DECIZIE Nr. 351 din 21 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1029 din 8 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (1) si (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, exceptie ridicata de Odetta Margaritarescu in Dosarul nr.
1.232/2004 al Judecatoriei Braila.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, intrucat criticile nu privesc
constitutionalitatea textului, ci vizeaza aspecte privind aplicarea si
interpretarea legii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.232/2004,
Judecatoria Braila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (1) si (3) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Odetta
Margaritarescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia considera
ca este neconstitutionala interpretarea dispozitiilor legale criticate, in
sensul ca s-ar aplica doar in situatia imobilelor care sunt restituite potrivit
Legii nr. 10/2001, nu si in situatia imobilelor care au fost restituite pe
calea dreptului comun. In opinia autorului exceptiei, o astfel de interpretare
contravine prevederilor art. 16 si 53 din Constitutie, republicata, deoarece
reprezinta o sanctiune pentru cei ce si-au manifestat vointa de a redobandi
proprietatea asupra bunului prin mijloace de drept comun, acestia urmand a
suporta imbunatatirile efectuate de chiriasi, pe cand, in cazul procedurii de
restituire prevazute de Legea nr. 10/2001, statul suporta aceste imbunatatiri.
Judecatoria Braila opineaza in sensul neconstitutionalitatii textelor
legale criticate, aratand urmatoarele: "a admite ca art. 49 alin. (3) din
Legea nr. 10/2001 se aplica numai imobilelor restituite potrivit acestui act
normativ, nu si celor restituite potrivit dreptului comun, ar insemna o
discriminare intre persoane aflate in aceeasi situatie". Mai mult, arata
instanta, "o asemenea situatie ar favoriza chiriasii din imobilele
preluate fara titlu de stat si restituite potrivit Legii nr. 10/2001, deoarece
creanta lor ar fi impotriva statului care este intotdeauna solvabil sau
impotriva altor detinatori ai imobilului, de asemenea potential solvabili, si,
dimpotriva, chiriasii din imobilele restituite potrivit dreptului comun ar avea
o creanta impotriva proprietarilor care au redobandit imobilele, a caror
responsabilitate nu este la fel de sigura".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale. De fapt, arata Guvernul, criticile de
neconstitutionalitate privesc o problema de aplicare a legii si nu una de
constitutionalitate.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, arata ca norma juridica
enuntata in art. 49 din Legea nr. 10/2001 dezvolta doua ipoteze. Astfel, prima
ipoteza se refera la situatia cand imobilul a fost preluat cu titlu valabil, in
aceasta situatie obligatia de despagubire pentru sporul de valoare adus
imobilului ce urmeaza sa fie restituit revine persoanei careia i se retrocedeaza
imobilul. Cea de a doua ipoteza priveste imobilele care au fost preluate fara
titlu valabil. In aceasta situatie obligatia de despagubire pentru sporul de
valoare adus imobilului revine statului sau unitatii detinatoare. In ceea ce
priveste sustinerea potrivit careia dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 53 din Constitutie, republicata, arata ca textul criticat nu
impune nici o restrangere a exercitiului vreunui drept.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
49 alin. (1) si (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare, text a carui redactare este
urmatoarea:
- Art. 49: "(1) Chiriasii au dreptul la despagubire pentru sporul de
valoare adus imobilelor cu destinatia de locuinta prin imbunatatirile necesare
si utile.
[...]
(3) In cazul in care imobilul care se restituie a fost preluat fara titlu
valabil, obligatia de despagubire revine statului sau unitatii
detinatoare."
Textele constitutionale pretins incalcate sunt cele ale art. 16 alin. (1)
si ale art. 53, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1) "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia ridicata si motivele invocate in sustinerea ei, Curtea
constata ca, in realitate, acestea nu privesc constitutionalitatea textului
criticat, ci modul de interpretare si de aplicare de catre instantele de
judecata.
Sub acest aspect, Curtea a statuat in repetate randuri ca nu se poate
pronunta asupra interpretarii date de o instanta judecatoreasca unui text
legal, aceasta fiind facuta in procesul de aplicare a legii, atribut exclusiv
al instantei de judecata. De altfel, nu intra in atributiile Curtii
Constitutionale cenzurarea aplicarii dispozitiilor legale de catre instantele
judecatoresti, controlul judecatoresc realizandu-se exclusiv in cadrul cailor
de atac prevazute de lege. O asemenea ingerinta a Curtii in activitatea de
judecata ar fi neconstitutionala, contravenind prevederilor art. 126 din
Constitutie, republicata, potrivit carora justitia se realizeaza prin Inalta
Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
de lege.
Analizand pe fond motivele de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
acestea sunt neintemeiate pentru considerentele ce urmeaza.
Procedura instituita prin Legea nr. 10/2001 este una speciala, derogatorie
de la dreptul comun, prin care statul intelege sa repare prejudiciile suferite
ca urmare a preluarii unor imobile in mod abuziv cu titlu sau fara titlu. Art.
49 din Legea nr. 10/2001 contine dispozitii in legatura cu dreptul la
despagubire al chiriasilor pentru sporul de valoare adus imobilelor cu
destinatia de locuinta, restituite in natura, precum si cu privire la obligatia
suportarii acestor despagubiri. Astfel, potrivit alin. (3) al aceluiasi
articol, pentru imobilele preluate fara titlu valabil, obligatia de despagubire
revine statului sau unitatii detinatoare.
Autorul exceptiei considera ca prin modul de interpretare a dispozitiilor
criticate, in sensul ca nu ar fi aplicabile si in situatia imobilelor a caror
restituire a fost solicitata pe calea dreptului comun, ar fi incalcate
prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 53 din Constitutie, republicata.
Imprejurarea ca norma criticata nu se aplica si imobilelor ai caror
proprietari au solicitat si au obtinut restituirea imobilelor pe calea
dreptului comun nu este susceptibila de interpretarea pe care intelege sa i-o
dea autorul exceptiei in sustinerea criticii sale. In absenta unei interdictii
exprese, acesti chiriasi au posibilitatea de a solicita si a obtine
despagubiri, potrivit dreptului comun, pentru imbunatatirile necesare si utile
pe care i le-au adus. Chiar daca temeiul unei asemenea pretentii rezida in
institutia imbogatirii fara justa cauza, fiind deci extrinsec reglementarii
legale in discutie, o asemenea imprejurare lipseste de temei calificarea
respectivei reglementari ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, in
contradictie cu prevederile art. 16 din Constitutie, republicata.
In ceea ce priveste aplicarea principiului egalitatii si nediscriminarii,
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, ca de exemplu, prin Decizia nr.
107 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 85 din 26 aprilie 1996, a statuat ca incalcarea principiului egalitatii si
nediscriminarii exista atunci "cand se aplica un tratament diferentiat
unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila sau daca
exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratamentul inegal si
mijloacele folosite".
De altfel, asupra constitutionalitatii prevederilor art. 49 alin. (1) si
(3) din Legea nr. 10/2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 286 din 30 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 807 din 6 noiembrie 2002, si Decizia nr. 93 din 4
martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din
19 martie 2004, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Atat considerentele, cat si solutiile acelor decizii isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa
determine modificarea jurisprudentei Curtii.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art. 53 din Constitutie,
republicata, text care are in vedere cazurile in care, prin lege, poate fi
restrans exercitiul unor drepturi sau libertati, in considerarea motivelor
avute in vedere de aceste prevederi, Curtea observa ca textul criticat nu se
refera la restrangerea exercitiului sau la suprimarea unor drepturi, cum
sustine autorul exceptiei. Stabilirea modalitatilor si conditiilor de realizare
a masurilor reparatorii, ca si eventualele limite ale acestora este atributul
suveran al legiuitorului.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Odetta Margaritarescu in Dosarul nr. 1.232/2004 al Judecatoriei
Braila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu