DECIZIE Nr.
371 din 4 mai 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 7 iunie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Baby Blue Gass" - S.R.L. din Arad în Dosarul nr. 9.779/CA/2005
al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
reţine următoarele:
Prin Incheierea din 19 ianuarie 2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Baby
Blue Gass" - S.R.L. din Arad.
Excepţia a fost ridicată într-un recurs împotriva unei
sentinţe civile pronunţate într-o cauză având ca obiect acţiunea în contencios
administrativ pentru constatarea nulităţii absolute a autorizaţiei de
construire al cărei titular este autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile
art. 1 alin. (6) din Legea nr. 554/2004 aduc atingere prevederilor art. 15
alin. (2) şi art. 44 alin. (1) teza întâi şi alin. (3) din Constituţie. In
acest sens arată că aplicarea textului de lege criticat „produce efecte asupra
unor acte administrative şi raporturi juridice succesive încheiate înainte de
intrarea actului normativ în vigoare". Totodată, se mai arată că potrivit
textului de lege criticat, în situaţia constatării nulităţii actului
administrativ, „instanţa se va pronunţa, la cerere, şi asupra legalităţii
actelor civle încheiate în baza actului administrativ nelegal, precum şi asupra
efectelor civile produse". Aşa fiind, aplicarea art. 1 alin. (6) din Legea
nr. 554/2004 are ca efect încălcarea dreptului de proprietate privată asupra construcţiei
pentru care a fost emisă autorizaţia, „norma criticată reglementând, de fapt, o
expropriere".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată
că dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului neretroactivităţii
legii, ci sunt „consacrarea principiului «tempus
regit actum»,cauza de nulitate existând încă de la
încheierea actului". In legătură cu dispoziţiile art. 44 alin. (3) din
Constituţie se apreciază că acestea „nu au incidenţă în cauză".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 1
alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, având următorul cuprins:
„(6) Autoritatea publică emitentă a unui act
administrativ nelegal poate să solicite instanţei constatarea nulităţii
acestuia, în situaţia în care actul nu mai poate fi revocat, întrucât a intrat
în circuitul civil şi a produs efecte juridice. In cazul admiterii acţiunii,
instanţa se va pronunţa, la cerere, şi asupra legalităţii actelor civile
încheiate în baza actului administrativ nelegal, precum şi asupra efectelor
civile produse."
Autorul excepţiei consideră că aceste dispoziţii aduc
atingere prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitor la principiul
neretroactivităţii legii, art. 44 alin. (1) teza întâi privitor la garantarea
dreptului de proprietate şi alin. (3) referitor la exproprierea pentru o cauză
de utilitate publică.
Critica de neconstituţionalitate constă, în esenţă, în
susţinerea că art. 1 alin. (6) din Legea nr. 554/2004 permite ca şi actele
administrative emise anterior intrării sale în vigoare să fie supuse
controlului judecătoresc, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, contravine
dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, se susţine că
textul criticat încalcă şi dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza întâi şi alin.
(3) din Constituţie, „norma criticată reglementând, de fapt, o
expropriere".
Examinând excepţia, Curtea Constituţională reţine
următoarele:
Legea în raport cu care se
apreciază existenţa cauzei de nulitate este cea în vigoare la momentul emiterii
actului administrativ nelegal, potrivit regulii „tempus
regit actum". Tot potrivit acestei reguli,
legiuitorul a statuat că legea aplicabilă anulării actului este aceea din
momentul anulării efective, în speţă Legea nr. 554/2004, ceea ce este în
conformitate cu principiul retroactivităţii efectelor nulităţii fără a aduce
atingere dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Totodată, Curtea mai reţine că textul de lege criticat
este o normă procedurală, adoptată de legiuitor potrivit competenţei sale
stabilite prin art. 126 alin. (2) din Legea fundamentală.
Potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie,
privitor la garantarea dreptului de proprietate, conţinutul şi limitele acestui
drept sunt stabilite de lege. Or, emiterea unei autorizaţii de construire cu
încălcarea prevederilor legii nu poate justifica protecţia dreptului de
proprietate instituită prin art. 44 alin. (1) teza întâi.
Cât priveşte critica de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea nr. 554/2004
prin raportare la prevederile art. 44 alin. (3) referitor la exproprierea
pentru o cauză de utilitate publică, Curtea constată că aceasta nu poate fi
reţinută întrucât textul constituţional invocat nu are incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Baby Blue Gass" -
S.R.L. din Arad în Dosarul nr. 9.779/CA/2005 al Curţii de Apel Timişoara -
Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 mai 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu