Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 37*) din  6 iulie 1993

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 215 din  1 septembrie 1993


SmartCity3


    *) Ramasa definitiva prin nerecurare.

    Mihai Constantinescu  - presedinte
    Antonie Iorgovan      - judecator
    Ioan Muraru           - judecator
    Raul Petrescu         - procuror
    Constantin Burada     - magistrat-asistent.

    Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Precizarilor nr. 110106/1993 ale Ministerului Finantelor, invocata de reclamanta Regia Autonoma de Electricitate "Renel", in dosarul nr. 224/1993 al Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia de contencios administrativ.
    Presedintele declara sedinta deschisa si dispune sa se faca apelul si in dosarul nr. 29 C/1993, avand drept obiect solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a acelorasi precizari, invocata de reclamanta Uniunea Sindicatului Independent din Banca Comerciala Romana - S.A., in dosarul nr. 251/1993 al Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal facut de catre magistratul-asistent au raspuns, in dosarul nr. 26 C/1993, domnul consilier juridic Miron Niculescu pentru Regia Autonoma de Electricitate "Renel" si doamna consilier Melania Craciun pentru Ministerul Finantelor, iar in dosarul nr. 29 C/1993, domnul consilier juridic Panait Teodor, din partea Ministerului Finantelor, lipsa fiind reprezentantul Uniunii Sindicatului Independent din Banca Comerciala Romana - S.A., care a depus insa concluzii scrise.
    Procedura este completa.
    Presedintele completului de judecata, tinand seama de propunerea facuta in raportul intocmit de judecatorul-raportor, pune in discutia partilor conexarea celor doua dosare.
    Partile prezente si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
    Avand in vedere ca in ambele dosare se invoca neconstitutionalitatea Precizarilor nr. 110106/1993 ale Ministerului Finantelor, dispune conexarea dosarului nr. 29 C/1993 la dosarul nr. 26 C/1993.
    Fata de declaratia partilor ca nu cunosc raportul intocmit in cauza, presedintele completului da cuvantul domnului judecator Antonie Iorgovan pentru prezentarea lui.
    Judecatorul-raportor arata ca in cele doua cauze se pune problema relatiei dintre contenciosul administrativ si contenciosul constitutional, implicit a raportului dintre legalitate si constitutionalitate in cazul unui act administrativ normativ. Constitutia Romaniei instituie o ierarhizare a normelor juridice dupa forta acestora de a produce efecte juridice care, la randul ei, este data de pozitia autoritatii de la care emana norma, respectiv de continutul reglementarii ori al regulilor de adoptare. In dreptul public modern sunt unanim recunoscute principiul suprematiei Constitutiei si, respectiv, al suprematiei legii, iar pentru garantarea lor functioneaza, in primul caz, controlul constitutionalitatii legilor, iar in cel de-al doilea caz, institutia contenciosului administrativ. In cazul actului administrativ nu apare o problema speciala de neconstitutionalitate deoarece el nu se emite, de regula, in aplicarea Constitutiei, ci in aplicarea legii care, la randul ei, are la baza Constitutia.
    Daca un act administrativ este contrar Constitutiei, astfel cum se pretinde prin exceptiile de fata, aceasta reprezinta o forma agravata de ilegalitate, partea lezata avand deschisa calea actiunii in contenciosul administrativ, potrivit art. 21 si art. 48 din Constitutie si Legii nr. 29/1990.
    Nemaifiind alte probleme prealabile, presedintele completului da cuvantul partilor.
    Domnul consilier juridic Miron Niculescu sustine ca, prin Precizarile nr. 110106/1993, Ministerul Finantelor a instituit un nou impozit, respectiv pe ajutoarele acordate salariatilor, masura ce contravine art. 138 alin. (1) din Constitutie care prevede ca impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc numai prin lege si, in consecinta, solicita admiterea exceptiei.
    Doamna consilier Melania Craciun, reprezentanta Ministerului Finantelor, solicita respingerea exceptiei, sustinand ca, potrivit art. 2 din Legea nr. 47/1992,  Curtea Constitutionala asigura numai controlul constitutionalitatii legilor, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului, astfel incat precizarile supuse controlului, nefacand parte din categoria acestor acte normative, controlul lor nu intra in competenta Curtii.
    Domnul consilier juridic Panait Teodor, din partea Ministerului Finantelor, se raliaza concluziilor puse de doamna consilier Melania Craciun si solicita, de asemenea, respingerea exceptiei, in cauza nefiind indeplinite conditiile prevazute de art. 2 alin. (1) coroborat cu art. 13 lit. A) lit. b) si c) din Legea nr. 47/1992.
    Reprezentantul Ministerului Public, domnul procuror Raul Petrescu, pune concluzii de respingere a exceptiei, intrucat constatarea ilegalitatii unui act administrativ, individual sau normativ, chiar daca rezulta si din incalcarea unei prevederi constitutionale, este de competenta instantelor judecatoresti.
    In notele scrise depuse, Uniunea Sindicatului Independent din Banca Comerciala Romana - S.A. solicita admiterea exceptiei cu motivarea ca precizarile emise, incalca prevederile art. 51 si 138 alin. (1) din Constitutie, intrucat legea, ca act normativ ce emana de la unica autoritate legiuitoare - Parlamentul Romaniei -, nu poate fi modificata, limitata sau abrogata decat printr-un act cu aceeasi putere normativa, adoptat de Parlament.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
    Luand act de exceptiile invocate, de sustinerile partilor, de opinia instantei de judecata, de punctul de vedere al Guvernului si de raportul judecatorului-raportor, avand in vedere Precizarile nr. 110106/1993 ale Ministerului Finantelor, precum si dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie si prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Precizarile nr. 110106/1993 ale Ministerului Finantelor s-au emis in aplicarea art. 5 lit. c) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salariu.
    Regia Autonoma de Electricitate "Renel" si Uniunea Sindicatului Independent din Banca Comerciala Romana - S.A. au atacat in fata instantei de contencios administrativ a municipiului Bucuresti legalitatea acestor precizari, solicitand sa fie anulate ca neconstitutionale, intrucat ar institui un impozit neprevazut de lege, ceea ce este contrar art. 138 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia impozitele se stabilesc numai prin lege.
    Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Municipiului Bucuresti, prin incheierile din 6 aprilie - 22 aprilie 1993, a sesizat Curtea Constitutionala pentru solutionarea exceptiei. In Incheierea din 6 aprilie 1993, instanta si-a exprimat opinia in sensul admiterii exceptiei.
    Potrivit art. 24 din Legea nr. 47/1992, s-au cerut punctele de vedere ale Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia nu este de competenta Curtii Constitutionale intrucat nu priveste constitutionalitatea unei legi sau ordonante, ci a unui act a carui cenzura, sub aspectul legalitatii, este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctul lor de vedere.
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala se pronunta exclusiv asupra exceptiilor de neconstitutionalitate a legilor si ordonantelor.
    Prin lege se intelege numai un act adoptat de Parlament. Conceptia Constitutiei referitoare la controlul constitutionalitatii legii are in vedere acest concept, rezultand din imbinarea criteriului formal cu cel material, intrucat continutul legii este determinat de importanta acordata de legiuitor aspectelor reglementate. Pe cale de consecinta, nu poate fi retinuta teza reclamantilor potrivit careia, prin precizarile respective, s-ar fi introdus un impozit nou si, intrucat stabilirea de impozite se face numai prin lege, Curtea ar fi competenta sa se pronunte asupra constitutionalitatii lui.
    Potrivit Constitutiei, ceea ce nu intra in sfera de competenta a Curtii Constitutionale, chiar daca priveste conformitatea cu dispozitiile Constitutiei, intra in sfera contenciosului administrativ, in sensul de litigiu de competenta instantelor judecatoresti. Constitutia nu reglementeaza un sistem special si specializat de instante de contencios administrativ, ci da aceasta competenta instantelor judecatoresti in genere, potrivit art. 125. Faptul ca prin Legea nr. 29/1990 s-au infiintat sectii speciale de contencios administrativ nu constituie un temei pentru o jurisdictie paralela de contencios administrativ. Acestea, alaturi de celelalte sectii ale instantelor judecatoresti - civile, penale etc. -, alcatuiesc sistemul instantelor judecatoresti in fruntea carora se afla Curtea Suprema de Justitie.
    De aceea, actele normative si individuale ale Guvernului, ministerelor si celorlalte autoritati ale administratiei publice, centrale sau, dupa caz, locale, indiferent de materia la care se refera, sunt controlate, sub aspectul legalitatii, de instantele de contencios administrativ. Aceasta concluzie se impune si atunci cand ilegalitatea actului administrativ priveste nerespectarea a insesi legii fundamentale, fiind emis prin exces de putere, adica cu depasirea limitelor si conditiilor de exercitare a competentei organului emitent.
    Avand in vedere cele aratate, rezulta ca legalitatea precizarilor ce fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate invocate este de competenta Sectiei de contencios administrativ a Tribunalului Municipiului Bucuresti. In fond, neconstitutionalitatea unui act administrativ nu reprezinta altceva decat o forma agravata de ilegalitate.
    In consecinta, tinand seama de prevederile art. 144 lit. c) si art. 125 din Constitutie, precum si de dispozitiile art. 13 lit. A lit. c) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de Regia Autonoma de Electricitate "Renel" si de  Uniunea Sindicatului Independent din Banca Comerciala Romana - S.A. si constata ca stabilirea legalitatii Precizarilor nr. 110106/1993 ale Ministerului Finantelor este de competenta instantei de contencios administrativ.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 6 iulie 1993.

                      PRESEDINTE,
               dr. Mihai Constantinescu

                                 Magistrat asistent,
                                 Constantin Burada



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 37/1993

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 37 din 1993
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 37/1993
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu