DECIZIE Nr. 320 din 20 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 34 din 18 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti in Dosarul nr. 848/2001 al
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal raspund: Primaria Municipiului Onesti prin consilier
juridic, Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. Onesti prin consilier
juridic si Consiliul Local al Municipiului Onesti prin consilier juridic,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 256C/2001 la
Dosarul nr. 216C/2001. Partile prezente si reprezentanta Ministerului Public nu
se opun conexarii. In consecinta, pentru o mai buna administrare a justitiei,
Curtea, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila si al art. 16 din
Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea celor doua dosare. Se face
apelul si in Dosarul nr. 256C/2001 unde, fiind vorba de aceleasi parti,
situatia prezentei este aceeasi ca in Dosarul nr. 216C/2001.
Reprezentantul Primariei Municipiului Onesti solicita admiterea exceptiei,
aratand ca prin Legea nr. 219/1998 s-au acordat privilegii societatilor
comerciale create prin reorganizarea regiilor autonome de interes local,
incalcandu-se astfel dispozitiile art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie,
conform carora economia Romaniei este o economie de piata in care statul
trebuie sa asigure libertatea comertului si concurenta loiala intre agentii
economici. Prin Decizia nr. 136 din 2 mai 2001 Curtea Constitutionala s-a
pronuntat asupra neconstitutionalitatii prevederilor art. 40 alin. 1 fraza
intai din Legea nr. 219/1998.
Reprezentantul Consiliului Local al Municipiului Onesti pune aceleasi concluzii
ca si reprezentantul autorului exceptiei.
Reprezentantul Societatii Comerciale "Onedil" - S.A. Onesti
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate deoarece, Curtea
Constitutionala admitand intr-o alta cauza exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 219/1998, aceasta a devenit inadmisibila.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca o data ce
Curtea Constitutionala s-a pronuntat, constatand neconstitutionalitatea art. 40
alin. 1 fraza intai din Legea nr. 219/1998, exceptia a devenit inadmisibila
potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992,
republicata. In ceea ce priveste celelalte dispozitii ale normei legale
criticate exceptia este neintemeiata si se solicita respingerea acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
8.933/2000, si prin Incheierea din 8 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 848/2001,
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, exceptie ridicata
de Primaria Municipiului Onesti, in ambele dosare ale acelei instante, avand ca
obiect anularea unei hotarari emise de Consiliul Local al Municipiului Onesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata, in
esenta, ca prin textul de lege criticat se incalca principii de baza ale
organizarii si functionarii administratiei publice locale prevazute la art. 119
si art. 120 alin. (2) din Constitutie, care consacra autonomia locala.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia asupra exceptiei ridicate,
considera exceptia intemeiata, intrucat textul criticat "este
neconstitutional deoarece se incalca prevederile art. 119 si art. 120 alin. (2)
din Constitutie privind principiul autonomiei locale in rezolvarea treburilor
publice din orase si comune".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de
vedere se arata, in esenta, ca textul de lege criticat "nu aduce atingere
principiului autonomiei locale, ci, dimpotriva, consacra acest principiu,
reglementand competenta consiliilor locale de a concesiona bunurile in cauza,
in conditiile prevazute de lege". De altfel, potrivit punctului de vedere
exprimat de Guvern, insusi textul constitutional face trimitere la lege,
prevazand "in mod expres ca primarii si consiliile locale functioneaza ca
autoritati administrative autonome in conditiile legii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorii-raportori, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, text care are
urmatorul cuprins: "(1) Bunurile proprietate publica ori privata a
statului, orasului sau comunei, precum si activitatile si serviciile publice de
interes national sau local se atribuie direct, printr-un contract de
concesiune, societatilor comerciale sau companiilor nationale ori societatilor
nationale, infiintate prin reorganizarea regiilor autonome care au avut in
administrare aceste bunuri, activitati ori servicii. Contractul de concesiune
se incheie cu autoritatea concedenta competenta pe o durata care se stabileste
prin hotarare a Guvernului sau a consiliului judetean ori local de infiintare a
societatii comerciale respective.
(2) Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi isi pastreaza valabilitatea.
(3) In cazul privatizarii companiilor nationale ori a societatilor
nationale sau societatilor comerciale, infiintate prin reorganizarea regiilor
autonome care au avut incheiat contract de concesiune in conditiile alin. (1),
concedentul poate cere renegocierea acestuia."
Dispozitiile constitutionale invocate in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind incalcate de prevederile legale criticate au
urmatorul cuprins:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 120 alin. (2): "Consiliile locale si primarii functioneaza, in
conditiile legii, ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile
publice din comune si din orase."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin
Decizia nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 647 din 16 octombrie 2001, s-a pronuntat asupra
constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate prin raportare la art. 16
alin. (1), art. 119 si la art. 120 alin. (2) din Constitutie. Prin aceasta
decizie, pronuntata ulterior sesizarii Curtii cu exceptia de
neconstitutionalitate ce formeaza obiectul prezentului dosar, s-a statuat ca
prevederile art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998 privind
regimul concesiunilor sunt neconstitutionale in masura in care autoritatile
publice sunt obligate sa atribuie direct, prin contract de concesiune, bunurile
proprietate publica sau activitatile si serviciile publice de interes local
unor persoane juridice nominalizate. Referitor la celelalte dispozitii ale art.
40 din Legea nr. 219/1998, Curtea a retinut ca acestea sunt constitutionale.
Pentru a se pronunta solutia de constatare a neconstitutionalitatii
dispozitiilor art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998, Curtea a
decis ca textul respectiv incalca dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie.
De asemenea, prin Decizia nr. 144 din 8 mai 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 416 din 26 iulie 2001, Curtea avand de
solutionat o exceptie de neconstitutionalitate cu acelasi obiect, a respins, ca
devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate cu privire la
prevederile art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998 privind
regimul concesiunilor, avand in vedere decizia anterioara, prin care a fost
constatata neconstitutionalitatea acestui text. Totodata Curtea a respins, ca
neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate pentru celelalte prevederi ale
art. 40 din Legea nr. 219/1998, intrucat a retinut ca acestea nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate in motivarea exceptiei.
Fata de aceasta jurisprudenta a Curtii, cu privire la dispozitiile art. 40
alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998, declarate neconstitutionale, se
constata ca in cauza de fata sunt incidente dispozitiile art. 23 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad ca "Nu pot face obiectul
exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii Constitutionale". Potrivit dispozitiilor art.
23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, in acest caz exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte
dispozitii ale art. 40 din Legea nr. 219/1998, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii,
aceasta urmeaza sa fie respinsa ca nefondata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 40 alin. (1) fraza intai din Legea nr. 219/1998 privind
regimul concesiunilor, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Onesti in
dosarele nr. 848/2001 si nr. 8.933/2000 ale Tribunalului Bacau - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate ridicata de acelasi autor in
aceleasi dosare, cu privire la celelalte dispozitii ale art. 40 din Legea nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu