DECIZIE Nr. 363 din 23 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1127 din 30 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Cooperativa
Mestesugareasca de Invalizi "Staruinta" Craiova in Dosarul nr.
52/F/2004 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca prevederile legale criticate
sunt in conformitate cu dispozitiile constitutionale invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 52/F/2004,
Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
29 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Cooperativa Mestesugareasca de
Invalizi "Staruinta" Craiova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 21 din Constitutie,
republicata. Se arata in acest sens ca este incalcat accesul liber la justitie
al persoanelor juridice care au de recuperat credite al caror cuantum se
situeaza sub valoarea de 5.000 de euro, intrucat instantele de judecata resping
cererile de lichidare judiciara care nu indeplinesc conditia cuantumului
creantei.
Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest
sens, se precizeaza ca limitarea recuperarii creantelor prin procedura speciala
a falimentului, pana la valoarea de 5.000 de euro, nu ingradeste accesul liber
la justitie, intrucat "unitatile creditoare au la indemana si alte
modalitati legale de recuperare a debitelor", respectiv procedura
executarii silite prevazuta de Codul de procedura civila.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, se arata ca prevederile legale criticate stabilesc conditiile in
care creditorii pot solicita deschiderea procedurii reorganizarii judiciare si
a falimentului asupra debitorului lor, iar aceste prevederi "trebuie
coroborate cu dispozitiile introductive ale Legii nr. 64/1995,
republicata". Asadar, apreciaza ca "dreptul creditorilor de a formula
cereri introductive pentru declansarea procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului a fost conditionat de caracterul creantelor si de cuantumul minim
al acestora, pentru a impiedica abuzul de drept prin formularea unor cereri, in
cadrul procedurii speciale, pentru orice creanta si in orice valoare nesemnificativa.
Se considera ca nu este incalcat accesul liber la justitie, deoarece creditorii
au posibilitatea de a apela si la alte mijloace de constrangere a debitorului
pentru realizarea creantelor lor, respectiv executarea silita individuala si
masurile asiguratorii. Se mai arata ca deschiderea procedurii reorganizarii
judiciare si a falimentului este permisa numai in situatia in care debitorul se
afla in stare de insolventa, care este prezumata de catre legiuitor numai in
cazul unui anumit cuantum al creantelor creditorilor.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, se considera ca nu este incalcat accesul liber
la justitie, deoarece atat debitorii, cat si creditorii au posibilitatea de a
formula pretentii si aparari. Se mai arata ca liberul acces la justitie este
compatibil cu instituirea unor proceduri speciale, asa cum este si cea
prevazuta de dispozitiile legale criticate. Se invoca jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie prevederile art. 29 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobata si modificata prin
Legea nr. 82/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
194 din 26 martie 2003.
Art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 a fost modificat prin art. I pct.
43 din Legea nr. 149/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, precum si a altor
acte normative cu incidenta asupra acestei proceduri, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004.
Din examinarea criticilor formulate in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate rezulta ca acestea privesc numai dispozitiile art. 29
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, republicata, astfel ca, prin prezenta
decizie, Curtea se va pronunta numai cu privire la constitutionalitatea acestor
din urma dispozitii.
Art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995, potrivit redactarii
cuprinse in art. I pct. 43 din Legea nr. 149/2004, prevede:
"I. [...] 43. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 29
(1) Orice creditor care are una sau mai multe creante certe, lichide si exigibile
poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care este prezumat
in insolventa din cauza incetarii platilor fata de acesta timp de cel putin 30
de zile, in urmatoarele conditii:
(...) b) in celelalte cazuri, creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;>>"
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor cuprinse in art. 21 din Constitutie, republicata,
prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit careia
textul de lege mentionat incalca accesul liber la justitie al persoanelor
juridice care au de recuperat creante al caror cuantum se situeaza sub
echivalentul in lei al sumei de 5.000 de euro, deoarece instantele de judecata
resping cererile de lichidare judiciara care nu indeplinesc aceasta conditie a
cuantumului creantei. In opinia autorului exceptiei, incalcarea art. 21 din
Constitutie, republicata, consta in aceea ca textul de lege criticat nu se
aplica tuturor creditorilor care au de recuperat creante certe, lichide si
exigibile de la debitorul prezumat a fi in stare de insolventa datorita
incetarii platilor, indiferent de cuantumul creantei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
prevederile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, astfel cum au fost
modificate prin art. I pct. 43 din Legea nr. 149/2004, au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 244 din 27 mai
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 730 din 12
august 2004, Curtea Constitutionala, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, a statuat ca reglementarea criticata contine "norme
de procedura, or, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, <<Competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata sunt prevazute numai prin lege>>, legiuitorul fiind in drept sa
stabileasca o procedura speciala, derogatorie de la dreptul comun, pentru
situatii speciale. Prin urmare, spre deosebire de procedura de drept comun, cea
instituita de Legea nr. 64/1995 urmareste executarea unor creante certe,
lichide si exigibile fata de debitorul care nu numai ca nu-si indeplineste de
bunavoie obligatia de plata, ci se afla de cel putin 30 de zile in incetare de
plata. Din aceasta cauza debitorul este prezumat a fi in insolventa, iar
dispozitiile legale criticate reglementeaza exclusiv conditiile pe care trebuie
sa le indeplineasca creanta creditorului pentru ca acesta sa se adreseze
tribunalului pentru declansarea procedurii de reorganizare judiciara si a
falimentului. Conditionarea dreptului de a formula cererea introductiva pentru
declansarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, prin stabilirea
de catre legiuitor a caracterului creantelor si a cuantumului minim al
acestora, vine in intampinarea unui eventual abuz de drept din partea
creditorilor, care s-ar realiza prin formularea unor cereri, in cadrul acestei
proceduri speciale, pentru orice creanta si in orice valoare
nesemnificativa."
Prin aceeasi decizie, Curtea a mai statuat ca "acei creditori care nu
indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a putea formula cerere
introductiva pot interveni in procedura deja declansata la cererea altor
creditori, iar creantele lor vor fi luate in considerare pe tot cursul
procedurii si vor fi satisfacute proportional cu celelalte creante".
Asadar, sustinerea potrivit careia "textul de lege criticat nu se
aplica tuturor creditorilor care au de recuperat creante certe, lichide si
exigibile de la un debitor prezumat a fi in stare de insolventa datorita
incetarii platilor, indiferent de cuantumul creantei", nu instituie
privilegii si nici discriminari in cadrul categoriei de creditori care se afla
intr-o situatie identica sub aspectul caracterului creantelor lor si al
cuantumului minim al acestora, nefiind incalcat, asa cum sustine autorul
exceptiei, art. 21 din Constitutie.
De altfel, Curtea observa ca legiuitorul, prin Legea nr. 149/2004, a operat
o reducere a cuantumului minim pe care creanta creditorului trebuie sa il aiba
pentru ca acesta sa poata formula cererea introductiva pentru declansarea
procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, acest cuantum fiind redus
de la echivalentul in lei al sumei de 5.000 euro la echivalentul in lei al
sumei de 3.000 euro, largind astfel sfera creditorilor care isi pot recupera
creanta prin intermediul acestei proceduri speciale.
Cele statuate prin Decizia nr. 244 din 27 mai 2004 isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au fost aduse elemente noi, de
natura a justifica schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, exceptie ridicata de Cooperativa Mestesugareasca de Invalizi
"Staruinta" Craiova in Dosarul nr. 52/F/2004 al Tribunalului Dolj -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat