DECIZIE Nr. 37*) din 27 aprilie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 36 din 17 februarie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 116 din 16 noiembrie
1994, publicata in continuare la pag. 5.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 224 din Codul penal, invocata de Mitrea Florin si Butnaru
Ioan in Dosarul nr. 525/1993 al Judecatoriei Tulcea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 13 aprilie 1994, in lipsa
partilor cu care procedura de citare a fost legal indeplinita, concluziile
reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in incheierea din aceeasi
data. Completul de judecata, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat
pronuntarea la 20 aprilie si apoi la 27 aprilie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
dispozitiile art. 224 din Codul penal, prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Prin rechizitoriul Procuraturii Tulcea au fost trimisi in judecata
inculpatii Mitrea Florin si Butnaru Ioan pentru savarsirea infractiunii de furt
calificat in paguba avutului obstesc - art. 208 si 209 lit. a) si e), raportate
la art. 224 alin. 1 din Codul penal.
In fata Judecatoriei Tulcea, la termenul de 9 februarie 1993, inculpatii,
prin aparatorul lor, au ridicat exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 224 din Codul penal.
Judecatoria Tulcea, prin incheierea din aceeasi data, a dispus suspendarea
judecatii cauzei si a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate.
In opinia exprimata, instanta apreciaza ca dispozitiile art. 224 din Codul
penal nu sunt neconstitutionale, urmand ca "la solutionarea cauzei, in
functie de calificarea clara a bunurilor sustrase ca facand parte din avutul
particular sau public, sa se mentina incadrarea data prin rechizitor sau sa se
opereze o schimbare a incadrarii juridice din art. 208 si 209, raportate la
art. 224 din Codul penal, in art. 208 si 209 din Codul penal".
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza ca exceptia invocata nu este
intemeiata, deoarece, pe de o parte, este o problema de interpretare juridica,
de competenta instantelor judecatoresti, iar pe de alta parte, dispozitiile din
Codul penal privind avutul obstesc nu contravin Constitutiei, aceasta categorie
juridica avand o sfera mai larga decat conceptul de avut public, in care se
identifica doar bunurile proprietate publica.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctul lor de vedere.
In legatura cu competenta de solutionare a exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca, potrivit practicii
sale constante, cat timp instanta de judecata nu a retinut ca un text legal
este abrogat conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, sesizand Curtea cu
solutionarea exceptiei, aceasta este obligata sa se pronunte in virtutea
dreptului constitutional al cetatenilor de a invoca neconstitutionalitatea unui
text legal pe care instanta intelege sa il aplice. Abrogarea, potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie, este rezultatul contrarietatii legii anterioare cu
prevederile Constitutiei, astfel incat ea constituie nu numai o consecinta a
aplicarii legii in timp, ci si o problema de constitutionalitate, ca urmare a
suprematiei legii fundamentale in cadrul sistemului juridic.
Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor din Codul penal
referitoare la avutul obstesc, Curtea Constitutionala constata ca interpretarea
acestor dispozitii a facut si obiectul Deciziei Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din
27 septembrie 1993. Prin decizia respectiva s-a statuat ca dispozitiile Codului
penal referitoare la infractiunile contra avutului obstesc, deci si aceea
prevazuta de art. 224 din Codul penal - furtul in paguba avutului obstesc -,
sunt abrogate partial potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand sa se
aplice in continuare numai pentru bunurile proprietate publica prevazute in
art. 135 alin. (4) din Constitutie.
In baza deciziei sus-mentionate, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 63
din 4 noiembrie 1993 s-a respins recursul Ministerului Public impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 33 din 26 mai 1993 prin care se constatase
ca art. 224 din Codul penal a fost abrogat partial potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie si, in consecinta, acesta urmeaza sa se aplice cu privire la
bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza
obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Rezulta deci ca, in prezent, orice alta exceptie de neconstitutionalitate
privind art. 224 din Codul penal este lipsita de obiect, deoarece, astfel cum
s-a aratat, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 33/1993, ramasa definitiva
prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 63/1993, s-a constatat abrogarea
partiala a acestui articol.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca lipsita de obiect exceptia de neconstitutionalitate ridicata de
Mitrea Florin si Butnaru Ioan in Dosarul nr. 525/1993 al Judecatoriei Tulcea,
intrucat, prin Decizia nr. 33 din 26 mai 1993, ramasa definitiva, Curtea
Constitutionala a constatat ca art. 224 din Codul penal a fost abrogat partial
conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, dispozitiile art. 224 din Codul
penal urmand sa se aplice numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin.
(4) din Constitutie, bunuri ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 27 aprilie 1994.
PRESEDINTE,
Victor Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Constantin Burada