Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 34 din 28 martie 1995

privind exceptia de neconstitutionalitate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 86 din  8 mai 1995


SmartCity3


    Vasile Gionea          -  presedinte
    Viorel Mihai Ciobanu   -  judecator
    Miklos Fazakas         -  judecator
    Antonie Iorgovan       -  judecator
    Florin Bucur Vasilescu -  judecator
    Ioan Griga             -  procuror
    Gabriela Dragomirescu  -  magistrat-asistent

    Pe rol solutionarea recursului declarat de Ministerul Public impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 128 nr. 16 noiembrie 1994, prin care a fost admisa in parte exceptia de neconstitutionalitate vizand art. 60 alin. 1 din Codul penal, invocata de Bularca Ion in Dosarul nr. 577/1994 al Judecatoriei Brasov.
    La apelul nominal facut de magistratul-asistent se constata ca partile sunt lipsa.
    Procedura este completa.
    Magistratul-asistent face referatul cauzei.
    Curtea Constitutionala constata ca dosarul este in stare de judecata si da cuvantul procurorului, care solicita admiterea recursului si casarea deciziei atacate, iar pe fond, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 mai 1994, pronuntata in Dosarul nr. 577/1994 de catre Judecatoria Brasov, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 60 din Codul penal, invocata de Bularca Ion.
    Curtea Constitutionala, retinind ca, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate constitui prevederea dintr-o lege sau ordonanta, de care depinde judecarea cauzei, si intrucat in cauza in care s-a ridicat exceptia sunt incidente exclusiv prevederile art. 60 alin. 1 din Codul penal, prin Decizia nr. 128 din 16 noiembrie 1994 s-a pronuntat numai cu privire la aceasta dispozitie, admitind in parte exceptia de neconstitutionalitate si constatand ca prevederile art. 60 alin. 1 din Codul penal referitoare la condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc sunt partial abrogate, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand sa fie aplicate numai condamnarilor pentru infractiuni privind bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, cu aplicarea prealabila a art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
    Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea Constitutionala a retinut ca dispozitiile din Codul penal referitoare la infractiuni contra avutului obstesc sunt abrogate partial, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, astfel cum s-a statuat prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993. Asa fiind, aceasta solutie este aplicabila si art. 60 alin. 1 din Codul penal, in partea referitoare la condamnarile pentru infractiuni contra avutului obstesc. In acelasi timp s-a retinut ca art. 224 din Codul penal, pe baza caruia Bularca Ion a fost condamnat definitiv, a fost abrogat partial, in sensul aratat, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 33/1993. Pe de alta parte, Curtea Constitutionala a retinut ca instanta de executare nu este ea cea competenta sa stabileasca calificarea juridica a faptelor si pedepselor, ci doar sa puna in executare, astfel ca este necesar in prealabil sa se recurga la dispozitiile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora, in procesele penale, decizia definitiva prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante constituie temei legal pentru rejudecarea cauzelor in care condamnarea s-a pronuntat pe baza prevederii legale, declarata ca neconstitutionala.
    Ministerul Public a declarat recurs impotriva deciziei, invocindu-se doua motive:
    a) Curtea s-a pronuntat cu incalcarea dispozitiilor art. 144 din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) si art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 relative la competenta Curtii Constitutionale, deoarece atributiile ei sunt limitate exclusiv la legile si ordonantele adoptate dupa intrarea in vigoare a Constitutiei si la raporturile juridice stabilite dupa aceasta data, adica dupa 8 noiembrie 1991, or art. 60 din Codul penal si raportul juridic penal la care se refera acesta - nascut din infractiunile savarsite de catre inculpatul Bularca Ion inainte de 1 noiembrie 1991 - sunt anterioare adoptarii Constitutiei si deci exceptia trebuia respinsa ca inadmisibila;
    b) solutia pronuntata este gresita si pe fond, deoarece prin admiterea exceptiei s-a creat, implicit, posibilitatea de a se aduce atingere autoritatii de lucru judecat a hotararilor judecatoresti penale in ceea ce priveste pedeapsa aplicata in cauza definitiv judecata, ceea ce, evident, este de neconceput.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, cererea de recurs, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului, dispozitia legala atacata in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
    Primul motiv de recurs urmeaza a fi inlaturat ca nefondat, deoarece, in legatura cu competenta Curtii de a examina constitutionalitatea legilor anterioare Constitutiei, constant s-a decis ca si Curtea Constitutionala este indreptatita sa examineze conformitatea acestora cu Constitutia din 1991 si sa decida daca sunt sau nu abrogate. Aceasta solutie rezulta cu claritate din art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit caruia neconstitutionalitatea unei legi se poate constata doar cu referire la raporturile juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Aceasta prevedere, prin ipoteza, este aplicabila exclusiv legilor anterioare Constitutiei, deoarece, fata de legile posterioare, in mod inevitabil, raporturile juridice corespunzatoare nu se pot stabili decat dupa intrarea in vigoare a acesteia. Deci, cu referire la legile anterioare, fata de care art. 150 alin. (1) din Constitutie prevede ca ele sunt abrogate in masura in care vin in conflict cu o dispozitie constitutionala, art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 limiteaza efectul abrogator la data intrarii in vigoare a Constitutiei.
    Ministerul Public invoca faptul ca infractiunile pentru care Bularca Ion a fost condamnat au fost savarsite inainte de 1 noiembrie 1991, deci raportul juridic penal a fost anterior Constitutiei din 1991. Este de observat insa ca exceptia de neconstitutionalitate nu vizeaza art. 224 din Codul penal, text in baza caruia s-a facut condamnarea, ci art. 60 din Codul penal, care are in vedere liberarea conditionata, institutie complementara a regimului executarii pedepsei inchisorii. Nu este deci vorba de raportul juridic penal nascut inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei, ci de un raport juridic, executional penal, care, fara indoiala, s-a nascut dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991 si deci dispozitia legala anterioara acesteia, pe baza careia s-a nascut raportul juridic, poate fi supusa controlului de constitutionalitate in fata Curtii Constitutionale. De altfel, ar fi si ilogic ca art. 60 alin. 1 din Codul penal, in partea referitoare la infractiunile contra avutului obstesc, sa-si produca in continuare efectele, nediferentiat, in conditiile in care dispozitiile care reglementeaza aceste infractiuni sunt abrogate partial, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
    Pe de alta parte, chiar daca s-ar accepta punctul de vedere al Ministerului Public, in sensul ca este vorba de raportul juridic penal initial, motivul de recurs ar urma sa fie, de asemenea, inlaturat, deoarece raportul juridic penal de conflict nascut din savarsirea unei infractiuni de definitiveaza prin intermediul raporturilor procesuale in momentul ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a aplicat sanctiunea penala, or in speta infractiunile au fost savarsite inainte de 1 noiembrie 1991, dar hotararea de condamnare nr. 2.826 este din 24 decembrie 1992, deci dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991.
    Nici al doilea motiv de recurs nu este fondat, deoarece Ministerul Public nu tine seama de dispozitiile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1991, care permit rejudecarea proceselor penale in care condamnarea s-a pronuntat pe baza prevederii legale declarate ca neconstitutionala. Asa fiind, solutia de principiu, in sensul aplicarii art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cuprinsa in decizia atacata, este legala. Urmeaza insa ca, in fiecare cauza, instanta judecatoreasca competenta sa procedeze la rejudecare, in temeiul art. 26 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sa decida, in conditiile concrete ale spetei - intre care, desigur, si faptul daca la judecata s-a tinut seama de abrogarea partiala a textelor care reglementeaza infractiunile contra avutului obstesc si s-au aplicat pedepsele corespunzatoare - si tinand seama de dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, daca este sau nu cazul, sa modifice pedeapsa aplicata prin hotararea pronuntata in dosarul a carei rejudecare se solicita.
    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge recursul declarat de Ministerul Public impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 128 din 16 noiembrie 1994, pronuntata in Dosarul nr. 51C/1994.
    Definitiva.
    Decizia nr. 128/1994, cat si prezenta decizie se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
            prof. dr. VASILE GIONEA

                      Magistrat-asistent,
                      Gabriela Dragomirescu

                                                    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 34/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 34 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu