Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 368 din  2 octombrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 711 din 13 octombrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, exceptie ridicata de Ioan Moisa in Dosarul nr. 1.343/2003 al Tribunalului Alba - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.343/2003, Tribunalul Alba - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Ioan Moisa intr-o cauza ce are ca obiect contestatia formulata in contradictoriu cu Casa Judeteana de Pensii Alba.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 aduc atingere prevederilor constitutionale ale art. 16, 33 si 46. In acest sens, arata ca, in cazul pensiilor, pentru a se obtine venitul net, din venitul brut se scade doar contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, nu si deducerea personala de baza si deducerile personale suplimentare, asa cum este in cazul deducerilor din salarii, ceea ce creeaza un regim diferentiat si protectionist. Autorul exceptiei mai sustine ca persoanele handicapate pensionate ar trebui sa se bucure de aceeasi protectie speciala ca si persoanele handicapate salariate, deoarece au nevoi suplimentare de tratament.
    Instanta de judecata considera exceptia neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin, sub nici un aspect, prevederilor constitutionale invocate. Astfel, arata ca "pensionarii nu au o situatie defavorizata fata de persoanele salariate cata vreme se impoziteaza numai suma de bani ce depaseste plafonul de 5.000.000 lei si, respectiv, 5.700.000 lei". De asemenea, apreciaza ca "nu se poate pune problema discriminarii intre persoanele salariate si cele pensionate, chiar cu handicap", intrucat protectia persoanelor cu handicap se realizeaza si prin alte modalitati prevazute in acte normative speciale, cum ar fi, de exemplu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale si propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, textele de lege criticate fiind in concordanta cu prevederile constitutionale invocate. In acest sens, precizeaza ca, "la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative, din venitul brut din pensie nu se mai suporta contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, la care face referire art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, astfel ca acest alineat nu mai are, in prezent, obiect de reglementare".
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor legale invocate, Guvernul apreciaza ca nu poate fi retinuta incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat cele doua categorii de contribuabili care fac obiectul cauzei de fata, "si anume persoanele care realizeaza venituri din pensii si persoanele care realizeaza venituri din salarii sau alte surse autorizate potrivit legii, supuse unor regimuri juridice diferite, din punct de vedere al modalitatii de impozitare, nu se afla intr-o situatie identica, de natura sa justifice aplicarea unui tratament egal".
    De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica referitoare la infrangerea prevederilor constitutionale ale art. 33 si 46, "intrucat dispozitiile legale ce fac obiectul exceptiei nu contin reglementari de natura sa determine restrangerea acestor drepturi constitutionale", care consacra ocrotirea sanatatii si, respectiv, protectia persoanelor cu handicap.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, mentionand totodata faptul ca, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R. si alte categorii de pensionari beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei de asigurari de sanatate.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002.
    Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
    - Art. 12 alin. (1): "Contribuabilii prevazuti la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub forma de deducere personala de baza si deduceri personale suplimentare, acordate pentru fiecare luna a perioadei impozabile.";
    - Art. 44 alin. (1), (2) si (4): "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete, incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depaseste suma de 5.000.000 lei pe luna.
    (2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate. [...]
    (4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - Art. 33: "(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
    (2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice.
    (3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii.";
    - Art. 46: "Persoanele handicapate se bucura de protectie speciala. Statul asigura realizarea unei politici nationale de prevenire, de tratament, de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a handicapatilor, respectand drepturile si indatoririle ce revin parintilor si tutorilor."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu pot fi retinute sustinerile autorului exceptiei potrivit carora textele de lege criticate ar contraveni prevederilor constitutionale invocate.
    Potrivit art. 1 alin. (1) lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, deducerile personale reprezinta o suma neimpozabila acordata contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile personale suplimentare, in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere. Neaplicarea deducerii personale de baza si a deducerilor personale suplimentare la venitul impozabil din pensie nu constituie o incalcare a principiului egalitatii, intrucat cele doua categorii de contribuabili, persoanele pensionate si persoanele salariate sau care realizeaza venituri din surse autorizate, nu se afla intr-o situatie identica care sa justifice aplicarea unui tratament egal. Dispozitiile legale criticate nu creeaza o situatie defavorizata pentru pensionari, ci reprezinta optiunea legiuitorului de a acorda, in functie de situatia materiala, anumite facilitati acestora, fata de persoanele care au alte surse de venituri.
    De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001, constatand ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale. In acest sens este Decizia nr. 123 din 16 aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 397 din 10 iunie 2002.
    In ceea ce priveste infrangerea, prin dispozitiile legale criticate, a prevederilor constitutionale ale art. 33 referitoare la ocrotirea sanatatii si a celor ale art. 46 privind protectia persoanelor handicapate, Curtea constata ca drepturile de care beneficiaza persoanele cu handicap nu sunt afectate de aplicarea acestor dispozitii, deoarece acestea nu contin reglementari de natura sa determine restrangerea acestor drepturi constitutionale.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) si ale art. 44 alin. (1), (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, exceptie ridicata de Ioan Moisa in Dosarul nr. 1.343/2003 al Tribunalului Alba - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 368/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 368 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 368/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu