DECIZIE Nr. 37 din 9 martie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a)
si ale art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 7 mai 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. a) si ale art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, ridicata de Rai Ilie Mircea in Dosarul nr.
4.543/1997 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 2 martie 1999 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 9 martie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 4.543/1997,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicata de recurentul-reclamant
Rai Ilie Mircea. Din examinarea concluziilor scrise, depuse in motivarea
exceptiei, rezulta ca aceasta priveste si dispozitiile art. 15 lit. a) din
legea suscitata, astfel ca instanta constitutionala urmeaza sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost invocata de Rai
Ilie Mircea.
In motivarea exceptiei se sustine ca taxele de timbru percepute in temeiul
dispozitiilor legale atacate "descurajeaza activitatea creativa din
Romania, au o frecventa scazuta si veniturile la buget din aceasta categorie
sunt nesemnificative".
Prin notele scrise, depuse la dosarul instantei, se considera, de asemenea,
ca aplicarea dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 146/1997 incalca prevederile
constitutionale ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justitie, ale
art. 30 referitor la libertatea de exprimare, ale art. 38 care reglementeaza
munca si protectia sociala a muncii, ale art. 50 privind fidelitatea fata de
tara, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor, ale art. 134
alin. (2) lit. b) si c) referitoare la obligatiile statului privind protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, precum
si stimularea cercetarii stiintifice nationale.
Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie apreciaza ca exceptia
invocata este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia, "fiind de ordin pur formal", este neintemeiata.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se arata ca exceptia este
nemotivata, deoarece nu sesizeaza aspecte de neconstitutionalitate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, notele scrise, depuse de autorul exceptiei, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 si urmatoarele
din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a) si
ale art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
care au urmatorul cuprins:
- Art. 5 lit. a): "Cererile formulate in domeniul drepturilor de autor
si de inventator se taxeaza dupa cum urmeaza:
a) cereri pentru recunoasterea dreptului de autor si a celor conexe, pentru
constatarea incalcarii acestora si repararea prejudiciilor, inclusiv plata drepturilor
de autor si a sumelor cuvenite pentru opere de arta, precum si pentru luarea de
masuri in scopul prevenirii producerii unor pagube iminente sau pentru
asigurarea repararii acestora; ... 100.000 lei;"
- Art. 15 lit. a): "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile
si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
a) incheierea, executarea si incetarea contractului individual de munca,
orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe
salarii, drepturile decurgand din executarea contractelor colective de munca si
cele privind solutionarea conflictelor colective de munca, precum si executarea
hotararilor pronuntate in aceste litigii."
Aceste prevederi legale sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
"contrare" sau in "contradictie" unele cu altele, astfel ca
aplicarea lor "nu se poate lasa la aprecierea instantelor de judecata, ...
fiindca se pot crea abuzuri de ingradire a drepturilor de acces la justitie
...".
In speta, obiectul litigiului in fata instantelor de judecata il constituie
cererea formulata de reclamantul Rai Ilie Mircea, prin care solicita ca parata
Intreprinderea de Utilaj Greu Constructii Cai Ferate Bucuresti sa fie obligata,
in temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, sa
perfecteze cu reclamantul, in calitatea sa de autor principal, un contract de
cesiune exclusiva, in vederea negocierii remuneratiei cuvenite.
Potrivit textelor legale atacate, cererile formulate in justitie pentru
recunoasterea dreptului de autor si de inventator sunt scutite de taxe
judiciare de timbru numai daca pot fi asimilate actiunilor si cererilor ce
decurg din raporturi de munca. De aceea, critica referitoare la incadrarea
cererii reclamantului sub incidenta dispozitiilor art. 5 lit. a), in loc de
art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997, nu poate fi retinuta, deoarece nu
priveste un aspect de neconstitutionalitate.
In legatura cu sustinerea conform careia dispozitiile legale atacate
contravin art. 21 alin. (1) din Constitutie, privind accesul liber la justitie
al oricarei persoane pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor
sale legitime, Curtea constata ca acest text constitutional nu prevede
gratuitatea justitiei. Acesta trebuie insa corelat cu art. 138 alin. (1) din
Constitutie, care stabileste ca "... taxele si oricare alte venituri ale
bugetului de stat ... se stabilesc numai prin lege", astfel ca numai
legiuitorul, avand atributii exclusive in acest domeniu, poate stabili scutirea
de taxa de timbru a unor cereri formulate in justitie.
Cu privire la sustinerea conform careia taxele de timbru percepute in
temeiul textelor de lege atacate "descurajeaza activitatea creativa din
Romania, au o frecventa scazuta si veniturile la buget din aceasta categorie
sunt nesemnificative", se constata ca statul, in temeiul art. 134 alin.
(2) lit. b) si c) din Constitutie, are obligatia de a proteja interesele
nationale in activitatea economica, financiara si valutara, precum si de a stimula
cercetarea stiintifica nationala, dupa cum considera chiar autorul exceptiei.
Dar indeplinirea acestor obligatii nu implica scutirea de plata taxelor de
timbru pentru valorificarea in justitie a dreptului de autor sau de inventator.
In legatura cu toate celelalte motive invocate de autorul exceptiei
[prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la
justitie, ale art. 30 referitor la libertatea de exprimare, ale art. 38 care
reglementeaza munca si protectia sociala a muncii, ale art. 50 privind
fidelitatea fata de tara, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si a
legilor, ale art. 134 alin. (2) lit. b) si c) referitoare la obligatiile
statului privind protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara, precum si stimularea cercetarii stiintifice nationale],
Curtea constata ca nu pot fi primite, intrucat sunt evident de ordin pur formal
si nesemnificative pentru solutionarea exceptiei formulate in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A. c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a)
si ale art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, ridicata de Rai Ilie Mircea in Dosarul nr. 4.543/1997 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman