Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 316 din 19 noiembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 901 din 12 decembrie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptie ridicata de Ion Dobre in Dosarul nr. 7.266/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ, intr-un litigiu avand ca obiect reactualizarea pensiei militare.
    La apelul nominal raspunde Ministerul Apararii Nationale, prin consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale arata ca situatia exceptionala ce a determinat adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 a constituit-o faptul ca dupa adoptarea bugetului de stat pe anul 2002 s-a constatat ca resursele financiare nu sunt suficiente pentru plata imediata a diferentelor rezultate din recalcularea pensiilor militare. Considera ca aceasta critica este netemeinica.
    Modificarea art. 79 din Legea nr. 164/2001 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 nu a vizat continutul drepturilor de pensie, ci esalonarea platilor, procedura prin care nu se aduce atingere dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie. Solicita respingerea acestei exceptii ca nefondata.
    In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, considera ca aceste norme sunt neconstitutionale atata vreme cat acestea permit "instantei de judecata sa respinga o exceptie de neconstitutionalitate ca inadmisibila pe motiv ca dispozitia legala criticata nu mai este in vigoare". Solicita admiterea acestei exceptii de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca delegarea legislativa a Guvernului se exercita in urma abilitarii de catre Parlament si in cazul situatiilor exceptionale. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisa ca urmare a constatarii, in urma adoptarii Legii bugetului de stat pe anul 2002, ca resursele financiare nu sunt suficiente pentru reactualizarea pensiilor militare in acel an. Critica dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu este intemeiata, deoarece acestea nu dau dreptul instantei de sesizare in fata careia s-a ridicat exceptia sa se pronunte asupra constitutionalitatii legilor sau ordonantelor, ci numai de a se pronunta asupra inadmisibilitatii acestora. In fine, dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu contin prevederi contrare Legii fundamentale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 7.266/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptie ridicata de Ion Dobre.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine urmatoarele: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) si (4), ale art. 58 alin. (1) si ale art. 43 alin. (1) din Constitutie, intrucat: nu a existat un caz exceptional; actul normativ putea fi adoptat numai de catre Parlament, ca unica autoritate legiuitoare in Romania; ordonanta criticata este in contradictie cu obligatia statului de a lua masuri de protectie sociala care sa asigure un nivel de trai decent; ordonanta reglementeaza intr-un domeniu rezervat legilor organice, desi aceasta interdictie constitutionala este general valabila pentru toate tipurile de ordonante emise de Guvern; 2. dispozitiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, dupa modificarea lor prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, nu permit plata pensiei reactualizate conform prevederilor textului initial; 3. dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt contrare prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, intrucat permit instantelor judecatoresti sa se substituie autoritatii de jurisdictie constitutionala si sa respinga o exceptie de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila pentru faptul ca dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare. Totodata se sustine ca prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt contrare si dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu incalca nici una dintre prevederile constitutionale invocate, avand in vedere ca: pentru ordonanta de urgenta nu exista interdictia ca Guvernul sa reglementeze in domenii rezervate legilor organice; cazul exceptional ce a determinat emiterea ordonantei de urgenta a fost dat de lipsa fondurilor financiare necesare pentru plata pensiilor reactualizate de la data initial prevazuta; ordonanta criticata nu incalca nici prevederile art. 43 alin. (1) din Constitutie si "nu a creat un climat de insecuritate sociala"; sunt constitutionale si dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece, in temeiul lor, "Instantele judecatoresti nu se pronunta sub nici o forma asupra unor exceptii de neconstitutionalitate", iar "o lege sau o ordonanta, care nu mai este in vigoare, nu poate produce efecte juridice, dat fiind principiul activitatii legii".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este nefondata sub toate aspectele. In acest sens, arata ca actul normativ criticat a fost emis in temeiul delegarii legislative prevazute de art. 114 alin. (4) din Constitutie, fiind o ordonanta de urgenta, situatie in care nu opereaza "interdictia de a se interveni in domeniul legilor organice". Caracterul exceptional al situatiei "a fost determinat de necesitatea de a se corecta inechitatile generate de aplicarea Legii nr. 164/2001". In ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, Guvernul sustine ca acestea nu au legatura cu solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecatoresti si, prin urmare, exceptia de neconstitutionalitate a acestor texte de lege este inadmisibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate:
    Autorul exceptiei a criticat initial, ca fiind neconstitutionala, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, prin care s-a dispus suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 pana la data de 31 decembrie 2001.
    Dupa ce aceasta ordonanta si-a incetat aplicabilitatea, Ion Dobre a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, dispozitii care, in opinia autorului exceptiei, contrar prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, permit instantelor judecatoresti, altele decat unica autoritate de jurisdictie constitutionala, sa respinga, ca fiind inadmisibila, o exceptie de neconstitutionalitate pe motivul ca dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare, cu toate ca solutionarea obiectului cererii supuse judecatii depinde de acele dispozitii legale.
    Totodata, a criticat prin exceptia de neconstitutionalitate si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 18 decembrie 2001, sustinand ca acest act normativ a fost emis cu incalcarea prevederilor constitutionale referitoare la delegarea legislativa. In realitate, autorul exceptiei este nemultumit de modificarea art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, modificare din cauza careia nu a putut beneficia de pensia reactualizata conform dispozitiilor initiale ale textului de lege vizat.
    Art. 79 lit. a) din Legea nr. 164/2001 prevede ca: "Pensiile militare stabilite in baza legislatiei anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi se recalculeaza astfel:
    a) cuantumul pensiei in plata se actualizeaza, avand ca baza de calcul solda lunara bruta in vigoare la data aplicarii prezentei legi, corespunzatoare functiei maxime a ultimului grad avut in activitate, pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului, emisa in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la propunerea institutiilor prevazute la art. 5 alin. (1)."
    Aceasta reglementare nu a fost modificata in continut, ci doar in redactare, utilizandu-se formula "corespunzatoare functiei maxime a gradului militar avut la data trecerii in rezerva".
    Faptul ca pensionarii militari, din categoria carora face parte si autorul exceptiei, nu beneficiaza de pensia actualizata incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001 a fost determinat de suspendarea aplicarii prevederilor art. 79, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2001, pana la data de 31 decembrie 2001, iar apoi de completarea, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001, a art. 79 cu alin. (2), care prevede:
    "(2) Sumele rezultate ca diferenta intre pensiile in plata si pensiile recalculate prin aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) se acorda esalonat incepand cu anul 2002, pana la incheierea procesului de recalculare a pensiilor din sistemul public de pensii, dupa cum urmeaza:
    a) pentru anul 2002, 10% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 ianuarie 2002, si 10% incepand cu 1 iulie 2002;
    b) pentru anul 2003, 20% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 ianuarie 2003, si 20% incepand cu 1 iulie 2003;
    c) pentru anul 2004, 20% din cuantumul diferentei, incepand cu 1 ianuarie 2004, si 20% incepand cu 1 iulie 2004."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.";
    - Art. 58 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.";
    - Art. 114 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. [...]
    (4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.";
    - Art. 144 lit. c): "Curtea Constitutionala are urmatoarele atributii: [...]
    c) hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor."
    Autorul a mai sustinut ca prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 sunt contrare dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, facand referire la dreptul la un proces echitabil prevazut de alin. (1) al acestui articol, dispozitii care au urmatorul continut: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a statuat in mod constant ca prin alin. (1) si (4) ale art. 114 din Constitutie s-au reglementat doua institutii distincte ale delegarii legislative. Cea prevazuta la alin. (4) nu are la baza o lege speciala de abilitare a Guvernului, ci situatia exceptionala, in care Guvernul trebuie sa actioneze urgent si din proprie initiativa. In acest caz nu opereaza interdictia inscrisa in alin. (1) de a nu reglementa in domenii care fac obiectul legilor organice.
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisa cu respectarea normelor constitutionale. Delegarea legislativa a Guvernului este o prerogativa acordata de dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, prin care nu se contrazice principiul potrivit caruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare.
    Situatia exceptionala care a determinat emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 a constituit-o constatarea facuta de executiv, dupa adoptarea bugetului de stat pe anul 2002, ca resursele financiare bugetare sunt insuficiente pentru plata imediata a diferentelor rezultate din recalcularea pensiilor militare si se impune esalonarea platii acestor diferente.
    Referitor la dispozitiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, Curtea constata ca modificarea acestora prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 nu a dus la schimbarea continutului lor. Alin. (2) al aceluiasi articol prevede esalonarea platii diferentelor rezultate din recalcularea pensiilor militare pe o perioada de 3 ani si o punere de acord a acestei operatiuni cu reglementarile generale aplicabile in sistemul public de pensii. Aceste dispozitii nu aduc atingere dreptului la pensie prevazut de art. 43 alin. (2) din Constitutie. Statul este indreptatit sa dispuna un nou mod de calcul al drepturilor de pensie, incepand de la data intrarii in vigoare a noilor reglementari legale, cu conditia ca prin aceasta sa nu se aduca atingere drepturilor anterior castigate. De asemenea, poate dispune recalcularea pensiilor anterior stabilite, in vederea majorarii lor, ca o masura de protectie sociala. Data de la care opereaza asemenea majorari, precum si cuantumul lor sunt determinate in mod obiectiv de resursele financiare existente care pot fi alocate acestui scop.
    In ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, critica autorului exceptiei se indreapta impotriva solutiei instantei de sesizare care a respins, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001, respingere ce a avut ca temei de drept tocmai prevederile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata. Partea a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale cu scopul de a preintampina respingerea de catre instanta, fara sesizarea Curtii Constitutionale, a unei alte exceptii de neconstitutionalitate.
    Respingerea, ca fiind inadmisibila, a unei exceptii de neconstitutionalitate, chiar de catre instanta judecatoreasca in fata careia s-a ridicat aceasta, este justificata in situatiile in care dispozitiile legale vizate nu sunt incidente in cauza sau cand exista vreunul dintre celelalte motive de inadmisibilitate prevazute la alin. (1), (2) si (3) ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
    Instituirea prin alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, a inadmisibilitatii unei exceptii de neconstitutionalitate pe motivul ca dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare nu contravine nici unei dispozitii constitutionale si nu este de natura sa conduca la ideea ca prin aceasta instanta care judeca fondul se substituie, sub acoperirea unei dispozitii legale, Curtii Constitutionale. Dispozitiile alin. (1), (2) si (3) ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt norme de procedura pe care instanta care a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate este obligata sa le aplice in vederea selectarii doar a acelor exceptii care, potrivit legii, pot face obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, unica autoritate de jurisdictie constitutionala. Aceasta procedura nu face posibila respingerea sau admiterea exceptiei de neconstitutionalitate de catre instanta judecatoreasca, ci doar pronuntarea, in situatiile date, asupra oportunitatii sesizarii Curtii Constitutionale.
    Alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, nu contine nici o dispozitie contrara prevederilor constitutionale. Acest text de lege stabileste doar procedura de urmat in cazul constatarii existentei vreunui caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate.
    Referitor la sustinerea ca prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt contrare dispozitiilor art. 6 - privind dreptul la un proces echitabil - din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca, desi autorul nu arata in ce consta aceasta incalcare, afirmatia sa este contrazisa chiar de existenta procesului in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie ridicata de Ion Dobre in Dosarul nr. 7.266/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 19 noiembrie 2002.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat-asistent,
                              Laurentiu Cristescu

                             OPINIE SEPARATA

    Contrar solutiei adoptate cu votul majoritatii membrilor Curtii Constitutionale, apreciem ca exceptia de neconstitutionalitate solutionata prin prezenta decizie este intemeiata in privinta dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, respectiv a conditiei impuse de acest text de lege pentru admisibilitatea supunerii controlului de constitutionalitate a posteriori numai a dispozitiilor legale care sunt "in vigoare", aceasta sintagma reprezentand o adaugare la prevederile constitutionale, contrara spiritului acestora.
    Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala "hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor", fara alte conditionari referitoare la natura actelor normative respective.
    Dezvoltarea normei constitutionale in art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, in sensul concretizarii conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca o lege sau o ordonanta pentru a putea fi supusa controlului de constitutionalitate pe calea exceptiei, chestiune prejudiciala, ridicata in fata instantei judecatoresti, este, in cvasitotalitate, justificata si corespunde vointei constituantei.
    In sistemul romanesc de control de constitutionalitate a legilor neadoptandu-se posibilitatea declansarii controlului pe baza sesizarii de catre orice persoana a Curtii Constitutionale, prin "actio popularis", se are in vedere declansarea acestui tip de control doar pe cale incidentala, prin exceptii ridicate in fata instantelor judecatoresti. Rezulta, asadar, ca se poate solicita controlul de constitutionalitate numai al acelor dispozitii legale care, in cazuri concrete, sunt incidente pentru solutionarea litigiilor aflate pe rolul instantelor judecatoresti, legi sau ordonante in ansamblu ori doar anumite reglementari din cuprinsul acestora. Conditia ca de dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate sa depinda solutionarea cauzei este, evident, necesara, dar si suficienta, fara cerinta ca acea dispozitie legala sa fie si formal in vigoare. Scoaterea sau iesirea formala din vigoare a unei norme juridice nu inseamna neaparat si in toate situatiile inaplicabilitatea sa.
    Conform principiului general, o norma juridica actioneaza in timp din momentul intrarii ei in vigoare si pana in momentul iesirii sale din vigoare. Sunt unele exceptii si de la acest principiu general, cum sunt retroactivitatea si ultraactivarea legii penale mai favorabile sau ultraactivarea legii penale temporare. Chiar si legea civila poate ultraactiva in unele situatii potrivit principiului "tempus regit actum". Astfel, o lege posterioara nu poate atinge dreptul nascut sub imperiul legii anterioare, aceasta urmand sa guverneze dreptul respectiv, inclusiv solutionarea litigiului legat de realizarea acelui drept, chiar si ulterior iesirii sale din vigoare.
    Prin aplicarea rigida a conditiei ca legea sau ordonanta sa fie "in vigoare" la data ridicarii exceptiei, ca si la data solutionarii acesteia de Curtea Constitutionala, se inlatura de la controlul de constitutionalitate dispozitiile legale determinante in solutionarea cauzei. In asemenea situatii instanta judecatoreasca are doua posibilitati: aplica dispozitiile legale respective, chiar daca acestea contravin in mod flagrant prevederilor constitutionale sau refuza aplicarea lor pe motiv ca sunt neconstitutionale. In prima ipoteza se incalca insasi Constitutia, iar in cea de a doua instanta judecatoreasca se subroga in atributiile Curtii Constitutionale care, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "este unica autoritate de jurisdictie constitutionala in Romania".

                                Judecator,
                              Kozsokar Gabor

                                Judecator,
                            Nicolae Cochinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 316/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 316 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 316/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu