DECIZIE Nr. 323 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 teza
finala, art. 46, 47, art. 48 alin. (3) si (5) si ale art. 82 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1026 din 5 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 45 teza finala, art. 46, 47, art. 48 alin. (3) si (5) si ale
art. 82 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, republicata, exceptie ridicata de Teodor Ioan Vostinaru in
Dosarul nr. 1.900/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei si pentru partile:
Spanu Vostinaru Iulia Elena, Vostinaru Domnica, Vostinaru Teodor Ioan junior si
Vostinaru Teodora Ioana, avocatul Chelmos Viorica, iar pentru Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului, aparatorul Serban Liliana, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Aparatorul autorului exceptiei arata ca textele legale criticate nu permit
partilor interesate sa depuna documentele necesare pentru dovedirea
pretentiilor formulate, iar termenul de 5 zile este prea scurt pentru a permite
instantei administrarea in cadrul litigiului dedus judecatii a unor expertize
tehnico-economice. Aceasta reglementare incalca principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii.
Reprezentantul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului depune
la dosar concluzii scrise si solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece nu sunt incalcate dispozitiile
invocate de autor. Textele de lege se aplica uniform tuturor partilor in
litigiu, fara discriminare, si nu prevad reguli diferite in functie de
calitatea avuta in proces. Liberul acces la justitie nu presupune accesul la
toate mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia. Legiuitorul
poate institui reguli speciale de procedura ca modalitati de exercitare a
drepturilor procesuale, in considerarea unor situatii diferite, fara a ingradi
prin aceasta dreptul substantial de care depinde, intrinsec, solutionarea
cauzei. De asemenea, nici o dispozitie din textele legale criticate nu duce la
concluzia ca partilor in proces le este ingradit dreptul la aparare.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului mai considera ca normele
contestate sunt de imediata aplicabilitate si nu contin dispozitii cu caracter
retroactiv.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca nefondata, deoarece textele legale criticate
reglementeaza o procedura speciala care nu afecteaza in nici un fel drepturile
procesuale ale partilor si nu contin dispozitii cu caracter retroactiv.
Legiuitorul are deplina libertate de a reglementa procedura de judecata, in
virtutea careia poate stabili termene de solutionare mai scurte, probele urmand
a fi administrate inlauntrul acestor termene.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.900/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45
teza finala, art. 46, 47, art. 48 alin. (3) si (5) si ale art. 82 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicata.
Exceptia a fost ridicata de Teodor Ioan Vostinaru in dosarul cu numarul de
mai sus, avand drept obiect daune materiale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca art. 82 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 incalca principiul
neretroactivitatii legii, deoarece litigiul dedus judecatii se situeaza pe
taramul raspunderii civile delictuale care presupune ca data nasterii dreptului
la o asemenea actiune incepe cu data la care s-a savarsit faptul cauzator de
prejudicii. Or, in speta faptele cauzatoare de prejudicii s-au savarsit
anterior promulgarii modificarilor Ordonantei Guvernului nr. 51/1998 (Legea nr.
409/2002) si, cu toate acestea, art. 82 din ordonanta prevede ca solutionarea
litigiilor, indiferent de faza in care acestea se afla, se va efectua la simpla
cerere a Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare (in prezent
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului), potrivit procedurii
prevazute la capitolul IX al aceluiasi act normativ, procedura care, in opinia
autorului, este discriminatorie.
De asemenea, dispozitiile art. 45, 46, 47 si 48 din ordonanta fac
imposibila aplicarea corecta a actului de justitie, deoarece judecarea de
urgenta si cu precadere a litigiilor in termen de 15 zile, cu o amanare
posibila de maximum 7 zile, pun debitorul in imposibilitatea de a se apara, dat
fiind ca, potrivit procedurii, sunt admise ca probe doar inscrisurile si
interogatoriul. Or, complexitatea cauzei necesita, in speta, depunerea aproximativa
a trei tone de inscrisuri. Aceasta imprejurare presupune posibilitatea
existentei unui timp suficient pentru studiu, situatie care este insa in
contradictie cu inserarea in lege a unor termene scurte in vederea solutionarii
litigiului de urgenta. In plus, din cauza acestor termene mici nu este posibila
incuviintarea ca proba a expertizei financiar-contabile, fapt ce genereaza o
grava atingere dreptului la aparare al cetateanului.
In sfarsit, prin notiunea de termen rezonabil se intelege nu numai perioada
inauntrul careia trebuie solutionata cauza sub aspectul celeritatii, ci
presupune si existenta unui "termen suficient si rezonabil pentru a da
posibilitatea partii sa pregateasca apararea, sa angajeze un aparator si sa
beneficieze de administrarea probelor pe care le considera utile pentru a-si
demonstra nevinovatia". De altfel, in opinia autorului, din intreaga
reglementare criticata se desprinde concluzia existentei unei prezumtii de
vinovatie, cu scopul vadit ca, dupa o judecata sumara si formala (dat fiind ca
art. 48 alin. (1) din ordonanta obliga instanta sa se pronunte in termen de 5
zile de la incheierea dezbaterilor, obligatie care face imposibila pronuntarea,
in cazurile complexe, a unei solutii juste, echitabile si fundamentate),
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare sa fie in masura sa
valorifice dupa bunul plac bunurile debitorilor.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor legale contestate este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului. De
asemenea, potrivit art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare,
s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Dispozitiile legale criticate reglementeaza procedura speciala de
solutionare a litigiilor privind creantele neperformante preluate de
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare in considerarea naturii
deosebite a acestor creante si a stransei legaturi a acestora cu datoria
publica, bugetul statului si ocrotirea interesului public si nu incalca
principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, dreptul la aparare si nici
dreptul de a beneficia de un proces echitabil, intrucat nu sunt prevazute, in
situatii egale, drepturi procedurale diferentiate pentru AVAB si pentru
debitorii sai.
Prevederile art. 82 din ordonanta de urgenta contestata nu aduc atingere
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece, in opinia
Guvernului, criticile vizeaza aspecte de aplicare in timp a legii si nu de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, deoarece dispozitiile legale in cauza stabilesc reguli speciale
privind solutionarea litigiilor si executarea silita, reguli care se constituie
in ansamblul lor in norme de procedura propriu-zise, care, potrivit art. 725
din Codul de procedura civila, sunt de imediata aplicare. Determinarea
situatiilor juridice care raman supuse vechii reglementari, precum si a celor
care vor fi guvernate de noua reglementare reprezinta o problema de aplicare a
legii in timp, care excedeaza competentei Curtii Constitutionale, fiind
atributul exclusiv al instantelor judecatoresti.
Textele legale criticate nu incalca principiul egalitatii in fata legii si
a autoritatilor publice, fiind aplicabile tuturor partilor din proces, fara a
institui discriminari sau privilegii, pe considerente arbitrare.
Solutionarea in procedura de urgenta si cu precadere a cererilor de orice
natura privind drepturile si obligatiile in legatura cu activele bancare
preluate de AVAB, nu ingradeste accesul liber la justitie, deoarece, tocmai in
temeiul acestei proceduri contestate de autor, solutiile pronuntate pot fi
atacate in justitie de catre persoanele interesate.
In sfarsit, reglementarea prin lege a unei proceduri speciale, cum este cea
privind solutionarea cererilor in legatura cu activele bancare preluate de
AVAB, nu este contrara dreptului la aparare si nu ingradeste in nici un fel
acest drept.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
45 teza finala, art. 46, 47, art. 48 alin. (3) si (5) si ale art. 82 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
bancare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24
decembrie 2002, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 45 teza finala: "Cererile de orice natura privind drepturile si
obligatiile in legatura cu activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele
formulate pentru angajarea raspunderii civile a persoanelor fizice si juridice,
altele decat debitorii definiti la art. 38, sunt de competenta Curtii de apel
in a carei raza teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul paratului
si se judeca de urgenta si cu precadere.";
- Art. 46: "(1) Reclamantul este obligat sa comunice cererea, actele
pe care se intemeiaza si, dupa caz, interogatoriul scris, prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, inainte de depunerea acestora in
instanta. Judecatorul nu va primi cererea fara dovada privind indeplinirea
obligatiei de comunicare. Prevederile acestui alineat se aplica oricarei
cereri, indiferent de natura ei, cu exceptia cererilor formulate in timpul
judecatii sau a celor prin care se exercita o cale de atac.
(2) Primul termen de judecata se stabileste la cel mult 15 zile de la data
depunerii cererii de chemare in judecata.
(3) Intampinarea este obligatorie si se depune cel tarziu pana la primul
termen de judecata. Intampinarea, actele pe care se intemeiaza si, dupa caz,
interogatoriul scris se comunica de catre parte, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, inainte de termenul prevazut la alin. (2). Nerespectarea
obligatiei de comunicare prezuma renuntarea de catre parte la apararile ce
puteau fi formulate prin intampinare si la probele in sustinerea acestor
aparari.";
- Art. 47: "(1) Orice cerere se judeca la primul termen, in afara
cazului in care instanta dispune administrarea de probe noi. Daca din motive
intemeiate partile nu sunt in masura sa isi prezinte apararile in mod complet,
instanta va putea, in mod exceptional, sa acorde un termen in cunostinta de cel
mult 7 zile.
(2) Acelasi termen de 7 zile se acorda o singura data si pentru
administrarea de probe noi, dispuse de instanta, la primul termen.";
- Art. 48 alin. (3) si (5): "[...] (3) In recurs nu se pot invoca
aparari ce nu au fost formulate in fata instantei a carei hotarare este
recurata, cu exceptia celor de ordine publica [...]
(5) Termenele prevazute la art. 46 alin. (2), la art. 47 alin. (1) si (2)
si la alin. (1) al prezentului articol se aplica si in situatia judecarii
recursului [...]";
- Art. 82: "(1) Litigiile in curs in legatura cu creantele bancare
cedate AVAB, indiferent de faza in care se afla, vor continua si se vor
solutiona cu aplicarea procedurii prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
Actele procedurale incheiate raman valabile. La cererea AVAB aceasta procedura
poate fi aplicata si executarilor silite incepute potrivit procedurii de drept
comun. Actele de executare incheiate isi mentin valabilitatea.
(2) Executarea silita inceputa de AVAB prin executorii proprii sau prin
intermediul executorilor judecatoresti continua si pe parcursul solutionarii
contestatiilor formulate de debitori, acestia avand dreptul intoarcerii executarii
numai in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile."
Potrivit art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23 din 15
aprilie 2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare a Autoritatii
pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie
2004, in cuprinsul actelor normative in vigoare, denumirile: Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare si Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului se inlocuiesc, in mod corespunzator
prevederilor ordonantei de urgenta, incepand cu data de 1 mai 2004, cu
denumirea "Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 15 alin.
(2) referitoare la neretroactivitatea legilor, art. 16 referitoare la
egalitatea in drepturi, art. 21 referitoare la accesul liber la justitie, art.
24 alin. (1) referitoare la dreptul la aparare si art. 56 referitoare la
contributii financiare.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile
legale criticate reglementeaza o procedura speciala de solutionare a litigiilor
privind creantele neperformante preluate de fosta Autoritate pentru
Valorificarea Activelor Bancare (in prezent Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului), in considerarea naturii deosebite a acestor creante si a
stransei legaturi a acestora cu datoria publica, bugetul statului si ocrotirea
interesului public. Aceste dispozitii legale instituie norme de procedura care
vizeaza faza de executare a unor titluri deja constituite si se aplica numai
pentru viitor. Articolul 82 din ordonanta nu contine nici o prevedere cu
caracter retroactiv, ci, dimpotriva, redactarea textului este formulata prin
folosirea viitorului verbelor intrebuintate: "Litigiile ... vor continua si
se vor solutiona."
In ceea ce priveste dispozitiile privind termenele in care urmeaza sa se
judece litigiile la care se refera ordonanta, acestea sunt in concordanta cu
prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicata, care lasa
libertatea legiuitorului sa reglementeze procedurile judiciare in spiritul
exigentei prevazute de art. 21 alin. (3) din Legea fundamentala, referitoare la
solutionarea litigiilor intr-un termen rezonabil.
Prin aceste norme de procedura nu se incalca dreptul la aparare al
autorului exceptiei, acesta avand posibilitatea sa foloseasca toate mijloacele
de aparare prevazute de lege - inclusiv ridicarea exceptiei de
neconstitutionalitate, care, indiferent de modul cum va fi rezolvata, ii
confera un ragaz substantial pentru a-si pregati apararea.
In sfarsit, nu poate fi primita nici critica referitoare la incalcarea
principiului egalitatii in drepturi, deoarece dispozitiile legale contestate se
aplica fara privilegii si fara discriminari tuturor partilor in proces.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 teza
finala, art. 46, 47, art. 48 alin. (3) si (5) si ale art. 82 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare,
republicata, exceptie ridicata de Teodor Ioan Vostinaru in Dosarul nr.
1.900/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent
Afrodita Laura Tutunaru