DECIZIE Nr. 41*) din 7 iulie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 6 septembrie 1993
*) Ramasa definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent.
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata:
Prin Incheierea nr. 1 din 29 aprilie 1993, Judecatoria Medias, judetul
Sibiu, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata de Serban
Paulina, reclamanta in Dosarul C nr. 1325/1993, in contradictoriu cu Comisia
judeteana Sibiu de aplicare a Legii fondului funciar. In memoriul depus de
reclamanta pentru sustinerea exceptiei se arata, in esenta, ca art. 11 din
Legea nr. 18/1991 stabileste o jurisdictie speciala anterioara Constitutiei,
astfel incat, dupa intrarea acesteia in vigoare, este abrogat, fiind contrar
prevederilor art. 125 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora justitia se
realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si celelalte instante judecatoresti.
Exprimandu-si opinia, Judecatoria Medias, prin Incheierea nr. 1 din 29
aprilie 1993, arata ca atat comisiile locale, cat si cele judetene, organizate
potrivit Legii nr. 18/l991, au atributii limitate la procedura de constituire
si reconstituire a dreptului de proprietate, intocmind in acest sens acte cu
caracter tehnico-administrativ. De asemenea, in opinia instantei, atributia
comisiilor judetene de a rezolva plangerile formulate impotriva hotararilor
comisiilor locale "nu le confera acestora un caracter de veriga a
organelor de justitie".
Pentru argumentarea exceptiei de neconstitutionalitate, reclamanta a mai
invocat si faptul ca ar exista o similitudine intre comisiile reglementate de
Legea nr. 18/1991 si fostele comisii de judecata.
Instanta, prin incheierea sus-mentionata, a retinut ca intre comisiile ce
functioneaza in baza Legii nr. 18/1991 si fostele comisii de judecata nu exista
nici o legatura si nici un temei de apropiere.
Aplicand dispozitiile art. 12 alin. 4 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii s-au solicitat, cu adresa din 3 iunie 1993, puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Exprimandu-si punctul de vedere, Guvernul considera ca solutionarea
exceptiei nu este de competenta Curtii Constitutionale intrucat se refera la o
lege anterioara Constitutiei, iar cu privire la exceptie isi insuseste
motivarea Judecatoriei Medias, adaugand ca prin instituirea controlului
judecatoresc asupra hotararii comisiei judetene, este asigurat accesul la
justitie al celui nemultumit, asa cum impune art. 21 si, respectiv, art. 125
din Constitutie.
Camera Deputatilor si Senatul nu si-au exprimat punctul de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
luand act de sustinerile reclamantei si de opinia instantei de judecata, de
punctul de vedere exprimat de Guvern si de raportul prezentat de
judecatorul-raportor si avand in vedere dispozitiile art. 11 din Legea nr.
18/1991, art. 21, art. 125 si art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si
prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In legatura cu competenta de solutionare a exceptiei, Curtea constata ca
aceasta intra in atributiile sale chiar daca dispozitiile legale invocate a fi
neconstitutionale sunt anterioare Constitutiei, intrucat produc efecte si dupa
intrarea ei in vigoare. Este o solutie consecventa cu practica Curtii
Constitutionale in aceasta privinta care, in cazul exceptiei de fata, este cu
atat mai imperioasa cu cat instanta de judecata, considerand exceptia
neintemeiata, implicit intelege sa aplice textul de lege, asa incat nu poate fi
contestat dreptul constitutional al reclamantei de a invoca
neconstitutionalitatea acestui text si nici obligatia Curtii de a se pronunta
asupra exceptiei.
Pe fond, se constata ca art. 11 din Legea nr. 18/1991 prevede ca in scopul
stabilirii dreptului de proprietate prin reconstituirea sau constituirea
acestuia, atribuirii efective a terenurilor celor indreptatiti si eliberarii
titlurilor de proprietate, in fiecare comuna, oras sau municipiu se constituie
o comisie condusa de primar. In ce priveste comisiile comunale, orasenesti sau
municipale, textul de lege prevede ca ele functioneaza sub indrumarea unei
comisii judetene care este competenta sa solutioneze contestatiile si sa
valideze sau sa invalideze masurile stabilite de comisiile subordonate.
Totodata, art. 11 din legea sus-mentionata prevede ca, impotriva hotararii
comisiei judetene, cel nemultumit poate face plangere la judecatoria in raza
careia este situat terenul, in termen de 30 de zile de la data cand a luat
cunostinta de solutia data de comisia judeteana.
In invocarea exceptiei se porneste de la ideea ca art. 11 din Legea nr.
18/1991 a instituit o "justitie" in afara sistemului instantelor
judecatoresti. Sunt insa doua aspecte distincte: justitia, ca dimensiune
fundamentala a statului de drept, ce se infaptuieste de autoritatea
judecatoreasca, si activitatea administrativ-jurisdictionala, ca mijloc de
realizare a administratiei publice. De aceea activitatea
administrativ-jurisdictionala realizata de organe ale administratiei publice se
concretizeaza, sub aspectul naturii juridice, in acte administrative cu
caracter jurisdictional si nu in hotarari judecatoresti.
Articolul 125 din Constitutie se refera numai la realizarea justitiei in
sistemul instantelor judecatoresti. Prevederile acestui articol nu au in vedere
insa alte activitati cu caracter jurisdictional, asa cum rezulta din
interpretarea data de reclamanta in motivarea exceptiei. De aceea, sub acest
aspect, art. 11 din Legea nr. 18/1991 nu este neconstitutional.
Constitutia, prin art. 21, stabileste principiul liberului acces la
justitie, fiecare persoana putandu-se adresa autoritatii judecatoresti pentru
apararea drepturilor, libertatilor si intereselor sale legitime. Aceasta prevedere
constitutionala nu este incalcata de art. 11 din Legea nr. 18/1991. Chiar daca
articolul respectiv nu ar fi prevazut expres posibilitatea formularii unei
plangeri in fata instantei judecatoresti, potrivit art. 4 din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, exista calea recursului la Sectia de
contencios administrativ a Curtii Supreme de Justitie impotriva actelor
administrativ-jurisdictionale dupa epuizarea cailor de atac in cadrul acestei
jurisdictii. Cum art. 11 din Legea nr. 18/1991, a carui constitutionalitate
este contestata, prevede expres posibilitatea celui nemultumit de hotararea
comisiei judetene de a se adresa justitiei (judecatoriei), rezulta ca
dispozitiile sale nu sunt, nici sub acest aspect, contrare Constitutiei. El
reprezinta o concretizare a principiului prevazut de art. 21 din Constitutie.
Caracterul hotararii instantei, in sensul ca este definitiva sau supusa cailor
de atac, constituie o alta problema, ce nu face obiectul exceptiei invocate si
care urmeaza sa fie solutionata in functie de recentele modificari ale
procedurii civile.
Orice asemanare dintre fostele comisii de judecata, abrogate prin Legea nr.
104/1992, si comisiile administrative, infiintate prin Legea nr. 18/1991, este
nejustificata. Chiar in contextul realitatilor juridice din regimul comunist se
facea o distinctie categorica, sub aspectul naturii juridice, intre organele
administrativ-jurisdictionale si comisiile de judecata. Organele administrative
cu caracter jurisdictional solutionau litigii in diferite domenii de activitate
ale administratiei de stat, in care, obligatoriu, una din parti era o
autoritate de stat, iar fostele comisii de judecata solutionau litigii intre
persoane fizice, fiind calificate drept organe obstesti de influentare si
jurisdictie.
Fata de considerentele expuse rezulta ca dispozitiile art. 11 din Legea
fondului funciar nr. 18/1991 nu contravin prevederilor Constitutiei.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al
art. 13 lit. A, c), al art. 24 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, in
unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a art. 11 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata de Serban Paulina in Dosarul C nr.
1325/1993 al Judecatoriei Medias.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 7 iulie 1993.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu