DECIZIE Nr.
314 din 13 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (7) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 1 aprilie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă
- procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (7) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Dumagas Trade" - S.R.L. în Dosarul nr.
1.664/117/2007 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ
şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece
critica autorului excepţiei vizează o omisiune legislativă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.664/117/2007, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de
conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (7) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dumagas" - S.R.L.
în dosarul de mai sus, având ca obiect anularea în contencios administrativ a
unui proces-verbal de contravenţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile
legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1)
referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii, ale art. 21 alin. (3)
referitoare la dreptul la un proces echitabil şi ale art. 24 alin. (1)
referitoare la garantarea dreptului la apărare, deoarece textul nu prevede în
mod expres ce se întâmplă în situaţia în care contravenientul este o persoană
juridică, legiuitorul trebuind să prevadă că în cazul acesteia obiecţiunile cu
privire la conţinutul procesului-verbal de constatare a contravenţiei pot fi
formulate şi de către prepusul
contravenientului - persoană juridică, astfel încât acesta din urmă să se
bucure de o garanţie deplină a dreptului său la apărare.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dreptul consacrat
de textul legal criticat, respectiv acela de a face obiecţiuni, nu trebuie
confundat cu dreptul la apărare, garantat părţilor în timpul unui proces.
Dispoziţiile art. 16 din Constituţie se referă la
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi nu au incidenţă în cauză.
De asemenea, dreptul părţilor la un proces echitabil şi
dreptul la apărare sunt pe deplin respectate de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001,
întrucât instanţa competentă să soluţioneze plângerea îndreptată împotriva
procesului-verbal de constare şi sancţionare a contravenţiei este obligată,
potrivit art. 33 şi art. 34 alin. (2), să urmeze anumite reguli procedurale în
acest sens.
In sfârşit, Guvernul mai arată că, în realitate,
critica autorului excepţiei vizează modul de interpretare şi aplicare de către
instanţele de judecată a textului de lege criticat, asemenea critici neintrând,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, în competenţa de soluţionare a
Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile
legale criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
De asemenea, critica referitoare la modul de
interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 16 alin. (7) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 nu poate fi supusă controlului de contencios
constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 16 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, care au următorul
conţinut: „In momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este
obligat să aducă la cunoştinţă contravenientului dreptul de a face obiecţiuni
cu privire la conţinutul actului de constatare. Obiecţiunile sunt consemnate
distinct în procesul-verbal la rubrica «Alte menţiuni», sub sancţiunea
nulităţii procesului-verbal. "
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, dată fiind motivarea autorului, excepţia de neconstituţionalitate
este inadmisibilă. Astfel, în susţinerea criticilor se arată că textul legal
contravine drepturilor invocate, întrucât ar trebui să mai conţină şi alte
elemente de natură să stabilească univoc ce se întâmplă în situaţia în care
contravenientul este o persoană juridică. Or, o astfel de critică excedează controlului de contencios
constituţional, dezlegarea problemei juridice ţinând de modul de interpretare
şi de aplicare a legii care este atributul exclusiv al instanţei de drept
comun. De altfel, anumite aspecte au fost dezlegate de Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie - Secţiile Unite, prin Decizia nr. XXII din 19 martie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 5 decembrie 2007, prilej cu care instanţa supremă a
stabilit că nerespectarea cerinţelor înscrise în art. 16 alin. (7) din actul
normativ menţionat atrage nulitatea relativa a procesului-verbal de constatare
a contravenţiei. O astfel de concluzie a fost desprinsă ca urmare a
interpretării dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, stabilindu-se că
numai lipsa menţiunilor limitativ enumerate în art. 17 atrage nulitatea
absolută a procesului-verbal şi, în toate celelalte cazuri de nerespectare a
cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească actul, inclusiv cel referitor la
consemnarea distinctă a obiecţiunilor, nulitatea nu poate fi invocată decât
dacă s-a pricinuit o vătămare ce nu se poate înlătura decât prin anularea
acelui act.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (7) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Dumagas Trade" - S.R.L. în Dosarul nr.
1.664/117/2007 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ
şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru