DECIZIE Nr. 346 din 10 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din
Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la
cartile funciare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 7 martie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispozitiilor privitoare la cartile funciare, exceptie ridicata de Sandor
Szenntenai si Rozalia Szenntenai in Dosarul nr. 311/2002 al Tribunalului
Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca textul criticat nu contravine prevederilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 311/2002,
Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din Decretul-lege nr. 115/1938
pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare, exceptie
ridicata de Sandor Szenntenai si Rozalia Szenntenai intr-un proces civil.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate contravin prevederilor art. 41 si 135 din Constitutie, fara a se
indica in ce consta aceasta incalcare.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, dat fiind ca "notarea in cartea funciara nu
are ca efect restrangerea dreptului de proprietate cu cele trei atribute ce
intra in continutul sau juridic, ci doar realizarea elementului de publicitate
imobiliara specific sistemului cartilor funciare".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca "notarea in cartea
funciara nu are ca efect restrangerea dreptului de proprietate, ci doar
realizarea unuia dintre aspectele ce tin de publicitatea imobiliara, specifica
sistemului cartilor funciare, sistem pe care Legea cadastrului si a
publicitatii imobiliare nr. 7/1996, cu modificarile ulterioare, il
generalizeaza".
Guvernul observa, de asemenea, in punctul sau de vedere ca "notarea in
cartea funciara nu are ca efect restrangerea dreptului de proprietate, ci doar
realizarea unei publicitati complexe si integrale a tuturor actelor si faptelor
juridice care au legatura cu imobilele cuprinse in cartea funciara".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate are ca obiect prevederile art. 81 din
Decretul-lege nr. 115/1938, al caror continut este urmatorul:
- Art. 81: "Se vor putea nota in cartea funciara:
1. Incapacitatea sau restrangerea capacitatii;
2. Administratia vremelnica si curatelele speciale;
3. Conventiunea matrimoniala, modificarea sau inlocuirea ei, fie chiar
judecatoreasca;
4. Oprirea instrainarii sau grevarii privitoare la un drept inscris;
5. Modalitatile obligatiunii de a stramuta sau de a greva;
6. Contractul de locatiune;
7. Cesiunea de venituri;
8. Vanzarea spre taiere a unei paduri;
9. Dreptul de preemptiune;
10. Promisiunea stipulata prin conventia de a incheia un contract viitor;
11. Intentiunea de a instraina ori a ipoteca;
12. Schimbarea rangului ipotecii;
13. Contractul de gaj asupra unei creante ipotecare;
14. Ipotecile colective;
15. Notarile prevazute in legea urmaririlor silite;
16. Delasarea imobilului ipotecat;
17. Separatia de patrimonii;
18. Actiunea pentru anularea declaratiunii de moarte;
19. Actiunea de rectificare a inscrierilor din cartea funciara, precum si
declaratia prevazuta de art. 37 alin. 4;
20. Actiunea pentru desfiintarea sau desfacerea actului juridic pentru
cauze posterioare incheierii lui;
21. Actiunea pauliana;
22. Actiunea prevazuta de art. 24;
23. Actiunea in imparteala;
24. Actiunea prevazuta de art. 47 alin. 2;
25. Incheierea de respingere a cererii de inscriere in cartea funciara,
apelul si recursul potrivit celor prevazute de art. 125 alin. 2, art. 127 alin.
5, art. 128 alin. 2;
26. Notarile prevazute de art. 99, art. 100 si art. 135 alin. 3;
27. Orice fapt, drept personal sau alte raporturi juridice, ori actiune, a
caror notare este ingaduita de lege."
Curtea constata ca, potrivit textului ce face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, in cartea funciara se poate nota un mare numar de fapte,
drepturi personale, actiuni ori raporturi juridice; enumerarea acestora prin
lege nu este de altfel limitativa, ceea ce rezulta din prevederea cuprinsa la
pct. 27 al art. 81 din Decretul-lege nr. 115/1938.
Printre aceste drepturi, acte, fapte juridice se afla unele ce izvorasc
nemijlocit din lege, ca, de exemplu, notarile privind incapacitatile,
preemptiunea ori cele prevazute de legea urmaririi silite; altele dau expresie
unor cereri adresate instantelor judecatoresti (actiunea pauliana, cea de
imparteala, actiunea in rezolutiune ori reziliere a actului juridic); altele
isi produc efectele in considerarea unor conventii ale partilor ori a unor acte
juridice unilaterale (intentia de a instraina ori de a ipoteca, contractul de
locatiune).
Asadar, textul nu are in vedere ipoteze in care exercitarea dreptului
inscris in cartea funciara ar fi supusa unor conditii ori chiar limitari,
deoarece acestea decurg din acte si fapte juridice prevazute de lege, iar nu
din notarea situatiilor juridice in cartea funciara. Intr-adevar, notarea
acestora are in vedere exclusiv publicitatea drepturilor reale imobiliare,
asadar opozabilitatea lor in toate situatiile juridice ce pot interesa pe
terti.
De aceea, oricat de mult l-ar putea favoriza pe titularul dreptului inscris
in cartea funciara ascunderea fata de terti a unor informatii incomode cat priveste
situatia juridica a bunului ori a dreptului inscris, nu se poate pretinde ca
aducerea la cunostinta publica - spre a fi opozabile erga omnes - a acelor
informatii, prin notarea lor in cartea funciara, ar contraveni unor texte ori
principii constitutionale. Dimpotriva, aplicarea prevederilor legale respective
asigura securitatea dinamica a circuitului civil si contribuie la ocrotirea
dreptului de proprietate imobiliara.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din Decretul-lege
nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare,
exceptie ridicata de Sandor Szenntenai si Rozalia Szenntenai in Dosarul nr.
311/2002 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu