DECIZIE Nr.
295 din 3 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 214 din 2 aprilie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Kocsis Şandor în
Dosarul nr. 1.594/1.371/2007 al Tribunalului Comercial
Mureş - Falimente.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.594/1.371/2007, Tribunalul Comercial Mureş - Falimente a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de Kocsis Şandor.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că dispoziţiile art. 73 alin. (3) din Legea nr.
85/2006 sunt în contradicţie cu prevederile art. 1 alin. (3) din Constituţie,
potrivit cărora România este stat de drept, democratic şi social în care
drepturile şi libertăţile cetăţenilor reprezintă valori supreme. Astfel,
soluţionarea contestaţiilor într-o perioadă foarte scurtă, aşa cum rezultă din
ansamblul reglementărilor legale în materie de insolvenţă, aduce grave
prejudicii actului de justiţie care ar trebui să fie echitabil şi imparţial,
constrângând judecătorul-sindic să ignore sau să nu respecte principii de drept
fundamentale, precum obiectivitatea, aflarea adevărului sau cercetarea
obiectului litigiului sub toate aspectele.
Tribunalul Comercial Mureş - Falimente apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 73 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, text de
lege care are următorul conţinut: „La termenul stabilit prin sentinţa de
deschidere a procedurii pentru definitivarea tabelului de creanţe,
judecătorul-sindic va soluţiona deodată, printr-o singură sentinţă, toate
contestaţiile, chiar dacă pentru soluţionarea unora ar fi nevoie de
administrare de probe; în acest din urmă caz, judecătorul-sindic poate să
admită, în tot sau în parte, creanţele, în mod provizoriu, la masa credală, atât în ceea ce
priveşte deliberările, cât şi repartiţiile."
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3),
precum şi cele ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din
Legea nr. 85/2006, s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 631 din 29 mai 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 526 din 11 iulie 2008. Cu acel prilej, Curtea a constatat că,
deşi procedura insolvenţei pune accent pe o desfăşurare rapidă a procesului, ea
oferă, pe de altă parte, suficiente garanţii procesuale părţilor implicate.
Astfel, potrivit chiar textului de lege criticat, judecătorul-sindic va
soluţiona, la termenul stabilit pentru definitivarea tabelului de creanţe,
contestaţiile pentru care ar fi nevoie de administrarea unor probe, prin
admiterea provizorie, iar nu definitivă a creanţelor contestate. Prin urmare,
înscrierea unei astfel de creanţe în tabelul definitiv al tuturor creanţelor
împotriva averii debitorului are caracter provizoriu, putând fi modificată
oricând pe parcursul derulării procedurii, ca urmare a completării
probatoriului. Mai mult, dispoziţiile art. 75 din Legea nr. 85/2006 prevăd că,
până la închiderea procedurii, orice parte interesată poate face contestaţie
împotriva trecerii unei creanţe sau a unui drept de preferinţă în tabelul
definitiv de creanţe, în cazul descoperirii existenţei unui fals, dol sau unei
erori esenţiale care au determinat admiterea creanţei sau a dreptului de
preferinţă, precum şi în cazul descoperirii unor titluri hotărâtoare şi până
atunci necunoscute. In această situaţie, judecarea contestaţiei se va face de
judecătorul-sindic, cu citarea tuturor părţilor interesate, iar până la
judecarea irevocabilă a contestaţiei, judecătorul-sindic va putea declara
creanţa sau dreptul de preferinţă contestat ca admis numai provizoriu.
O garanţie procedurală în plus o constituie prevederile
art. 12 din Legea nr. 85/2006, potrivit cărora hotărârile judecătorului-sindic,
care sunt definitive şi executorii, pot fi atacate separat cu recurs, după o
procedură stabilită prin dispoziţiile art. 8 din aceeaşi lege.
Aşa fiind, Curtea a constatat că, departe de a îngrădi
drepturi consacrate constituţional, reglementarea prevăzută de art. 73 alin.
(3) din Legea nr. 85/2006 constituie o garanţie a aplicării principiului
prevăzut de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, privind judecarea unei cauze în mod
echitabil şi într-un termen rezonabil, în scopul înlăturării oricăror abuzuri
din partea părţilor, prin care s-ar tinde la tergiversarea nejustificată a
soluţionării unui proces.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de Kocsis Şandor în Dosarul nr. 1.594/1.371/2007
al Tribunalului Comercial Mureş - Falimente.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 martie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu