Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 381 din 30 septembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1011 din  2 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ion Predescu          - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Ingrid Alina Tudora   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Iuliana Toderas in Dosarul nr. 6.563/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza se afla in stare de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat instituirea termenului prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 se aplica in mod egal tuturor persoanelor prevazute in ipoteza normei legale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.563/2004, Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002, exceptie ridicata de Iuliana Toderas intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea contestatiei formulate impotriva deciziei Casei judetene de pensii Cluj.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate au caracter discriminatoriu, contrar art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat permit rezolvarea favorabila a cererilor beneficiarilor drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 numai daca acestea au fost depuse pana la data de 31 decembrie 2003, iar sotii supravietuitori, ai caror soti au decedat dupa aceasta data, nu au nici o posibilitate sa beneficieze de drepturile prevazute de lege.
    Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata, iar dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.
    In acest sens arata ca Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 reglementeaza acordarea unor drepturi pentru doua categorii de soti supravietuitori: supravietuitorii persoanelor asasinate sau executate din motive etnice si, respectiv, supravietuitorii persoanelor decedate ulterior. Stabilirea termenului limita pentru depunerea cererii este corecta pentru prima categorie de beneficiari, insa pentru cea de-a doua categorie este discriminatorie, intrucat data nasterii dreptului (decesul sotului) este incerta. Daca aceasta are loc dupa data pana la care pot fi depuse cererile, potentialii beneficiari ai drepturilor nu le mai pot obtine.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, neputandu-se accepta critica referitoare la diferentierea de tratament juridic, intrucat "legea confera drepturi egale tuturor persoanelor care se incadreaza in conditiile cerute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, iar impunerea unui termen valabil pentru toti beneficiarii actului normativ in cauza nu instituie un tratament diferit pentru situatii egale".
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. II din Legea nr. 586/2002 sunt constitutionale, deoarece instituirea termenului pana la care se pot depune cererile pentru acordarea drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 "se aplica in mod egal tuturor persoanelor mentionate in ipoteza normei legale, ceea ce nu este de natura sa contravina principiului constitutional al egalitatii in drepturi".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002. Aceste dispozitii legale au urmatorul continut:
    "Art. II. - Cererile prevazute la alin. (2) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, astfel cum a fost modificata si aprobata prin Legea nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000, cu modificarile ulterioare, se depun pana la data de 31 decembrie 2003."
    De mentionat faptul ca, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, dispozitiile legale criticate au fost modificate prin art. II din Legea nr. 323 din 6 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 105/1999, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635 din 13 iulie 2004, in sensul ca: "La data intrarii in vigoare a prezentei legi se modifica art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002, in sensul ca cererile prevazute la art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile ulterioare, se depun pana la data de 31 decembrie 2006."
    In sustinerea neconstitutionalitatii textului de lege criticat, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, intr-adevar, Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 are in vedere doua categorii de soti supravietuitori care pot beneficia de drepturile prevazute. Astfel, prima categorie este cea determinata in art. 1 lit. f), asa cum a fost modificat prin Legea nr. 323/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635 din 13 iulie 2004, si anume: "f) este sotul sau sotia persoanei asasinate ori executate din motive etnice sau in urma masacrelor indreptate impotriva populatiei minoritare, daca ulterior nu s-a recasatorit." In acest sens Curtea retine ca aceste persoane sunt titulare si beneficiare de drepturi.
    Cea de-a doua categorie este prevazuta in art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, asa cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000, si anume: "Sotul supravietuitor al celui decedat, din categoria persoanelor prevazute la art. 1, va beneficia, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea, in conditiile prezentei ordonante, de o indemnizatie lunara de 130.000 lei neimpozabila, daca ulterior nu s-a recasatorit." Intr-o astfel de situatie, Curtea retine ca aceste persoane devin beneficiare de drepturi numai in urma decesului titularilor initiali ai drepturilor.
    In ceea ce priveste termenul de depunere a cererilor pentru acordarea drepturilor, acesta a fost reglementat de art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, astfel: "Cererile pentru stabilirea drepturilor prevazute in prezenta ordonanta se depun la directia generala de munca si protectie sociala teritoriala pana la data de 31 martie 2001. Dupa aceasta data se vor primi doar cererile persoanelor prevazute la art. 3, precum si cele ale cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate."
    Referitor la critica de neconstitutionalitate, Curtea retine ca respectarea egalitatii in drepturi, precum si a obligatiei de nediscriminare, stabilite prin art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, presupune luarea in considerare a tratamentului pe care legea il prevede fata de cei carora li se aplica in decursul perioadei in care reglementarile sale sunt in vigoare, tratament juridic care nu poate fi decat diferit la situatii diferite. Astfel, nu se creeaza, asa cum sustine autorul exceptiei, o inegalitate intre cele doua categorii de persoane avute in vedere de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, si anume, persoanele titulare ale drepturilor si, respectiv, sotul supravietuitor al celui decedat din aceasta categorie, precum si cetatenii romani cu domiciliul in strainatate; dimpotriva, se justifica atat admisibilitatea regimului juridic diferit fata de aceste categorii de persoane, cat si necesitatea lui.
    In acest sens este jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale, concretizata prin numeroase decizii, cum ar fi, de exemplu, Decizia nr. 62/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 280 din 21 iunie 2000.
    Astfel, legiuitorul a inteles ca prin art. II din Legea nr. 586/2002 sa proroge doar termenul prevazut in prima teza a art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, respectiv termenul pana la care pot fi depuse cererile pentru acordarea drepturilor persoanelor prevazute la art. 1 din ordonanta, respectiv celor titulare inca de la data intrarii in vigoare a acestui act normativ. Teza a doua a art. 7 alin. (2) din ordonanta are in vedere persoanele prevazute la art. 3, respectiv cele care devin beneficiare la o data necunoscuta, dupa decesul sotului titular initial. Pentru aceasta categorie de persoane si pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, Curtea constata ca nu este stabilit nici un termen pana la care pot depune cererile pentru acordarea drepturilor.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Iuliana Toderas in Dosarul nr. 6.563/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.

                          PRESEDINTE,
                          ION PREDESCU

                              Magistrat asistent,
                              Ingrid Alina Tudora



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 381/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 381 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 381/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu