DECIZIE Nr.
293 din 17 aprilie 2009
privind desemnarea
furnizorului de serviciu universal în domeniul serviciilor postale
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 24 aprilie 2009
Având în vedere prevederile Ordinului ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei nr. 225/2003 pentru
aprobarea Documentului de politică şi strategie privind implementarea
serviciului universal în sectorul serviciilor poştale şi propunerile Comisiei
de evaluare a cererilor de desemnare ca furnizor de
serviciu universal,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 30, art.
11 alin. (1)şi art. 12 alin. (1)şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi
Reglementare în Comunicaţii, ale art. 6 alin. (2) şi (3), art. 7, 8, art. 9
alin. (1), art. 11,' 12,22,23, art. 24 alin. (1), art. 27, 30 şi ale art. 32
alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale art. 10 lit. c), art. 11 alin. (1) şi
art. 12 din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 3.442/2007 privind condiţiile şi
procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul
serviciilor poştale,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite
prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prin prezenta
decizie, Compania Naţională „Poşta Română" - S.A., cu sediul în municipiul
Bucureşti, bd. Dacia nr. 140, sectorul 2, înregistrată în Registrul Comerţului
al Municipiului Bucureşti, cod unic de înregistrare 427410, denumită în
continuare CNPR, este
desemnată, de la data de 26 aprilie 2009 până la data de 31 decembrie 2012, ca
furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, astfel cum
acesta este definit la art. 2 lit. q) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
642/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa
privind serviciile poştale, pentru serviciile din sfera serviciului
universal prevăzute la alin. (2).
(2) CNPR are obligaţia să
furnizeze, pe întregul teritoriu al României, în condiţiile stabilite de legislaţia
din domeniul serviciilor poştale şi de prezenta decizie, următoarele servicii
poştale din sfera serviciului universal:
a) colectarea, sortarea, transportul
şi livrarea următoarelor categorii de trimiteri poştale, în greutate de până la
2 kg inclusiv:
1. trimiteri de corespondenţă, interne şi
internaţionale;
2. imprimate, interne şi
internaţionale;
3. trimiteri interne de publicitate prin poştă;
b) colectarea, sortarea,
transportul şi livrarea coletelor poştale, interne şi internaţionale, în
greutate de până la 10 kg inclusiv;
c) distribuirea coletelor poştale cu limite de greutate
între 10 şi 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului României către o
adresă aflată pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandată având ca obiect:
1. trimiterile poştale
prevăzute la lit. a), în greutate de până la 2 kg inclusiv;
2. colete poştale interne şi internaţionale, în
greutate de până la 10 kg inclusiv;
3. colete poştale cu limite de
greutate între 10 şi 20 kg inclusiv expediate din afara teritoriului României
către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca
obiect:
1. trimiterile poştale
prevăzute la lit. a), în greutate de până la 2 kg inclusiv;
2. colete poştale interne şi internaţionale, în
greutate de până la 10 kg inclusiv;
3. colete poştale cu limite de greutate între 10 şi 20
kg inclusiv expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe
teritoriul acesteia.
Art. 2. - In cuprinsul prezentei decizii sunt
aplicabile definiţiile prevăzute la art. 2 din Ordonanţa privind serviciile
poştale şi la pct. 1.1 din anexa nr. 1 la Decizia preşedintelui Autorităţii
Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 2.858/2007
privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poştale.
Art. 3. -In vederea furnizării serviciului universal pe
întregul teritoriu al României, CNPR beneficiază de drepturile şi are
obligaţiile specifice prevăzute de prezenta decizie, suplimentare faţă de cele
stabilite prin regimul de autorizare generală.
CAPITOLUL II
Drepturile CNPR
Art. 4. -In vederea asigurării dreptului utilizatorilor
de acces la serviciul universal, CNPR beneficiază de următoarele drepturi:
a) dreptul de acces cu prioritate la punctele de
frontieră şi la organele vamale;
b) dreptul de a instala, a întreţine, a înlocui şi a
muta, cu titlu gratuit, cutii poştale pe imobilele, inclusiv căile de
comunicaţie, aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale;
c) dreptul de a acţiona în relaţiile internaţionale în
calitate de furnizor de serviciu universal şi de a încheia acorduri
operaţionale în această calitate;
d) dreptul de a utiliza
formularele internaţionale specifice, prevăzute în acordurile internaţionale la
care România este parte;
e) dreptul de a beneficia de
sumele sau de avantajele de orice altă natură care i se cuvin în temeiul unui
mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor poştale
din sfera serviciului universal, în condiţiile stabilite de lege şi de
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
denumită în continuare ANCOM;
f) dreptul exclusiv de a presta serviciile rezervate
stabilite de ANCOM.
Art. 5. - (1) CNPR beneficiază, până la data de 31
decembrie 2012, de dreptul exclusiv de a presta servicii poştale având ca
obiect trimiteri de corespondenţă, indiferent dacă livrarea acestora este
accelerată sau nu, a căror greutate este mai mică de 50 g şi al căror tarif este mai mic de 2 lei,
constând în:
a) colectarea, sortarea,
transportul şi livrarea trimiterilor de corespondenţă interne;
b) distribuirea trimiterilor de
corespondenţă expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată
pe teritoriul acesteia.
(2) In cazul modificării
tarifelor practicate de CNPR, în condiţiile art. 17 alin. (3), ANCOM poate
actualiza limita de tarif prevăzută la alin. (1), însă valoarea actualizată nu
va depăşi de 2,5 ori tariful public corespunzător unei trimiteri de corespondenţă
din prima treaptă de greutate a celei mai rapide categorii standard din oferta
de servicii poştale a CNPR.
(3) Serviciul de publicitate
prin poştă nu face obiectul drepturilor rezervate
stabilite de prezentul articol.
(4) Furnizorii de servicii
poştale pot presta serviciile prevăzute la alin. (1), în limitele de greutate
stabilite potrivit alin. (1), cu condiţia practicării unui tarif cel puţin egal
cu cel stabilit de ANCOM în conformitate cu dispoziţiile alin. (1) sau (2),
după caz.
(5) Actualizarea prevăzută la alin. (2) se realizează
în cazul în care, în lipsa acesteia, obligaţiile de asigurare a serviciului
universal prevăzute la cap. III nu ar mai putea fi îndeplinite în mod
corespunzător. Decizia preşedintelui ANCOM privind actualizarea limitei de
tarif care determină întinderea dreptului exclusiv al CNPR va stabili şi data
de la care furnizorii de servicii poştale sunt obligaţi să practice tarife cel
puţin egale cu această limită.
CAPITOLUL III
Obligaţiile CNPR
Art. 6. - (1) CNPR are obligaţia de a asigura, în
fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puţin o colectare de la
fiecare punct de acces şi cel puţin o livrare la locuinţa fiecărei persoane
fizice şi la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar
nu mai puţin de 5 zile pe săptămână.
(2) Prin derogare de la
prevederile alin. (1), CNPR are obligaţia de a asigura cel puţin două colectări
de la fiecare punct de acces şi cel puţin două livrări la locuinţa fiecărei
persoane fizice şi la sediul fiecărei persoane juridice, situate în
intravilanul localităţii, în fiecare săptămână, în cazuri sau în condiţii
geografice excepţionale.
(3) In cazullocuinţelor sau al
sediilor situate în extravilanul localităţilor, CNPR face livrarea la punctele
sale de contact situate în localităţile respective sau poate stabili metode
speciale de livrare a trimiterilor poştale, cu acordul ANCOM.
(4) ANCOM va stabili, pe baza propunerilor CNPR, în
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei decizii, localităţile considerate ca aflate în cazuri excepţionale
sau situate în condiţii geografice excepţionale, prevăzute la alin. (2).
(5) Lista localităţilor
prevăzute la alin. (4) poate fi revizuită de ANCOM la propunerea CNPR sau din oficiu.
Art. 7. - (1) CNPR are obligaţia de a respecta în mod
cumulativ următoarele condiţii generale în îndeplinirea obligaţiilor de
furnizare a serviciilor prevăzute la art. 1 alin. (2):
a) să garanteze respectarea cerinţelor esenţiale,
astfel cum sunt definite la art. 2 lit. v) din Ordonanţa privind serviciile
poştale;
b) să ofere serviciile în condiţii identice
utilizatorilor care se află în condiţii comparabile;
c) serviciile să fie disponibile în mod
nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor;
d) să ofere serviciile în mod neîntrerupt, cu excepţia
cazurilor de forţă majoră;
e) să asigure evoluţia continuă
a serviciilor, în funcţie de cerinţele tehnice, economice şi sociale, precum şi
adaptarea acestora la cerinţele utilizatorilor.
(2) CNPR are obligaţia de a lua
toate măsurile pentru asigurarea securităţii poştale, în special în ceea ce
priveşte:
a) securitatea reţelei poştale publice;
b) securitatea instalaţiilor poştale;
c) securitatea personalului;
d) securitatea şi integritatea trimiterilor poştale.
Art. 8. - CNPR are obligaţia de a accepta şi de a livra
la destinatari trimiterile poştale generate de către expeditori cu respectarea
prevederilor legale, chiar dacă acestea nu poartă inscripţionat codul poştal.
Art. 9. - (1) In vederea indeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (1)-(3), CNPR va livra la
locuinţa sau la sediul destinatarului ori, după caz, la punctele sale de
contact toate trimiterile poştale care au o greutate cel mult egală cu 500 g,
în unul dintre următoarele moduri:
a) la orice recipient în care destinatarul este de
acord să îi fie depuse trimiterile poştale care îi sunt adresate;
b) către persoana considerată
autorizată să primească trimiterea poştală.
(2) Trimiterile poştale cu o greutate mai mare de 500
g, precum şi trimiterile poştale înregistrate care nu au putut fi livrate către
persoana considerată autorizată să le primească vor fi livrate la punctele de
contact ale CNPR, dar numai după ce destinatarul a fost avizat, în condiţiile
alin. (1), cu privire la sosirea acestor trimiteri poştale.
Art. 10. - CNPR are obligaţia de a lua toate măsurile
pentru a asigura confidenţialitatea operaţiunilor desfăşurate la punctele de
acces deservite de personal.
Art. 11. - (1) CNPR stabileşte şi supune spre aprobare
ANCOM regulile aplicabile serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2), cu
respectarea regulilor minime obligatorii prevăzute la art. 8-10.
(2) In cazul în care apreciază
că regulile propuse sunt nesatisfăcătoare din punct de vedere tehnic ori al
protecţiei utilizatorilor sau contravin prevederilor legale, acordurilor
internaţionale la care România este parte ori regulilor minime obligatorii
prevăzute la art. 8-10, ANCOM poate solicita modificarea corespunzătoare a
acestor reguli, CNPR fiind obligată să opereze modificările cerute.
(3) CNPR transmite ANCOM, în vederea avizării,
contractul-cadru de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal
pentru care a fost desemnată.
(4) Orice modificare a
regulilor aplicabile serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2) sau a
clauzelor contractului-cadru de furnizare a acestor servicii se transmite
ANCOM, dispoziţiile alin. (2) sau (3) fiind aplicabile în mod corespunzător.
Art. 12. - (1) CNPR are obligaţia de a asigura livrarea
la destinatari a trimiterilor de corespondenţă interne în greutate de până la 2
kg din cea mai rapidă categorie standard, cu respectarea următoarelor obiective
de calitate:
a) 85% din numărul total al
acestor trimiteri poştale vor fi livrate în cel mult o zi lucrătoare de la data
depunerii la punctele de acces;
b) 97% din numărul total al
acestor trimiteri poştale vor fi livrate în cel mult două zile lucrătoare de la
data depunerii la punctele de acces.
(2) CNPR are obligaţia de a asigura livrarea la
destinatari a trimiterilor de corespondenţă intracomunitare în greutate de până
la 2 kg din cea mai rapidă categorie standard, cu respectarea următoarelor
obiective de calitate:
a) 85% din numărul total al
acestor trimiteri poştale vor fi livrate în cel mult 3 zile lucrătoare de la
data depunerii acestora la punctele de acces;
b) 97% din numărul total al
acestor trimiteri poştale vor fi livrate în cel mult 5 zile lucrătoare de la
data depunerii acestora la punctele de acces.
(3) Obiectivele de calitate
prevăzute la alin. (2) trebuie îndeplinite cu fiecare
stat membru al Uniunii Europene.
(4) In vederea evaluării gradului de îndeplinire a
obiectivelor de calitate prevăzute la alin. (1), CNPR are obligaţia de a
respecta condiţiile şi procedura stabilite de autoritatea de reglementare.
(5) Standardele de calitate
prevăzute la alin. (1) şi (2) se publică pe paginile de internet ale
furnizorului de serviciu universal şi autorităţii de reglementare.
(6) In sensul prezentului
articol, se consideră dată a depunerii trimiterii poştale data la care trimiterea poştală a fost
depusă la punctul de acces în reţeaua poştală publică, dacă aceasta a fost
depusă înainte de ultima colectare stabilită pentru respectivul punct de acces.
Dacă depunerea are loc după acest moment-limită, se consideră dată a
depunerii trimiterii poştale data următoarei date la care trimiterea
poştală este depusă la punctul de acces în reţeaua poştală publică.
(7) CNPR are obligaţia de a indica la fiecare punct de
acces, inclusiv pe fiecare cutie poştală, zilele şi orele la care se realizează
colectarea.
Art. 13. - (1) Respectarea de către CNPR a standardelor
de calitate impuse va face anual obiectul unei evaluări de către un organism
independent, în condiţiile şi conform procedurii stabilite prin decizie a
preşedintelui ANCOM.
(2) Raportul rezultat în urma
evaluării prevăzute la alin. (1) se publică anual pe pagina de internet a CNPR,
precum şi pe pagina de internet a ANCOM, în termen de 10 zile de la aprobarea
sa.
(3) Odată cu publicarea raportului prevăzut la alin.
(2), CNPR va publica pe pagina sa de internet informaţii privind statistica
reclamaţiilor primite, detaliată în funcţie de serviciul poştal la care se
referă, de obiectul reclamaţiilor, de modul în care acestea au fost
soluţionate, precum şi în funcţie de acordarea unor despăgubiri.
Art. 14. - (1) CNPR are obligaţia de a asigura un
program cu publicul de 8 ore zilnic la fiecare punct de acces deservit de
personal.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), CNPR
poate să asigure un program de lucru cu publicul zilnic redus la unele puncte
de acces deservite de personal, în cazurile în care traficul poştal nu
justifică un program de lucru cu publicul de 8 ore zilnic.
Art. 15. - (1) CNPR are obligaţia de a pune la
dispoziţia utilizatorilor cel puţin o cutie poştală sau un alt punct de acces
permanent, precum şi cel puţin un punct de contact propriu în fiecare
localitate de pe teritoriul României.
(2) CNPR are obligaţia de a menţine un număr minim de
cutii poştale amplasate astfel încât să existe:
a) minimum o cutie poştală la 1.500 de locuitori în mediul rural;
b) minimum o cutie poştală la
3.000 de locuitori în mediul urban; şi
c) minimum o cutie poştală la 20.000 de locuitori în
municipiul Bucureşti.
(3) CNPR are obligaţia de a
asigura puncte de acces deservite de personal în care se pot prezenta colete
poştale, imprimate şi trimiteri de corespondenţă cu dimensiuni nestandardizate,
precum şi trimiteri poştale înregistrate, în toate unităţile
administrativ-teritoriale de bază (comune sau oraşe) având minimum 1.500 de locuitori.
Art. 16. - (1) CNPR are obligaţia de a asigura accesul
utilizatorilor la reţeaua poştală publică pe care o operează, în condiţii de
transparenţă, obiectivitate şi nediscriminare.
(2) CNPR are obligaţia să ia toate măsurile de
amenajare a clădirilor în care desfăşoară activităţi care au program cu
publicul, astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu
handicap.
Art. 17. - (1) Tarifele practicate de CNPR pentru
prestarea serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2) trebuie să fie
accesibile, transparente, nediscriminatorii şi fundamentate pe costuri.
(2) Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea
fiecăruia dintre serviciile poştale prevăzute la art. 1 alin. (2) vor fi
uniforme pe întreg teritoriul României.
(3) Modificarea tarifelor
prevăzute la alin. (1) poate fi realizată la propunerea CNPR, cu aprobarea
ANCOM.
(4) Tarifele stabilite conform prevederilor alin. (3)
vor fi aduse la cunoştinţa publicului prin afişare la toate punctele de acces
deservite de personal ale CNPR, prin publicarea pe pagina de internet a CNPR,
precum şi în două cotidiane naţionale de mare tiraj.
(5) Tarifele stabilite conform
prevederilor alin. (3) pot fi percepute de CNPR numai după 30 de zile de la
aducerea acestora la cunoştinţa publicului, în condiţiile alin. (4).
Art. 18. - (1) CNPR poate acorda tarife speciale
fundamentate pe costuri în cazul unui volum mare de trimiteri care fac obiectul
serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2).
(2) Stabilirea şi practicarea
tarifelor speciale prevăzute la alin. (1) trebuie să respecte următoarele
condiţii cumulative:
a) stabilirea tarifelor speciale va ţine seama de
costurile ce sunt evitate, datorită volumului mare de trimiteri poştale, faţă
de situaţia în care serviciul, incluzând întreaga gamă de prestaţii aferente
colectării, sortării, transportului şi livrării, s-ar referi la o singură
trimitere poştală;
b) tarifele speciale şi condiţiile asociate acestora se
aplică în acelaşi mod atât în raport cu furnizori de servicii poştale diferiţi,
cât şi în raport cu serviciile echivalente prestate de
furnizorii de serviciu universal;
c) tarifele speciale sunt practicate în mod
nediscriminatoriu faţă de toţi utilizatorii care folosesc serviciile poştale în
condiţii similare.
(3) CNPR are obligaţia de a transmite ANCOM, în termen
de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei decizii, în vederea
aprobării, criteriile şi condiţiile pe baza cărora acordă tarife speciale,
astfel încât să se asigure respectarea dispoziţiilor alin. (2).
(4) Orice modificare a criteriilor şi condiţiilor prevăzute la alin. (3) se transmite ANCOM, în
vederea aprobării, în mod corespunzător.
(5) CNPR va publica pe pagina sa de internet şi va
afişa la punctele de acces deservite de personal informaţii referitoare la tarifele
speciale, serviciul poştal pentru care se acordă, numărul şi categoria de
trimiteri poştale pentru care se acordă, modul de prezentare a trimiterilor şi
aria în care urmează să fie efectuată livrarea la destinatari, precum şi orice
alte aspecte relevante pentru acordarea tarifelor
speciale.
(6) Orice modificare a informaţiilor prevăzute la alin.
(5) va fi adusă la cunoştinţa publicului, în modalităţile prevăzute la alin.
(5), şi va fi notificată în scris tuturor persoanelor cu care CNPR a încheiat contracte
în vederea acordării de tarife speciale, cu cel puţin 30 de zile înainte de
data aplicării modificării.
(7) CNPR are obligaţia de a aplica principiile
transparenţei şi nediscriminării atât cu privire la tarife, cât şi cu privire
la condiţiile asociate acestora.
Art. 19. - (1) CNPR are
obligaţia de a respecta la încheierea acordurilor privind cheltuielile
terminale pentru trimiterile poştale intracomunitare expediate de pe teritoriul
unui alt stat membru al Uniunii Europene către o adresă aflată pe teritoriul
României următoarele principii:
a) cheltuielile terminale să
fie fixate în funcţie de costurile prelucrării şi livrării trimiterilor poştale
internaţionale;
b) nivelul tarifelor să fie corespunzător calităţii
serviciului;
c) cheltuielile terminale să fie transparente şi nediscriminatorii.
(2) In cazul în care nu are încheiate asemenea
acorduri, CNPR are obligaţia de a aplica prevederile acordurilor internaţionale
în domeniu, la care România este parte.
Art. 20. - (1) CNPR are obligaţia să implementeze şi să
dezvolte un sistem de evidenţă internă a costurilor suficient de detaliat,
astfel încât să fie capabil să identifice costul furnizării individuale a
serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal.
(2) Pe baza sistemului prevăzut
la alin. (1), CNPR are obligaţia de a realiza, în cadrul contabilităţii interne
de gestiune, separarea activităţilor din afara sferei serviciului universal de
cele aflate în sfera serviciului universal, precum şi separarea serviciilor
rezervate de cele nerezervate.
(3) La implementarea sistemului
de evidenţă contabilă separată şi la elaborarea evidenţelor contabile separate
pe baza acestui sistem vor fi respectate următoarele principii:
a) principiul cauzalităţii, conform căruia veniturile
şi costurile, activele şi datoriile vor fi alocate pe componente de cost,
servicii şi segmente de afaceri (categorii de servicii), în funcţie de
activităţile sau serviciile care generează respectivele venituri ori costuri,
achiziţia activelor sau apariţia datoriilor;
b) principiul obiectivitătii,
conform căruia alocarea costurilor pe servicii şi segmente de afaceri
(categorii de servicii) va fi obiectivă şi nu va urmări obţinerea de beneficii
pentru CNPR sau pentru un terţ, pentru un produs ori serviciu sau pentru o
categorie de produse ori servicii;
c) principiul consistenţei
tratamentului contabil, conform căruia, în măsura în care apar modificări ale
principiilor contabile, ale metodologiei de alocare a costurilor sau ale
politicilor contabile, de natură să genereze un efect semnificativ asupra
informaţiilor raportate în evidenţele contabile curente elaborate pe baza
sistemului de evidenţă contabilă separată, evidenţele contabile separate ale
anului precedent vor fi retratate în conformitate cu modificările respective.
Efectul modificărilor menţionate asupra informaţiilor raportate în evidenţele
contabile separate este considerat a fi semnificativ, dacă omisiunea
prezentării sau prezentarea eronată a acestor modificări ar putea să
influenţeze deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza evidenţelor
contabile elaborate pe baza sistemului de evidenţă contabilă separată;
d) principiul transparenţei, conform căruia
principiile, politicile contabile şi metodologia de alocare a costurilor vor
permite o înţelegere clară a acestora şi a efectelor acestor principii,
politici şi metodologii asupra evidenţelor contabile separate.
Art. 21. - (1) In scopul implementării sistemului de
evidenţă contabilă separată prevăzut la art. 20 alin. (1), CNPR are obligaţia
de a utiliza o metodologie care să descrie în detaliu principiile, ipotezele şi
metodele folosite în dezvoltarea sistemului de evidenţă contabilă separată şi
elaborarea evidenţelor contabile pe baza acestui sistem, metodologie ce va
respecta principiile mai sus menţionate.
(2) Metodologia prevăzută la alin. (1) va fi întocmită
anual şi va fi transmisă ANCOM cu cel puţin 3 luni înainte de data transmiterii
evidenţelor contabile separate.
(3) In cazul în care constată că metodologia prevăzută
la alin. (1) încalcă prevederile legale sau principiile enunţate la art. 20 alin. (3), ANCOM poate impune modificarea acesteia.
(4) CNPR are obligaţia de a furniza evidenţele
contabile pe baza sistemului de evidenţă contabilă separată prevăzut la art. 20
alin. (1) până la data de 30 noiembrie a fiecărui an pentru anul anterior, cu
respectarea condiţiilor de auditare şi întocmire a evidenţelor contabile
separate stabilite de autoritatea de reglementare.
(5) Intocmirea evidenţelor contabile separate de către
CNPR, în conformitate cu prevederile legale şi metodologia prevăzută la alin.
(1), va face anual obiectul evaluării de către un organism independent, în
condiţiile şi conform procedurii stabilite prin decizie a preşedintelui ANCOM.
Art. 22. - (1) CNPR are obligaţia să pună la dispoziţia
utilizatorilor, în mod regulat, informaţii precise, detaliate şi actualizate cu
privire la caracteristicile serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2),
în special informaţii referitoare la condiţiile generale de acces la aceste
servicii, precum şi la tarifele şi nivelul standardelor
de calitate ale acestor servicii.
(2) CNPR are obligaţia de a
aduce la cunoştinţa publicului numărul de colectări, respectiv de livrări
determinat în condiţiile art. 6, pe care are obligaţia să îl efectueze de la
fiecare punct de acces, respectiv la fiecare punct de
contact.
(3) CNPR va publica informaţiile prevăzute la alin.
(1)şi (2), precum şi clauzele contractului-cadru prevăzut la art. 11 alin. (3)
pe pagina sa de internet şi le va pune la dispoziţia publicului la toate
punctele de acces deservite de personal, prin afişare sau prin alte mijloace.
(4) Orice modificare a informaţiilor prevăzute la alin.
(1) şi (2) ori a clauzelor contractului-cadru va fi adusă la cunoştinţa
publicului, în modalităţile prevăzute la alin. (3), anterior aplicării acesteia.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - Calitatea de furnizor de serviciu universal
a CNPR încetează în cazurile prevăzute la art. 14 din Decizia preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei nr. 3.442/2007 privind condiţiile şi procedura de desemnare a
furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale.
Art. 24. - Pe lângă drepturile şi obligaţiile prevăzute
de prezenta decizie, CNPR are drepturile şi obligaţiile rezultate din calitatea
sa de furnizor de serviciu universal prevăzute de Convenţia Uniunii Poştale
Universale, de regulamentele sale de aplicare, precum şi de alte acorduri
internaţionale la care România este parte.
Art. 25. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii,
Marius Cătălin Marinescu