DECIZIE Nr. 347 din 18 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor
din fondul locativ de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 27 octombrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea
ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de
Doinita Bontea in Dosarul nr. 13.540/2002 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca, intrucat actul
normativ criticat este anterior Constitutiei din 1991, se impune analizarea
cadrului legislativ existent in perioada edictarii sale, stabilit prin
Decretul-lege nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea si functionarea
Consiliului Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale
Frontului Salvarii Nationale. Articolul 2 al acestui act normativ abiliteaza
Consiliul Frontului Salvarii Nationale sa emita decrete cu putere de lege. In
concluzie, Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a
locuintelor din fondul locativ de stat a fost emis cu respectarea normelor in
vigoare la acea data, de catre organul care avea competenta sa edicteze un
asemenea act normativ.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 13.540/2002,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Decretul-lege nr. 24/1990
privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ de stat,
exceptie ridicata de Doinita Bontea intr-o cauza penala avand ca obiect
infractiunea de ocupare abuziva a locuintelor din fondul locativ de stat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul de lege incriminator a fost adoptat de fostul Consiliu al Frontului
Salvarii Nationale, organism care "nu a fost inregistrat in justitie, nu
este rezultatul unor alegeri, iar membrii acestui organ nu au primit validarea
unui for abilitat in acest sens" si, in consecinta, acesta nu putea
exercita atributii de legiferare. In concluzie, art. 1 din Decretul-lege nr.
24/1990 incalca prevederile art. 58 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
unica autoritate legiuitoare in Romania este Parlamentul.
Tribunalul Galati constata ca nu exista nici o cauza de inadmisibilitate a
exceptiei ridicate, iar Curtea Constitutionala a mai respins exceptii avand
acelasi obiect, prin deciziile nr. 100 din 25 octombrie 1995 si nr. 5 din 23
ianuarie 1996. Instanta nu-si exprima opinia cu privire la temeinicia sau
netemeinicia exceptiei ridicate.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Arata, in acest sens, ca "revolutia din decembrie 1989 a
inlaturat structurile de putere ale regimului dictatorial, inclusiv
dispozitiile constitutionale corespondente", iar "puterea instaurata
in fapt a avut sarcina organizarii tranzitorii a structurilor de putere din
Romania si astfel a fost constituit Consiliul National al Frontului Salvarii
Nationale, ca organ suprem al puterii de stat, care, pentru restabilirea
legalitatii si evitarea unui vid legislativ si de autoritate, si-a asumat rolul
de autoritate legiuitoare prin emiterea de decrete cu putere de lege, pana la
constituirea Parlamentului". In aceste conditii, "Decretul-lege nr.
24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ
de stat a fost adoptat de Consiliul National al Frontului Salvarii Nationale,
ca organ suprem al puterii de stat, in temeiul dispozitiilor cu caracter
constitutional ale art. 2 lit. a) din Decretul-lege nr. 2/1989". Art. 150
din Constitutie prevede ca actele normative emise anterior raman in vigoare in
masura in care nu sunt contrare noii Constitutii, iar nu in functie de
procedura prin care au fost adoptate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 1 din Decretul-lege nr.
24/1990, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din 15
ianuarie 1990. Aceste dispozitii legale au urmatorul continut: "Ocuparea
unei locuinte din fondul locativ de stat inainte de incheierea contractului de
inchiriere constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3
ani."
Autorul exceptiei sustine ca, datorita lipsei de abilitare constitutionala
a organului emitent, Decretul-lege nr. 24/1990, in ansamblul sau, este contrar
prevederilor art. 58 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica
autoritate legiuitoare a tarii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
Decretul-lege nr. 24/1990 a fost adoptat anterior datei intrarii in vigoare
a actualei Constitutii, care a fost aprobata prin referendumul national din 8
decembrie 1991. Art. 150 alin. (1) din Constitutie prevede ca "Legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu
contravin prezentei Constitutii".
Prevederile noii Constitutii, referitoare la organizarea, competentele si
atributiile autoritatilor publice, inclusiv ale autoritatii legiuitoare, nu pot
fi aplicate in privinta actelor emise anterior datei intrarii ei in vigoare,
iar legitimitatea autoritatii publice emitente poate fi apreciata doar in
raport cu reglementarile cu caracter constitutional in vigoare la data emiterii
actului normativ examinat.
In urma actului revolutionar de la 22 decembrie 1989, Constitutia din 1965
a fost suspendata, iar pana la adoptarea noii Constitutii, organizarea si
exercitarea puterii in stat au fost reglementate prin acte normative emise de
autoritati publice provizorii.
La data adoptarii Decretului-lege nr. 24/1990 era in vigoare Decretul-lege
nr. 2/1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului
Frontului Salvarii Nationale si a consiliilor teritoriale ale Frontului
Salvarii Nationale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 4
din 27 decembrie 1989. In alin. 2 din preambulul acestui decret-lege se prevede
ca, "In scopul instaurarii democratiei si libertatii, al afirmarii
demnitatii poporului roman, s-a constituit Consiliul Frontului Salvarii
Nationale, ca organ suprem al puterii de stat".
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. a) din acelasi act normativ, "Consiliul
Frontului Salvarii Nationale, ca organ al puterii, are urmatoarele atributii:
a) emite decrete cu putere de lege si decrete [...]".
De asemenea, in art. 10 al acestui act normativ se dispune ca "Sunt si
raman dizolvate toate structurile de putere ale fostului regim
dictatorial".
Concordanta sau neconcordanta unor acte normative preconstitutionale cu
prevederile noii Constitutii se poate examina numai in privinta continutului
dispozitiilor lor, iar nu si in privinta competentei organului emitent sau in
privinta formei actelor respective. In ceea ce priveste raportarea actului
criticat la cadrul legislativ existent la acea data si competenta Consiliului
Frontului Salvarii Nationale de a edicta, in mod provizoriu, acte normative cu
putere de lege, Curtea retine ca, potrivit art. 2 alin. (1) lit. a) din
Decretul-lege nr. 2/1989, acest organism avea, ca organ al puterii, abilitarea
sa emita asemenea acte normative.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Decretul-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor
din fondul locativ de stat, exceptie ridicata de Doinita Bontea in Dosarul nr.
13.540/2002 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu