DECIZIE Nr. 290 din 5 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin.
(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, aprobata prin Legea nr. 44/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 20 noiembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, exceptie
ridicata de Gheorghe Mares in Dosarul nr. 167/CM/2002 al Tribunalului Gorj -
Sectia conflicte de munca.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 200C/2002, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de Severica Tirvuica in Dosarul nr.
219/CM/2002 al Tribunalului Gorj - Sectia conflicte de munca. La apelul nominal
se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportat la art. 164 din
Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 200C/2002 la Dosarul
nr. 199C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiilor de
neconstitutionalitate ca neintemeiate, intrucat apreciaza ca dispozitiile de
lege criticate nu contravin textelor din Constitutie invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 28 martie 2002 si din 26 martie 2002, pronuntate in
dosarele nr. 167/CM/2002 si nr. 219/CM/2002, Tribunalul Gorj - Sectia conflicte
de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 140/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999,
aprobata prin Legea nr. 44/2000. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe Mares si
Severica Tirvuica in cadrul unor litigii de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate incalca dispozitiile constitutionale privind principiul
neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2), prevederile art. 78
referitoare la intrarea in vigoare a legii, precum si ale art. 38 care
reglementeaza dreptul la munca.
Tribunalul Gorj - Sectia conflicte de munca apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat art. 8 alin. (2) si
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 nu contravine art. 15
alin. (2), art. 38 si 72 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere
al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat textul criticat este in deplina concordanta cu
dispozitiile art. 15 alin. (2), art. 38 si 72 din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sunt in deplina concordanta cu prevederile
din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
8 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu
privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 465 si 465 bis din 24 septembrie 1999,
aprobata prin Legea nr. 44/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 18 aprilie 2000, potrivit carora: "(2) Prevederile
Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului
militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si
siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului
civil din aceste institutii se aplica incepand cu data de 1 decembrie 1999.
(3) Pana la data de 1 decembrie 1999 se aplica in continuare prevederile
Hotararii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire la salarizarea personalului
militar si civil din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu modificarile si
completarile ulterioare."
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin, in ordinea invocarii lor, art. 15 alin. (2), art. 78 si 38 din
Constitutie, care prevad:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
- Art. 38: "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de protectie
privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice.
(3) Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu barbatii.
(5) Dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
Dispozitiile art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
140/1999 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare
la prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, Curtea
pronuntandu-se prin Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Prin acea
decizie, respingandu-se exceptia de neconstitutionalitate, s-a statuat ca
"suspendarea aplicarii legii nu afecteaza intrarea in vigoare a acesteia,
care s-a produs la data prevazuta, anume la 1 august 1999. Punerea in practica
a dispozitiilor Legii nr. 138/1999, respectiv efectuarea platii ajutoarelor
stabilite prin art. 31 alin. (1) si (2), este o problema de aplicare a legii,
care excede competentei Curtii Constitutionale". De asemenea, s-a mai
retinut ca "existenta fondurilor bugetare aprobate anual ministerelor si
institutiilor centrale, in limita carora se acorda drepturile banesti
solicitate, este o chestiune de fapt a carei solutionare este de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti".
Deoarece in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa
justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin
valabilitatea.
Cat priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. (3) al
art. 8 din ordonanta, potrivit carora "Pana la data de 1 decembrie 1999 se
aplica in continuare prevederile Hotararii Guvernului nr. 0282/1993 cu privire
la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii
Externe, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, cu modificarile si completarile ulterioare", Curtea constata ca,
in realitate, textul dispune prorogarea aplicarii in timp a unor prevederi
legale si nu incalca, asa cum se sustine, principiul neretroactivitatii legii,
consacrat la art. 15 alin. (2) din Constitutie.
In sfarsit, prin dispozitiile de lege vizate de exceptia de
neconstitutionalitate nu se incalca nici prevederile art. 38 din Constitutie,
intrucat acestea nu impiedica exercitarea dreptului la munca si nici plata
salariului, conform reglementarilor in vigoare, la data cand aceasta devine
exigibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2)
si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/1999 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1999, exceptii ridicate de Gheorghe
Mares si Severica Tirvuica in dosarele nr. 167/CM/2002 si nr. 219/CM/2002 ale
Tribunalului Gorj - Sectia conflicte de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu