Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 392 din 16 octombrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 886 din 12 decembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Paula C. Pantea           - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar, exceptie ridicata de Sindicatul Liber si Independent Electrocentrale Deva-Mintia in Dosarul nr. 2.571/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Magistratul-asistent se refera pe scurt asupra concluziilor scrise, depuse la dosar de autorul exceptiei, prin care se solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca salariatii agentilor economici care au obligatii de plata restante se afla, in mod evident, intr-o situatie obiectiv diferita fata de salariatii unitatilor care sunt la zi cu plata tuturor obligatiilor bugetare ori au obtinut inlesniri la plata acestora. Aceasta deosebire obiectiva justifica aplicarea unui tratament juridic diferit, in sensul recunoasterii dreptului de a acorda tichete de masa pentru salariati numai acelor agenti economici care si-au achitat la scadenta obligatiile bugetare. De asemenea, considera ca in speta se invoca o problema de aplicare a legii, care intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.571/2003, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001. Exceptia a fost ridicata de Sindicatul Liber si Independent Electrocentrale Deva-Mintia in cadrul judecarii recursului declarat de Societatea Comerciala "Electrocentrale" - S.A. Deva impotriva sentintei Tribunalului Hunedoara prin care a fost obligata sa acorde salariatilor tichete de masa pe perioada septembrie - decembrie 2002. In recurs se sustine ca sentinta recurata s-a dat cu nerespectarea dispozitiilor art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie "prin faptul ca se ingradeste acordarea unor drepturi salariale pentru aceia dintre salariati care lucreaza in unitatile care inregistreaza datorii bugetare restante, dand posibilitatea ca acestia sa fie tratati discriminator in comparatie cu altii care activeaza in unitati ce sunt la zi cu platile datoriilor bugetare". Considera, de asemenea, ca aceste dispozitii legale sunt contrare si prevederilor art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, "deoarece intervin in raporturile private de dreptul muncii dintre angajator si salariati, limitand libertatea acordarii unor drepturi salariale potrivit vointei partilor contractuale si concurenta loiala pe piata muncii".
    Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia civila considera ca exceptia ridicata este nefondata, iar dispozitiile legale criticate sunt constitutionale in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece "in cauza nu ne aflam in prezenta unor situatii identice solutionate diferit, ci a unor situatii diferite (salariati ai unitatilor cu datorii la buget si salariati ai celor fara astfel de datorii) cu solutii diferite". Apreciaza ca "problema invocata nu este una de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care se afla in competenta exclusiva a instantei de judecata, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992". De asemenea, dispozitiile legale criticate nu sunt contrare nici prevederilor art. 134 din Constitutie, intrucat "ordonanta instituie o serie de masuri coercitive fata de agentii economici rau platnici fata de bugetul de stat, tocmai pentru a nu se incuraja o astfel de practica si a nu se institui un regim discriminator fata de unitatile care nu au nici o datorie la stat".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 "reglementeaza, pentru agentii economici la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, unele masuri in scopul rentabilizarii activitatii economice si intaririi disciplinei economico-financiare, incasarii creantelor si platii obligatiilor restante catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale si catre alti creditori, precum si al evitarii sau, dupa caz, reducerii pierderilor in economie". Dispozitiile legale criticate prin exceptie nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat "salariatii angajatorilor care inregistreaza obligatii bugetare restante, neachitate sau care pierd inlesniri obtinute, in conditiile legii, la plata acestora, se afla intr-o situatie juridica diferita fata de salariatii celorlalti angajatori, situatie ce implica un tratament diferentiat intre aceste doua categorii de salariati". Pe de alta parte, obligatiile statului, prevazute de art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie "implica si dreptul acestuia de a putea dispune stabilirea unor masuri, inclusiv pe plan legislativ, pentru intarirea disciplinei economice si financiare in activitatea agentilor economici, in scopul asigurarii si protejarii interesului public in cadrul economiei de piata, potrivit art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 297 din 7 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 59/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 24 ianuarie 2002. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
    - Art. 15: "(1) Angajatorii care inregistreaza obligatii bugetare neachitate la scadenta, dar pentru care au obtinut inlesniri la plata acestora de la Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale sau ale administratiei publice locale, dupa caz, pot acorda salariatilor tichete de masa, in conditiile legii, incepand cu luna urmatoare celei in care si-au achitat obligatiile bugetare restante sau au obtinut inlesniri la plata acestora.
    (2) Incepand cu luna in care se inregistreaza obligatiile bugetare restante sau pierd inlesnirile la plata acestora, angajatorii nu mai pot acorda tichete de masa salariatilor pe perioada in care inregistreaza obligatii bugetare restante, in conditiile legii.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si pentru anul 2001."
    In opinia autorului exceptiei aceste dispozitii legale sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege. [...]";
    - Art. 134: "(1) Economia Romaniei este economie de piata.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. [...]"
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine urmatoarele:
    In legatura cu pretinsa incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, se observa ca dispozitiile legale criticate, in concordanta cu reglementarile cuprinse in Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, instituie dreptul conditionat al agentilor economici de a acorda tichete de masa salariatilor lor. Conditia este de a nu fi inregistrat obligatii de plata restante la bugetul de stat si pentru care nu au obtinut inlesniri de la autoritatile publice competente. Agentii economici care au obligatii de plata restante se afla, evident, intr-o situatie obiectiv diferita fata de cei care sunt la zi cu plata tuturor obligatiilor bugetare ori au obtinut inlesniri la plata acestora. De asemenea, salariatii diferitelor categorii de agenti economici se afla in situatii obiectiv diferite. Or, conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, principiul egalitatii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu inseamna uniformitate, iar pentru situatii diferite se impun tratamente juridice diferite.
    Dreptul de a beneficia de acordarea tichetelor de masa nu este un drept constitutional, ci constituie o masura de protectie sociala, in sensul prevederilor art. 43 din Constitutie, si se incadreaza in categoria "alte forme de asistenta sociala prevazute de lege". Reglementarea legala a unor asemenea forme de asistenta sociala este conditionata de resursele financiare asigurate de starea economiei in diferite perioade de timp, cu posibilitatea diferentierii in raport cu situatia economico-financiara a agentilor economici care trebuie sa le asigure, precum si in raport cu situatia beneficiarilor.
    Beneficiul tichetelor de masa constituie o vocatie a salariatilor, careia ii corespunde obligatia agentilor economici de a suporta costurile lor. Acei agenti economici care nu sunt in masura sa achite la scadenta obligatiile bugetare nu pot suporta nici costurile tichetelor de masa fara a aduce noi pierderi la veniturile bugetare.
    Pe langa obligatia de a asigura libertatea comertului si concurenta loiala, statului ii revine si obligatia de a asigura, potrivit prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, "protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara". Or, intarirea disciplinei financiare in cadrul tuturor agentilor economici, prin care sa se asigure incasarea integrala si la timp a tuturor veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor de sanatate, bugetelor fondurilor speciale si bugetelor locale, reprezinta un interes national major.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind intarirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar, exceptie ridicata de Sindicatul Liber si Independent Electrocentrale Deva-Mintia in Dosarul nr. 2.571/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 octombrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 392/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 392 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 392/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu