DECIZIE Nr.
284 din 28 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 17 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Marilena Mincă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal,
excepţie ridicată de Ion Schein în Dosarul nr. 5.460/P/2005 al Tribunalului
Timiş.
La apelul nominal se constată lipsa autorului
excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a excepţiei ca
neîntemeiată, apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin
prevederilor constituţionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 decembrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 5.460/P/2005, Tribunalul Timiş a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 alin. 1 lit. b)
din Codul penal, excepţie
ridicată de inculpatul Ion Schein în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile de lege criticate încalcă prevederile
art. 15 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Se apreciază
că, „prin formularea sa şi consecinţele pe care le atrage, art. 37 lit. b) din
Codul penal tinde să determine incidenţa unor sancţiuni pentru fapte
anterioare, în raport de care s-au aplicat anumite pedepse. Pe de altă parte,
art. 37 lit. b) din Codul penal contravine şi art. 16 din Constituţie prin
faptul că în situaţii similare, privind săvârşirea unei fapte de către o
persoană, i se poate agrava regimul sancţionator în comparaţie cu sancţiunea
care s-ar aplica altor persoane aflate în aceeaşi situaţie, motivat de faptul că ar fi incidente
aspecte şi împrejurări legate de o altă faptă anterioară, pentru care deja s-a
aplicat o sancţiune".
Tribunalul Timiş apreciază
că excepţia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal, care au
următorul cuprins: „Recidiva există în următoarele cazuri: [...] b) când
după executarea unei pedepse cu închisoare mai mare de 6 luni, după graţierea
totală sau a restului de pedeapsă, ori după împlinirea termenului de
prescripţie a executării unei asemenea pedepse, cel condamnat săvârşeşte din
nou o infracţiune cu intenţie pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai
mare de un an."
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale
criticate aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2),
conform cărora „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale
sau contravenţionale mai favorabile", precum şi celor ale art. 16
alin. (1) şi (2), potrivit cărora: „(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii
şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări. (2) Nimeni nu
este mai presus de lege."
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată. Recidiva fiind o formă a pluralităţii
de infracţiuni presupune săvârşirea de către aceeaşi persoană a uneia sau a mai
multor infracţiuni după ce acea persoană fusese definitiv condamnată pentru o
altă infracţiune. Existenţa unei condamnări penale în dispreţul căreia
făptuitorul perseverează pe calea infracţiunii sau executarea unei pedepse de o
anumită gravitate, care s-a dovedit ineficientă faţă de el, creează prezumţia
unui ridicat grad de pericol social al infractorului recidivist. Starea de
pericol care rezultă din dovada ineficientei avertismentului primit prin
condamnarea definitivă şi mai ales din dovada ineficientei executării pedepsei
anterioare face ca infractorul recidivist să se individualizeze criminologie ca
o figură aparte, care ridică probleme specifice în lupta pentru reeducarea lui
şi pentru realizarea scopurilor urmărite prin pedeapsă. Aceste probleme
specifice au impus ca necesară reglementarea instituţiei recidivei prin
stabilirea cu exactitate a condiţiilor de existenţă a stării de recidivă şi a
consecinţelor pe care ea le antrenează.
Codul penal, reglementând instituţia recidivei, a
prevăzut în art. 37 alin. 1 lit. b) structura juridică a recidivei după
executarea integrală, graţierea totală sau a restului de pedeapsă ori a
împlinirii termenului de prescripţie a executării pedepsei aplicate pentru
infracţiunea săvârşită anterior. De la data executării pedepsei sau de la data
apariţiei decretului de graţiere ori de la data împlinirii termenului de
prescripţie a executării pedepsei, săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie de
fostul condamnat, pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de un
an, constituie recidivă după executare.
Drept urmare, contrar susţinerilor autorului excepţiei,
dispoziţiile art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal nu retroactivează, ci,
dimpotrivă, prevăd condiţiile în care condamnatul se va afla în stare de
recidivă, care, odată îndeplinite, determină aplicarea pedepsei prevăzute de
art. 39 alin. 4 din Codul penal.
De asemenea, Curtea constată că norma juridică
conţinută de art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal nu se referă la drepturi
de natura celor reglementate de art. 16 din Constituţie, privind egalitatea
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, ci la conduita
condamnatului după executarea unei pedepse cu închisoarea mai mare de 6 luni.
Săvârşirea unei noi infracţiuni cu intenţie, pentru care legea prevede pedeapsa
închisorii mai mare de un an, este sancţionată conform prevederilor art. 39
alin. 4 din Codul penal, iar acest tratament penal se aplică tuturor
condamnaţilor recidivişti.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 37 alin. 1 lit. b) din Codul penal, excepţie ridicată de Ion
Schein în Dosarul nr. 5.460/P/2005 al Tribunalului Timiş.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu