DECIZIE Nr.
382 din 25 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 21 aprilie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ion Tiucă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
invocată de Eduard-Ionuţ Simion în Dosarul nr. 4.267/303/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public pune concluzii de respingere a
excepţiei ca neîntemeiată, arătând că textul de lege criticat nu încalcă
dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 15 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.267/303/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
invocată de Eduard-Ionuţ Simion.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că normele criticate, care permit agentului
de poliţie ca, alături de amendă, să aplice şi sancţiuni contravenţionale
complementare precum suspendarea permisului de conducere al persoanei,
restrângându-i în mod ilegal dreptul de a deţine şi folosi acest permis, în
condiţiile în care nu au fost puse în pericol securitatea naţională, ordinea,
sănătatea sau morala publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor,
desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unei calamităţi
naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav, contravin
normelor constituţionale invocate.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat nu
încalcă dispoziţiile constituţionale invocate. Se arată că art. 5 alin. (3)
lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 „nu face decât să stabilească,
atunci când o persoană a săvârşit o contravenţie, tocmai anumite limitări ale
exercitării activităţilor în general care presupun un aviz, un acord sau
autorizaţie, în considerarea pericolului social al faptei săvârşite".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale şi,
prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că
„instituirea prin dispoziţiile legale indicate a unor sancţiuni
contravenţionale complementare este justificată de imperativul protejării
interesului social şi al ordinii de drept prin adoptarea unor măsuri specifice
de sancţionare a faptelor care generează sau ar putea genera fenomene negative".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul cuprins: „Sancţiunile contravenţionale
complementare sunt: [...]
b) suspendarea sau anularea, după caz, a avizului,
acordului sau a autorizaţiei de exercitare a unei activităţi;".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate,
autorul acesteia susţine că textul de lege criticat contravine prevederilor
constituţionale cuprinse în art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, prevederile art. 53 din Legea fundamentală se
referă exclusiv la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi prevăzute de Constituţie, iar normele criticate, care instituie
sancţiunea complementară constând în suspendarea sau anularea, după caz, a
avizului, acordului sau a autorizaţiei de exercitare a unei activităţi, nu
determină restrângerea unor drepturi sau libertăţi constituţionale, ci vizează
sancţionarea unor fapte de încălcare a legii.
Pe de altă parte, este de observat că alin. (1) al art.
53 prevede, între alte situaţii, că exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns
şi pentru apărarea drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor. Susţinerea
potrivit căreia, în speţă, nu au fost puse în pericol aceste drepturi şi
libertăţi nu constituie un argument în sensul neconstituţionalităţii textului
de lege criticat, deoarece se referă la situaţia de fapt dedusă judecăţii,
asupra căreia este competentă să se pronunţe instanţa de judecată, iar nu
Curtea Constituţională.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, excepţie invocată de Eduard-Ionuţ Simion în Dosarul
nr. 4.267/303/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta