Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 2970 din 11 iunie 2007

la recursul declarat de Sorin Simion impotriva Sentintei civile nr. 2.984 din 15 noiembrie 2006 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal.

ACT EMIS DE: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 768 din 13 noiembrie 2007



Dosar nr. 7.820/2/2006

Preşedinte: Adriana Deneş    -judecător

Camelia Bratu                        -judecător

Liliana Vişan                          -judecător

Corina Vîlcea                         - magistrat-asistent

La data de 15 mai 2007 s-a luat în examinare recursul declarat de Sorin Simion impotriva Sentintei civile nr. 2.984 din 15 noiembrie 2006 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal.

Dezbaterile au fost consemnate în Incheierea din data de 15 mai 2007, iar pronunţarea deciziei s-a amânat la 22 mai 2007, 29 mai 2007, 5 iunie 2007 şi apoi la 11 iunie 2007.

CURTEA,

asupra recursului de faţă, din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, prin Sentinţa nr. 2.984 din 15 noiembrie 2006, a respins acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul Sorin Simion, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Sănătăţii, prin ministrul Gheorghe Eugen Nicolăescu.

Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut, în esenţă, următoarele:

Reclamantul a deţinut funcţia de director general al Spitalului Clinic Colentina în baza Dispoziţiei nr. 159 din 17 aprilie 2002 a Ministerului Sănătăţii şi Familiei, iar prin Contractul de administrare nr. 11.771 din 14 septembrie 2004, încheiat cu consiliul de administraţie al spitalului, s-au stabilit condiţiile privind organizarea şi conducerea activităţii spitalului pentru o perioadă de 4 ani, precum şi cele de încetare a contractului.

Prin Acţiunea înregistrată sub nr. 7.820/2/4 august 2006 acesta a atacat ordinele nr. 576/2006 şi nr. 180/2006 emise de pârât, apreciindu-le ca fiind nelegale şi de natură a aduce atingere intereselor sale legitime prin revocarea abuzivă din funcţia deţinută.

Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 576/2006 pentru stabilirea unor măsuri cu caracter tranzitoriu privind conducerea unităţilor sanitare publice cu paturi din reţeaua Ministerului Sănătăţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 29 mai 2006, s-a dispus încetarea activităţii consiliilor de administraţie şi a comitetelor directoare ale unităţilor sanitare publice, încetarea aplicabilităţii contractelor de administrare şi încetarea de drept a numirilor în funcţia de director general, precum şi asigurarea conducerii unităţilor sanitare publice cu paturi de către un comitet director interimar, condus de un manager numit prin ordin al ministrului.

Incepând cu data de 29 mai 2006 a fost numit un comitet director interimar, prin Ordinul nr. 180/2006, pe o perioadă de 6 luni, comunicându-se reclamantului încetarea numirii în funcţia de director general.

Reclamantul a atacat aceste acte pe calea procedurii prealabile, conform art. 7 din Legea nr. 554/2004, la data de 22 iunie 2006, primind răspuns nefavorabil la data de 20 iulie 2006.

Actele administrative în discuţie sunt emise în baza şi în executarea dispoziţiilor Legii nr. 95/2006.

Astfel, contractul de administrare la care a făcut referire reclamantul a fost încheiat în conformitate cu dispoziţiile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 270/2003, lege abrogată prin Legea nr. 95/2006, care prevede o altă conducere a spitalelor.

Potrivit art. 178 din Legea nr. 95/2006, spitalul public este condus de un manager persoană fizică sau juridică, iar conform art. 183 în cadrul spitalelor publice se organizează şi funcţionează un comitet director, format din managerul spitalului, directorul medical, directorul de cercetare-dezvoltare pentru spitale clinice, directorul financiar-contabil şi, după caz, directorul de îngrijiri, precum şi alţi directori, potrivit normelor interne de organizare a spitalelor.

In consecinţă, numirea reclamantului a încetat de drept, prin efectul legii, operând principiul aplicării imediate a legii noi, concluzie bazată şi pe dispoziţiile art. 200 alin. (5) din Legea nr. 95/2006, din care rezultă cu claritate că managerul interimar va fi numit de ministrul sănătăţii publice.

In acest sens a fost emis Ordinul nr. 576/2006 care constată încetarea de drept a numirii în funcţia de director general, stabilită de Legea nr. 95/2006, iar data aplicării acestuia a fost 29 mai 2006, în condiţiile în care titlul VII din Legea nr. 95/2006 a intrat în vigoare la 28 mai 2006.

Ordinul nr. 180/2006 a fost emis tot în aplicarea Legii nr. 95/2006, care dă dreptul ministrului sănătăţii publice de a emite ordine prin care să numească manageri generali, prin actele administrative atacate reclamantul nefiind vătămat în drepturile sale recunoscute de lege.

Impotriva acestei hotărâri a declarat recurs, în termenul legal, reclamantul Sorin Simion, solicitând modificarea ei în tot în sensul admiterii acţiunii şi anulării ordinelor atacate.

In motivarea recursului s-a susţinut, în esenţă, că aceste ordine au fost emise cu încălcarea Legii nr. 95/2006, inserând practic noi articole şi contrar termenelor stabilite imperativ prin aceasta, respectiv celui de 90 de zile prevăzut pentru numirea unor noi manageri.

Astfel, susţine recurentul, în cuprinsul Legii nr. 95/2006, în titlul VII cap. III şi V nu sunt cuprinse menţiuni cu privire la posibilitatea Ministerului Sănătăţii de a emite ordine în aplicarea acesteia prin care să revoce numirea din funcţia de director general a persoanelor care au asigurat conducerea spitalelor şi să numească, până la data selectării prin concurs a managerilor, comitete directoare interimare, iar, potrivit art. 206 din lege, numirea managerilor selectaţi prin concurs se face în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a respectivului titlu.

In aceste condiţii, în raport cu dispoziţia tranzitorie conţinută de art. 206 din lege, cu referire şi la art. 178, conchide recurentul, până la numirea prin ordin al ministrului sănătăţii a managerilor de spitale, selectaţi prin concurs sau licitaţie publică, îşi continuă mandatul foştii directori de spitale.

Analizând actele dosarului, criticile recurentului prin prisma dispoziţiilor art. 304 din Codul de procedură civilă şi examinând cauza sub toate aspectele, conform art. 3041 din Codul de procedură civilă, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie constată că în speţă este incident motivul de recurs prevăzut de art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, hotărârea atacată fiind dată cu aplicarea greşită a legii, pentru considerentele în continuare arătate.

In sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2005, actul administrativ are semnificaţia unui act unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publică în vederea executării ori a organizării executării legii, dând naştere, modificând sau stingând raporturi juridice.

Elementul central al regimului juridic al actelor administrative îl reprezintă legalitatea, înţeleasă ca fiind conformarea acestora cu legile adoptate de Parlament, precum şi cu actele administrative cu o forţă juridică superioară, principiul legalităţii în sistemul constituţional actual fiind unul dintre principiile fundamentale ale administraţiei publice.

Prezumţia de legalitate stă la baza întregului edificiu al fundamentării forţei juridice deosebite a actelor administrative, ca acte administrative de autoritate, care implică şi executarea lor, precum şi a teoriei regimului juridic administrativ.

In virtutea acesteia, atâta vreme cât fiinţează actul administrativ, se prezumă că a fost emis cu respectarea tuturor condiţiilor de fond şi formă prevăzute de lege, obligativitatea respectării lui fiind desprinsă din aceea a respectării legii.

Această prezumţie are însă un caracter relativ, actele administrative fiind supuse controlului principial de legalitate al instanţelor judecătoreşti.

Momentul de la care actul administrativ produce efecte este cel al publicării actelor normative şi, respectiv, al comunicării actelor individuale.

Cu toate acestea, ca efect al aplicării principiului legalităţii în activitatea organelor administrative publice, se impune a se admite, ca regulă a regimului juridic al actelor administrative, faptul că, pentru organul emitent, actul creează obligaţii din momentul adoptării lui, în sensul că trebuie să-l aducă la cunoştinţa celor interesaţi şi nu-l mai poate revoca decât în condiţiile legii. Cu alte cuvinte, pentru organul emitent, actul administrativ intră în vigoare din momentul în care există, adică din momentul în care s-a produs manifestarea expresă de voinţă, cu respectarea condiţiilor procedurale prevăzute de lege.

Tocmai de aceea condiţiile de legalitate a actului administrativ se examinează prin raportare la data emiterii lui şi nu numai în raport cu momentul de la care acesta produce efecte.

Una dintre condiţiile generale de legalitate este aceea ca actul administrativ să fie emis în litera şi spiritul legilor adoptate de Parlament.

In speţă, prin Ordinul nr. 576/2006 s-a dispus că începând cu 29 mai 2006 îşi încetează activitatea consiliile de administraţie şi comitetele directoare ale unităţilor sanitare publice cu paturi, cu aceeaşi dată încetând de drept şi numirile în funcţia de director general.

Potrivit art. 4 din acest ordin, conducerea unităţilor sanitare publice cu paturi va fi asigurată de un comitet director interimar, condus de un manager numit prin ordin al ministrului sănătăţii, până la finalizarea concursurilor sau licitaţiilor organizate în vederea ocupării funcţiei de manager, potrivit legii.

Ordinul a fost emis în baza Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Titlul VII al acestei legi privind spitalele a intrat însă în vigoare numai la data de 28 mai 2006, respectiv la 30 de zile de la publicare, astfel cum se prevede prin art. 863 lit. b).

Analizând comparativ data emiterii ordinului şi cea a intrării în vigoare a legii în executarea căreia a fost emis, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie constată că ordinul a fost emis în baza unei legi care nu intrase în vigoare şi, ca urmare, nu putea produce efecte juridice.

In conformitate cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţia României, ale art. 1 din Codul civil şi cu principiile generale de drept, legea dispune numai pentru viitor, ea neavând putere retroactivă.

Titlul VII al Legii nr. 95/2006 a intrat în vigoare la o dată ulterioară prevăzută în textul ei, şi anume la 30 de zile de la publicare, în speţă, la data de 28 mai 2006, cum s-a arătat mai sus.

Anterior acestei date, legea nu avea putere şi nu se puteau emite acte şi măsuri în baza ei pentru că nu intrase în vigoare. Prin urmare, aceasta nu putea constitui temei al adoptării unor acte administrative, impunându-se anularea Ordinului nr. 576/2006 pentru neîndeplinirea condiţiei de legalitate anterior arătate.

Intrucât anularea unui act administrativ are ca efect nulitatea tuturor actelor juridice ulterioare care au fost condiţionate, sub aspectul egalităţii, de existenţa acestui act administrativ, aceeaşi soluţie se impune şi în privinţa Ordinului nr. 180/2006 prin care s-a numit un comitet interimar pe o perioadă de 6 luni.

Pentru toate aceste considerente, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în temeiul art. 312 alin. 1) din Codul procedură civilă, coroborat cu art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, va admite recursul declarat de reclamantul Sorin Simion, modificând în tot hotărârea atacată, în sensul admiterii acţiunii şi anulării celor două ordine emise de ministrul sănătăţii.

PENTRU ACESTE MOTIVE

In numele legii

DECIDE:

Admite recursul declarat de Sorin Simion împotriva Sentinţei civile nr. 2.984 din 15 noiembrie 2006 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, pe care o modifică în tot, în sensul că:

- admite acţiunea formulată de reclamantul Sorin Simion;

- anulează ordinele nr. 576/2006 şi nr. 180/2006, emise de ministrul sănătăţii. Irevocabilă.

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 11 iunie 2007.

Judecător,

Adriana Deneş

Judecător,

Camelia Bratu

Judecător,

Liliana Vişan

Magistrat-asistent,

Corina Vîlcea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 2970/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 2970 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 2970/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu