DECIZIE Nr. 326 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din
Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1001 din 30 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, exceptie ridicata de Valeriu Mangu in Dosarul
nr. 2.823/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
personal.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul autorului
exceptiei, care solicita admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. In acest sens arata ca activitatea desfasurata de judecatorii
Inaltei Curti de Casatie si Justitie in cadrul Biroului Electoral Central are
caracter temporar si nu prezinta caracterul de continuitate specific
exercitarii unei functii publice, astfel incat nu se poate sustine ca art. 32
din Legea nr. 67/2004 incalca prevederile constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.823/2004,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din
Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
Exceptia a fost ridicata de Valeriu Mangu, intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea unei contestatii privind componenta Biroului Electoral Central.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost ridicata
in fata instantei de judecata, se sustine ca textul de lege criticat contravine
art. 125 alin. (3) si art. 126 alin. (1) si (5) din Constitutie, republicata.
Autorul exceptiei considera ca este neconstitutional ca un judecator sa
indeplineasca functia de membru al Biroului Electoral Central si sa exercite
atributii specifice acestui organ, intrucat art. 125 alin. (3) din Constitutie,
republicata, prevede ca functia de judecator este incompatibila cu orice alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior. Autorul exceptiei sustine, in continuare, ca judecatorul nu poate
emite acte de putere publica de alta natura decat judecatoreasca, adica nu
poate infaptui decat acte de justitie, inclusiv acte de procedura. Conform art.
126 alin. (1) din Constitutie, republicata, justitia se realizeaza prin
intermediul Inaltei Curti de Casatie si Justitie si al celorlalte instante
judecatoresti, care, potrivit Legii nr. 92/1992, sunt judecatoriile,
tribunalele si curtile de apel, or Biroul Electoral Central nu este o astfel de
instanta. De asemenea, Biroul Electoral Central nu poate fi considerat nici
instanta extraordinara, intrucat art. 126 alin. (5) din Constitutie, republicata,
interzice infiintarea acestora.
Printr-un memoriu adresat Curtii Constitutionale, autorul exceptiei critica
prevederile art. 32 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale si in raport cu dispozitiile art. 1, 2, 21, 24,
41, 42, 73 si ale art. 124 din Constitutie, republicata. De asemenea, considera
ca sunt neconstitutionale prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr. 67/2004,
dar si legea in ansamblul ei, precum si acele articole din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca ce contin dispozitii care permit judecatorilor sa
faca parte din birourile electorale.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila apreciaza ca exceptia
de neconstitutionalitate este neintemeiata, fara sa isi motiveze opinia.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul opineaza in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate
ca neintemeiata, considerand ca textul de lege criticat nu incalca prevederile
art. 125 alin. (3) si ale art. 126 alin. (1) din Constitutie, republicata.
Apreciaza ca "avand in vedere atributiile pe care judecatorii urmeaza
sa le indeplineasca in calitate de membri ai Biroului Electoral Central,
acestia nu indeplinesc <<o alta functie publica>>, ci, in temeiul
art. 33 din Legea nr. 67/2004, exercita atributii care, potrivit legii, revin
autoritatii judecatoresti". Arata, in continuare, ca "indeplinirea
acestor atributii direct ca membri ai Biroului Electoral Central este dictata
de ratiuni de interes public si de desfasurarea cu celeritate a procesului
electoral". In plus, precizeaza ca Biroul Electoral Central asigura
interpretarea unitara, precum si respectarea si aplicarea corecta a
dispozitiilor legale privitoare la alegeri pe intreg teritoriul tarii, iar
hotararile acestuia, ca si cele ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ale
celorlalte birouri electorale, prin care se solutioneaza orice contestatie cu
privire la organizarea si desfasurarea alegerii autoritatilor administratiei
publice locale, in conditiile legii, sunt definitive si irevocabile, potrivit
dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 67/2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
32 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice
locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 271 din 29
martie 2004, al caror continut este urmatorul:
Art. 32: "(1) Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori
ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, presedintele si vicepresedintii
Autoritatii Electorale Permanente si 11 reprezentanti ai partidelor politice,
aliantelor politice si aliantelor electorale.
(2) Desemnarea judecatorilor se face in sedinta publica, in termen de cel
mult 5 zile de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorti, de catre
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, dintre judecatorii in
exercitiu ai acesteia. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un
proces-verbal semnat de presedinte si de consultantul-sef al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, care constituie actul de investire. Data sedintei pentru
tragerea la sorti se aduce la cunostinta publica prin presa scrisa si
audiovizuala, de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu
cel putin 24 de ore inainte.
(3) In termen de 24 de ore de la investire, cei 7 judecatori aleg din
randul lor, prin vot secret, presedintele Biroului Electoral Central si
loctiitorul acestuia.
(4) In termen de 24 de ore de la alegerea presedintelui Biroului Electoral
Central, biroul se completeaza cu presedintele si vicepresedintii Autoritatii
Electorale Permanente si cu cate un reprezentant al partidelor politice
parlamentare.
(5) In termen de 48 de ore de la ramanerea definitiva a candidaturilor,
partidele politice neparlamentare, aliantele politice si aliantele electorale
ale acestora, care au depus liste complete pentru consiliile judetene in cel putin
18 judete, pot propune cate un reprezentant in Biroul Electoral Central pana la
completarea numarului de 11 membri.
Completarea se face in functie de numarul candidaturilor depuse pentru
consiliile judetene de catre partidele politice, aliantele politice si
aliantele electorale, iar in caz de egalitate, prin tragere la sorti."
In opinia autorului exceptiei, asa cum a fost exprimata aceasta in fata
instantei de fond, prevederile de lege criticate contravin art. 125 alin. (3)
si art. 126 alin. (1) si (5) din Constitutie, republicata, al caror continut
este urmatorul:
Art. 125: "(3) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.";
Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(...)
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara
magistraturii."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, autorul exceptiei a depus un
supliment de motivare, in cadrul caruia critica prevederile art. 32 din Legea
nr. 67/2004 si in raport cu dispozitiile constitutionale ale art. 1 -
"Statul roman", art. 2 - "Suveranitatea", art. 21 -
"Accesul liber la justitie", art. 24 - "Dreptul la
aparare", art. 41 - "Munca si protectia sociala a muncii", art.
42 - "Interzicerea muncii fortate", art. 73 - "Categorii de
legi" [cu referire expresa la alin. (3) lit. a) privind reglementarea prin
lege organica a organizarii si functionarii Autoritatii Electorale Permanente]
si ale art. 124 - "Infaptuirea justitiei". Prin acelasi memoriu
pretinde ca sunt neconstitutionale prevederile art. 115 alin. (2) din Legea nr.
67/2004 si legea in ansamblul ei, precum si acele articole din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca ce contin dispozitii care permit
judecatorilor sa faca parte din birourile electorale.
In ceea ce priveste criticile de neconstitutionalitate intemeiate pe
dispozitiile art. 1, 2, 21, 24, 41, 42, 73 si ale art. 124 din Legea
fundamentala, Curtea Constitutionala observa ca acestea nu pot fi primite,
intrucat au fost formulate ulterior sesizarii instantei de contencios
constitutional, or, potrivit art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
este competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii. Extinderea
temeiurilor constitutionale fata de cele invocate in fata instantei de fond ar
conduce la exercitarea din oficiu a controlului de constitutionalitate, ceea ce
este contrar prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
conform carora Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial. Ca atare, Curtea
urmeaza sa analizeze constitutionalitatea textului de lege criticat doar in
raport cu dispozitiile art. 125 alin. (3) si ale art. 126 alin. (1) si (5) din
Constitutie, republicata, invocate in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate formulate in fata instantei de fond.
Curtea Constitutionala nu poate exercita controlul de constitutionalitate
asupra celorlalte texte de lege criticate de autorul exceptiei prin notele
scrise depuse ulterior sesizarii Curtii, deoarece din interpretarea art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, si a art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, rezulta ca instanta de contencios constitutional nu hotaraste
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate direct in fata sa. In
consecinta, prin prezenta decizie, Curtea Constitutionala urmeaza a se pronunta
numai cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a art. 32 din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
Astfel, Curtea retine ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica
art. 32 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei
publice locale, referitor la organizarea si componenta Biroului Electoral
Central, in special in ceea ce priveste includerea in componenta acestuia a
sapte judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala observa ca organizarea si desfasurarea operatiunilor electorale
trebuie realizate de organisme neutre, alese sau desemnate prin procedee
democratice si transparente. Rolul Biroului Electoral Central este de a veghea
la buna organizare si desfasurare a alegerilor si la stabilirea corecta a
rezultatului voturilor, la asigurarea si garantarea egalitatii de sanse pentru
toti candidatii, indiferent de apartenenta politica a acestora.
Cat priveste componenta acestuia, alaturi de reprezentanti ai partidelor
politice, aliantelor politice si aliantelor electorale, legiuitorul a optat si
pentru sapte judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, atat pentru
neutralitatea lor politica, pe de o parte, cat si pentru faptul ca ei fac parte
dintr-o alta putere a statului - cea judecatoreasca -, pe de alta parte.
Din aceasta perspectiva, participarea judecatorilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie ca membri in Biroul Electoral Central se constituie intr-o
garantie privind desfasurarea corecta a intregului proces electoral, cata
vreme, prin statutul lor, acestia nu pot face parte din partide politice, nu
pot candida, nu pot fi alesi si se supun, in intreaga lor activitate, numai
legii. Pe perioada cat isi desfasoara activitatea in cadrul Biroului Electoral
Central, judecatorii de la Inalta Curte de Casatie si Justitie au statutul de
detasati, exercitand numai atributii proprii procesului electoral.
Functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie nu este
incompatibila cu calitatea de membru al Biroului Electoral Central, intrucat
aceasta din urma reprezinta o imputernicire legala de a face parte dintr-un
organism electoral. Incompatibilitatea presupune imposibilitatea exercitarii
concomitente a doua functii publice ireconciliabile. Or, in speta, judecatorul
care este desemnat in calitate de membru al Biroului Electoral Central
inceteaza sa desfasoare activitatea de judecata in cadrul Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, dar, in virtutea legii, el desfasoara o alta activitate in
cadrul unei alte autoritati publice. De altfel, in aceasta perioada de timp, el
este considerat detasat, potrivit articolului 116 alineatul (2) din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, iar
detasarea exclude existenta situatiei de incompatibilitate, tocmai prin faptul
ca impiedica, pe o perioada limitata de timp, exercitarea concomitenta a celor
doua functii.
Curtea retine si faptul ca desemnarea unor judecatori de la Inalta Curte de
Casatie si Justitie in Biroul Electoral Central nu transforma aceasta
autoritate electorala in organ judecatoresc, hotararile acestuia putand fi
atacate la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Intervenind in faza de
contencios electoral, prezenta judecatorilor confera un caracter de
impartialitate intregii activitati a Biroului Electoral Central.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 din Legea
nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale,
exceptie ridicata de Valeriu Mangu in Dosarul nr. 2.823/2004 al Inaltei Curti
de Casatie si Justitie - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu