DECIZIE Nr.
351 din 17 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (2) teza a doua din
Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul
Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 22 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-sef
delegat
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din
Legea nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul
Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, excepţie ridicată de Leonard Pintilei în
Dosarul nr. 4.131/40/2007 al Curţii de Apel Suceava - Secţia penală.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.131/40/2007, Curtea de Apel Suceava -
Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din
Legea nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul
Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism, excepţie ridicată de Leonard Pintilei
în dosarul de mai sus.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea
cetăţenilor în faţa legii, ale art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul la un
proces echitabil, ale art. 124 alin. (1) şi (2) referitoare la înfăptuirea
justiţiei în numele legii şi la unicitatea, egalitatea şi imparţialitatea ei'şi
ale art. 131 alin. (2) referitoare la exercitarea atribuţiilor Ministerului
Public prin procurori constituiţi în parchete, deoarece prin conţinutul lor
atribuie organelor de poliţie judiciară competenţa de'a efectua acte de
urmărire penală „în numele procurorului", fără o limitare a categoriei
actelor procedurale ce ar putea fi întocmite în acest mod, ceea ce permite o
delegare generală a acestora în flagrantă contradicţie cu textele constituţionale
arătate mai sus.
Curtea de Apel Suceava - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din Legea nr.
508/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.089 din 23 noiembrie 2004, aşa cum
au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
131/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, care au
următorul conţinut:
- Art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din Legea nr.
508/2004:
„(1) Ofiţerii şi
agenţii de politie judiciară anume desemnaţi potrivit art. 27 efectuează numai
acele acte de cercetare penală dispuse de procurorii Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, sub directa coordonare
şi controlul nemijlocit al acestora.
(2) Dispoziţiile procurorilor din cadrul Direcţiei
de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism sunt
obligatorii pentru ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciară prevăzuţi la alin.
(1). Actele întocmite de ofiţerii şi agenţii de politie judiciară din
dispoziţia scrisă a procurorului sunt efectuate în numele acestuia."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că susţinerile autorului excepţiei, în sensul că dispoziţiile legale
criticate ar crea discriminări între cetăţenii chemaţi în justiţie, sunt
neîntemeiate, deoarece se aplică în mod uniform tuturor celor aflaţi în ipoteza
normelor criticate.
Faptul că în anumite cazuri ofiţerii de poliţie
judiciară din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism efectuează acte de cercetare penală nu echivalează cu o
încălcare a garanţiilor dreptului la un proces echitabil ori a statutului
procurorului, consacrate prin art. 21 alin. (3) şi art. 132 din Legea
fundamentală, întrucât, pe de-o parte, această poliţie judiciară a fost creată
în scopul efectuării cu celeritate şi în mod temeinic a activităţilor de
descoperire şi de urmărire a infracţiunilor de criminalitate organizată şi
terorism, iar pe de altă parte actele de cercetare ale acestor ofiţeri se
efectuează în numele procurorului şi numai după emiterea unei dispoziţii scrise
a acestuia.
Totodată, ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciară îşi
desfăşoară activitatea sub directa conducere, supraveghere şi control a/al
procurorului, ceea ce dă expresie prevederilor art. 131 alin. (3) din
Constituţie, potrivit cărora parchetele conduc şi supraveghează activitatea de
cercetare penală a poliţiei judiciare, în condiţiile legii.
Dispoziţiile criticate nu contravin nici prevederilor
constituţionale ale art. 124 alin. (2) potrivit cărora justiţia este unică,
imparţială şi egală pentru toţi, întrucât actul de justiţie în sensul textului
constituţional invocat este atributul exclusiv al instanţelor judecătoreşti,
care, în materie penală, soluţionează cauzele în faza de judecată. Or,
prevederile art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din Legea nr. 508/2004 vizează
prima fază a procesului penal, faza urmăririi penale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 9 alin. (1) şi (2) teza a doua din Legea nr. 508/2004
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea în cadrul Ministerului Public
a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism, excepţie ridicată de Leonard Pintilei în Dosarul nr. 4.131/40/2007 al
Curţii de Apel Suceava - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru