Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 279 din 29 iunie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. d) si art. 40^1 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 858 din 20 septembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. d) si art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Lucian Bagia, mandatar al administratorului Societatii Comerciale "Intelmed" - S.R.L. in Dosarul nr. 7.612/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 10 lit. d) si art. 79 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Desi art. 79 a fost abrogat, solutia legislativa anterioara a fost conservata in noile dispozitii prevazute in art. 40^1. Prevederile legale atacate au mai fost supuse controlului de contencios constitutional, ocazie cu care Curtea a statuat ca nu se aduce atingere dispozitiilor din Legea fundamentala invocate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 7.612/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. d) si art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Exceptia a fost ridicata de Lucian Bagia, mandatar al administratorului Societatii Comerciale "Intelmed" - S.R.L., in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept obiect aplicarea procedurii reglementate de Legea nr. 64/1995.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textele legale atacate, care atribuie judecatorului-sindic competenta de a ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce activitatea, aduc atingere existentei dreptului insusi. Prin privarea debitorului de a-si conduce activitatea asa cum crede el de cuviinta, cu respectarea legilor in vigoare, nu se mai asigura libertatea comertului, care presupune, in opinia autorului, tocmai exercitarea acestui drept fara restrangeri stabilite de legiuitor in afara situatiilor expres si limitativ prevazute de Constitutia Romaniei in alin. (1) al art. 53.
    In ceea ce priveste temeiurile constitutionale invocate referitoare la principiul egalitatii in drepturi si la inviolabilitatea proprietatii private, prevazute de art. 16 si art. 136 alin. (5), autorul exceptiei s-a limitat doar la indicarea textelor, fara a arata in mod concret in ce consta, din aceasta perspectiva, veninul de neconstitutionalitate.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile legale atacate nu ingradesc in nici un fel libertatea comertului sau economia de piata, intrucat ridicarea dreptului debitorului de a-si mai conduce activitatea se face justificat, in conditiile legii, cu scopul de a se acoperi pasivul comerciantului aflat in insolventa.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului. De asemenea, potrivit art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
    Dispozitiile art. 79 din Legea nr. 64/1995, republicata, au fost preluate, ca urmare a modificarilor subsecvente, de prevederile art. 40^1.
    In contextul ratiunii intregii proceduri a reorganizarii judiciare si falimentului, textele de lege criticate nu numai ca nu incalca dispozitiile constitutionale invocate, ci, dimpotriva, sunt conforme cu litera si cu spiritul acestora, ele vizand ridicarea dreptului debitorului fata de care s-a declansat procedura de reorganizare si faliment de a-si mai conduce activitatea, deoarece sufera pierderi continue din averea sa ori se afla in situatia in care nu exista probabilitatea de realizare a unui plan rational de activitate.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 79 din Legea nr. 64/1995 este inadmisibila, deoarece la data sesizarii Curtii Constitutionale textul criticat era abrogat prin art. I pct. 42 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002.
    In ceea ce priveste dispozitiile art. 10 lit. d) din acelasi act normativ, Avocatul Poporului apreciaza ca sustinerile autorului sunt neintemeiate, intrucat, pe de o parte, posibilitatea de a ridica dreptul debitorului de a-si mai conduce activitatea se inscrie in reglementarile menite sa asigure indeplinirea obligatiei statului de a ocroti libertatea comertului, concurenta loiala si conditiile necesare pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, iar pe de alta parte, dreptul comerciantului de a-si conduce activitatea nu este unul dintre drepturile si libertatile fundamentale. Dispozitiile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, republicata, vizeaza, deopotriva, pe toti agentii economici, atat pe debitori, ale caror datorii trebuie executate in conditiile legii, cat si pe creditori, fata de care se impune crearea conditiilor corespunzatoare pentru recuperarea creantelor.
    Criticile formulate prin prisma prevederilor art. 136 alin. (5) din Legea fundamentala nu pot fi retinute, deoarece prin textele legale atacate se opereaza numai o indisponibilizare a bunurilor, care nu afecteaza in esenta dreptul de proprietate al debitorului. Inviolabilitatea proprietatii trebuie inteleasa in conditiile legii organice, asa cum de altfel se stabileste prin Legea nr. 64/1995.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate - astfel cum a fost enuntat de autorul exceptiei - il constituie dispozitiile art. 10 lit. d) si art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, si au urmatorul continut:
    - Art. 10 lit. d): "Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi, sunt:
    [...] d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce activitatea;";
    - Art. 79: "(1) In lipsa unui plan de reorganizare, confirmat de judecatorul-sindic in conditiile art. 68, debitorul, un creditor, comitetul creditorilor sau camera de comert si industrie teritoriala poate adresa judecatorului-sindic o cerere de a se ridica debitorului dreptul de a-si conduce activitatea.
    (2) Judecatorul-sindic va examina, in termen de 10 zile, o astfel de cerere, intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii, administratorul, comitetul creditorilor si camera de comert si industrie teritoriala. Cererea va putea fi admisa numai motivat, printre motive figurand pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de realizare a unui plan rational de activitate.
    (3) Daca cererea este admisa, judecatorul-sindic va dispune si aplicarea de indata a dispozitiilor prezentei sectiuni."
    Articolul 79 a fost abrogat prin art. I pct. 72 din Ordonanta Guvernului nr. 38/2002. Solutia legislativa anterioara a fost insa conservata in noile dispozitii prevazute de art. 40^1 introduse prin punctul 42 din acelasi act normativ. Ulterior, potrivit art. I pct. 52 din Legea nr. 149/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004, alineatele (5) si (6) ale art. 40^1 din lege au fost modificate.
    Curtea observa ca aceasta modificare nu este de natura a schimba perspectiva analizarii textelor legale incriminate, deoarece criticile autorului exceptiei nu se fundamenteaza pe posibilitatea unuia sau altuia dintre subiectii care dobandesc calitate procesuala activa in scopul de a solicita judecatorului-sindic ridicarea dreptului de administrare a debitorului, ci se intemeiaza tocmai pe existenta acestei posibilitati de ridicare a dreptului de administrare a debitorului, atribuita, potrivit legii, judecatorului-sindic.
    Dispozitiile legale contestate au urmatorul continut:
    - Art. 40^1: "(1) Deschiderea procedurii ridica debitorului dreptul de administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea -, daca acesta nu si-a declarat, in conditiile art. 26 alin. (1) lit. f) sau, dupa caz, art. 32 alin. (1), intentia de reorganizare.
    (2) Cu exceptia cazurilor prevazute expres de lege, prevederile alin. (1) sunt aplicabile si bunurilor pe care debitorul le-ar dobandi ulterior deschiderii procedurii.
    (3) Judecatorul-sindic va putea ordona ridicarea, in tot sau in parte, a dreptului de administrare al debitorului o data cu desemnarea unui administrator, indicand totodata si conditiile de exercitare a acestuia.
    (4) Dreptul de administrare al debitorului inceteaza de drept la data la care se dispune inceperea falimentului.
    (5) Creditorii, comitetul creditorilor ori reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor pot oricand adresa judecatorului-sindic o cerere de a se ridica debitorului dreptul de administrare, avand ca justificare pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de realizare a unui plan rational de activitate.
    (6) Judecatorul-sindic va examina in termen de 15 zile cererea prevazuta la alin. (5), intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii, administratorul, comitetul creditorilor si reprezentantul membrilor sau, dupa caz, al asociatilor/actionarilor."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16, art. 49, art. 134 alin. (2) lit. a) si art. 135 alin. (6) din Constitutia Romaniei. Dupa revizuirea Legii fundamentale dispozitiile invocate sunt cuprinse in art. 16, art. 53, art. 135 alin. (2) lit. a) si art. 136 alin. (5), al caror continut este urmatorul:
    - Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.
    (4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 135 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
    - Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza, pe calea unei proceduri speciale de executare silita, conditiile in care creditorii vor putea fi platiti, iar prin aceasta sunt asigurate buna functionare a creditului si respectarea obligatiilor contractuale, esentiale desfasurarii comertului si concurentei loiale. Masura ridicarii dreptului debitorului de a-si mai conduce activitatea, prin finalitatea ei, raspunde in realitate cerintei asigurarii unui cadru favorabil valorificarii tuturor factorilor de productie, vizand deci toti agentii economici, atat debitorul, cat si creditorii. Prin urmare, textele legale criticate nu numai ca nu incalca dispozitiile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, republicata, dar sunt conforme cu litera si spiritul acestora, instituind un plan rational de activitate a debitorului in vederea garantarii posibilitatii de plata a creantelor creditorilor.
    Referitor la invocarea incalcarii art. 53 din Constitutie, republicata, Curtea constata ca textul nu are legatura cu cauza, deoarece dreptul comerciantului de a-si mai conduce activitatea nu este unul dintre drepturile si libertatile fundamentale prevazute in titlul II din Legea fundamentala.
    Curtea a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 din Constitutie, republicata, pe care autorul exceptiei il invoca in sustinerea neconstitutionalitatii textelor de lege criticate, se refera exclusiv la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu si la raporturile dintre cetateni si autoritatile publice ori reprezentantii acestora (de exemplu: Decizia Curtii Constitutionale nr. 77 din 22 aprilie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 7 octombrie 1997, sau Decizia nr. 487 din 25 noiembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1998).
    De asemenea, Curtea retine ca prevederile art. 10 lit. d) si ale art. 40^1 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu incalca dispozitiile art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata, care declara "in conditiile legii" inviolabilitatea proprietatii private, deoarece se opereaza numai o indisponibilizare a bunurilor, care nu afecteaza in esenta dreptul de proprietate al debitorului.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. d) si art. 40^1 din Legea nr. 64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Lucian Bagia, mandatar al administratorului Societatii Comerciale "Intelmed" - S.R.L. in Dosarul nr. 7.612/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Afrodita Laura Tutunaru



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 279/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 279 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 279/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu