DECIZIE Nr. 404 din 28 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 896 din 15 decembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, exceptie ridicata de Vasile C. Tustiu in Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului
Botosani - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca regimul juridic al
pensiei militare anticipate, instituit prin art. 13 si 15 din Legea nr.
164/2001, este diferentiat, deoarece intre cadrele in activitate care se
pensioneaza pentru cauzele speciale enumerate de aceste texte de lege si cele trecute
deja in rezerva exista o deosebire obiectiva, care justifica aplicarea unui
tratament juridic diferit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.800/2003,
Tribunalul Botosani - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr.
164/2001, exceptie ridicata de Vasile C. Tustiu intr-o cauza avand ca obiect
contestatie la decizia de stabilire a pensiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale,
deoarece restrang beneficiul pensiei militare de stat la militarii activi.
Excluderea de la beneficiul acestor dispozitii legale a militarilor in rezerva
si a celor in retragere este contrara, in opinia autorului exceptiei,
principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin.
(1) din Constitutie.
Tribunalul Botosani - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece "art. 13 instituie intre
cadrele in activitate care se pensioneaza pentru cauzele speciale enumerate de
acest text de lege si cele trecute deja in rezerva, ca urmare a acelorasi
motive, un regim juridic al pensiei militare anticipate diferentiat in functie
de data trecerii in rezerva. Or, acest moment nu constituie un aspect obiectiv
care sa determine tratamente, situatii juridice distincte". Apreciaza ca
exceptia ridicata este intemeiata si in ceea ce priveste dispozitiile art. 15
din aceeasi lege, intrucat instituie acelasi tratament juridic diferentiat
pentru cele doua categorii de cadre militare, desi indeplinesc aceeasi conditie
in privinta vechimii ca militar.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat vizeaza deopotriva toate persoanele care se
afla intr-o situatie identica, respectiv au calitatea de cadre militare in
activitate la data solicitarii dreptului la pensie de serviciu in sistemul
pensiilor militare de stat, si, ca atare, ele nu sunt de natura sa creeze nici
privilegii si nici discriminari. Citeaza partial si considerentele Deciziei nr.
18/2003 a Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. In
acest sens, arata ca lipsa precizarilor in textul de lege criticat, referitoare
la cadrele militare trecute in rezerva anterior intrarii in vigoare a Legii nr.
164/2001, nu creeaza o situatie discriminatorie, contrara principiului egalitatii
in drepturi, ci constituie o omisiune a legii, ce nu poate fi suplinita de
Curtea Constitutionala. Daca dispozitiile art. 13 nu s-ar aplica numai cadrelor
militare trecute in rezerva dupa data intrarii in vigoare a legii s-ar incalca
principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din
Constitutie. Nici dispozitiile art. 15 nu sunt contrare prevederilor art. 16
din Constitutie, intrucat "nu exista egalitate intre cele doua situatii
juridice, respectiv, cea in care se afla contestatorul, trecut in rezerva
inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 164/2001 si cea a celorlalte cadre
militare aflate sub imperiul acestei legi".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002,
dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 13: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipata cadrele
militare in activitate care indeplinesc conditiile de vechime prevazute la art.
12 lit. b) si se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) au implinit varsta de 50 de ani si sunt trecute in rezerva ca urmare a
implinirii limitei de varsta in grad prevazuta de Legea nr. 80/1995 privind
Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizarii unor unitati si a
reducerii unor functii din statele de organizare, precum si pentru alte motive
sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si
sigurantei nationale;
b) sunt trecute in rezerva sau direct in retragere ca urmare a clasarii ca
inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de catre comisiile de expertiza
medico-militara.";
- Art. 15: "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu
indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul
militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza
de pensie militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea
nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora: "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, continutul textelor de lege
criticate, coroborat si cu alte reglementari ale aceleiasi legi si cu raportare
la dispozitiile constitutionale invocate, Curtea retine urmatoarele:
Dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor
militare trecute in rezerva sau direct in retragere dupa data intrarii in
vigoare a legii, in conformitate cu principiul neretroactivitatii legii,
consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Prevederile Legii nr. 164/2001 nu instituie privilegii sau discriminari
intre cetatenii aflati in situatii identice. Astfel, potrivit art. 3, "De
prevederile prezentei legi beneficiaza cadrele militare in activitate, in
rezerva sau in retragere, denumite in continuare cadre militare, precum si
urmasii acestora".
Conform art. 10 din aceeasi lege, sistemul pensiilor militare de stat
cuprinde pensia de serviciu, pensia de invaliditate si pensia de urmas, iar
art. 11 prevede ca pensia de serviciu poate fi pentru limita de varsta,
anticipata si anticipata partiala.
Este evident ca persoanele care urmeaza sa beneficieze de una dintre cele
trei categorii de pensie de serviciu se afla in situatii obiectiv diferite, in
raport cu care este justificat si tratamentul juridic diferentiat.
Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decat alte categorii
de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care raman in
activitate militara pana la pensionare, dar nu sunt excluse de la acest
beneficiu nici fostele cadre militare, avand in vedere dispozitiile art. 15 din
Legea nr. 164/2001, conform carora "Cadrele militare care la data trecerii
in rezerva nu indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o
vechime in serviciul militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani
pentru femei, beneficiaza de pensie militara de stat la implinirea varstelor
standard prevazute in Legea nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de
serviciu militar".
Pensia de serviciu anticipata, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 164/2001,
se poate acorda numai in cazul indeplinirii anumitor conditii speciale, in
afara de cele referitoare la varsta si la vechime, legate de motivele trecerii
in rezerva sau direct in retragere, cum sunt: implinirea limitei de varsta in
grad; reorganizarea unitatii militare si reducerea unor functii; alte motive
sau nevoi ale institutiei militare; inaptitudinea sau aptitudinea limitata
pentru serviciul militar. Aceste conditii speciale demonstreaza si situatia
diferita a cadrelor militare care solicita acordarea acestui tip de pensie.
De altfel, asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea
nr. 164/2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 18 din
21 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156
din 11 martie 2003, constatand ca textul legal criticat este constitutional.
Solutia anterioara a Curtii ramane valabila si in prezenta cauza, intrucat nu
s-au invederat elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei
sale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15
din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de
Vasile C. Tustiu in Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului Botosani - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu