Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 347 din 18 septembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 751 din 27 octombrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Costica Bulai             - judecator
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Iuliana Nedelcu           - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de Doinita Bontea in Dosarul nr. 13.540/2002 al Judecatoriei Galati.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca, intrucat actul normativ criticat este anterior Constitutiei din 1991, se impune analizarea cadrului legislativ existent in perioada edictarii sale, stabilit prin Decretul-lege nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvarii Nationale. Articolul 2 al acestui act normativ abiliteaza Consiliul Frontului Salvarii Nationale sa emita decrete cu putere de lege. In concluzie, Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat a fost emis cu respectarea normelor in vigoare la acea data, de catre organul care avea competenta sa edicteze un asemenea act normativ.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 13.540/2002, Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de Doinita Bontea intr-o cauza penala avand ca obiect infractiunea de ocupare abuziva a locuintelor din fondul locativ de stat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textul de lege incriminator a fost adoptat de fostul Consiliu al Frontului Salvarii Nationale, organism care "nu a fost inregistrat in justitie, nu este rezultatul unor alegeri, iar membrii acestui organ nu au primit validarea unui for abilitat in acest sens" si, in consecinta, acesta nu putea exercita atributii de legiferare. In concluzie, art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 incalca prevederile art. 58 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora unica autoritate legiuitoare in Romania este Parlamentul.
    Tribunalul Galati constata ca nu exista nici o cauza de inadmisibilitate a exceptiei ridicate, iar Curtea Constitutionala a mai respins exceptii avand acelasi obiect, prin deciziile nr. 100 din 25 octombrie 1995 si nr. 5 din 23 ianuarie 1996. Instanta nu-si exprima opinia cu privire la temeinicia sau netemeinicia exceptiei ridicate.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. Arata, in acest sens, ca "revolutia din decembrie 1989 a inlaturat structurile de putere ale regimului dictatorial, inclusiv dispozitiile constitutionale corespondente", iar "puterea instaurata in fapt a avut sarcina organizarii tranzitorii a structurilor de putere din Romania si astfel a fost constituit Consiliul National al Frontului Salvarii Nationale, ca organ suprem al puterii de stat, care, pentru restabilirea legalitatii si evitarea unui vid legislativ si de autoritate, si-a asumat rolul de autoritate legiuitoare prin emiterea de decrete cu putere de lege, pana la constituirea Parlamentului". In aceste conditii, "Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat a fost adoptat de Consiliul National al Frontului Salvarii Nationale, ca organ suprem al puterii de stat, in temeiul dispozitiilor cu caracter constitutional ale art. 2 lit. a) din Decretul-lege nr. 2/1989". Art. 150 din Constitutie prevede ca actele normative emise anterior raman in vigoare in masura in care nu sunt contrare noii Constitutii, iar nu in functie de procedura prin care au fost adoptate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din 15 ianuarie 1990. Aceste dispozitii legale au urmatorul continut: "Ocuparea unei locuinte din fondul locativ de stat inainte de incheierea contractului de inchiriere constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani."
    Autorul exceptiei sustine ca, datorita lipsei de abilitare constitutionala a organului emitent, Decretul-lege nr. 24/1990, in ansamblul sau, este contrar prevederilor art. 58 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata urmatoarele:
    Decretul-lege nr. 24/1990 a fost adoptat anterior datei intrarii in vigoare a actualei Constitutii, care a fost aprobata prin referendumul national din 8 decembrie 1991. Art. 150 alin. (1) din Constitutie prevede ca "Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii".
    Prevederile noii Constitutii, referitoare la organizarea, competentele si atributiile autoritatilor publice, inclusiv ale autoritatii legiuitoare, nu pot fi aplicate in privinta actelor emise anterior datei intrarii ei in vigoare, iar legitimitatea autoritatii publice emitente poate fi apreciata doar in raport cu reglementarile cu caracter constitutional in vigoare la data emiterii actului normativ examinat.
    In urma actului revolutionar de la 22 decembrie 1989, Constitutia din 1965 a fost suspendata, iar pana la adoptarea noii Constitutii, organizarea si exercitarea puterii in stat au fost reglementate prin acte normative emise de autoritati publice provizorii.
    La data adoptarii Decretului-lege nr. 24/1990 era in vigoare Decretul-lege nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvarii Nationale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4 din 27 decembrie 1989. In alin. 2 din preambulul acestui decret-lege se prevede ca, "In scopul instaurarii democratiei si libertatii, al afirmarii demnitatii poporului roman, s-a constituit Consiliul Frontului Salvarii Nationale, ca organ suprem al puterii de stat".
    Potrivit art. 2 alin. 1 lit. a) din acelasi act normativ, "Consiliul Frontului Salvarii Nationale, ca organ al puterii, are urmatoarele atributii:
    a) emite decrete cu putere de lege si decrete [...]".
    De asemenea, in art. 10 al acestui act normativ se dispune ca "Sunt si raman dizolvate toate structurile de putere ale fostului regim dictatorial".
    Concordanta sau neconcordanta unor acte normative preconstitutionale cu prevederile noii Constitutii se poate examina numai in privinta continutului dispozitiilor lor, iar nu si in privinta competentei organului emitent sau in privinta formei actelor respective. In ceea ce priveste raportarea actului criticat la cadrul legislativ existent la acea data si competenta Consiliului Frontului Salvarii Nationale de a edicta, in mod provizoriu, acte normative cu putere de lege, Curtea retine ca, potrivit art. 2 alin. (1) lit. a) din Decretul-lege nr. 2/1989, acest organism avea, ca organ al puterii, abilitarea sa emita asemenea acte normative.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de Doinita Bontea in Dosarul nr. 13.540/2002 al Judecatoriei Galati.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 347/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 347 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 347/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu