DECIZIE Nr. 372 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 792 din 31 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Alexandru Vlad Ionescu in Dosarul nr. 3.484/2004 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Alexandru Vlad Ionescu,
personal. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Autorul exceptiei solicita Curtii Constitutionale sa constate ca art. 50
alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie
2005, produce efecte doar pentru viitor, respectiv de la data republicarii
legii in Monitorul Oficial al Romaniei. Se mai sustine, in esenta, ca
prevederile art. 50 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 incalca dispozitiile art.
21 alin. (2) si ale art. 53 alin. (2) din Constitutie, prin faptul ca accesul
liber la justitie este ingradit de instituirea unui termen pentru exercitarea
acestuia. De asemenea, in fata instantei de contencios constitutional, autorul
exceptiei mai invoca si incalcarea dispozitiilor art. 20 din Constitutie -
Tratatele internationale privind drepturile omului, deoarece, in opinia acestuia,
dreptul de acces liber la justitie este un drept fundamental al omului,
protejat ca atare de art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor si a
libertatilor fundamentale, precum si de art. 8 din Declaratia universala a
drepturilor omului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 3.484/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46
alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Exceptia
a fost ridicata de Alexandru Vlad Ionescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost formulata
in fata instantei de judecata, se sustine in esenta ca prevederile art. 46
alin. (5) din Legea nr. 10/2001, [devenit art. 50 alin. (5), in urma
republicarii], "restrang in timp exercitiul dreptului de a revendica o
proprietate", drept care "este imprescriptibil", contravenind
astfel dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (2). Se mai
arata ca textul de lege criticat contravine conditiilor in care poate interveni
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, expres si
limitativ prevazute de art. 53 din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca "exceptia
nu poate fi promovata, in raport de jurisprudenta Curtii Constitutionale".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In
acest sens se precizeaza, invocandu-se jurisprudenta Curtii Constitutionale in
materie, ca "institutia prescriptiei, in general, si termenele in raport
cu care isi produce efectele aceasta, in special, nu pot fi considerate de
natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, finalitatea lor fiind,
dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine,
indispensabil exercitarii in conditii optime a unui drept constitutional".
Se mai arata ca in acest fel se previn efectele perturbatoare asupra
stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca "instituirea unui termen derogator de
la dreptul comun, in care o persoana are posibilitatea de a se adresa instantei
de judecata, nu incalca principiul constitutional al accesului liber la
justitie". Se mai arata, invocandu-se jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ca "institutia prescriptiei, in general, si termenele in
raport cu care isi produce efectele aceasta, nu pot fi considerate de natura sa
ingradeasca accesul liber la justitie (...)".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Asa cum rezulta din Incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale din
data de 6 aprilie 2005, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
constituie prevederile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75
din 14 februarie 2001.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dandu-se textelor o noua numerotare.
Astfel, art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 a devenit art. 50 alin. (5),
fara a se modifica solutia legislativa anterioara.
Prin prezenta decizie Curtea urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii acestui text de lege, care are urmatorul cuprins:
"(5) Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate,
dreptul la actiune se prescrie in termen de un an de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi."
Termenul de un an prevazut de art. 50 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 a
fost prelungit succesiv, cu cate trei luni, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 460 din 13 august 2001, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
145/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 12
noiembrie 2001.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile
contravin dispozitiilor art. 21 alin. (2) si art. 53 din Constitutie, al caror
continut este urmatorul:
- Art. 21 alin. (2): "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept.";
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
In ceea ce priveste raportarea criticii de neconstitutionalitate la
dispozitiile art. 20 din Constitutie, astfel cum a fost sustinuta in fata
Curtii Constitutionale cu prilejul dezbaterilor, Curtea observa ca acestea nu
pot fi primite, intrucat au fost formulate ulterior sesizarii instantei de
contencios constitutional. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.",
iar conform dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, Curtea
Constitutionala "hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau
de arbitraj comercial;". Rezulta, chiar din norma constitutionala, ca
motivarea exceptiei, cu indicarea dispozitiilor constitutionale incalcate prin
textul de lege criticat, trebuie facuta anterior sesizarii Curtii, si anume in
momentul ridicarii exceptiei in fata instantei de judecata.
Asadar, Curtea urmeaza sa analizeze constitutionalitatea textului de lege
criticat doar in raport cu dispozitiile art. 21 alin. (2) si ale art. 53 din
Constitutie, invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate formulata
in fata instantei de fond.
Curtea constata ca prevederile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001,
devenit art. 50 alin. (5) in urma republicarii legii, au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, prin raportare si la dispozitiile art. 21
din Constitutie. Astfel, prin Decizia nr. 296 din 8 iulie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577 din 12 august 2003, s-a
retinut ca "imprescriptibilitatea, consfintita cu titlu de principiu in
legislatia civila, nu este consacrata ca atare in Constitutie. Asa fiind,
legiuitorul poate, in considerarea unor ratiuni majore, sa deroge de la acest
principiu, asa cum a procedat prin norma dedusa controlului, fara a indreptati
calificarea reglementarii respective ca fiind neconstitutionala". S-a mai
aratat in decizia mentionata ca "art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001,
[devenit art. 50 alin. (5), in urma republicarii], recunoaste dreptul
titularului la exercitarea actiunii in constatarea nulitatii absolute a actelor
juridice de instrainare a imobilelor preluate in mod abuziv si asigura
posibilitatea de valorificare a acestuia in cadrul unui termen, impus de
ratiuni sociale majore, respectiv de evitarea unor stari de incertitudine
prelungite in ceea ce priveste raporturile juridice civile, precum si de
asigurarea stabilitatii si securitatii acestora, cu atat mai importante cu cat
au ca obiect dreptul de proprietate".
In prezenta cauza autorul exceptiei mai sustine neconstitutionalitatea
textului de lege criticat prin raportare la dispozitiile art. 53 din
Constitutie, aratand ca nici unul dintre cazurile in care poate fi restrans
exercitiul unor drepturi sau al unor libertati nu justifica restrangerea
accesului liber la justitie, in temeiul prevederilor legale criticate.
Curtea constata ca aceste sustineri nu sunt intemeiate, deoarece in cauza
nu este vorba de o restrangere a exercitiului dreptului de acces liber la
justitie al persoanelor interesate, ci, in fapt, de conditionarea exercitarii
acestui drept de respectarea anumitor termene procedurale.
De asemenea, prin Decizia nr. 253 din 15 iunie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 728 din 12 august 2004, Curtea a retinut ca
exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat cu
respectarea anumitor exigente legale, intre care si stabilirea unor termene,
dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila.
Mai mult, dispozitiile legale criticate sunt in concordanta si cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului referitoare la dreptul de
acces la justitie. Astfel, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat, in
cauza "Golder contra Regatului Unit", 1975, ca "dreptul de acces
la tribunale nu este un drept absolut", precum si ca "exista
posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care
circumscriu continutul oricarui drept".
Solutiile pronuntate in deciziile anterior mentionate, precum si
considerentele care au stat la baza acestora isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat nu au fost aduse elemente noi, de natura a determina o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Alexandru Vlad Ionescu in Dosarul nr. 3.484/2004 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat