DECIZIE Nr. 33 din 29 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1^1) teza a doua si art. 12 alin. (1) teza a doua din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor
dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele
Ministerului Finantelor Publice, aprobata si modificata prin Legea nr. 506/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 9 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) teza a doua si art. 12 alin. (1) teza a doua
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si
modificata prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Automobile Dacia" - S.A. in Dosarul nr. 1.728/2003 al Tribunalului
Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, deoarece, ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 13/2001 a fost abrogata prin
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, iar noua
reglementare nu a preluat solutia legislativa anterioara supusa prezentului
control de contencios constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.728/2003, Tribunalul Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 10 alin. (1^1) teza a doua si art. 12 alin. (1) teza a doua
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si
modificata prin Legea nr. 506/2001.
Exceptia a fost ridicata, in dosarul de mai sus, de Societatea Comerciala
"Automobile Dacia" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textele de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat procurorii romani
sunt de fapt agenti ai puterii executive si nu magistrati, iar sustinerea
potrivit careia acestia intervin in proces cu scopul de a veghea la respectarea
legii este fara eficienta, deoarece, potrivit art. 125 din Constitutie, doar
instantele de judecata sunt chemate sa realizeze justitia. Intr-o atare situatie,
autorul considera ca, daca procurorul, de pe pozitia de aparator al interesului
general, este cel care spune dreptul, atunci judecatorul va fi inclinat sa-i
dea crezare, situatie ce va genera in mintea justitiabilului dubii cu privire
la echitabilitatea procesului.
Tribunalul Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata intrucat,
potrivit art. 130 din Constitutie, "In activitatea judiciara, Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept,
precum si drepturile si libertatile cetatenilor". Or, in exercitarea
acestor atributii si procurorul este obligat sa respecte formele procedurale si
termenele in care trebuie indeplinite anumite acte, iar instanta de judecata
este unicul suveran abilitat sa aprecieze temeinicia pretentiilor si apararilor
invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul
de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, deoarece autorul exceptiei nu a motivat in scris sustinerile si
nu a indicat vreun temei constitutional in raport cu care considera ca
dispozitiile legale criticate sunt in contradictie cu Legea fundamentala.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece solutionarea litigiilor la care se refera dispozitiile
legale criticate se face de catre instantele judecatoresti, in cadrul unui
proces public, contradictoriu si echitabil, in care procurorul nu are mai multe
drepturi decat au partile in proces si nici nu participa la deliberari pentru a
influenta in vreun fel hotararea judecatorului. Ca atare, rolul instantei de a
solutiona procesul cu care este sesizata, precum si independenta judecatorilor
si supunerea lor numai legii nu sunt afectate de participarea procurorului la
procesul civil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si de
Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (1^1) teza a doua si art. 12 alin. (1) teza a doua din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001, aprobata si modificata prin Legea nr.
506/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16
octombrie 2001, care au urmatorul continut:
- Art. 10 alin. (11) teza a doua: "[...] Judecata se face in regim de
urgenta, cu participarea reprezentantului Ministerului Public. Solutia instantei
este definitiva si irevocabila.";
- Art. 12 alin. (1) teza a doua: "[...] Judecata se face in regim de
urgenta, cu participarea reprezentantului Ministerului Public."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 125, art. 11, art. 20 si
principiul separatiei puterilor in stat din Constitutia Romaniei, precum si
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei
Romaniei, Constitutia a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile constitutionale invocate
fiind cuprinse in art. 126, art. 11, art. 20 si art. 1 alin. (4), cu urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (4) din Constitutie: "Statul se organizeaza potrivit
principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si
judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 11 din Constitutie: "(1) Statul roman se obliga sa
indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele
la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 20 din Constitutie: "(1) Dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 126 din Constitutie: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta
Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.";
- Art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a fost in
intregime abrogata prin art. 200 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, care, potrivit art. 198, a intrat in
vigoare de la data de 1 ianuarie 2004.
Noul act normativ nu a preluat in reglementarea sa solutia legislativa
anterioara privitoare la participarea obligatorie a procurorului la judecata
cauzelor de contencios administrativ. Astfel, potrivit art. 182 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, "Deciziile emise in solutionarea
contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios
administrativ".
Prin urmare dispozitia legala criticata de autorul exceptiei de neconstitutionalitate
nu mai este in vigoare. Pe cale de consecinta, nu mai poate fi supusa
controlului de constitutionalitate, deoarece, potrivit art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante [...] in vigoare, de care
depinde solutionarea cauzei".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin.
(4) si al art. 1 alin. (4), art. 11, 20 si 126 din Constitutie, republicata,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenita inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (1^1) teza a doua si art. 12 alin. (1) teza a doua
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere
intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata si modificata
prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Automobile Dacia" - S.A. in Dosarul nr. 1.728/2003 al Tribunalului
Arges - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru