DECIZIE Nr. 332 din 16 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1034 din 9 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Gheorghe
Holostencu in Dosarul nr. 4.075/2003 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, facand referire la jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4.075/2003,
Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata
de Gheorghe Holostencu in dosarul mentionat, avand ca obiect cererea de
deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului privind
debitoarea Societatea Comerciala "Viamar" - S.R.L. din Tulcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca
prevederile legale mentionate incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art.
21 alin. (1), (2) si (3), ale art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai si ale
art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 6 paragraful
1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece restrang implicit si discriminatoriu dreptul de a cere
executarea silita, impiedicandu-i accesul la justitie. Totodata, considera ca
ii este incalcat dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzei
intr-un termen rezonabil.
Tribunalul Tulcea opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, intrucat textul atacat instituie un criteriu valoric in
functie de care se apreciaza insolventa debitorului, iar existenta sa nu
exclude posibilitatea valorificarii creantei prin modalitatile dreptului comun
in materie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare,
s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Prevederile legale criticate stabilesc conditiile in care creditorii pot
solicita deschiderea procedurii falimentului fata de debitorul lor, ele
trebuind coroborate cu prevederile introductive ale Legii nr. 64/1995, si anume
cu dispozitiile art. 1 care consfintesc conditiile necesare, privitoare la
debitor, pentru a putea fi deschisa procedura prevazuta de lege. Dreptul
creditorilor de a formula cereri introductive pentru declansarea procedurii
reorganizarii judiciare si a falimentului a fost conditionat de caracterul
creantelor si de cuantumul minim al acestora, pentru a impiedica abuzul de
drept prin formularea unor cereri pentru orice creanta si in orice valoare
nesemnificativa, creditorii avand acces si la alte mijloace de constrangere a
debitorului pentru realizarea creantelor lor.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, republicata, nu sunt incalcate, deoarece procedura speciala de
executare silita a intregului patrimoniu al unui comerciant, prevazuta de Legea
nr. 64/1995, este aplicabila tuturor comerciantilor, persoane fizice ori
persoane juridice. In cazul persoanelor juridice critica nu poate fi retinuta,
deoarece, asa cum a statuat Curtea prin Decizia nr. 201/2000, textul
constitutional invocat ca fiind incalcat se refera la egalitatea cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice, iar nu la egalitatea in drepturi a
persoanelor juridice.
Textul de lege criticat nu ingradeste dreptul persoanelor interesate de a
se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor lor legitime, intrucat orice creditor care are o creanta certa,
lichida si exigibila poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui
debitor care, timp de cel putin 30 de zile, a incetat platile, atat creditorul,
cat si debitorul putand formula pretentii si aparari. Liberul acces la justitie
este insa compatibil cu instituirea unor proceduri speciale, iar conceptul de
proces echitabil nu implica imperios existenta mai multor grade de jurisdictie,
a unor cai de atac ale hotararilor judecatoresti, nici, pe cale de consecinta,
posibilitatea exercitarii acestor cai de atac de catre toate partile din
proces, in acest sens Curtea Constitutionala pronuntandu-se prin Deciziile nr.
60/2003 si nr. 369/2003.
Textul criticat nu aduce atingere art. 44 alin. (1) si (2) si art. 53 alin.
(1) si (2) din Constitutie, republicata, deoarece, procedura prevazuta de Legea
nr. 64/1995 a fost instituita de legiuitor ca un mijloc de constrangere a
debitorului care nu si-a indeplinit obligatiile de plata de bunavoie, iar
dreptul de proprietate si prerogativele sale, in special dreptul de dispozitie,
trebuie exercitate in conditiile legii, cu respectarea drepturilor
creditorilor.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1) si (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13
decembrie 1999, modificata si completata prin art. I pct. 30 din Ordonanta
Guvernului nr. 38/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobata prin Legea nr. 82/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003.
Textul criticat avea urmatorul continut:
- Art. 29 alin. (1): "Orice creditor care are o creanta certa, lichida
si exigibila poate introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care,
timp de cel putin 30 de zile a incetat platile, in urmatoarele conditii:
a) daca creanta izvoraste din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, creanta trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri creanta trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile
legii si calculate la data formularii cererii introductive."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, a fost modificat prin art. I pct. 43 din Legea nr. 149 din 11 mai
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai
2004, dispozitiile criticate fiind preluate, in esenta, cu urmatorul continut:
- Art. 29 alin. (1): "Orice creditor care are una sau mai multe
creante certe, lichide si exigibile poate introduce la tribunal o cerere
impotriva unui debitor care este prezumat in insolventa din cauza incetarii
platilor fata de acesta timp de cel putin 30 de zile, in urmatoarele conditii:
a) daca creantele izvorasc din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, acestea trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri, creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii
cererii introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale incalca prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, ale art.
21 alin. (1), (2) si (3) privind accesul liber la justitie, ale art. 44 alin.
(1) si alin. (2) teza intai privind garantarea dreptului de proprietate
privata, ale art. 53 alin. (1) si (2) privind restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, precum si ale art. 6 paragraful 1 privind
dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale.
Examinand exceptia, Curtea observa ca legiuitorul a urmarit, prin normele
cuprinse in Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, pe de o parte, protectia si garantarea drepturilor de creanta ale
creditorilor, iar pe de alta parte, limitarea situatiilor care sa conduca la
dizolvarea debitorilor aflati in insolventa. In acest scop legea ofera
debitorilor mentionati posibilitatea de a prezenta un plan de reorganizare, in
care sa indice perspectivele de redresare, intrarea in faliment dispunandu-se
numai in cazurile reglementate de art. 77 din lege. Conceptia legiuitorului se
intemeiaza pe faptul ca persoanele carora li se aplica legea sunt actori ai
vietii economice, iar, potrivit art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, republicata,
"Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia
concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie".
Legiuitorul stabileste asadar conditia pe care trebuie sa o indeplineasca
cererea unui creditor in vederea deschiderii procedurii reorganizarii judiciare
si a falimentului privind debitorul prezumat in insolventa, din cauza incetarii
platilor fata de creditorul respectiv, timp de cel putin 30 de zile, si anume
un cuantum minim obligatoriu al creantei certe, lichide si exigibile,
diferentiat in functie de raporturile obligationale din care izvoraste. Aceasta
conditie nu este de natura sa aduca atingere prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) privind egalitatea in drepturi, deoarece situatiile diferite
in care se afla creditorii impun solutii diferite.
Curtea retine ca textul criticat nu incalca dispozitiile constitutionale
ale art. 21 alin. (1), (2) si (3) privind accesul liber la justitie, deoarece
cererea de deschidere a procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului nu
constituie modalitatea specifica de valorificare a drepturilor de creanta.
Creditorul are deschisa calea dreptului comun, respectiv formularea unei
actiuni in pretentii impotriva debitorului, ori, in masura in care sunt
indeplinite conditiile pentru introducerea unei somatii de plata, poate
beneficia de aceasta procedura accelerata in vederea valorificarii drepturilor
sale.
Pentru considerentele expuse nu poate fi retinuta nici incalcarea dispozitiilor
art. 44 alin. (1) si (2) teza intai din Constitutie, republicata, privind
garantarea dreptului de proprietate privata, ale art. 53 alin. (1) si (2)
privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati si ale
art. 6 paragraful 1, privind dreptul la un proces echitabil, din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate
prin mai multe decizii, dintre care mentionam: Decizia nr. 341 din 5 decembrie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 13
ianuarie 2003, Decizia nr. 245 din 10 iunie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 548 din 30 iulie 2003, si Decizia nr. 73 din
26 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
262 din 25 martie 2004.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Gheorghe Holostencu in Dosarul nr.
4.075/2003 al Tribunalului Tulcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu