DECIZIE Nr. 381 din 30 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre
regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6
martie 1945 din motive etnice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1011 din 2 noiembrie 2004

Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c)
din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere
de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, exceptie
ridicata de Iuliana Toderas in Dosarul nr. 6.563/2004 al Curtii de Apel Cluj -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, arata ca dispozitiile
legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei, intrucat instituirea termenului prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
105/1999 se aplica in mod egal tuturor persoanelor prevazute in ipoteza normei
legale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.563/2004,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Legea nr. 586/2002, exceptie ridicata de Iuliana
Toderas intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea contestatiei formulate
impotriva deciziei Casei judetene de pensii Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate au caracter discriminatoriu, contrar art. 16
alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat permit rezolvarea favorabila a
cererilor beneficiarilor drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
105/1999 numai daca acestea au fost depuse pana la data de 31 decembrie 2003,
iar sotii supravietuitori, ai caror soti au decedat dupa aceasta data, nu au
nici o posibilitate sa beneficieze de drepturile prevazute de lege.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia ridicata este intemeiata, iar dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.
In acest sens arata ca Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 reglementeaza
acordarea unor drepturi pentru doua categorii de soti supravietuitori:
supravietuitorii persoanelor asasinate sau executate din motive etnice si,
respectiv, supravietuitorii persoanelor decedate ulterior. Stabilirea
termenului limita pentru depunerea cererii este corecta pentru prima categorie
de beneficiari, insa pentru cea de-a doua categorie este discriminatorie,
intrucat data nasterii dreptului (decesul sotului) este incerta. Daca aceasta
are loc dupa data pana la care pot fi depuse cererile, potentialii beneficiari
ai drepturilor nu le mai pot obtine.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, neputandu-se
accepta critica referitoare la diferentierea de tratament juridic, intrucat
"legea confera drepturi egale tuturor persoanelor care se incadreaza in
conditiile cerute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, iar impunerea unui
termen valabil pentru toti beneficiarii actului normativ in cauza nu instituie
un tratament diferit pentru situatii egale".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. II din Legea nr. 586/2002
sunt constitutionale, deoarece instituirea termenului pana la care se pot
depune cererile pentru acordarea drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 105/1999 "se aplica in mod egal tuturor persoanelor mentionate in
ipoteza normei legale, ceea ce nu este de natura sa contravina principiului
constitutional al egalitatii in drepturi".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940
pana la 6 martie 1945 din motive etnice, lege publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002. Aceste dispozitii legale au
urmatorul continut:
"Art. II. - Cererile prevazute la alin. (2) al art. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940
pana la 6 martie 1945 din motive etnice, astfel cum a fost modificata si
aprobata prin Legea nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 553 din 8 noiembrie 2000, cu modificarile ulterioare, se depun
pana la data de 31 decembrie 2003."
De mentionat faptul ca, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale,
dispozitiile legale criticate au fost modificate prin art. II din Legea nr. 323
din 6 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
105/1999, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 635
din 13 iulie 2004, in sensul ca: "La data intrarii in vigoare a prezentei
legi se modifica art. II din Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit.
c) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere
de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 808 din 7 noiembrie 2002, in
sensul ca cererile prevazute la art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
105/1999, astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 189/2000, cu
modificarile ulterioare, se depun pana la data de 31 decembrie 2006."
In sustinerea neconstitutionalitatii textului de lege criticat, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1),
potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca,
intr-adevar, Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 are in vedere doua categorii de
soti supravietuitori care pot beneficia de drepturile prevazute. Astfel, prima
categorie este cea determinata in art. 1 lit. f), asa cum a fost modificat prin
Legea nr. 323/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
635 din 13 iulie 2004, si anume: "f) este sotul sau sotia persoanei
asasinate ori executate din motive etnice sau in urma masacrelor indreptate
impotriva populatiei minoritare, daca ulterior nu s-a recasatorit." In acest
sens Curtea retine ca aceste persoane sunt titulare si beneficiare de drepturi.
Cea de-a doua categorie este prevazuta in art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 105/1999, asa cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 189/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 din
8 noiembrie 2000, si anume: "Sotul supravietuitor al celui decedat, din
categoria persoanelor prevazute la art. 1, va beneficia, incepand cu data de 1
a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea, in conditiile prezentei
ordonante, de o indemnizatie lunara de 130.000 lei neimpozabila, daca ulterior
nu s-a recasatorit." Intr-o astfel de situatie, Curtea retine ca aceste
persoane devin beneficiare de drepturi numai in urma decesului titularilor
initiali ai drepturilor.
In ceea ce priveste termenul de depunere a cererilor pentru acordarea
drepturilor, acesta a fost reglementat de art. 7 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999, astfel: "Cererile pentru stabilirea drepturilor
prevazute in prezenta ordonanta se depun la directia generala de munca si
protectie sociala teritoriala pana la data de 31 martie 2001. Dupa aceasta data
se vor primi doar cererile persoanelor prevazute la art. 3, precum si cele ale
cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate."
Referitor la critica de neconstitutionalitate, Curtea retine ca respectarea
egalitatii in drepturi, precum si a obligatiei de nediscriminare, stabilite
prin art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, presupune luarea in
considerare a tratamentului pe care legea il prevede fata de cei carora li se
aplica in decursul perioadei in care reglementarile sale sunt in vigoare,
tratament juridic care nu poate fi decat diferit la situatii diferite. Astfel,
nu se creeaza, asa cum sustine autorul exceptiei, o inegalitate intre cele doua
categorii de persoane avute in vedere de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, si
anume, persoanele titulare ale drepturilor si, respectiv, sotul supravietuitor
al celui decedat din aceasta categorie, precum si cetatenii romani cu
domiciliul in strainatate; dimpotriva, se justifica atat admisibilitatea
regimului juridic diferit fata de aceste categorii de persoane, cat si
necesitatea lui.
In acest sens este jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale,
concretizata prin numeroase decizii, cum ar fi, de exemplu, Decizia nr.
62/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 280 din 21
iunie 2000.
Astfel, legiuitorul a inteles ca prin art. II din Legea nr. 586/2002 sa
proroge doar termenul prevazut in prima teza a art. 7 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 105/1999, respectiv termenul pana la care pot fi depuse cererile
pentru acordarea drepturilor persoanelor prevazute la art. 1 din ordonanta,
respectiv celor titulare inca de la data intrarii in vigoare a acestui act
normativ. Teza a doua a art. 7 alin. (2) din ordonanta are in vedere persoanele
prevazute la art. 3, respectiv cele care devin beneficiare la o data
necunoscuta, dupa decesul sotului titular initial. Pentru aceasta categorie de
persoane si pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, Curtea
constata ca nu este stabilit nici un termen pana la care pot depune cererile
pentru acordarea drepturilor.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din
Legea nr. 586/2002 pentru modificarea art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre
regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6
martie 1945 din motive etnice, exceptie ridicata de Iuliana Toderas in Dosarul
nr. 6.563/2004 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora