/As/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de acelasi
autor in acelasi dosar.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 octombrie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA
                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman