DECIZIE Nr.
289 din 3 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor
in insolventa
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 3 aprilie 2009
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii
practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de Uniunea Naţională a
Practicienilor în Insolvenţă din România în dosarele nr. 1.226/2/2008 şi nr.
43.039/3/2007 ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru Uniunea Naţională a
Practicienilor în Insolvenţă din România, vicepreşedintele acesteia, avocatul
Gheorghe Piperea, cu delegaţie depusă la dosar. Lipsesc celelalte părţi, faţă
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor
de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.126D/2008 şi nr.
2.255D/2008, pune în discuţie din oficiu problema conexării cauzelor.
Reprezentantul autorului excepţiei nu se opune
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea Dosarului nr. 2.255D/2008 la Dosarul nr. 2.126D/2008,
care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 24 iunie
2008 şi 14 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.226/2/2008 şi nr.
43.039/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor
în insolvenţă.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România, cu ocazia
soluţionării unor acţiuni în contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie,
coroborate cu prevederilor art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece reglementează posibilitatea
dobândirii calităţii de practician în insolvenţă, cu scutire de examen şi de
perioada de stagiu, pentru persoanele care au exercitat funcţia de judecător,
procuror, notar sau avocat.
Instanţa de judecată consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 32 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii
practicienilor în insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, modificate
prin art. I pct. 27 din Legea nr. 254/2007 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea
activităţii practicienilor în insolvenţă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 507
din 30 iulie 2007, dispoziţii care au următorul cuprins: „Pot fi primite în
profesie, la cerere, cu scutire de examen şi de perioadă de stagiu, persoanele
care au exercitat cel puţin 5 ani funcţia de judecător, procuror, notar sau
avocat. Inscrierea în Tabloul UNPIR se face în termen de cel mult 3 luni de la
eliberarea din funcţia de procuror, judecător sau notar."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1)şi (2) privind egalitatea în drepturi, coroborate cu
prevederile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale referitoare la interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine ca fiind neîntemeiat argumentul potrivit căruia prin textul de lege
criticat s-ar institui o discriminare pozitivă în favoarea unor categorii
profesionale. Aceasta deoarece nu orice diferenţă de tratament semnifică, în
mod automat, un privilegiu sau o discriminare. Pentru ca aceasta să se producă,
trebuie ca persoanele aflate
în situaţii analoage şi comparabile să beneficieze de un tratament
preferenţial, fără o justificare raţională şi obiectivă.
In cadrul competenţei sale, legiuitorul are dreptul de
a stabili condiţiile specifice, pentru anumite categorii de persoane care au o anumită pregătire profesională, de
accedere într-o anumită profesie. Acest fapt nu poate avea însă semnificaţia
unui privilegiu sau a unei discriminări, fiind destinat doar unei bune şi
eficiente utilizări a resurselor umane.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 32 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie
ridicată de Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România în
dosarele nr. 1.226/2/2008 şi nr. 43.039/3/2007 ale Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 martie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman