DECIZIE Nr. 390 din 5 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56^1
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii,
pescuitul si acvacultura, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 984 din 26 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 192/2001 privind fondul
piscicol, pescuitul si acvacultura, exceptie ridicata de Marcel Paimschi,
Andrei Paimschi si Ionel Paimschi in Dosarul nr. 246/2004 al Judecatoriei
Tulcea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece, potrivit art. 73 alin. (3)
lit. h) din Constitutie, republicata, stabilirea cuantumului pedepselor pentru
faptele calificate ca infractiuni este atributul exclusiv al legiuitorului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 246/2004,
Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura. Exceptia a fost
ridicata de Marcel Paimschi, Andrei Paimschi si Ionel Paimschi, cercetati in
dosarul cu numarul de mai sus pentru savarsirea infractiunii prevazute de art.
62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 192/2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
obiectul Legii nr. 192/2001 a fost depasit prin reglementarea nejustificata a
unei forme calificate a infractiunii, care implica un regim de represiune
penala disproportionata fata de pericolul social generic al faptelor
incriminate. Astfel, in opinia acestora, se incalca dreptul la un proces
echitabil, intrucat fapta de a pescui electric este sanctionata cu inchisoare
intre 5 si 10 ani, in timp ce pentru infractiunea simpla prevazuta de art. 61
din legea sus-mentionata se prevede un maxim special al pedepsei de 4 ani
inchisoare. Tratamentul penal prevazut de textul legal criticat reprezinta, in
opinia autorilor exceptiei, o restrangere disproportionata a drepturilor si
libertatilor persoanei.
Judecatoria Tulcea opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, deoarece criticile formulate de autori se refera la criteriile de
individualizare a pedepsei. Or, stabilirea pedepsei concrete pentru fapta
dedusa judecatii se face de catre instanta de judecata, cu respectarea
criteriilor de individualizare legala, intre limitele speciale prevazute pentru
infractiunea comisa.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului. De
asemenea, potrivit art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare,
s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece autorii se refera la
inechitatea tratamentului aplicat inculpatului in speta dedusa judecatii, fata
de situatia juridica in care se afla alte persoane, si la modul de interpretare
a legii mai favorabile. Or, aceste aspecte nu intra in sfera de competenta a
Curtii Constitutionale, instantele judecatoresti fiind unicele autoritati
carora le revine sarcina de a aplica legea, prin individualizarea si aplicarea
pedepsei, in functie de pericolul faptei, de persoana si conduita
faptuitorului, precum si de imprejurarile concrete in care acesta a savarsit
fapta penala.
Nu sunt incalcate nici prevederile art. 53 din Constitutie, republicata,
deoarece, prin dispozitiile sale, art. 62 alin. (1) lit. a) din legea criticata
nu instituie o restrangere nepermisa a drepturilor persoanei, ci, in limitele
prevazute de Legea fundamentala, o sanctiune pentru savarsirea unei
infractiuni.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Textul de lege criticat nu aduce atingere art. 21 alin. (3) din Legea
fundamentala, intrucat nu cuprinde dispozitii privind interzicerea sau
ingradirea dreptului la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un
timp rezonabil, ci sanctioneaza o fapta calificata de legiuitor, cu respectarea
prevederilor art. 73 alin. (3) din Constitutie, republicata, drept infractiune.
Referitor la critica formulata de autorii exceptiei, in sensul ca s-a
prevazut in mod nejustificat o forma calificata a infractiunii de pescuit in
alte conditii decat cele prevazute de lege, Guvernul arata ca, potrivit art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta cu privire la
oportunitatea reglementarilor respective, deoarece controlul de
constitutionalitate este limitat numai la problemele de drept.
Art. 53 din Constitutie, republicata, nu are incidenta in cauza, intrucat
masurile de sanctionare a faptelor prin care se incalca legea nu reprezinta o
restrangere a exercitiului unor drepturi.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat nu ingradeste liberul acces la
justitie. Imprejurarea ca art. 62 alin. (1) din Legea nr. 192/2001 contine,
dupa parerea autorilor, sanctiuni prea aspre in comparatie cu pericolul social
al faptelor incriminate nu are relevanta in analiza controlului exercitat de
Curte, intrucat stabilirea pedepselor intra in atributia exclusiva a
legiuitorului.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
motivarea acesteia si din incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, il
constituie dispozitiile art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 192/2001
privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, care avea
urmatorul continut:
- Art. 62 alin. (1) lit. a): "(1) Constituie infractiuni si se
pedepsesc cu inchisoare de la 5 ani la 10 ani urmatoarele fapte:
a) pescuitul electric, cu exceptia celui practicat in scop stiintific,
pescuitul cu materiale explozibile, cu substante toxice sau narcotice,
pescuitul cu unelte de plasa monofilament, pescuitul neautorizat in timpul
noptii cu unelte de plasa;".
Dupa sesizarea instantei de contencios constitutional, art. 62 a fost
abrogat prin pct. 44 din Legea nr. 298/2004 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004.
Prevederea legala ce facea obiectul controlului de neconstitutionalitate a fost
preluata numai partial in art. 56^1 alin. (1) lit. a) introdus prin pct. 37 din
legea de modificare. Noile dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 56^1 alin. (1) lit. a): "(1) Urmatoarele fapte constituie
infractiune si se sanctioneaza cu amenda penala de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei:
a) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive,
pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul cu japca si
cu orice alte unelte neautorizate, precum si folosirea armelor de foc, cu
scopul omorarii pestilor sau altor vietuitoare acvatice;".
Totodata, prin art. II din Legea nr. 298/2004 s-a modificat titlul Legii
nr. 192/2001, in sensul ca sintagma fond piscicol s-a inlocuit cu sintagma
resurse acvatice vii.
Tinand seama de evolutia legislativa mentionata, urmeaza ca instanta de
contencios constitutional sa examineze constitutionalitatea prevederilor legale
atacate de autorul exceptiei, in forma stabilita prin art. 56^1 alin. (1) lit.
a) din Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si
acvacultura.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin.
(3) privind "Accesul liber la justitie" si ale art. 53 privind
"Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, republicata, Parlamentul
reglementeaza prin lege organica "infractiunile, pedepsele si regimul de
executare a acestora".
In virtutea competentei instituite prin textul constitutional mentionat,
organul legiuitor are libertatea sa aprecieze pericolul social al faptelor de
incalcare a ordinii de drept si sa stabileasca natura juridica infractionala a
acestora, precum si pedepsele ce se pot aplica si regimul de executare a
pedepselor, observand, desigur, in exercitarea atributiilor sale, normele si
principiile consacrate prin Legea fundamentala.
In cauza nu poate fi primita sustinerea ca prin incriminarea faptelor
prevazute in art. 56^1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 192/2001 s-ar ajunge la
incalcarea liberului acces la justitie ori la restrangerea nepermisa a
drepturilor cetatenilor, in conditiile in care judecarea si sanctionarea
infractiunii la care se refera autorii exceptiei se realizeaza chiar de
instanta de judecata, cu respectarea tuturor garantiilor prevazute de lege.
In ceea ce priveste sustinerea privind disproportia dintre sanctiunea
aplicata pentru savarsirea infractiunii in forma simpla si sanctiunea prevazuta
pentru forma calificata a acesteia, este de retinut ca, dupa modificarea legii,
aceasta sustinere a ramas fara obiect, deoarece a fost eliminata pedeapsa cu
inchisoare, ramanand ca unica sanctiune amenda penala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56^1 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si
acvacultura, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Marcel Paimschi, Andrei Paimschi si Ionel Paimschi in Dosarul nr.
246/2004 al Judecatoriei Tulcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru