DECIZIE Nr.
411 din 26 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 14 mai 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
excepţie ridicată de Emilia Rodica Popa si Augustin Gogaîn Dosarul nr.
2.323/117/2008 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ
şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că
textul de lege criticat este în deplin acord cu normele constituţionale
invocate de autorii excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 2.323/117/2008, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă
pentru elaborarea actelor normative. Excepţia de neconstituţionalitate a
fost ridicată de reclamanţii Emilia Rodica Popa şi Augustin Goga într-un
litigiu izvorât din modul de calcul al salariului pentru o anumită categorie de
funcţionari publici.
In motivarea excepţiei autorii
susţin, în esenţă, că textul de lege criticat încalcă principiul separaţiei
puterilor în stat, întrucât acordă Guvernului posibilitatea ca, printr-o
ordonanţă, să abroge o lege adoptată de Parlament, chiar şi atunci când
legislativul respinge ordonanţa de abrogare,' şi acordă Guvernului prerogative
care aparţin exclusiv Parlamentului. Arată că respingerea de către Parlament a
ordonanţei abrogatoare nu are nicio valoare, întrucât, indiferent de voinţa
organului legiuitor, o ordonanţă respinsă îşi produce în totalitate efectele.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. In
acest sens arată că „nu poate fi admisă abrogarea cu caracter definitiv a unei
legi ca urmare a abrogării ordonanţei de abrogare de către o altă ordonanţă,
întrucât, în această situaţie, ordonanţa îşi produce efectele contra unei
legi", ceea ce contravine prevederilor constituţionale referitoare la
delegarea legislativă.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate ti
constituie dispoziţiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, care au următorul conţinut:
„Art. 62.-Abrogarea
(3) Abrogarea unei dispoziţii sau a unui act
normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de
abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial. Fac excepţie
prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare şi au
fost respinse prin lege de către Parlament."
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor prevederi din Legea
fundamentală: art. 1 alin. (4) care consacră principiul separaţiei şi
echilibrului puterilor, art. 1 alin. (5) care instituie obligativitatea
respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 61 alin. (1),
potrivit căruia Parlamentul'este organul reprezentativ suprem al poporului
român şi unica autoritate legiuitoare a ţării şi art. 115 alin. (1), (3) şi (7)
privind delegarea legislativă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat nu contravine niciuneia dintre prevederile
Legii fundamentale invocate de autorii excepţiei, urmând să respingă ca
neîntemeiată excepţia pentru motivele ce vor fi arătate în continuare:
Criticile autorilor excepţiei vizează ultima frază a
art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, care instituie o excepţie de la regula
prevăzută în fraza precedentă. Astfel, regula o reprezintă interdicţia
revigorării unui act normativ prin abrogarea actului abrogat'or al acestuia,
iar excepţia de la această regulă constă în readucerea în vigoare a unui act
normativ atunci când ordonanţele Guvernului care l-au abrogat au fost respinse
prin lege de către Parlament.
Aşadar, excepţia de la regulă are în vedere situaţia în
care, printr-o ordonanţa, simplă sau de urgenţă, - textul nefăcând vreo
precizare în acest sens -, se abrogă unele dispoziţii dintr-un act normativ
oarecare sau chiar actul în întregime. In acest caz, dispoziţiile din actul
normativ iniţial abrogat sau actul în integralitatea sa reintră în vigoare,
această revigorare fiind legitimată chiar de către Parlament, prin respingerea
ordonanţei abrogatoare. In virtutea calităţii sale de organ reprezentativ suprem
al poporului român şi unică autoritate legiuitoare a ţării, Parlamentul este
îndrituit ca, printr-o
lege, să respingă ordonanţa,
înlăturând astfel în totalitate efectele acesteia, inclusiv efectul abrogator.
Aşa cum prevede art. 115 alin. (8) din Constituţie,
prin legea de respingere, Parlamentul va reglementa, dacă este cazul, măsurile
necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a
ordonanţei abrogatoare. Prin urmare, eventualele efecte negative ce ar
putea decurge din succesiunea acestor evenimente
legislative, abrogare- revigorare, trebuie contracarate de Parlament prin
edictarea unor norme corespunzătoare, cuprinse în
chiar legea de respingere a ordonanţei, astfel ca relaţiile sociale ce intră
sub incidenţa acesteia să nu sufere perturbări, iar în sistemul juridic să nu
se ivească disfuncţionalităţi.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie ridicată de Emilia
Rodica Popa şi Augustin Goga în Dosarul nr. 2.323/117/2008 al Tribunalului Cluj
- Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu