DECIZIE Nr. 345 din 28 iunie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 775 din 25 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Huang Juqin,
Yang Yaofen, Liu Miaoyan si He Wangfen in dosarele nr. 12.110/2004, nr.
12.659/2004, nr. 12.920/2004 si nr. 14.500/2004 ale Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti. Aceste cauze au fost inregistrate la Curtea Constitutionala sub nr.
301D/2005, 303D/2005, 304D/2005 si nr. 305D/2005 si au fost conexate in cadrul
dezbaterilor din sedinta publica din 14 iunie 2005, conform incheierii din acea
data.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Textul de lege criticat reprezinta
tocmai expresia prevederilor art. 22 alin. (2) din Constitutie, acesta
continand, asadar, suficiente elemente de natura sa puna in clar persoanei
careia i se adreseaza conditiile in functie de care i se poate acorda una
dintre formele de protectie umanitara solicitata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 1, 24 si 28 februarie 2005, pronuntate in dosarele nr.
12.110/2004, nr. 12.659/2004 si nr. 14.500/2004, respectiv prin Incheierea din
1 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 12.920/2004, Judecatoria Sectorului 5
Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania. Exceptia a fost ridicata de Huang
Juqin, Yang Yaofen, He Wangfen si Liu Miaoyan in cauze civile avand ca obiect solutionarea
unor plangeri impotriva unor hotarari ale Oficiului National pentru Refugiati
de respingere a cererilor de acordare a statutului de refugiat sau a protectiei
umanitare conditionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, avand un continut identic,
se arata ca dispozitiile "art. 5 alin. 1 si ale art. 5 lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, modificate prin art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 43/2004", incalca prevederile art. 20 alin. (2) si ale art.
22 alin. (2) din Constitutie, precum si pe cele ale art. 3 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Textul de lege
criticat nu este "suficient de accesibil si precis incat sa inlature orice
risc de arbitrariu" si nu indeplineste astfel criteriul de calitate
consacrat atat in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, cat si in jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului.
"Lipsa de calitate" a textului de lege atacat "permite
arbitrariul, in sensul posibilitatii limitarii conditiilor de acordare a
protectiei umanitare conditionate numai la situatiile in care riscul de
tortura, pedepse sau tratamente inumane sau degradante ar surveni dintr-o
temere bine intemeiata de persecutie, pentru unul sau mai multe din cele cinci
motive prevazute in definitia Conventiei de la Geneva: rasa, religia,
nationalitatea, opinii politice, apartenenta la un anumit grup social".
Arbitrariul priveste, totodata, si "natura pedepselor si tratamentelor ce
pot fi considerate ca inumane si degradante", incalcandu-se astfel si
jurisprudenta in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului, potrivit
careia tratamentele inumane sunt cele care "au fost aplicate cu
premeditare si au cauzat, daca nu o suferinta fizica, cel putin o suferinta
psihica si mentala intensa", iar cele degradante sunt cele care "au
fost de asa natura incat sa provoace victimei un sentiment de teama, de
inferioritate si de umilinta (cauza B. contra Frantei, hotararea din 25 martie
1992)". Se precizeaza ca, "cel mai adesea, Curtea Europeana a
Drepturilor Omului se abtine a face aprecieri cu privire la dispozitiile legii
nationale", insa in ceea ce priveste calitatea legii interne, aceasta
instanta exercita "un control de conventionalitate" asupra
respectivei legi, iar constatarea nerespectarii acestui criteriu din prisma
incalcarii caracterului absolut al protectiei instituite de art. 3 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
"o determina sa declare ca neconventionala o lege represiva".
In continuare, se sustine in fapt ca, intorcandu-se in tara de origine,
autorii exceptiei ar risca sa fie supusi la pedepse si tratamente de natura
celor prevazute in Regulamentul privind planificarea natalitatii, in vigoare in
China, cum ar fi aplicarea unor amenzi excesive sau sterilizarea fortata, iar
cel de-al doilea copil, nascut in Romania, ar fi lipsit de "cele mai
elementare drepturi social-politice", intrucat nasterea si existenta nu ii
sunt recunoscute de catre statul chinez.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "dispozitiile art. 5
alin. (1) si ale art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, astfel
cum a fost modificata, sunt clare in stabilirea criteriilor pentru acordarea
protectiei umanitare conditionate". Textul face vorbire de tortura,
pedepse si tratamente inumane, degradante, care urmeaza a se aprecia in mod
concret, in functie de atingerile aduse persoanei petente, drepturilor si
libertatilor acesteia.
In concluzie, se arata ca textul de lege criticat corespunde pe deplin
reglementarii cuprinse in art. 22 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, devenit, in urma
republicarii acesteia, art. 5 pct. 2, este neintemeiata.
Textul de lege atacat "nu numai ca nu incalca art. 22 alin. (2) din
Constitutie, ci, dimpotriva, in spiritul dispozitiilor constitutionale,
garanteaza protectia oricarei persoane, fara nici o discriminare, impotriva
torturii, tratamentelor si pedepselor inumane si degradante". Dispozitiile
art. 5 pct. 2 din ordonanta criticata "instituie tocmai o masura de
protectie suplimentara a strainilor care, neindeplinind conditiile pentru
acordarea statutului de refugiat, solicita protectie umanitara
conditionata", acordata "in situatia in care exista motive serioase
sa se creada ca, daca ar fi returnati in tara de origine, ar putea fi vatamati
prin tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante". Pentru
aceleasi considerente, se apreciaza ca nu au fost incalcate nici prevederile
art. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Totodata, se observa ca sustinerile autorilor exceptiei vizeaza, in
realitate, "lipsa de claritate" a textului de lege criticat, si nu
constitutionalitatea sa, astfel ca, sub acest aspect, exceptia este
inadmisibila. Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala "se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu
privire la care a fost sesizata", aplicarea si interpretarea unei legi
constituind in exclusivitate atribute ale instantelor judecatoresti, iar
controlul acestei interpretari realizandu-se prin exercitarea cailor de atac.
In acest sens este invocata si jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, de exemplu, Decizia nr. 102/1994, Decizia nr. 64/1997 si
Decizia nr. 183/1998.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 5 pct. 1 si 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, republicata, sunt constitutionale. "Protectia umanitara
conditionata se poate acorda strainului care nu indeplineste conditiile pentru
acordarea statutului de refugiat si cu privire la care exista motive serioase
sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de origine, risca sa sufere o
vatamare a drepturilor sale." Dispozitiile de lege criticate sunt in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale prin care se defineste
dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, sens in care a statuat si
Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 151/2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit
incheierii de sesizare, dispozitiile "art. 5 alin. (1) si ale art. 5 lit.
b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 436 din 3 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, modificate prin art.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004". Anterior sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004, astfel
ca, in urma renumerotarii textelor, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
il reprezinta, in realitate, dispozitiile art. 5 pct. 2 din ordonanta
mentionata, acestea avand urmatorul cuprins:
- Art. 5: "Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului
care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la
care exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de
origine, risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale, constand in: (...);
2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante;".
In motivarea exceptiei ridicate, autorul acesteia invoca incalcarea art. 20
si a art. 22 alin. (2) din Constitutie, care prevad urmatoarele:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui
fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant."
De asemenea, autorul exceptiei invoca si dispozitiile art. 3 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform
carora "Nimeni nu poate fi supus torturii, nici pedepselor sau
tratamentelor inumane ori degradante".
Examinand textul de lege criticat, raportat la dispozitiile din Constitutie
invocate ca fiind incalcate, Curtea Constitutionala constata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa, pentru
urmatoarele considerente:
Critica de neconstitutionalitate vizeaza, in esenta, lipsa de
"calitate" si "claritate" a dispozitiilor art. 5 pct. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, in sensul ca acestea nu sunt "suficient de accesibile si precise
incat sa inlature orice risc de arbitrariu" asupra posibilitatii de
limitare a conditiilor de acordare a protectiei umanitare numai la situatiile
in care riscul de tortura, pedepse sau tratamente inumane ar surveni dintr-o
temere bine intemeiata pe persecutie, pentru unul sau mai multe dintre cele
cinci motive prevazute de Conventia din 1951 privind statutul refugiatilor,
respectiv rasa, religia, nationalitatea, apartenenta la un anumit grup social
sau opiniile politice. Pe de alta parte, riscul priveste si posibilitatea
aprecierii in mod subiectiv a pedepselor si tratamentelor ca fiind inumane sau
degradante, ceea ce contravine art. 22 alin. (2) din Constitutie, ale carui
prevederi nu permit nici un fel de limitari, ele fiind incidente pentru toate
cazurile existentei riscului de tortura, pedepse sau tratamente inumane ori
degradante, indiferent de motive.
Curtea Constitutionala retine ca, potrivit dispozitiilor art. 5 pct. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile pentru acordarea statutului de refugiat si cu privire
la care exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de
origine, risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale constand in tortura,
tratamente sau pedepse inumane ori degradante. Norma juridica criticata nu
incalca sub nici un aspect prevederile art. 22 alin. (2) din Constitutie,
conform carora "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de
pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant" sau pe cele ale art. 3 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
referitoare la interzicerea torturii, ci, dimpotriva, este chiar in sensul
acestor principii fundamentale de aparare a drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului.
In plus, prin Decizia nr. 151 din 17 aprilie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 25 aprilie 2003, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, retinand ca nu sunt incalcate prevederile
art. 22 din Constitutie. Curtea a retinut cu acest prilej ca "textele de
lege criticate, reglementand conditiile in care se poate acorda protectia
umanitara conditionata, sunt in deplina concordanta cu aceste prevederi
constitutionale prin care se consfinteste dreptul la viata si la integritate
fizica si psihica". De asemenea, prin Decizia nr. 281 din 7 iunie 2005,
nepublicata, Curtea Constitutionala a constatat constitutionalitatea art. 5
pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 fata de aceleasi dispozitii din
Legea fundamentala si din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate ca fiind incalcate si in prezenta cauza,
astfel ca, fara a interveni elemente noi de natura sa schimbe aceasta
jurisprudenta, considerentele si solutia retinute in decizia indicata isi
mentin valabilitatea.
In ceea ce priveste sustinerile referitoare la lipsa de claritate si
precizie a textului de lege criticat, Curtea Constitutionala retine ca autorii
exceptiei nu indica o jurisprudenta a Curtii Europene a Drepturilor Omului in
sensul practicii instantei amintite de a impune legislatiilor nationale
respectarea cerintelor de claritate si precizie a normelor interne.
Intr-adevar, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat in jurisprudenta
sa ca "individul trebuie sa fie in masura sa prevada consecintele ce pot
decurge dintr-un act determinat", insa "asemenea consecinte nu au
nevoie sa fie previzibile cu o certitudine absoluta. O atare certitudine
(absoluta), oricat de dorita ar fi, este imposibil de realizat si, mai mult,
poate da nastere la o rigiditate excesiva a reglementarii" (cauza Rekvenyi
impotriva Ungariei, 1999).
In considerarea celor aratate mai sus, Curtea Constitutionala observa ca
textul de lege criticat ofera suficiente repere si elemente pentru ca persoana
careia acesta i se adreseaza sa inteleaga conditiile in functie de care i se
poate acorda forma solicitata de protectie umanitara. Determinarea
circumstantelor specifice fiecarei situatii in parte, a riscurilor la care ar
fi expusa o persoana in cazul returnarii sale in tara de origine, precum si
aplicarea sau interpretarea textului de lege criticat sunt aspecte ce excedeaza
obiectului controlului de constitutionalitate, acestea fiind atribute ale
organelor competente in aceasta materie sau instantei de judecata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, exceptie ridicata de Huang Juqin, Yang Yaofen, Liu Miaoyan si He
Wangfen in dosarele nr. 12.110/2004, nr. 12.659/2004, nr. 12.920/2004 si nr.
14.500/2004 ale Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita