DECIZIE Nr.
327 din 13 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003
privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 335 din 30 aprilie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003
privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie
ridicată de Camera Taximetristilor din Reghin în Dosarul nr. 2.999/102/2006 al
Curţii de Apel Târgu Mureş -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de
judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 27 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 2.999/102/2006, Curtea de Apel
Târgu Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în
regim de taxi şi în regim de închiriere. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Camera Taximetriştilor Reghin în
dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că
dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, întrucât stabilirea de către
consiliile locale a culorii taximetrelor afectează libertatea comerţului şi
accesul liber al persoanei la o activitate economică.
Curtea de Apel Târgu
Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
deoarece legiuitorul stabileşte atât drepturi, cât şi obligaţii pentru
comercianţi, iar accesul liber al persoanei la o activitate economică trebuie
să se desfăşoare în condiţiile stabilite de lege.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt conforme regulilor constituţionale care
stabilesc că accesul liber al persoanei la exercitarea unei activităţi
economice bazate pe libera iniţiativă se realizează în condiţiile legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul
în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003, dispoziţii modificate prin
Legea nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 3 august
2007.
Dispoziţiile criticate din Legea nr. 38/2003 au în
prezent următorul cuprins: „Pentru personalizarea autovehiculului taxi în
trafic, caroseria acestuia, în totalitate sau cel puţin începând cu partea de
deasupra benzii duble tip şah, va avea culoarea galbenă, dacă prin hotărâre a
consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
nu s-a stabilit o altă culoare, cu consultarea asociaţiilor."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 45 privind libertatea economică şi ale
art. 135 alin (2) lit. a) referitoare la obligaţia statului de a asigura
libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că activitatea de transport în regim de taxi reprezintă, potrivit
legii, un serviciu public, aceasta fiind destinată a completa activitatea de
transport public organizată la nivelul autorităţilor locale prin mijloace
specifice. Ca atare, în reglementarea acestui domeniu de activitate,
legiuitorul a avut în vedere protejarea interesului public pe care aceasta îl
implică. In acest sens, s-a pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia nr.
796/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 22 octombrie 2007.
In ceea ce priveşte susţinerea referitoare la
încălcarea dispoziţiilor art. 45 din Legea fundamentală referitoare la
libertatea economică, Curtea constată că aceasta nu este întemeiată, deoarece
faptul că dispoziţiile de lege criticate prevăd că, pentru personalizarea
autovehiculului taxi în trafic, caroseria acestuia va avea culoarea galbenă nu
echivalează cu o restrângere a liberei iniţiative. In acest sens, potrivit
dispoziţiilor art. 45 din Constituţie, exercitarea „în condiţiile
legii" a accesului liber al persoanelor la o activitate economică şi a
liberei iniţiative este garantată.
Totodată, Curtea reţine că prin dispoziţiile art. 31
alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în
regim de închiriere nu se încalcă nici prevederile art. 135 alin. (2) lit. a)
din Constituţie referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea
comerţului, deoarece stabilirea de către consiliile locale sau Consiliul
General al Municipiului Bucureşti a unei culori a caroseriei autovehiculului
taxi, pentru personalizarea acestuia în trafic, nu poate avea ca efect
îngrădirea libertăţii comerţului.
In final, Curtea constată că, potrivit dispoziţiilor de
lege criticate, consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului
Bucureşti stabilesc o anumită culoare pentru caroseria autovehiculului taxi, cu
consultarea asociaţiilor, iar numai în cazul în care acestea nu au stabilit-o,
atunci caroseria va avea culoarea galbenă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în
regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicată de Camera
Taximetristilor din Reghin în Dosarul nr. 2.999/102/2006 al Curţii de Apel
Târgu Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean