Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 311 din 30 martie 2005

pentru aprobarea documentelor suplimentare privind aplicarea Criteriilor si metodelor pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, aprobate prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.078/2003

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 317 din 14 aprilie 2005


SmartCity3


    In temeiul dispozitiilor art. 8 lit. l) si ale art. 10 alin. (4) si (5) din Legea gazelor nr. 351/2004,

    presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta decizie.

    Art. 1
    Se aproba documentele suplimentare pentru aplicarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.078/2003 privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2004, prevazute in anexele nr. 1 - 3*), care fac parte integranta din prezenta decizie.
------------
    *) Anexele nr. 1 - 3 sunt reproduse in facsimil.

    Art. 2
    Compartimentele de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, precum si operatorii licentiati din sectorul gazelor naturale vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei decizii.
    Art. 3
    Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

              Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare
                       in Domeniul Gazelor Naturale,
                              Stefan Cosmeanu

    ANEXA 1

                         EXPLICATII SUPLIMENTARE
privind aplicarea Criteriilor si metodelor pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, aprobate prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.078/2003

    Introducere

    Acest document ofera informatii suplimentare privind modul de aplicare a "Criteriilor si metodelor pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale", aprobate prin Decizia presedintelui ANRGN nr. 1.078/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2004, numit in continuare "Metodologie".
    Documentul reprezinta, totodata, un ghid in aplicarea prevederilor metodologiei si ofera explicatiile necesare pentru corecta fundamentare a preturilor si a tarifelor reglementate, detaliind interpretarea pe care ANRGN o confera acesteia.
    Metodologia acopera activitatile reglementate ce sunt desfasurate in sectorul gazelor naturale, dupa cum urmeaza:
    a) Transportul gazelor naturale prin sistemul national de transport, inclusiv tranzitul gazelor naturale prin acest sistem;
    b) Inmagazinarea subterana a gazelor naturale;
    c) Distributia gazelor naturale prin sistemele de distributie;
    d) Furnizarea reglementata a gazelor naturale catre consumatorii captivi si/sau consumatorii care nu isi exercita drepturile ce decurg din calitatea de consumator eligibil.

    1. Aspecte generale

    CAP. 1
    Principii generale

    Referitor la art. 1 lit. a)
    Preturile finale reglementate, la care se realizeaza furnizarea reglementata a gazelor naturale, acopera toate costurile implicate de asigurarea cu gaze naturale a consumatorului final (captiv sau care nu isi exercita drepturile ce decurg din calitatea de consumator eligibil). Din acest punct de vedere, pretul final reglementat acopera atat costurile aferente achizitionarii si comercializarii gazelor naturale ca marfa in sine, cat si toate costurile aferente serviciilor de transport, inmagazinare si distributie necesare ca acestea sa ajunga de la furnizor la consumatorul final.

    Referitor la art. 2
    Preturile finale reglementate, dupa cum a fost deja mentionat, acopera toate costurile legate de asigurarea cu gaze naturale a consumatorului final. In consecinta, preturile finale reglementate vor acoperi inclusiv costurile legate de mentinerea, la dispozitia consumatorului, a unei conexiuni cu sistemul de distributie (bransamentul) si a unei capacitati rezervate in sistemul respectiv. Aceste costuri, de mentinere in stand-by a unei conexiuni cu sistemul de distributie (bransamentul) si a unei capacitati rezervate in acest sistem, sunt acoperite de componenta fixa a pretului final reglementat, respectiv abonamentul (art. 63 si 64 din Metodologie).

    Referitor la art. 3 alin. (3) lit. d)
    Metodologia nu acopera modalitatile de remunerare a constructiei fizice a racordurilor sau a bransamentelor. Veniturile realizate de operatori din tarifele de racordare sau din tarifele de bransare sunt considerate excluse din veniturile reglementate, iar costurile asociate constructiei unor astfel de racorduri sau bransamente sunt excluse din costurile recunoscute de ANRGN (atat costuri operationale - OPEX, cat si costuri de capital - CAPEX). In cazul racordurilor si a bransamentelor, Metodologia ia in considerare doar costurile legate de mentinerea acestora in stare de functionare, in conditii de siguranta. Aceste costuri sunt permise si recunoscute in veniturile reglementate ale operatorilor de transport si/sau de distributie.

    Referitor la art 2 si art. 5
    Pentru prima perioada de reglementare, tarifele de distributie si preturile finale reglementate vor fi stabilite diferentiat pe categorii de consumatori, pentru fiecare operator in parte, pentru intreaga arie de distributie deservita. Incepand cu cea de a doua perioada de reglementare, in functie de cantitatea si calitatea datelor de fundamentare oferite de operatori, precum si in functie de dezvoltarea pietei interne a gazelor naturale si intarirea competitiei, ANRGN va lua in considerare oportunitatea stabilirii de tarife de distributie si preturi finale reglementate diferentiate pe unitati teritoriale mai restranse (judet, localitati) din aria de distributie deservita de acelasi operator.

    CAP. 2
    Definirea perioadelor de reglementare

    Referitor la art. 9
    Pentru operatorii de transport, de inmagazinare si/sau de distributie care incep activitatea in interiorul unei perioade de reglementare, prima perioada de reglementare se va termina odata cu terminarea perioadei de reglementare a tuturor celorlalti operatori cu activitate similara. De exemplu, pentru un operator care incepe o activitate reglementata la jumatatea celei de a doua perioade de reglementare, prima perioada de reglementare va dura 2 1/2 ani si se va sfarsi odata cu perioada de reglementare curenta a operatorilor cu activitate similara.

    CAP. 3
    Definirea activitatilor reglementate

    Sectiunea 1
    Transportul gazelor naturale

    Referitor la art. 12
    Exploatarea capacitatilor de transport se refera la toate sarcinile ce ii revin operatorului privind operarea si intretinerea sistemul de transport si pentru asigurarea functionarii acestuia in conditii de siguranta, inclusiv inlocuirea conductelor magistrale si a instalatiilor si echipamentelor aferente, odata ce acestea au atins durata lor tehnica si economica de viata.

    Referitor la art. 13
    Dezvoltarea capacitatilor de transport se refera la actiunile desfasurate de operator pentru cresterea capacitatii de transport, fie prin marirea capacitatii de transport pe conductele magistrale existente, fie prin extinderea retelei de conducte magistrale, dar fara a se referi la racordarea unor noi consumatori la conductele magistrale deja existente.

    Referitor la art. 14
    Utilizarea sistemului, pe langa actiunile si operatiunile descrise in Metodologie, inglobeaza si transpunerea acestor servicii prestate utilizatorilor in contracte si sunt recunoscute in veniturile operatorului. Din acest punct de vedere, toate activitatile si operatiunile desfasurate de operator pentru sau in legatura cu incheierea si derularea contractelor pentru prestarea serviciilor de transport, precum si toate relatiile cu clientii derivate din prestarea acestor servicii, se subscriu utilizarii sistemului.

    Sectiunea 2
    Inmagazinarea subterana a gazelor naturale

    Referitor la art. 17
    Exploatarea capacitatilor de inmagazinare subterana se refera la toate sarcinile ce ii revin operatorului privind operarea si intretinerea sistemului de inmagazinare subterana si pentru asigurarea functionarii acestuia in conditii de siguranta, inclusiv repararea sondelor si/sau inlocuirea instalatiilor si echipamentelor aferente din subteran sau de suprafata, odata ce acestea au atins durata lor tehnica si economica de viata.

    Referitor la art. 18
    Dezvoltarea capacitatilor de inmagazinare subterana se refera la actiunile desfasurate de operator pentru cresterea capacitatii depozitului subteran, fie prin marirea capacitatii de injectie/extractie, fie prin constructia de noi sonde sau altele asemenea.

    Referitor la art. 19
    Utilizarea sistemului, pe langa actiunile si operatiunile descrise in Metodologie, inglobeaza si transpunerea acestor servicii prestate utilizatorilor in contracte si sunt recunoscute in veniturile operatorului. Din acest punct de vedere, toate activitatile si operatiunile desfasurate de operator pentru sau in legatura cu incheierea si derularea contractelor pentru prestarea serviciilor de inmagazinare subterana, precum si toate relatiile cu clientii derivate din prestarea acestor servicii, se subscriu utilizarii sistemului.

    Sectiunea 3
    Distributia gazelor naturale

    Referitor la art. 24
    Exploatarea capacitatilor de distributie se refera la toate sarcinile ce ii revin operatorului privind operarea si intretinerea sistemului de distributie si pentru asigurarea functionarii acestuia in conditii de siguranta, inclusiv inlocuirea conductelor de distributie si a instalatiilor si echipamentelor aferente, odata ce acestea au atins durata lor tehnica si economica de viata.

    Referitor la art. 25
    Dezvoltarea capacitatilor de distributie se refera la actiunile desfasurate de operator pentru cresterea capacitatii de distributie, fie prin marirea capacitatii de distributie pe conductele existente, fie prin extinderea retelelor de distributie, fara a se referi insa la bransarea unor noi consumatori la conductele existente sau la separarea acestora.

    Referitor la art. 26
    Utilizarea sistemului, pe langa actiunile si operatiunile descrise in Metodologie, inglobeaza si transpunerea acestor servicii prestate utilizatorilor in contracte si sunt recunoscute in veniturile operatorului. Din acest punct de vedere, toate activitatile si operatiunile desfasurate de operator pentru sau in legatura cu incheierea si derularea contractelor pentru prestarea serviciilor de distributie, precum si toate relatiile cu clientii derivate din prestarea acestor servicii, se subscriu utilizarii sistemului.

    Sectiunea 4
    Furnizarea reglementata a gazelor naturale

    Referitor la art. 27
    In situatia unor consumatori care nu vor sau nu pot sa incheie un contract de cumparare a gazelor naturale cu clauze si pret negociat, acestia vor fi considerati drept captivi (nu exercita dreptul de a fi eligibili). Pentru aceasta categorie de consumatori si exclusiv pentru aceasta, furnizarea se va face in regim reglementat, respectiv in baza unui contract cu clauze standard si a unui pret aprobate de ANRGN. Clauzele contractuale standard vor fi stabilite de ANRGN in urma consultarii cu operatorii din sectorul gazelor naturale. Odata aprobate, aceste clauze nu mai pot face obiectul unei negocieri intre consumator si furnizor. Pretul la care se face furnizarea pentru consumatorii considerati drept captivi, in conditiile standard din contractele aprobate de ANRGN, va fi de asemenea reglementat. Furnizorul care va realiza furnizarea in baza unui contract cu clauze si pret aprobate de ANRGN este considerat furnizor de ultima instanta. Desemnarea unui astfel de furnizor, avand dreptul sa comercializeze gazele naturale pe aceasta piata captiva, se va realiza in baza regulilor de selectie emise de ANRGN, dupa consultarea cu operatorii din sector. Pretul gazelor naturale la care se realizeaza furnizarea de ultima instanta se determina prin aceeasi metodologie utilizata in calculul pretului reglementat pentru consumatorii captivi in prima perioada de reglementare, adaptata insa evolutiilor viitoare ale pietei interne a gazelor naturale. Marja furnizorului de ultima instanta va acoperi integral costurile de operare si de capital, inclusiv costul capitalului, realizate intr-o maniera prudenta si eficienta pentru desfasurarea activitatii de furnizor de ultima instanta. Pentru consumatorii eligibili (care au incheiate contracte de cumparare gaze naturale cu clauze si pret negociat), nici pretul final si nici marja furnizorului nu vor fi reglementate de ANRGN, acestea urmand a se supune regulilor unei piete libere, concurentiale.

    CAP. 4
    Venitul reglementat

    Referitor la art. 32
    Venitul aferent anului (i) al perioadei de reglementare (x), recunoscut de catre ANRGN, acopera costurile aflate sub controlul managementului operatorului (reprezentand venitul reglementat asa cum este definit la art. 28 alin. (1) din Metodologie) si costurile care nu sunt sub controlul managementului operatorului (reprezentand costurile preluate directe, asa cum sunt definite la art. 28 alin. (2) din Metodologie). Formula generala de calcul este:

    VA_(x)_i_t,ds,d,fr = VR_(x)_i_t,ds,d,fr + CS_(x)_i_t,ds,d,fr

    unde:
    VA_(x)_i_t,ds,d,fr - venitul in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru una din activitatile reglementate, dupa caz;
    VR_(x)_i_t,ds,d,fr - venitul reglementat in anul "i" al perioadei de reglementare (x) pentru una din activitatile reglementate, dupa caz;
    CS_(x)_i_t,ds,d,fr - costurile preluate direct in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru una din activitatile reglementate, dupa caz.

    Venitul aferent anului "i" al perioadei de reglementare (x) se determina
    - in cazul activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, la nivelul veniturilor totale, cu urmatoarea formula:

    VA_(x)_i_t,ds = VT_(x)_i_t,ds = VRT_(x)_i_t,ds + CST_(x)_i_t,ds

    unde:
    VA_(x)_i_t,ds - venitul in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de transport, respectiv pentru activitatea de inmagazinare subterana;
    VT_(x)_i_t,ds - venitul total in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de transport, respectiv pentru activitatea de inmagazinare subterana;
    VRT_(x)_i_t,ds - venitul reglementat total in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de transport, respectiv pentru activitatea de inmagazinare subterana;
    CST_(x)_i_t,ds - costurile totale preluate direct in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de transport, respectiv pentru activitatea de inmagazinare subterana.

    - in cazul activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata, la nivelul veniturilor unitare, cu urmatoarea formula:

    VA_(x)_i_d,fr = VU_(x)_i_d,fr = VRU_(x)_i_d,fr + CSU_(x)_i_d,fr +
                                    [CUG_(x)_i_fr]

    unde:
    VA_(x)_i_d,fr - venitul unitar in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata;
    VU_(x)_i_d,fr - venitul total unitar in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata;
    VRU_(x)_i_d,fr - venitul reglementat unitar in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata;
    CSU_(x)_i_d,fr - costurile unitare preluate direct in anul "i" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata.
    CUG_(x)_i_fr - suma fixa unitara pentru acoperirea costurilor legate de achizitia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente si impozitul pentru gazele naturale din productia interna, destinate revanzarii in cadrul activitatii de furnizare reglementata, in anul "i" al perioadei de reglementare (x). Acest element este utilizat numai in formula venitului anual aferent activitatii de furnizare reglementata. Pentru activitatea de distributie, acest termen nu se aplica.

    Venitul aferent anului (i) al perioadei de reglementare (x) sta la baza determinarii tarifelor pentru anul (i) al perioadei de reglementare (x), pe care operatorii sunt indreptatiti sa le practice in contractele de prestare a serviciilor de transport, de inmagazinare subterana sau de distributie, respectiv a preturilor finale reglementate pentru activitatea de furnizare reglementata.

    Referitor la art. 34
    In primul an al fiecarei perioade de reglementare, venitul reglementat se determina pe baza venitului de baza VB1 dupa urmatoarele relatii de calcul:
    - in cazul activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, venitul reglementat total aferent activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana este egal cu venitul de baza calculat pentru respectiva activitate, conform art. 34 alin. (1) din Metodologie

    VRT_(x)_1_t,ds = VB_(x)_1_t,ds

    unde:
    VRT_(x)_1_t,ds - venitul reglementat total in primul an "i=1" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de transport, respectiv pentru activitatea de inmagazinare subterana;
    VB_(x)_1_t,ds - venitul de baza aferent activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, calculat potrivit art. 34 alin. (1) si celorlalte prevederi ale Metodologiei, pentru perioada de reglementare (x).

    - in cazul activitatilor de distributie, respectiv de furnizare reglementata, venitul reglementat unitar este egal cu venitul de baza calculat pentru respectiva activitate, conform art. 34 alin. (1) din Metodologie, impartit la cantitatea totala de gaze naturale estimata a fi distribuita, respectiv furnizata in primul an al perioadei de reglementare

    VRU_(x)_1_d,fr = VB_(x)_1_d,fr / Q_(x)_1_d,fr

    unde:
    VRU_(x)_1_d,fr - venitul reglementat unitar in primul an "i=1" al perioadei de reglementare (x), pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    VB_(x)_1_d,fr - venitul de baza aferent activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata, calculat potrivit art. 34 alin. (1) si celorlalte prevederi ale Metodologiei, pentru perioada de reglementare (x);
    Q_(x)_1_d,fr - cantitatea de gaze naturale estimata a fi distribuita, respectiv de a fi furnizata in regim reglementat, in primul an "i=1" al perioadei de reglementare (x), masurata la consumator, respectiv fara a fi incluse consumurile tehnologice ale operatorului.
    Cantitatea de gaze naturale estimata a fi distribuita, respectiv de a fi furnizata in regim reglementat, in primul an "i=1" al perioadei de reglementare (x), se fundamenteaza de catre operatorul de distributie, respectiv de catre operatorul care realizeaza furnizarea reglementata. Prognoza privind cantitatile estimate si fundamentarea acesteia se inainteaza ANRGN odata cu inaintarea fundamentarilor privind stabilirea venitului de baza (art. 143 alin. 1 din Metodologie). Estimarea cantitatilor se realizeaza in conditiile standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale prevazute in Standardul SR 3317.
    ANRGN are dreptul sa ceara sau sa propuna revizuirea prognozelor inaintate, urmand ca in calculul venitului reglementat unitar - VRU_(x)_1_d,fr, cantitatea de gaze naturale - Q_(x)_1_d,fr sa se stabileasca de comun acord cu operatorul.
    Tinand cont de impactul pe care deschiderea pietei interne, schimbarea metodologiilor de tarifare si procesul de privatizare al principalelor companii de distributie il produc, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata, venitul reglementat unitar - VRU_(1)_1_d,fr stabilit pentru prima perioada de reglementare va fi recalculat in situatia in care diferenta intre cantitatea estimata Q_(1)_i_d,fr si cea efectiv distribuita, respectiv furnizata in regim reglementat este substantial diferita. Valoarea limitei de la care este permisa recalcularea venitului reglementat unitar - VRU_(1)_i_d,fr va fi convenita cu fiecare operator in parte. Diferentele de venit reglementat unitar - delta VRU_(1)_i_d,fr in plus vor fi recuperate de la operator, respectiv cele in minus vor fi recunoscute operatorului, odata cu ajustarea venitului reglementat unitar din anul urmator al primei perioade de reglementare. Diferentele de venit reglementat unitar - delta VRU_(1)_i_d,fr vor fi calculate pentru intreaga diferenta dintre cantitatile prognozate si cele efectiv realizate. Pentru perioadele de reglementare ulterioare (x >/= 2), ANRGN nu va accepta recalculari ale venitului reglementat unitar - VRU_(x)_i_d,fr.

    Referitor la art. 36
    Sporul de eficienta economica realizat anual in perioada de reglementare este calculat ca diferenta intre nivelul costurilor de operare (OPEX) aflate sub controlul operatorului, permis de ANRGN in respectivul an al perioadei de reglementare si nivelul costurilor efectiv realizate de operator in acelasi an.

    Referitor la art. 37
    Analiza sporurilor anuale de eficienta economica se face de catre ANRGN, pe baza informatiilor puse la dispozitia sa de catre operator, in vederea identificarii surselor din care provin aceste castiguri: cresterea performantelor manageriale ale operatorului sau reduceri de costuri datorate unor factori externi (reduceri de taxe, impozite, contributii, scutiri sau amanari la plata, altele asemenea).

    Referitor la art. 38
    Sporurile anuale de eficienta economica ce rezulta din cresterea performantelor manageriale ale operatorului vor fi pastrate de operator pentru o perioada de 5 ani, incepand cu anul in care au fost obtinute. Orice alte castiguri de eficienta vor fi trecute consumatorilor la inceputul perioadei de reglementare imediat urmatoare anului in care acestea au fost obtinute.

    Referitor la art. 40
    Cantitatile ce sunt luate in calcul sunt cele destinate exclusiv furnizarii in regim reglementat.
    La calculul sumei fixe unitare, costurile aferente gazelor naturale din depozite, ca marfa, sunt incluse in costurile generale de achizitie a gazelor naturale din import sau din intern, in functie de originea lor.
    Cantitatile de gaze naturale transportate se refera atat la cantitatile de gaze naturale ce sunt transportate direct (fara a mai fi inmagazinate) de la producatori sau din import la utilizatori, cat si la cantitatile transportate pentru acestia, provenind din depozitele subterane.
    Termenii formulei generale de calcul a CUG_fr se determina astfel:

    - costul gazelor naturale din import:

                        r
                       ___
                      \
    Q_fr_imp * Pimp =  > (qv_fr_imp * Pvimp)
                      /___
                       v=1

    unde:
    qv_fr_imp - cantitatea de gaze naturale din import provenind din contractul de import (v), destinata furnizarii reglementate, fie ca aceste cantitati sunt livrate direct utilizatorilor, pe masura ce sunt importate, fie ca sunt extrase dintr-un depozit de inmagazinare subterana in care au fost stocate anterior livrarii;
    Pvimp - pretul unitar, exprimat in lei/1.000 mc, aferent fiecarei cantitati qv_fr_imp.
    Pretul unitar Pvimp luat in calcul la determinarea costului gazelor naturale din import este considerat in conditii de livrare DAF Romania, cu toate taxele si comisioanele vamale, precum si comisionul importatorului, incluse.
    Costul transportului pe parcursul extern, precum si orice alte taxe, alte obligatii legale si/sau alte costuri de orice natura implicate de acest transport sunt considerate incluse in pretul de import.
    Costul transportului pe parcursul intern, precum si orice alte taxe, alte obligatii legale si/sau alte costuri de orice natura implicate de acest transport nu sunt considerate incluse in pretul unitar Pvimp si sunt recunoscute in masura in care exista obligatia legala de plata a acestora si/sau sunt realizate in mod prudent si rezonabil.

    - costul gazelor naturale din productia interna:

                        t
                       ___
                      \
    Q_fr_int * Pint =  >  (qw_fr_int x Pwint)
                      /___
                       w=1

    unde:
    qw_fr_int - cantitatea de gaze naturale din productia interna provenind din contractul (w), destinata furnizarii reglementate, fie ca aceste cantitati sunt livrate direct utilizatorilor, pe masura ce producatorii le injecteaza in sistemul national de transport, fie ca sunt extrase dintr-un depozit de inmagazinare subterana in care au fost stocate anterior livrarii;
    Pwint - pretul unitar, exprimat in lei/1000 mc, aferent fiecarei cantitati qw_fr_int.
    Pretul unitar Pwint luat in calcul la determinarea costului gazelor naturale din productia interna este considerat la robinetul de iesire din statia/panoul de masurare al producatorului.
    Costul transportului in perimetrul de exploatare si/sau intre acestea, precum si orice alte taxe, alte obligatii legale si/sau alte costuri de orice natura implicate de acest transport, inclusiv uscarea, tratarea si/sau comprimarea gazelor naturale, precum si/sau orice alte operatiuni efectuate de producator pentru sau in legatura cu productia si livrarea acestora pana la robinetul de iesire din statia/panoul de masurare al producatorului, sunt considerate incluse in pret.
    Costul transportului de la statia/panoul de masurare al producatorului pana la robinetul de iesire din statia de reglare-masurare-predare la consumator/operatorul de distributie, precum si orice alte taxe, alte obligatii legale si/sau alte costuri de orice natura implicate de acest transport nu sunt considerate incluse in pretul unitar Pwint si sunt recunoscute in masura in care exista obligatia legala de plata a acestora si/sau sunt realizate in mod prudent si rezonabil.

    - impozitul pentru gazele naturale din productia interna:

                             t
                            ___
                           \
    Q_fr_int * IMP = IMP *  >   qw_fr_int
                           /___
                            w=1

    unde:
    IMP - impozitul pentru gazele naturale din productia interna, stabilit conform reglementarilor legale in vigoare;
    qw_fr_int - cantitatea de gaze naturale din productia interna provenind din contractul (w), destinata furnizarii reglementate, fie ca aceste cantitati sunt livrate direct utilizatorilor, pe masura ce producatorii le injecteaza in sistemul national de transport, fie ca sunt extrase dintr-un depozit de inmagazinare subterana in care au fost stocate anterior livrarii.

    - costul transportului gazelor naturale, destinate a fi furnizate in regim reglementat:

                     r                           t
                    ___                         ___
                   \                           \
    Q_fr_t * T_t =  >   (qv_fr_imp * T_t_(v) +  >   (qw_fr_int * T_t_(w)
                   /___                        /___
                    v=1                         w=1

    unde:
    T_t_(v), T_t_(w) - tarifele reglementate pentru serviciile de transport, corespunzator cantitatilor de gaze naturale din import qv_fr_imp, respectiv din productia interna qw_fr_int estimate a fi transportate;
    qv_fr_imp - cantitatea de gaze naturale din import provenind din contractul de import (v), destinata furnizarii reglementate, fie ca aceste cantitati sunt livrate direct utilizatorilor, pe masura ce sunt importate, fie ca sunt extrase dintr-un depozit de inmagazinare subterana in care au fost stocate anterior livrarii;
    qw_fr_int - cantitatea de gaze naturale din productia interna provenind din contractul (w), destinata furnizarii reglementate, fie ca aceste cantitati sunt livrate direct utilizatorilor, pe masura ce producatorii le injecteaza in sistemul national de transport, fie ca sunt extrase dintr-un depozit de inmagazinare subterana in care au fost stocate anterior livrarii.

    - costul serviciilor de inmagazinare a gazelor naturale, destinate a fi furnizate in regim reglementat

                               r
                              ___
                             \
    Q_fr_ds * (T_t + T_ds) =  >   % qv_fr_imp * (T_t_(v) + T_ds_(v)) +
                             /___
                              v=1

                               t
                              ___
                             \
                           +  >   % qv_fr_int * (T_t_(w) + T_ds_(w))
                             /___
                              w=1

    unde:
    T_t_(v), T_ds_(v), (T_t_(w), T_ds_(w) - tarifele reglementate pentru serviciile de transport si pentru serviciile de inmagazinare subterana, corespunzatoare transportului si inmagazinarii unei parti din cantitatile de gaze naturale din import qv_fr_imp, respectiv din productia interna qw_fr_int, estimate a fi transportate din import si de la producator pana la depozitele subterane si inmagazinate;
    % qv_fr_imp - cota-parte din cantitatea de gaze naturale din import provenind din contractul de import (v), destinata furnizarii reglementate, estimata a fi stocata in depozitele de inmagazinare subterana;
    % qw_fr_int - cota-parte din cantitatea de gaze naturale din productia interna provenind din contractul (w), destinata furnizarii reglementate, estimata a fi stocata in depozitele de inmagazinare subterana.

    Suma fixa unitara - CUG_fr, stabilita la inceputul fiecarui an al perioadei de reglementare pentru acoperirea costurilor legate de achizitia gazelor naturale, va fi recalculata de ANRGN pe parcursul anului, in situatia in care modificari ale preturilor gazelor naturale din productia interna sau din import, respectiv ale tarifelor reglementate, induc o variatie mai mare de +/- 5% a sumei fixe unitare - CUG_fr.

    Referitor la art. 42
    Cantitatile de gaze naturale Q_fr_imp - cantitatea anuala de gaze naturale din import si, respectiv, Q_fr_int - cantitatea anuala de gaze naturale din productia interna, sunt cantitatile ce urmeaza a fi furnizate consumatorilor finali, masurate la consumator, respectiv fara consumurile tehnologice ale furnizorului. Suma cantitatilor din import si din intern (Q_fr_imp + Q_fr_int) va fi egala cu Q_(x)_1_fr - cantitatea de gaze naturale estimata a fi furnizata in regim reglementat, masurata la consumator, respectiv fara a fi incluse consumurile tehnologice ale operatorului (vezi art. 34 si art. 47).

    Q1_fr = Q_fr_imp + Q_fr_int

    Referitor la art. 44, art. 45, art. 46 si art. 47
    Venitul reglementat este ajustat anual, pentru fiecare an al oricarei perioade de reglementare, cu exceptia primului an (i=1), cu o formula generala de tipul:

    VR_i_t,ds,d,fr = VR_i-1_t,ds,d,fr * (1+ RI - X_t,ds,d,fr)

    unde:
    VR_i_t,ds,d,fr - venitul reglementat in anul "i" al oricarei perioade de reglementare;
    VR_i-1_t,ds,d,fr - venitul reglementat in anul "i-1" al oricarei perioade de reglementare;
    RI - rata inflatiei estimata pentru anul "i", utilizata la fundamentarea bugetului de stat;
    X_t,ds,d,fr - rata de crestere a eficientei economice a activitatii, stabilita la inceputul perioadei de reglementare distinct pentru fiecare activitate si pentru fiecare operator. In prima perioada de reglementare, valoarea X_t,ds,d,fr = 0 pentru toti operatorii.

    - in cazul activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, ajustarea se realizeaza la nivelul venitului reglementat total aferent activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, cu urmatoarea formula:

    VRT_i_t,ds = VRT_i-1_t,ds * (1 + RI - X_t,ds)

    unde:
    VRT_i_t,ds - venitul reglementat total in anul "i" al oricarei perioade de reglementare, pentru activitatea de transport, respectiv de inmagazinare subterana;
    VRT_i-1_t,ds - venitul reglementat total in anul "i-1" al oricarei perioade de reglementare, pentru activitatea de transport, respectiv de inmagazinare subterana;
    RI - rata inflatiei estimata pentru anul "i", utilizata la fundamentarea bugetului de stat;
    X_t,ds - rata de crestere a eficientei economice a activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana, stabilita la inceputul perioadei de reglementare distinct pentru fiecare activitate si pentru fiecare operator. In prima perioada de reglementare, valoarea X_t,ds = 0 pentru toti operatorii.

    - in cazul activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata, ajustarea se realizeaza la nivelul venitului reglementat unitar aferent activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata, cu urmatoarea formula:

    VRU_i_d,fr = VRU_i-1_d,fr * (1 + RI - X_d,fr) * (EGC_d,fr)

    unde:
    VRU_i_d,fr - venitul reglementat unitar in anul "i" al perioadei de reglementare, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    VRU_i-1_d,fr - venitul reglementat unitar in anul "i-1" al perioadei de reglementare, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    RI - rata inflatiei estimata pentru anul "i", utilizata la fundamentarea bugetului de stat;
    X_d,fr - rata de crestere a eficientei economice a activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata, stabilita la inceputul perioadei de reglementare distinct pentru fiecare activitate si pentru fiecare operator. In prima perioada de reglementare, valoarea X_d,fr = 0 pentru toti operatorii;
    EGC_d,fr - formula de ajustare a venitului reglementat unitar in anul "i", prin care se cuantifica influenta unor elemente generatoare de costuri pentru activitatea de distributie. Formula se determina individualizat pentru fiecare operator, pe baza statistica, la inceputul perioadei de reglementare, conform art. 133 si art. 134 din Metodologie.

    Venitul anual aferent fiecarui an al perioadei de reglementare, cu exceptia primului an "i=1", se determina cu urmatoarele formule:
    - in cazul activitatii de transport, respectiv de inmagazinare subterana:

    VT_i_t,ds = (VRT_i_t,ds + CS_i_t,ds) + CE_i-1_t,ds + delta DP_i_t,ds +
                + delta CS_i-1_t,ds + delta VRT_i-1_t,ds + delta INV_i-1_t,ds

    unde:
    VT_i_t,ds - venitul total in anul "i" al oricarei perioade de reglementare, pentru activitatea de transport, respectiv de inmagazinare subterana;
    VRT_i_t,ds - venitul reglementat total in anul "i" al oricarei perioade de reglementare, pentru activitatea de transport, respectiv de inmagazinare subterana;
    CS_i_t,ds - costurile preluate direct in anul "i" se adauga venitului reglementat total, conform art. 34, alin. 1 si 2 din Metodologie;
    CE_i-1_t,ds - costuri neprevazute, in anul "i-1", datorate aparitiei unor factori imprevizibili, externi si in afara controlului operatorului, explicitate in art. 131;
    delta DP_i_t,ds - diferenta dintre valoarea maxima recunoscuta de ANRGN in costurile operatorului, pentru plata unor despagubiri, penalitati sau altele asemenea rezultand din standardul de performanta al activitatii si cea recunoscuta pentru anul "i-1". Costurile de aceasta natura se includ in formula de calcul a venitului de baza si in formulele de ajustare anuale, dupa elaborarea standardelor de performanta specifice. La determinarea valorii delta DP_i_t,ds, vor fi considerate costurile de aceasta natura incluse in venitul de baza, ajustate anual prin formula (1+RI-x) si costurile estimate pentru anul "i", avand in vedere stimularea operatorilor in reducerea anuala a acestei categorii de costuri. Valoarea procentului de reducere anuala a sumelor recunoscute de catre ANRGN cu titlul de despagubiri, penalitati sau altele asemenea, rezultand din standardul de performanta al activitatii, se stabileste la inceputul perioadelor de reglementare.
    delta CS_i-1_t,ds - diferenta dintre costurile preluate direct, incluse in venitul total in anul "i-1" si cele efectiv realizate in acelasi an, conform celor explicitate in art. 132;
    delta VRT_i-1_t,ds - componenta de corectie a venitului reglementat total, calculata ca diferenta dintre venitul reglementat total in anul "i-1" si cel efectiv realizat in acelasi an, ajustata cu rata reglementata a rentabilitatii capitalului, pe baza formulei:

    delta VRT_t_i-1 = (1 + RoR) * (VRT_t_i-1 - V_realizat)

    delta INV_i-1_t,ds - componenta de corectie pentru capitalul investit in anul "i-1", calculata conform Metodologiei si metodologiilor de evaluare aprobate de ANRGN, publicate la inceputul fiecarei perioade de reglementare.

    - in cazul activitatii de distributie, respectiv de furnizare reglementata

    VU_i_d,fr = (VRU_i_d,fr + CSU_i_d,fr + CUG_i_fr) + CEU_i_d,fr +
                + delta DPU_i_d,fr + delta CSU_i-1_d,fr + [delta INVU_i-1_d] +
                + [delta CUG_i-1_fr]

    unde:
    VU_i_d,fr - venitul unitar in anul "i" al perioadei de reglementare, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    VRU_i_d,fr - venitul reglementat unitar in anul "i" al perioadei de reglementare, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    CSU_i_d,fr - costurile unitare preluate direct in anul "i" se adauga venitului reglementat unitar, conform art. 34, alin. 1 si 2 din Metodologie;
    CUG_i_fr - suma fixa unitara pentru acoperirea costurilor legate de achizitia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente si impozitul pentru gazele naturale din productia interna, destinate revanzarii in cadrul activitatii de furnizare reglementata, in anul "i". Acest element este utilizat numai in formula venitului anual aferent activitatii de furnizare reglementata. Pentru activitatea de distributie, acest termen nu se aplica.
    CEU_i_d,fr - costuri unitare neprevazute, realizate in anul "i-1", datorate aparitiei unor factori imprevizibili, externi si in afara controlului operatorului, explicitate in art. 131. Costurile unitare neprevazute se calculeaza cu formula:

    CEU_i_d,fr = CE_i-1_d,fr / Q_i_d,fr * (1 + RoR_d,fr)

    unde:
    CE_i-1_d,fr - costuri totale neprevazute, realizate in anul "i-1" din activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata;
    Q_i_d,fr - cantitatea de gaze naturale ce urmeaza a fi distribuita, respectiv furnizata in mod reglementat in anul "i";
    RoR_d,fr - rata reglementata a rentabilitatii capitalului in perioada de reglementare, pentru activitatea de distributie, respectiv de furnizare reglementata.

    delta DPU_i_d,fr - diferenta unitara dintre valoarea maxima recunoscuta de ANRGN in costurile unitare ale operatorului pentru plata unor despagubiri, penalitati sau altele asemenea rezultand din standardul de performanta in anul "i" si cea recunoscuta pentru anul "i-1". Costurile de aceasta natura se includ in formula de calcul a venitului de baza si in formulele de ajustare anuale, dupa elaborarea standardelor de performanta specifice. La determinarea valorii unitare delta DPU_i_d,fr, vor fi considerate costurile de aceasta natura incluse in venitul de baza, ajustate anual prin formula (1 + RI - x) si costurile estimate pentru anul "i", avand in vedere stimularea operatorilor in reducerea anuala a acestei categorii de costuri. Valoarea procentului de reducere anuala a sumelor recunoscute de catre ANRGN cu titlul de despagubiri, penalitati sau altele asemenea, rezultand din standardul de performanta al activitatii, se stabileste la inceputul perioadelor de reglementare.
    delta CSU_i-1_d,fr - diferenta dintre costurile unitare preluate direct, incluse in venitul total in anul "i-1" si cele efectiv realizate in acelasi an, conform celor explicitate in art. 132. Costurile unitare preluate direct se determina cu formula:

    delta CSU_i-1_d,fr = (1 + RoR_d,fr) *

      (CSU_i-1_d,fr - CSU_i-1,actual_d,fr) * Q_i-1,actual_d,fr)
    * ---------------------------------------------------------
                            Q_i_d,fr

    unde:
    CSU_i-1_d,fr - costurile unitare preluate direct estimate pentru anul "i-1" din activitatea de distributie, respectiv furnizare reglementata;
    CSU_i-1,actual_d,fr - costurile unitare preluate direct efectiv realizate in anul "i-1" din activitatea de distributie, respectiv furnizare reglementata;
    Q_i-1,actual_d,fr - cantitatea de gaze naturale efectiv distribuita, respectiv furnizata in anul "i-1";
    Q_i_d,fr - cantitatea de gaze naturale estimata a fi distribuita, respectiv furnizata in anul "i";
    RoR_d,fr - rata reglementata a rentabilitatii capitalului in perioada de reglementare.

    delta INVU_i-1_d - componenta unitara de corectie pentru capitalul investit in anul "i-1", pentru inlocuirea imobilizarilor corporale amortizate integral conform regulilor privind amortizarea reglementata, aflate in functiune la 31 decembrie 2004. Acest element de corectie este utilizat numai in formula de ajustare a venitului anual aferent activitatii de distributie. Pentru primul an "i=1" al fiecarei perioade de reglementare, termenul delta INVU_i-1_d = 0. Pentru activitatea de furnizare reglementata, acest termen de corectie nu se determina. Formula de calcul a termenului este urmatoarea:

                                         i-1
                                         ___
                        / 1        \    \            i-1
                       (  - + RoR_d ) *  >   INV_j * PI (1 + RI_k+1)
                        \ n        /    /___         k=j
                                         j=1
    delta INVU_i-1_d = ---------------------------------------------
                                         Q_i_d

    unde:
    INV_j_d - valoarea totala a investitiilor in sistemul de distributie puse in functiune in anul "j", pentru inlocuirea imobilizarilor corporale amortizate integral (conform regulilor privind amortizarea reglementata), aflate in functiune la 31 decembrie 2004. Valoarea anuala a imobilizarilor corporale puse in functiune se determina conform metodologiilor de evaluare aprobate de ANRGN, publicate la inceputul fiecarei perioade de reglementare. De asemenea, in acest termen se includ investitiile realizate in anul "i-1" in imobilizari corporale si necorporale supuse amortizarii ce nu tin de extinderea sistemului de distributie;
    RoR_d - valoarea ratei reglementate a rentabilitatii capitalului pentru activitatea de distributie in perioada de reglementare;
    n - durata reglementata de amortizare a imobilizarilor corporale INV_d_j;
    RI_k+1 - rata inflatiei in anul urmator celui in care investitiile INV_d_j sunt puse in functiune;
    Q_i_d - cantitatea de gaze naturale estimata a fi distribuita in anul "i" al perioadei de reglementare.

    delta CUG_i-1_fr - componenta unitara de corectie pentru diferenta dintre suma fixa unitara recunoscuta de ANRGN pentru acoperirea costurilor legate de achizitia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente si impozitul pentru gazele naturale din productia interna, destinate revanzarii in cadrul activitatii de furnizare reglementata, in anul "i-1" si costurile efectiv realizate in acelasi an. Acest element este utilizat numai in formula venitului anual aferent activitatii de furnizare reglementata. Pentru activitatea de distributie, acest termen nu se aplica. Determinarea acestei valori se face cu urmatoarea formula:

    delta CUG_i-1_fr = (1 + RoR_fr) * (1 + RI_t) *

                         CUG_i-1,realizat_fr - CUG_i-1_fr
                       * ---------------------------------
                                       Q_i_fr

    unde:
    CUG_i-1,realizat_fr - costurile totale efectiv realizate, legate de achizitia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente si impozitul pentru gazele naturale din productia interna, destinate revanzarii in cadrul activitatii de furnizare reglementata, in anul "i-1". Evaluarea acestor costuri se face de catre ANRGN, pe baza contractelor efective derulate de operator si a balantei de gaze realizata din activitatea de furnizare reglementata. ANRGN are dreptul sa ceara toate contractele derulate de operator, indiferent de destinatia gazelor achizitionate si are dreptul sa respinga orice cost (art. 101 si 102 din Metodologie) care nu a fost realizat intr-o maniera prudenta, tinand cont de situatia pietei la momentul incheierii contractelor.
    CUG_i-1_fr - costurile totale legate de achizitia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente si impozitul pentru gazele naturale din productia interna, destinate revanzarii in cadrul activitatii de furnizare reglementata, pe baza carora a fost determinata suma fixa unitara inclusa in venitul total unitar al anului "i-1".
    RoR_fr - valoarea ratei reglementate a rentabilitatii capitalului pentru activitatea de furnizare reglementata in perioada de reglementare
    Q_i_fr - cantitatea de gaze naturale estimata a fi furnizata in regim reglementat, in anul "i" al perioadei de reglementare.

    Fundamentarea cantitatilor estimate a fi distribuite, respectiv furnizate in regim reglementat - Q_i_d,fr se realizeaza de catre operatorul care realizeaza distributia, respectiv furnizarea reglementata. ANRGN are dreptul sa ceara sau sa propuna revizuirea prognozelor inaintate, urmand ca in calculul venitului unitar in anul "i" - VU_i_d,fr cantitatea de gaze naturale Q_i_d,fr sa se stabileasca de comun acord cu operatorul.
    Tinand cont de impactul pe care deschiderea pietei interne, schimbarea metodologiilor de tarifare si procesul de privatizare al principalelor companii de distributie il produc, pentru activitatea de furnizare reglementata, venitul reglementat unitar - VRU_(1)_i_d,fr stabilit pentru prima perioada de reglementare va fi recalculat in situatia in care diferenta intre cantitatea estimata Q_(1)_i_d,fr si cea efectiv furnizata in regim reglementat este substantial diferita. Valoarea limitei de la care este permisa recalcularea venitului reglementat unitar - VRU_(1)_i_d,fr va fi convenita cu fiecare operator in parte. Diferentele de venit reglementat unitar - delta VRU_(1)_i_d,fr in plus vor fi recuperate de la operator, respectiv cele in minus vor fi recunoscute operatorului, odata cu ajustarea venitului reglementat unitar din anul urmator al primei perioade de reglementare. Diferentele de venit reglementat unitar - delta VRU_(1)_i_d,fr vor fi calculate pentru intreaga diferenta dintre cantitatile prognozate si cele efectiv realizate. Pentru perioadele de reglementare ulterioare (x >/= 2), ANRGN nu va accepta recalculari ale venitului reglementat unitar - VRU_(x)_i_d,fr.
    La ajustarea venitului reglementat in perioada de reglementare, valoarea capitalului de lucru recunoscuta in cheltuielile de capital ale operatorului la inceputul perioadei de reglementare, va fi ajustata cu valoarea provizioanelor constituite pentru riscul de neincasare a creantelor comerciale, in limita creantelor comerciale ce au depasit termenul de prescriere si care, cu toate eforturile managementului operatorilor, nu au putut fi recuperate din motive obiective, datorita prescrierii lor sau falimentului clientului in baza unei decizii judecatoresti ramasa definitiva si irevocabila.

    Cap. 6
    Evidentele contabile reglementate

    Subsectiunea 2.2
    Alocarea costurilor in costuri operationale (OPEX) si costuri de capital (CAPEX)

    Referitor la art. 72
    Cheltuielile de operare estimate pentru anul de baza vor fi evaluate tinand cont de:
    - cheltuielile de operare inregistrate in anii anteriori;
    - evolutia elementelor de cost (materiale, salarii, energie, servicii etc.) sectorial si pe ansamblul economiei;
    - cresterea productivitatii muncii si a eficientei operatorului;
    - dezvoltarea activitatii reglementate;

    Referitor la art. 72 lit. c)
    Consumul tehnologic include toate consumurile operatorului, de orice natura, inclusiv pierderile, diferentele de masurare si consumurile pentru uzul propriu, in limitele aprobate de ANRGN.

    Referitor la art. 72 lit. d)
    In cheltuielile cu personalul vor fi incluse si costurile pentru plati compensatorii datorate salariatilor, ca urmare a restructurarii activitatii operatorilor si concedierilor colective, numai in situatia in care obiectivele de crestere a eficientei economice a activitatii, stabilite de catre ANRGN la inceputul perioadei de reglementare prin termenul X al formulelor de ajustare anuala, impun astfel de masuri. In situatia in care, prin aplicarea unor masuri de restructurare a activitatii operatorilor si concedierilor colective, operatorii obtin rate de crestere a eficientei activitatii economice superioare obiectivelor impuse de ANRGN prin termenul X al formulelor de ajustare anuala, astfel de costuri vor fi recunoscute numai in limita necesara atingerii obiectivelor de eficienta economica impuse de ANRGN.

    Referitor la art. 74 alin. 2 pct. a)
    Dobanzile, comisioanele bancare si diferentele de curs valutar, aferente creditelor pentru finantarea imobilizarilor corporale si necorporale puse in functiune, sunt recunoscute in CAPEX daca creditele pentru care acestea sunt platite finanteaza constructia unor active pana la punerea acestora in functiune. Aceste sume pot fi incluse in valoarea contabila a activului sau pot fi evidentiate separat si capitalizate, pentru a fi incluse in valoarea bazei de active reglementate RAB, la inceputul perioadelor de reglementare.

    Referitor la art. 74 alin. 2 pct. b)
    Capitalul de lucru se determina pentru fiecare operator si se adauga la valoarea RABo implicit, calculat pentru prima perioada de reglementare. Din cea de a doua si urmatoarele perioade de reglementare, valoarea RAB va include si capitalul de lucru. Capitalul de lucru recunoscut de ANRGN se refera la capitalul de lucru net, necesar operatorului pentru desfasurarea activitatii curente din perioada de reglementare, pentru o durata medie de 30 de zile calendaristice. Capitalul de lucru net admis se determina ca fiind a 12-a parte din valoarea veniturilor totale ale operatorului, estimate a fi realizate din activitatea reglementata in primul an al perioadei de reglementare, exclusiv TVA. In cazul activitatii de furnizare reglementata, veniturile totale ale operatorului se calculeaza pe baza cantitatilor si a preturilor reglementate (exclusiv TVA) estimate pentru furnizarea gazelor naturale catre piata captiva in primul an al perioadei de reglementare. In situatia in care operatorul care realizeaza furnizarea reglementata este integrat cu operatorul sistemului de distributie, pentru calculul capitalului de lucru net admis aferent activitatii de furnizare reglementata, tariful de distributie inclus in pretul final reglementat nu va fi luat in calcul, astfel incat veniturile totale aferente activitatii de furnizare reglementata sa nu includa si veniturile corespunzatoare realizate din activitatea de distributie, desfasurata concomitent cu activitatea de furnizare reglementata. Stabilirea valorii capitalului de lucru se face la inceputul fiecarei perioade de reglementare, corectia intre capitalul de lucru net estimat pentru perioada de reglementare si capitalul de lucru din perioada de reglementare anterioara inclus in RAB realizandu-se prin termenul delta CLP_n din formula de determinare a RAB explicitata in art. 116 din Metodologie.
    In valoarea RAB vor fi incluse si provizioanele constituite pentru riscul de neincasare a creantelor comerciale rezultate din desfasurarea activitatii reglementate, care au depasit termenul legal de prescriere, precum si provizioanele constituite pentru refacerea mediului, in limita recunoscuta la calculul impozitului pe profit, conform prevederilor legale.
    Prin creante comerciale ce au depasit termenul de prescriere se inteleg acele debite care, cu toate eforturile managementului operatorilor, nu au putut fi recuperate din motive obiective, datorita prescrierii lor sau falimentului clientului in baza unei decizii judecatoresti ramasa definitiva si irevocabila. De asemenea, acestea includ si toate costurile efectuate de operator pentru recuperarea acestora (ex. taxe de timbru, cheltuieli de judecata, altele asemenea.) Aceste cheltuieli se capitalizeaza si se includ in provizioanele constituite pentru riscul de neincasare a creantelor comerciale rezultate din desfasurarea activitatii reglementate. Pentru calculul amortizarii reglementate, aceste provizioane se includ in Grupa 5 "Alte imobilizari corporale si necorporale" din anexa privind "Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizarilor corporale si necorporale".

    Sectiunea 5
    Reguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB)

    Referitor la art. 107
    Metoda de calcul a RAB implicit va fi utilizata pentru determinarea valorii bazei de active reglementate pentru:
    - SNTGN Transgaz SA Medias, pentru determinarea valorii bazei de active reglementate aferente activitatii de transport;
    - SNGN Romgaz SA Medias pentru determinarea valorii bazei de active reglementate aferente activitatii de inmagazinare subterana;
    - SC Distrigaz Nord SA Targu Mures si SC Distrigaz Sud SA Bucuresti, pentru determinarea valorii bazei de active reglementate aferente activitatilor de distributie si de furnizare reglementata.
    Metoda RAB implicit va fi utilizata pentru acesti operatori numai pentru a determina valoarea bazei de active reglementate la inceputul primei perioade de reglementare. Incepand cu cea de a doua perioada de reglementare, aceasta metoda nu va mai fi utilizata, determinarea valorii bazei de active reglementate urmand regulile din Metodologie pentru toate perioadele de reglementare ulterioare.
    Metoda de calcul a RAB prin reconstituirea valorii nete a bazei activelor reglementate se va aplica tuturor celorlalti operatori licentiati din sectorul gazelor naturale care desfasoara activitati reglementate. Valoarea RAB care va fi luata in considerare la fundamentarea tarifelor si/sau preturilor reglementate va reflecta valoarea neta a bazei de active reglementate rezultata in urma reconstituirii acesteia, corectata cu gradul de utilizare a respectivelor active la momentul reconstituirii in raport cu parametrii prevazuti in proiectele de executie inaintate ANRGN pentru autorizarea respectivelor sisteme. Diferenta dintre valoarea RAB reconstituita si valoarea RAB inclusa in calculul tarifelor si/sau preturilor reglementate la inceputul perioadei de reglementare va fi luata in considerare pe masura atingerii parametrilor proiectati ai sistemelor, in valoare actualizata, astfel incat sa se asigure recuperarea integrala a capitalului investit.

    Referitor la art. 110
    Pentru activitatea de furnizare reglementata, valoarea initiala RABo, utilizata la calculul venitului de baza in primul an al primei perioade de reglementare, reflecta valoarea activelor aferente furnizarii gazelor naturale pe piata consumatorilor ce vor ramane in continuare captivi de drept. Valoarea RABo nu include activele aferente furnizarii gazelor naturale pe piata consumatorilor eligibili.

    Subsectiunea 5.2
    Metoda RAB implicit

    Referitor la art. 116
    Incepand cu a doua perioada de reglementare si pentru toate cele ce urmeaza acesteia, calculul valorii RAB la inceputul perioadei de reglementare se realizeaza pe baza formulei din Metodologie.

    Valoarea (1 + RI_c) din formula din Metodologie si care reprezinta rata cumulata a inflatiei in perioada de reglementare se calculeaza astfel:

                 5
    (1 + RI_c) = PI (1 + RI_i,actual_n-1)
                 i=2

    unde:
    n = perioada de reglementare curenta
    RI_i,actual_n-1 = rata inflatiei in anul i al perioadei de reglementare n-1
                 _
    In termenul >_ D_n-1 din formula din Metodologie, reprezentand valoarea cumulata a amortizarii reglementate in perioada de reglementare "n-1", se include:
    - amortizarea calculata pe baza valorii RAB la inceputul perioadei de reglementare;
    - amortizarea aferenta imobilizarilor corporale puse in functiune pe parcursul perioadei de reglementare "n-1", pentru inlocuirea imobilizarilor corporale amortizate integral, conform regulilor privind amortizarea reglementata, aflate in functiune la 31 decembrie 2004. Valoarea acestei amortizari este inclusa in formulele de corectie anuala a venitului reglementat (art. 44, art. 45 si art. 46 din Metodologie) prin termenul INV_d;
    - amortizarea colectata suplimentar de operator, ca urmare a introducerii in formulele de ajustare anuala a venitului reglementat unitar a influentei elementelor generatoare de costuri.
    Termenul CLP_n din formula reprezinta corectia pentru capitalul de lucru net si pentru provizioanele pentru creantele comerciale iesite din termenul de prescriere si pentru provizioanele pentru refacerea mediului.
    Pentru activitatea de furnizare reglementata, inclusiv in cazul furnizarii de ultima instanta, valoarea RAB aferenta acestei activitati va fi ajustata la inceputul fiecarei perioade de reglementare, tinand cont si de migrarea efectiva a consumatorilor dinspre piata reglementata spre piata libera concurentiala.

    Referitor la art. 118 alin. (1) lit. b)
    Construirea registrului initial al activelor reglementate porneste de la evidentele contabile ale operatorilor, asa cum sunt aceste active inregistrate la data de 31 decembrie 2004. Translatarea activelor din registrele contabile in registrele de evidenta a bazei de active reglementate se va realiza dupa urmatoarele criterii:
    a) imobilizari corporale ce vor fi inregistrate in evidenta activelor reglementate cu valoare "zero":
    1. conductele de distributie puse in functiune pana la 1 ianuarie 1995, indiferent de valoarea contabila ramasa;
    2. conductele de distributie apartinand tertilor, indiferent de vechimea acestora, aflate in exploatarea si intretinerea operatorilor la data de 31 decembrie 2004;
    b) imobilizari corporale ce vor fi inregistrate in evidenta activelor reglementate cu valoarea determinata prin multiplicarea valorii contabile ramase la 31 decembrie 2004 cu coeficientul calculat ca raport intre 1/3 din valoarea RABo si valoarea contabila ramasa la data de 31 decembrie 2004:
    1. conductele de distributie puse in functiune intre 1 ianuarie 1995 si 1 ianuarie 2000;
    2. imobilizarile corporale si necorporale, altele decat conductele de distributie, a caror durata normata de amortizare, conform reglementarilor contabile in vigoare, este mai mica de cinci ani inclusiv;
    c) imobilizari corporale ce vor fi inregistrate in evidenta activelor reglementate cu valoare determinata prin multiplicarea valorii contabile ramase la 31 decembrie 2004 cu coeficientul calculat ca raport intre 2/3 din valoarea RABo si valoarea contabila ramasa la data de 31 decembrie 2004:
    1. conductele de distributie puse in functiune dupa 1 ianuarie 2000;
    2. imobilizari corporale si necorporale supuse amortizarii, conform reglementarilor contabile in vigoare, altele decat cele mentionate la punctul b) alineatul 2.

    CAP. 7
    Rata reglementata a rentabilitatii capitalului

    Referitor la art. 120
    Calculul WACC se face in termeni nominali, dupa impozitul pe profit. Transformarea WACC nominal, post-tax in RoR real, pretax se face cu urmatoarea formula:

                        __                                                   __
                       |                                                       |
                       |      /    \ nr              /     \     /           \ |
                       |     | 1+pi |   nr    1     |WACC-pi|   |        1    ||
                       | 1 - |------| - -- * ---- * |-------| * |1 - ---------||
      1+WACC           |     |1+WACC|   nc   WACC   |  1+pi |   |           nc||
      ------ - 1       |      \    /                 \     /    |    (1+WACC) ||
       1+pi         T  |                                         \           / |
RoR = ---------- + --- | ----------------------------------------------------- |
        (1-T)      1-T |                            __             __          |
                       |                           |                 |         |
                       |                           |      /     \ nr |         |
                       |                  1+pi     |     | 1+pi  |   |         |
                       |         nr - ---------- * | 1 - |-------|   |         |
                       |                WACC-pi    |     | 1+WACC|   |         |
                       |                           |      \     /    |         |
                       |                           |__             __|         |
                       |__                                                   __|

    unde:
    RoR - rata reglementata a rentabilitatii capitalului, din formula de calcul a venitului de baza VBo;
    WACC - costul mediu ponderat al capitalului, determinat in termeni nominali, dupa impozitare, calculat pe baza formulei de la art. 121 din Metodologie;
    pi - rata medie a inflatiei in perioada de reglementare;
    T - rata impozitului pe profit in perioada de reglementare;
    nr - durata reglementata de amortizare a imobilizarilor corporale si necorporale;
    nc - durata contabila de amortizare a imobilizarilor corporale si necorporale, potrivit legii contabilitatii.
    Formula de transformare prezentata asigura echivalarea fluxului de numerar generat de activitatea reglementata pe perioada de amortizare a imobilizarilor corporale si necorporale, conform regulilor privind amortizarea reglementata, calculat in termeni nominali, dupa aplicarea impozitului pe profit, cu un flux de numerar echivalent, calculat in termeni reali, inainte de aplicarea impozitului pe profit. In formula s-au cuantificat efectele generate de cele doua perioade diferite de amortizare a imobilizarilor corporale si necorporale, respectiv duratele reglementate de amortizare si duratele fiscale de amortizare, astfel incat diferentele dintre cele doua durate de amortizare sa nu induca diferente in plus sau in minus in fluxul de numerar al operatorilor.

    CAP. 8
    Factorii de ajustare a veniturilor reglementate

    Referitor la art. 127
    Valoarea ratei de crestere a eficientei economice se stabileste de catre ANRGN, separat pentru fiecare operator ce desfasoara activitati reglementate; aceasta va cuantifica potentialele economii de costuri ce pot fi realizate in mod concret de catre fiecare operator, evaluate pe baza principiilor prevazute la art. 128 (2) din Metodologie.
    Valoarea ratei de crestere a eficientei economice - X din formulele de ajustare anuala a veniturilor reglementate se determina astfel incat sa reflecte castigurile de eficienta asteptate atat pentru cheltuielile de operare, cat si pentru cheltuielile de capital. In determinare factorului X se considera valori ale inflatiei similare celor utilizate la calculul ratei reglementate a rentabilitatii capitalului, astfel incat suma totala a costurilor si suma totala a veniturilor din perioada de reglementare sa fie egale in valori prezente, in termeni nominali inainte de impozitare.
    In cazul in care inflatia efectiva este diferita de valorile estimate ale inflatiei considerate la determinarea valorii ratei de crestere a eficientei economice X, diferentele se includ in termenul de ajustare pentru costurile neprevazute - CE_i_t,ds, respectiv CEU_i_d,fr.

    Referitor la art. 131 alin. (2)
    Costurile unitare neprevazute CEU_i_d,fr care corecteaza venitul unitar in anul "i" al perioadei de reglementare se determina pe baza urmatoarei formule:

    CEU_i_d,fr = (1+RoR) * CE_i-1,actual_d,fr / Q_i_d,fr

    unde:
    CEU_i_d,fr - valoarea unitara a elementului de corectie a venitului unitar in anul "i" pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata;
    RoR - rata reglementata a rentabilitatii capitalului pentru perioada de reglementare pentru activitatea de distributie, respectiv pentru activitatea de furnizare reglementata;
    CE_i-1,actual_d,fr - valoarea totala a costurilor neprevazute realizate de operator in anul "i-1" din activitatea de distributie, respectiv din activitatea de furnizare reglementata;
    Q_i_d,fr - cantitatea de gaze naturale estimata a fi distribuita, respectiv furnizata in regim reglementat, in anul "i" al perioadei de reglementare.

    Referitor la art. 134
    Formula elementelor generatoare de costuri (EGC) se stabileste de catre ANRGN inainte de inceputul fiecarei perioade de reglementare. Setul de indicatori ce vor fi utilizati in formula EGC se determina diferentiat, pentru activitatea de distributie si pentru activitatea de furnizare reglementata. Valoarea coeficientilor din formula EGC se stabileste pe baze individuale si este specifica fiecarui operator.
    Incepand cu cea de a doua si urmatoarele perioade de reglementare, formulele de ajustarea a veniturilor reglementate pe baza elementelor generatoare de costuri vor fi determinate in consultare cu fiecare operator, pe baza datelor statistice furnizate ANRGN de catre acesta.

    Referitor la art. 135, art. 136, art. 137 si art. 140
    Componentele fixe pentru rezervarea capacitatii in sistemul de transport sau de distributie - RC_ti, RC_te, RC_t, RC_d, din structura tarifelor de transport, respectiv de distributie, exprimate in lei/1000 mc/h, respectiv in lei/mc/h, reprezinta suma pe care un utilizator al sistemului trebuie sa o plateasca operatorului de sistem pentru a avea rezervata o capacitate de 1000 mc (in cazul sistemelor de transport), respectiv de un mc (in cazul sistemelor de distributie) in orice ora dintr-un interval continuu de 365 de zile calendaristice.

    Referitor la art. 143
    Fundamentarile de stabilire a venitului de baza, precum si propunerile de preturi si/sau tarife reglementate se inainteaza ANRGN de catre operatorii licentiati.
    - Datele si informatiile pentru sustinerea elementelor de fundamentare se refera in principal la:
        - capacitatile rezervate si volumele vehiculate prin sistemul de transport, respectiv prin sistemul de distributie, capacitatile rezervate si volumele injectate, stocate si extrase in si din depozitele subterane;
        - portofoliul de contracte de achizitie a gazelor naturale din productia interna si din import respectiv pentru serviciile de transport, inmagazinare subterana si/sau de distributie;
        - structura de clienti/consumatori, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecarei categorii (factori de sarcina, consum anual, varfuri de consum etc.);
    Aceste elemente se vor referi atat la realizarile din ultimele 6 luni calendaristice anterioare depunerii fundamentarilor, cat si la estimarile operatorului pentru fiecare an al perioadei de reglementare. Totodata, vor fi explicate premisele considerate la estimarea fiecaruia din elementele de fundamentare prognozate.
    - Evidentele contabile reglementate ECR se refera la:
        - ECR - realizari pentru ultimul an de activitate anterior perioadei de reglementare;
        - ECR - estimare a elementelor cuprinse in ECR pentru anul de baza, impreuna cu o prezentare a premiselor considerate la estimarea fiecaruia dintre ele;
        - propunerea operatorului de alocare a costurilor, pentru calculul preturilor si/sau tarifelor
    - Propunerile privind rata de crestere a eficientei economice se refera la aprecierea de catre operator a valorii factorului X din formulele de ajustare. Totodata, operatorul poate propune ANRGN o formula de cuantificare a influentelor elementelor generatoare de costuri (formula EGC), cu explicarea mecanismului de determinare.
    - Propunerile de preturi si/sau tarife reglementate vor reflecta structura de preturi si/sau tarife estimata de catre operator, avand in vedere venitul de baza si costurile preluate direct fundamentate de operator.

    Referitor la art. 144
    Pe baza elementelor prezentate, departamentele de specialitate vor analiza si evalua, impreuna cu operatorul, propunerile inaintate, avand dreptul sa ceara lamuriri suplimentare.
    In situatia in care, pe baza informatiilor prezentate si a analizelor efectuate, departamentele de specialitate considera necesara ajustarea elementelor de fundamentare, vor inainta operatorului propunerile de ajustare, astfel incat sa se ajunga la un punct de vedere comun asupra:
    - venitului de baza, costurilor preluate direct si elementelor de ajustare anuala a venitului reglementat;
    - structurii de preturi si/sau tarife si nivelului acestora.
    Daca nu se poate ajunge la un punct de vedere comun, departamentele de specialitate au dreptul sa decida asupra elementelor mentionate, avand obligatia ca in raportul intocmit sa explice motivele care stau la baza deciziilor luate.

    ANEXA 2

                                EVALUARE
privind rata reglementata a rentabilitatii capitalului in prima perioada de reglementare 2004 - 2007

    In cursul anului 2003, ANRGN a elaborat o noua metodologie pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale. Aceste "Criterii si metodele pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale" au fost aprobate prin Decizia presedintelui ANRGN nr. 1078/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2004.
    Mecanismele de calcul al preturilor si al tarifelor reglementate sunt de tipul <<revenue-cap>> pentru activitatile reglementate de inmagazinare subterana si de transport si de tip <<price-cap>> pentru activitatile reglementate de distributie si de furnizare.
    Fundamentarea venitului reglementat in primul an al perioadei de reglementare necesita evaluarea costurilor de operare si de capital implicate de desfasurarea activitatii reglementate.
    Din acest punct de vedere, metodologia ANRGN urmareste asigurarea recuperarii capitalurilor investite, inclusiv costurile de capital asociate, daca acestea sunt realizate intr-o maniera prudenta si intr-o structura optimizata de finantare.
    Evaluarea costurilor de capital si determinarea ratei reglementate a rentabilitatii - RoR, recunoscuta de ANRGN pentru fiecare activitate reglementata, utilizeaza metodologia costului mediu ponderat al capitalului (WACC). Determinarea WACC este facuta in termeni nominali, dupa impozitul pe profit, iar stabilirea RoR este in termeni reali, inainte de impozitul pe profit.
    Echivalarea WACC (nominal, dupa impozitare) cu RoR (real, inainte de impozitare) a fost realizata pe baza unei formule de echivalare care asigura egalitatea dintre capitalul investit si fluxul de numerar (in valori prezente), disponibil pe perioada de amortizare reglementata a imobilizarilor corporale si necorporale, discountat cu valoarea WACC.
    Deoarece companiile ce desfasoara activitatile reglementate in Romania nu sunt cotate pe pietele de capital, calculul WACC este realizat utilizand informatiile disponibile pentru alte companii utilizate drept comparatori. Aceste companii sunt selectate dintre cele cotate pe pietele internationale si care desfasoara ca activitate principala activitatea reglementata, fiind in acelasi timp sub un regim de reglementare similar celui din Romania.
    Determinarea costului capitalului propriu pentru perioada de reglementare, (ca element de calcul al WACC), in termeni nominali, dupa impozitare, utilizeaza modelul de calcul a rentabilitatii unui activ pe piata de capital (CAPM).
    Activele fara risc considerate sunt obligatiunile statului roman, denominate in EURO, emise pe piata internationala, la care a fost adaugata prima de risc pentru rata de schimb.
    Valoarea determinata a costului activelor fara risc, denominate in EURO, este de 5,98% si reprezinta asteptarile pietei la momentul actual. Avand in vedere ca perioadele de reglementare incep la date diferite, valoarea determinata mai sus a fost corectata diferentiat pentru activitatile reglementate, in functie de data inceperii primului an al perioadei de reglementare, dupa cum urmeaza:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana - 6,4%;
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata - 6,6% .
    Prima de risc pentru rata de schimb LEI/EURO a fost calculata ca raport intre inflatia estimata pentru Romania si cea estimata pentru zona Euro, in perioada 2004 - 2007. Sursele informatiilor privind prognozele de inflatie sunt previziunile Institutului Roman de Economie Mondiala si Comisiei Economice Europene. Valorile primei de risc determinate pe baza celor mentionate sunt:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana - 5,8%;
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata - 5,3% .
    Sursa cotatiilor pe pietele internationale a obligatiunilor statului roman, denominate in EURO, a fost BLOOMBERG.
    In consecinta, valorile activului fara risc, denominat in lei, in termeni nominali, inainte de impozitare, considerate la calculul WACC sunt:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana - 12,6%;
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata - 12,2% .
    Evaluarea nivelului beta_U s-a realizat pe baza comparatiei cu companii de profil, cotate pe pietele internationale de capital si aflate in conditii similare de reglementare. Pentru o cat mai corecta evaluare, au fost considerate atat companii de distributie a gazelor naturale, cat si de distributie a energiei electrice, astfel incat numarul de observatii a valorilor sa fie suficiente pentru a se putea estima nivelul beta_U. Pe baza observatiilor efectuate a fost considerat un nivel beta_U = 0,530 in cazul activitatilor de transport si inmagazinare subterana, respectiv un nivel beta_U = 0,680 in cazul activitatilor de distributie si furnizare reglementata.
    Prima de risc a pietei (MRP), utilizata in determinarea costului capitalului propriu, este de 6,7% si a fost determinata ca medie aritmetica a diferentelor observate intre valorile riscului pentru pietele dezvoltate si riscul obligatiunilor guvernamentale cu termen de maturitate de 10 ani, emise in perioada 1900 - 2000, tranzactionate pe pietele respective.
    Estimarea costului datoriilor porneste de la estimarea dobanzii pentru un activ fara risc, la care se adauga prima pentru riscul de piata, observata pentru obligatiunile emise de companiile utilizate drept comparatori.
    Ratingul de tara estimat pentru perioada urmatoare are la baza ratingurile si prognozele agentiilor consacrate (Standard and Poors, Moodys), fiind considerata imbunatatirea acestuia la BBB-, de la BB+ cat este in prezent. Avand insa in vedere ca, cel putin la acest moment, ratingul obligatiunilor statului roman este BB+, prima pentru riscul de piata al datoriilor a fost evaluat ca o prima compozita cu o structura de risc 50% BB+/50% BBB-. Valorile primei pentru riscul de piata al datoriilor, in functie de datoriilor observata la comparatori, a fost considerata la:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana - 4,8%;
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata - 4,7% .
    Pentru prima perioada de reglementare, este considerata o structura a capitalului, dupa cum urmeaza:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana, raportul D/CP este de 1/3
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata, raportul D/CP este de 3/7
    Structura de capital prezentata mai sus este considerata ca fiind o tinta de atins pentru companiile ce activeaza pe piata interna, stimulent in optimizarea structurii capitalului si a costurilor de finantare a acestuia.
    Pe baza informatii prezentate, ANRGN a calculat urmatoarele valori pentru WACC (nominal, dupa impozitare)

 ________________________________________________________________
| Elementul de calcul            |Transport si   |Distributie si |
|                                |inmagazinare   |furnizare      |
|                                |subterana      |reglementata   |
|________________________________|_______________|_______________|
| Activul fara risc              |      12,6%    |     12,2%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Impozitul pe profit            |        25%    |       25%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Raportul D/CP                  |        1/3    |       3/7     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Valoarea beta_L                |      0,663    |     0,899     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Valoarea MRP                   |       6,7%    |      6,7%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Prima de risc a datoriilor     |       4,8%    |      4,7%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Costul capitalului propriu     |      17,0%    |     18,2%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Costul datoriilor              |      17,4%    |     16,9%     |
|________________________________|_______________|_______________|
| Valoare WACC                   |               |               |
| (nominal, dupa impozitare)     |      16,0%    |     16,6%     |
|________________________________|_______________|_______________|

    Transformarea valorii WACC determinata mai sus in echivalent valoare RoR in termeni reali, inainte de impozitare s-a realizat cu urmatoarea formula:

                        __                                                   __
                       |                                                       |
                       |      /    \ nr              /     \     /           \ |
                       |     | 1+pi |   nr    1     |WACC-pi|   |        1    ||
                       | 1 - |------| - -- * ---- * |-------| * |1 - ---------||
      1+WACC           |     |1+WACC|   nc   WACC   |  1+pi |   |           nc||
      ------ - 1       |      \    /                 \     /    |    (1+WACC) ||
       1+pi         T  |                                         \           / |
RoR = ---------- + --- | ----------------------------------------------------- |
        (1-T)      1-T |                           __             __           |
                       |                          |                 |          |
                       |                          |      /     \ nr |          |
                       |                 1+pi     |     | 1+pi  |   |          |
                       |         nr - --------- * | 1 - |-------|   |          |
                       |               WACC-pi    |     | 1+WACC|   |          |
                       |                          |      \     /    |          |
                       |                          |__             __|          |
                       |__                                                   __|

    Valoarea duratei reglementata de amortizare - nr, utilizata in formula, este de 30 de ani in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana, respectiv de 25 de ani in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata. Valoarea contabila ramasa de amortizare - nc, utilizata in formula, este de 10 de ani in cazul tuturor activitatilor. Valoarea estimata a ratei inflatiei, calculata ca medie geometrica pentru perioada iulie 2004 - decembrie 2007, este de 6,88% .
    Pe baza informatiilor prezentate, disponibile in acest moment, au rezultat urmatoarele valori al RoR:
    - in cazul activitatii de transport si de inmagazinare subterana - 10,8%
    - in cazul activitatii de distributie si de furnizare reglementata - 11,7%
    Evaluarile ANRGN reflecta informatiile si estimarile disponibile in acest moment, privind asteptarile pietei in perioada aprilie 2004 - 2007. Pe masura ce aceste evaluari se vor modifica, ANRGN va recalcula valorile WACC si RoR, astfel incat la data prezentarii in Consiliul Consultativ si in Comitetul de Reglementare al ANRGN a raportului privind evaluarea venitului de baza in primul an al primei perioade de reglementare, valorile WACC si RoR sa reflecte cele mai bune estimari disponibile privind asteptarile pietei.

    ANEXA 3

                                  EVALUAREA
formulei elementelor generatoare de costuri - EGC in prima perioada de reglementare 2004 - 2007

    Pentru activitatea de distributie si pentru activitatea de furnizare reglementata, in formulele de ajustare anuala a venitului unitar reglementat sunt incluse si formulele de cuantificare a influentelor determinate de elementele generatoare de costuri - EGC_d,fr.
    Elementele generatoare de costuri - EGC_d,fr, reprezinta factorii externi operatorilor, care prin evolutia lor determina variatii ale costurilor acestora, existand o legatura de cauzalitate directa, continua si constanta intre evolutia lor si modificarea costurilor operatorilor.
    Cuantificarea influentelor determinate de elementele generatoare de costuri se realizeaza prin formulele de ajustare aplicate in metodologiile de tip "price-cap", avand in vedere ca in interiorul perioadelor de reglementare nu au loc revizuiri ale costurilor aprobate de reglementator, odata ce venitul reglementat a fost stabilit la inceputul perioadei de reglementare. De aceea, existenta in formulele de ajustare anuala a venitului reglementat a relatiilor prin care sunt cuantificate influentele determinate de elementele generatoare de costuri - EGC_d,fr este deosebit de importanta, rolul acestora fiind de a "modela" veniturile reglementate in functie de modificarea unor elemente din activitatea operatorului reglementat.
    Pentru prima perioada de reglementare, ANRGN a identificat o serie de elemente generatoare de costuri, pe baza datelor statistice furnizate de catre SC Distrigaz Nord SA Targu Mures si de catre SC Distrigaz Sud SA Bucuresti. Identificarea elementelor generatoare de costuri a fost efectuata prin metode statistice, selectionarea EGC avand loc in functie de impactul pe care acestea il genereaza in costurile operatorilor.
    Analiza si determinarea EGC s-au efectuat separat pentru costurile de capital si pentru costurile de operare, pentru fiecare din activitatile de distributie reglementata si de furnizare reglementata.
    Din datele furnizate de cei doi operatori, au fost identificate EGC doar pentru activitatea de distributie. In cazul activitatii de furnizare reglementata datele sunt insuficiente pentru a selecta EGC care sa prezinte suficienta incredere.
    Pentru activitatea de distributie, au fost identificate ca semnificative urmatoarele EGC:
    - in cazul costurilor de capital:
        - lungimea retelei
    - in cazul costurilor de operare:
        - lungimea retelei
        - volumul de gaze distribuite
        - numarul de consumatori
    Valorile determinate pentru elementele generatoare de costuri sunt:

    - in cazul costurilor de capital:

    delta CAPEX = 667,1 * delta (lungimea retelei)

    unde:
    delta CAPEX reprezinta capitalul suplimentar investit pentru cresterea lungimii retelei, exprimat in milioane lei echivalent 2003;
    delta (lungimea retelei) reprezinta cresterea lungimii retelei, exprimata in km.
    Elementul generator de cost "lungimea retelei" identificat statistic si coeficientul calculat sunt aplicabile numai in situatia unor capitaluri investite ce conduc la dezvoltarea retelei de distributie prin constructia unor noi conducte. Acest element nu cuantifica capitalul investit pentru inlocuirea conductelor existente sau pentru obtinerea altor imobilizari corporale sau necorporale (cladiri, echipamente, active financiare etc.).

    - in cazul costurilor de operare:

    delta OPEX = 60,40 * delta (lungimea retelei) + 0,100 * delta (numar consumatori) + 0,062 * delta (gaz distribuit)

    unde:
    delta OPEX reprezinta costurile suplimentare de operare generate de cresterea lungimii retelei, a numarului de consumatori si/sau a volumului de gaze distribuite, exprimat in milioane lei echivalent 2003;
    delta (lungimea retelei) reprezinta cresterea lungimii retelei, exprimata in km;
    delta (numar consumatori) reprezinta cresterea numarului de abonati, exprimata numeric;
    delta (gaz distribuit) reprezinta cresterea volumului de gaze naturale distribuite, exprimata in mii mc.
    Elementul generator de cost "lungimea retelei" identificat statistic si coeficientul calculat sunt aplicabile numai in situatia unor capitaluri investite ce conduc la dezvoltarea retelei de distributie prin constructia unor noi conducte. Acest element nu cuantifica capitalul investit pentru inlocuirea conductelor existente sau pentru obtinerea altor imobilizari corporale sau necorporale (cladiri, echipamente, active financiare etc.).
    Cresterea numarului de consumatori se refera la cresterea numarului locurilor de consum prin conectarea unor noi consumatori. Elementul generator de cost "numar de consumatori" nu cuantifica cheltuielile de operare generate de cresterea numarului de consumatori prin separarea punctelor de consum.

    Formula generala a elementelor generatoare de costuri se determina astfel:

    delta (Costuri suplimentare) = delta CAPEX_{RoR + AR} + delta OPEX

    unde:
    delta (Costuri suplimentare) reprezinta costurile suplimentare, exprimate in milioane lei;
    delta CAPEX_{RoR + AR} reprezinta costurile de capital suplimentare si amortizarea suplimentara implicate de capitalul investit, exprimate in milioane lei;
    delta OPEX reprezinta costurile suplimentare de operare generate de cresterea lungimii retelei, a numarului de consumatori si/sau a volumului de gaze distribuite, exprimate in milioane lei.
    Integrarea formulelor de determinare a costurilor de capital si de operare intr-o singura formula generala, prin care se pot cuantifica costurile suplimentare generate de elementele generatoare de costuri si transferarea coeficientilor din valori 2003 in valori 2006, respectiv 2007, conduce la urmatoarele formule:

    delta (Costuri suplimentare)_2006 = 200,1 * delta (lungimea retelei)_2006 + 0,120 * delta (numar consumatori)_2006 + 0,075 * delta (gaz distribuit)_2006
    delta (Costuri suplimentare)_2007 = 206,1 * delta (lungimea retelei)_2007 + 0,124 * delta (numar consumatori)_2007 + 0,077 * delta (gaz distribuit)_2007

    unde:
    delta (Costuri suplimentare)_2006,_2007 reprezinta costurile suplimentare totale generate de cresterea lungimii retelei, a numarului de consumatori si/sau a volumului de gaze distribuite, exprimate in milioane lei echivalent 2006, respectiv 2007;
    delta (lungimea retelei)_2006,_2007 reprezinta cresterea lungimii retelei in 2005 fata de 2004, respectiv in 2006 fata de 2005, exprimata in km;
    delta (numar consumatori)_2006,_2007 reprezinta cresterea numarului de abonati in 2005 fata de 2004, respectiv in 2006 fata de 2005, exprimat numeric;
    delta (gaz distribuit)_2006,_2007 reprezinta cresterea volumului de gaze naturale distribuite in 2005 fata de 2004, respectiv in 2006 fata de 2005, exprimat in mii mc.
    Rata inflatiei utilizata in calculul de ajustare a coeficientilor a fost considerata dupa cum urmeaza:
    2004 - 9%
    2005 - 7%
    2006 - 4%
    2007 - 3%
    Din testele si analizele statistice efectuate a rezultat ca nu exista deosebiri semnificative intre ecuatiile SC Distrigaz Nord SA Targu Mures si SC Distrigaz Sud SA Bucuresti, astfel incat pentru prima perioada de reglementare aceste formule vor fi aplicate in cazul tuturor distribuitorilor, pentru ajustarea venitului unitar reglementat aferent activitatii de distributie.
    Formulele prezentate vor fi incluse in formula generala de ajustare a venitului unitar reglementat, coeficientii de calcul fiind determinati individual pentru fiecare distribuitor in functie de volumul de gaze naturale distribuite. Determinarea coeficientilor individuali de ajustare a venitului unitar reglementat pentru fiecare distribuitor se va face astfel incat sa se asigure egalitatea dintre valorile actualizate nete ale veniturilor si ale costurilor reglementate. Formula de echivalare a veniturilor si costurilor in perioada de reglementare, utilizata pentru determinarea coeficientilor individuali de ajustare a veniturilor unitare reglementate (ECG) este urmatoarea:

     i=2007                             i=2007
     ______                              ______
    \            VRU_i_d * Q_i_d        \             Costuri_i_d
     \      -------------------------- = \     --------------------------
     /                         i-2005    /                        i-2005
    /______  (1 + WACC_NOM_PRE)         /______ (1 + WACC_NOM_PRE)
     i=2005                              i=2005

    unde:
    VRU_i_d - venitul unitar reglementat aferent activitatii de distributie in anul "i" al perioadei de reglementare;
    Q_i_d - cantitatea totala de gaze naturale distribuite in anul "i" al perioadei de reglementare;
    Costuri_i_d - costurile totale aferente activitatii de distributie in anul "i" al perioadei de reglementare;
    WACC_NOM_PRE - costul mediu ponderat al capitalului in perioada de reglementare, in termeni nominali, inainte de taxare.
    Formulele individuale se publica odata cu aprobarea venitului unitar reglementat si a tarifelor de distributie pentru fiecare operator.
    Costurile suplimentare totale generate de cresterea lungimii retelei, a numarului de consumatori si/sau a volumului de gaze distribuite in anul 2007 fata de anul 2006 vor fi avute in vedere si vor fi incluse in venitul de baza al primul an al celei de a doua perioade de reglementare.
    Pentru activitatea de furnizare reglementata, avand in vedere lipsa informatiilor pe de o parte si continuarea deschiderii pietei interne de gaze naturale, ajustarea venitului unitar reglementat aferent activitatii de furnizare reglementata se va realiza respectand urmatoarele principii:
    - valoarea totala a costurilor considerate fixe la stabilirea venitului de baza in primul an al perioadei de reglementare va fi mentinuta constanta in termeni reali. Valoarea unitara a costurilor fixe incluse in venitul reglementat se va determina prin impartirea valorii totale a costurilor fixe, ajustate cu inflatia, la cantitatea anuala de gaze naturale care urmeaza a fi furnizata in regim reglementat.
      valoarea unitara a costurilor considerate variabile la stabilirea venitului de baza in primul an al perioadei de reglementare va fi mentinuta constanta in termeni reali in valoare unitara.
    Pentru cea de a doua si urmatoarele perioade de reglementare, elementele generatoare de costuri si coeficientii aplicabili fiecarui element vor fi determinate de catre ANRGN impreuna cu fiecare operator, pe baza datelor colectate de operator in perioadele de reglementare anterioare.



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 311/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 311 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 311/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu