DECIZIE Nr.
289 din 28 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. (1) si alin. (2) lit. a)
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 14 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 771 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare şi a falimentului, excepţie ridicată de Societatea Comercială „BNP Consult" - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 2.956/COM/2005
al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, având
în vedere că instituirea unor
termene procedurale este de competenţa exclusivă a
legiuitorului.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 2.956/COM/2005, Curtea de Apel Piteşti -Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 771 din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, excepţie ridicată de Societatea Comercială „BNP Consult" - S.A. din Craiova într-o cauză având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva
sentinţei prin care a fost
admisă cererea sa de repunere
în termen cu privire la înregistrarea unei creanţe asupra averii debitorului supus procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 şi 49 (devenit, în urma revizuirii şi republicării
Constituţiei, art. 53).
Se apreciază că textul de lege
criticat instituie o procedură
legată de un termen rigid,
ceea ce contravine accesului liber la justiţie şi îngrădeşte nejustificat acest drept. Astfel, în optica autorului excepţiei, condiţionarea accesului liber la justiţie, pentru realizarea unui drept, de respectarea unui termen încalcă art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale. Se mai arată că nici caracterul special al procedurii
prevăzute de Legea nr. 64/1995
nu trebuie să influenţeze imperativ şi irevocabil aspectele privind asigurarea dreptului, întrucât, în
caz contrar, ar fi încălcate
prevederile art. 53 din Constituţie.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi
de contencios administrativ consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată. In
argumentarea acestei opinii, se apreciază că textul de lege
criticat nu aduce atingere dreptului părţilor la un proces
echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil şi nici dreptului la apărare.
Instanţa
consideră că stabilirea unui termen limită pentru înregistrarea cererii de admitere
a creanţelor constituie o
garanţie a protejării părţilor împotriva
duratei excesive a procedurilor, a asigurării eficienţei şi credibilităţii actului de justiţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu-ţionalitate.
Avocatul Poporului consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este
neîntemeiată.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate,
astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 771 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 608 din 13 decembrie 1999. Aceste dispoziţii au fost introduse prin art. I pct. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 95 din 2 februarie 2002. In urma republicării Legii nr. 64/1995 în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, art. 771 a devenit art. 107.
Curtea observă că, deşi autorul excepţiei invocă, în mod
formal, neconstituţionalitatea
întregului text criticat, în realitate, astfel cum rezultă din motivarea excepţiei, acesta se referă numai la dispoziţiile art. 107 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din lege, care au următorul cuprins:
„(1) Lichidatorul va trimite o notificare tuturor
creditorilor menţionaţi
în lista depusă
de debitor/administrator, menţionată la art. 106 alin. (2) lit. d), debitorului şi oficiului registrului comerţului sau, după caz, registrului societăţilor agricole unde debitorul este
înmatriculat, pentru efectuarea menţiunii. Dispoziţiile alin. (2) şi (3) ale art. 75 se aplică în mod corespunzător.
(2) Notificarea va cuprinde:
a) termenul-limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor menţionate la alin. (3), în vederea
întocmirii tabelului suplimentar, care va fi de maximum 45 de zile de la data
intrării în
faliment, precum şi cerinţele pentru ca o creanţă înregistrată să
fie considerată
valabilă;[...]."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei
sunt cele ale art. 21 privind accesul liber la justiţie şi ale art. 53
privind restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi.
Totodată, sunt invocate în susţinerea excepţiei şi prevederile art. 6 privind dreptul la un
proces echitabil din Convenţia
pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea reţine următoarele:
In esenţă, autorul excepţiei
apreciază că instituirea unui termen limită pentru înregistrarea cererii de admitere
a unor creanţe este de natură a restrânge în mod nejustificat accesul
liber la justiţie, ceea ce
este contrar prevederilor art. 21 şi 53 din Constituţie.
Curtea reţine că, potrivit
jurisprudenţei sale, în acord
cu cea a Curţii Europene a
Drepturilor Omului, stabilirea unui termen de prescripţie, a altor termene sau condiţii procedurale nu are semnificaţia încălcării dreptului de acces liber la justiţie. Astfel, Curtea Constituţională, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994, a statuat că principiul liberului acces la justiţie presupune posibilitatea neîngrădită a celor
interesaţi de a utiliza
drepturile procedurale, în formele şi în modalităţile
instituite de lege.
Totodată Curtea, prin Decizia nr. 427 din 18 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 868 din 5 decembrie 2003, a statuat, cu referire la instituţia prescripţiei, în general, şi
termenele în raport cu care aceasta îşi produce efectele, că „nu pot fi considerate de natură să îngrădească accesul liber la justiţie, finalitatea lor fiind, dimpotrivă, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine,
indispensabil exercitării în
condiţii optime a acestui
drept constituţional,
prevenindu-se eventualele abuzuri şi limitându-se efectele perturbatoare asupra stabilităţii şi securităţii
raporturilor juridice civile".
Astfel, în speţă, Curtea constată că instituirea unui termen limită pentru înregistrarea cererii de admitere
a unor creanţe nu este de
natură a afecta însăşi esenţa dreptului de acces liber la justiţie, cu corolarul său,
dreptul la un proces echitabil soluţionat într-un termen rezonabil, având în vedere că un astfel de termen constituie o garanţie a protejării părţilor împotriva duratei excesive a
procedurilor, a asigurării
eficienţei şi credibilităţii actului de justiţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 107 alin.
(1) şi alin. (2) lit. a) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a
falimentului, excepţie ridicată de Societatea Comercială „BNP Consult" - S.A. din Craiova în
Dosarul nr. 2.956/COM/2005 al Curţii de Apel Piteşti
- Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly