DECIZIE Nr. 368 din 2 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
493/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 13 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, exceptie ridicata de Ioan
Moisa in Dosarul nr. 1.343/2003 al Tribunalului Alba - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.343/2003,
Tribunalul Alba - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin.
(1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata de Ioan Moisa intr-o cauza ce are ca
obiect contestatia formulata in contradictoriu cu Casa Judeteana de Pensii
Alba.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 aduc atingere prevederilor constitutionale ale
art. 16, 33 si 46. In acest sens, arata ca, in cazul pensiilor, pentru a se
obtine venitul net, din venitul brut se scade doar contributia pentru
asigurarile sociale de sanatate, nu si deducerea personala de baza si
deducerile personale suplimentare, asa cum este in cazul deducerilor din
salarii, ceea ce creeaza un regim diferentiat si protectionist. Autorul
exceptiei mai sustine ca persoanele handicapate pensionate ar trebui sa se
bucure de aceeasi protectie speciala ca si persoanele handicapate salariate,
deoarece au nevoi suplimentare de tratament.
Instanta de judecata considera exceptia neintemeiata, deoarece dispozitiile
legale criticate nu contravin, sub nici un aspect, prevederilor constitutionale
invocate. Astfel, arata ca "pensionarii nu au o situatie defavorizata fata
de persoanele salariate cata vreme se impoziteaza numai suma de bani ce
depaseste plafonul de 5.000.000 lei si, respectiv, 5.700.000 lei". De
asemenea, apreciaza ca "nu se poate pune problema discriminarii intre
persoanele salariate si cele pensionate, chiar cu handicap", intrucat
protectia persoanelor cu handicap se realizeaza si prin alte modalitati
prevazute in acte normative speciale, cum ar fi, de exemplu, Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale si propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
textele de lege criticate fiind in concordanta cu prevederile constitutionale
invocate. In acest sens, precizeaza ca, "la data intrarii in vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea unor
probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative, din venitul brut
din pensie nu se mai suporta contributia pentru asigurarile sociale de
sanatate, la care face referire art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, astfel ca
acest alineat nu mai are, in prezent, obiect de reglementare".
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor legale
invocate, Guvernul apreciaza ca nu poate fi retinuta incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 16 privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, intrucat cele doua categorii de contribuabili care fac
obiectul cauzei de fata, "si anume persoanele care realizeaza venituri din
pensii si persoanele care realizeaza venituri din salarii sau alte surse
autorizate potrivit legii, supuse unor regimuri juridice diferite, din punct de
vedere al modalitatii de impozitare, nu se afla intr-o situatie identica, de
natura sa justifice aplicarea unui tratament egal".
De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica referitoare la infrangerea
prevederilor constitutionale ale art. 33 si 46, "intrucat dispozitiile
legale ce fac obiectul exceptiei nu contin reglementari de natura sa determine
restrangerea acestor drepturi constitutionale", care consacra ocrotirea
sanatatii si, respectiv, protectia persoanelor cu handicap.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, mentionand totodata faptul ca, potrivit prevederilor art. 6
alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R. si
alte categorii de pensionari beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei
de asigurari de sanatate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001 privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, ordonanta aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 493/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
- Art. 12 alin. (1): "Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1)
lit. a) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma
de deducere personala de baza si deduceri personale suplimentare, acordate
pentru fiecare luna a perioadei impozabile.";
- Art. 44 alin. (1), (2) si (4): "(1) Este impozabila totalitatea
veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite
atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare
sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de
stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe
luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate. [...]
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 33: "(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a
sanatatii publice.
(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii
profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de
protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit
legii.";
- Art. 46: "Persoanele handicapate se bucura de protectie speciala.
Statul asigura realizarea unei politici nationale de prevenire, de tratament,
de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a
handicapatilor, respectand drepturile si indatoririle ce revin parintilor si
tutorilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi
retinute sustinerile autorului exceptiei potrivit carora textele de lege
criticate ar contraveni prevederilor constitutionale invocate.
Potrivit art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, deducerile
personale reprezinta o suma neimpozabila acordata contribuabilului, cuprinzand
deducerea personala de baza si deducerile personale suplimentare, in functie de
situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere. Neaplicarea deducerii
personale de baza si a deducerilor personale suplimentare la venitul impozabil
din pensie nu constituie o incalcare a principiului egalitatii, intrucat cele
doua categorii de contribuabili, persoanele pensionate si persoanele salariate
sau care realizeaza venituri din surse autorizate, nu se afla intr-o situatie
identica care sa justifice aplicarea unui tratament egal. Dispozitiile legale
criticate nu creeaza o situatie defavorizata pentru pensionari, ci reprezinta
optiunea legiuitorului de a acorda, in functie de situatia materiala, anumite
facilitati acestora, fata de persoanele care au alte surse de venituri.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001, constatand ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale. In acest
sens este Decizia nr. 123 din 16 aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 397 din 10 iunie 2002.
In ceea ce priveste infrangerea, prin dispozitiile legale criticate, a
prevederilor constitutionale ale art. 33 referitoare la ocrotirea sanatatii si
a celor ale art. 46 privind protectia persoanelor handicapate, Curtea constata
ca drepturile de care beneficiaza persoanele cu handicap nu sunt afectate de
aplicarea acestor dispozitii, deoarece acestea nu contin reglementari de natura
sa determine restrangerea acestor drepturi constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
493/2002, exceptie ridicata de Ioan Moisa in Dosarul nr. 1.343/2003 al Tribunalului
Alba - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman